Selittäkää tyhmälle miten nämä opiskelijabileet ym voivat olla niin tärkeitä tämmöisinä päivinä?
Ei mulla vaan mee jakeluun. Joo, olen itsekin ollut nuori ja tiedän että on tärkeätä kuulua ryhmään jne. Mutta nyt on pandemia, ja oletan että heillä kaikilla on isä/äiti/isovanhemmat, eivätkä halua mitään vakavaa heille. Ja jokainen joka joskus ollut kännissä ymmärtää myös, että turvavälit muistetaan yhtä hyvin kun huomisen tiskit klo 23:27 kun alkoholi virtaa....Silti, koko ajan juhlitaan. Nyt Vaasassa 40 tapausta kahdessa päivässä, opiskelijabileistä peräisin.....
Kommentit (192)
Minä löydän ymmärrystä, kun mietin nuoren kehitystehtävien ja ihmisen perustarpeiden kautta. Nuoren kehitystehtävät ovat perheestä irtautuminen ikätovereiden avulla ja itsenäistyminen. Jos nuorella ei ole kavereita, hän on valtavassa psyykkisen sairastumisen riskissä ja itsenäistyminen ja aikuistuminen on uhattuna. Vanhat kaverit on täytynyt jättää toisen asteen päättyessä ja jatko-opintoihin siirryttäessä. Lauma on pakko löytää. Korkeakouluissa ei enää ope tee ryhmäytymisleikkejä, eikä ehdota kuka istuisi kenenkin viereen. Ryhmäytyminen tapahtuu bileissä, ellet kuulu esim kristittyjen nuorten porukkaan, joilla varmaan on omat tapansa ryhmäytyä. Ylipäätään opinnoista on mahdotonta suoriutua ilman porukkaa. Monen asian suhteen on epävarma, mutta kaikesta ei voi kysellä "ope, ope mä en tajua".
Joten minä hyväksyn nämä riskit paremmin, kuin vaikka matkustamisen vuoksi otetut riskit. Helppo on nuorisoa syyttää, että ryypätkää vasta koronan jälkeen. On tässä asiassa muitakin puolia.
Eihän minkään ikäiset pidä mitään turvavälejä edes kaupoissakaan. Siinä kun bilettävät, kun ei muuallakaan kerran kiinnosta.
Oot varmaan iteki ollu nuori joskus? Ei vaan mee jakeluun mitä sanotaan ja eletään täysillä bileistä toiseen!
Mutta nythän voi olla kyse 2-3kuukaudesta, niin sekään ei onnistu. Ei nyt psyyke murru jos ei saa juhlia muutamaan viikkoon. En ymmärrä matkustamistakaan, totta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vieraassa kaupungissa yksin. Ei pää sitä kauaa kestä.
Kyllä kestää, kolme vuotta ulkomailla ja duunien ulkopuolellla ei sitten mitään kontakteja. Hyvin pärjäsi.
En käynyt yksissäkään opiskelibileissä ikinä, silti selviydyin.
Cov-Idioottien joukkokokoontumisia nuo ovat.
Toivotaan, että sinäkin pääset yliopistoon ensi vuonna :)
Nuoret ovat kuolematomia. Itkevät ääneen kun sairastuvat, ovat tottuneita paapomiseen, eivät ota vastuuta itsestä eikä muista.
Vierailija kirjoitti:
En käynyt yksissäkään opiskelibileissä ikinä, silti selviydyin.
Cov-Idioottien joukkokokoontumisia nuo ovat.
Sama. Kyllä pitäisi vaasalaistenkin muutama kuukausi kestää ilman biletystä.
Oma poikani sai unelmiensa opiskelupaikan vieraalta paikkakunnalta kovan yrityksen ja yhden välivuoden jälkeen. Vanhat kaverit ehti jo vuoden hehkuttaa orientaatiota, biletystä ja rituaaleja. On ihmisen sen astisen elämän parasta aikaa ja lisäksi iloitaan pääsystä sinne unelmien alalle. Vastaavaa bilejaksoa ei myöhemmin tule, eli jos haluat verkostoitua, päästä opiskelijajärjestöihin ja saada uusia ystäviä, niin se tsänssi on nyt. Etenkin kun luennoistakin suuri osa on etänä.
Olen toki kauhuissani kontaktien määrästä, mutta ymmärrän hyvin, miksi poika osallistuu näihin. Ja pakko sanoa, etttä viime kevään ”lapset ei tartuta” ja ”ei ole vaarallista nuorille” hokeminen on saanut nuorison suhtautumaan tähän rennosti. Isovanhempia poika ei voi nyt nähdä ollenkaan, eli ainakaan heitä ei voi tartuttaa. Enkä itsekään tapaa vanhuksia pariin viikkoon, jos poika on käynyt kotona.
En tajua minäkään. En en en. Kyllä bailata ehtii myöhemminkin.
Sama koskee muitakin kuin opiskelijoita. En tajua, miksi sinne baariin pitää päästä imemään kärsäänsä ylihintaista kaljaa, kun sitä voi ostaa kotiinkin jos se niin hyvää on.
Hyvähän se on että sairastavat koronan pois. Saavat vastustuskykyä ja rakentavat omalta osaltaan laumasuojaa.
Nuoret ovat parhaita vastaamaan kysymykseen. Tällaisen 40+ ikäisen paras arvaus on se, että nuoret ovat aktiivisia ja monet asiat, kokemukset ovat heille uusia ja vasta kunnolla avautumassa. Perustarve elää, nauttia, luoda suhteita, verkostoitua. Biletys itsessään ei varmaan ole se juttu vaan se on yhdenlainen ilmentymä ja kokoontumisen muoto.
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan iteki ollu nuori joskus? Ei vaan mee jakeluun mitä sanotaan ja eletään täysillä bileistä toiseen!
Minä en ainakaan ollut mikään bilehile nuorena. Opiskelijakemutkin jäivät vähiin, ja jos olisi ollut tällainen tilanne, ei olisi tuottanut mitään tuskaa jättää niitäkään vähiä väliin.
Mulle kyllä meni jakeluun se mitä sanottiin ja suositeltiin. Ilmeisesti nuoriso tyhmenee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
En tajua minäkään. En en en. Kyllä bailata ehtii myöhemminkin.
Sama koskee muitakin kuin opiskelijoita. En tajua, miksi sinne baariin pitää päästä imemään kärsäänsä ylihintaista kaljaa, kun sitä voi ostaa kotiinkin jos se niin hyvää on.
Kaiken lisäksi opiskelijat saattavat humalapäissään työntää kielen toisen suuhun. Ilettävää, ja siinä kyllä virukset tarttuu
Ihmiset ovat erilaisia ja eri ihmisillä on eri tagpeet, eri prioriteetit. Minäkään en ymmärrä sinun ajattelutapaasi, että muut ovat idiootteja kun eivät elä kuten sinä haluaisit. Inhoan uhriutumista, syyllistämistä ja marttyyriasennetta yli kaiken, et saa tippaakaan ymmärrystä, sympatiaa tai empatiaa täältä. Et mitenkään auta rakentavasti luomaan yhteisymmärrystä, vaan haluat hajottaa ja jakaa mielipiteitä ja taistella jossain omassa sodassasi muuta yhteiskuntaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on että sairastavat koronan pois. Saavat vastustuskykyä ja rakentavat omalta osaltaan laumasuojaa.
Nimenomaan, sairaat, ylipainoiset ja vanhukset voivat eristäytyä. Parempi kaikille että me muut kierrätetään koronaa kunnes tauti heikkenee.
Ei kaikkien tarvitse eristäytyä osan takia.
Vieraassa kaupungissa yksin. Ei pää sitä kauaa kestä.