Minkä ikäiselle voi ostaa viinaa?
Haetteko te Alkosta viinaa yli 18 mutta alle 20-vuotiaille? Minun 19v tyttö joka tulee kotiin opiskelupaikkakunnaltaan jouluksi kysyi että haenko hänelle Alkosta väkeviä jos hän tarvitsee uudeksi vuodeksi. Jotenkin en haluaisi hakea ja vissiin se on laitontakin. Mutta kuitenkin älyttömältä tuntuu ettei voisi hakea kuitenkin täysi-ikäiselle ja omillaan asuvalle.
Kommentit (23)
Minä en hakisi. Jos jotkut kaverit hakee niin en suutu. Mutta itse en hakisi.
Olen hakenut pikkuveljelleni, ja niin ovat vanhempanikin joskus.. Minusta riittää että on sen 18v!
Ei kai se laitonta ole? Kyllähän baareissakin myydään 18-vuotiaalle kirkkaita.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 16:40"]Ei kai se laitonta ole? Kyllähän baareissakin myydään 18-vuotiaalle kirkkaita.
[/quote]
Laissa onkin erillinen pykälä siitä että ravintolat saavat tarjoilla 18-19 -vuotiaille. Mutta se koskee vain ravintoloita.
En hakis, jos ei itse saa haettua (ikä ei riitä) niin ei tarvi juodakaan.
No ikäraja on ikäraja ja sillä hyvä. Eli ei.
Riippuu mitä pyytää. Koskenkorvaa en hakisi, jotain konhakkia voisin hakea.
Onko se muka laitonta? Ne ei vaan saa itse ostaa sitä. Kyllä hakisin.
Alkoholin välittäminen alaikaäiselle on rikos ja väkevien alkoholijuomien kohdalla ikäraja on 20 vuotta. Eli vastaukseni on tiukka ei.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 16:48"]
Riippuu mitä pyytää. Koskenkorvaa en hakisi, jotain konhakkia voisin hakea.
[/quote]
Niissä nyt kuitenkin vaikuttava aine on ihan sama.
Miksi ihmeessä hakisin? Ei se siihen viinattomuuteen kuole. Konjakkia jne kerkeää lipittämään vanhana ja kirkkaat on rellestäjiä varten.
Hae vaan. Jos haluaa vaikka tehdä boolia uudenvuoden bileisiin, niin kyllähän siihen tarvitaan väkeviä.
Itsehän tunnet tyttösi, jos osaa käyttää viinaa oikein, niin hakisin muuten en. Ei se nyt niitä suurimpia rikoksia ole, jos 19v nuorella on hallussaa väkeviä alkoholijuomia..
Se on totta ettei alkoholia saa välittää alaikäiselle mutta 19-vuotias on jo täysi-ikäinen.
En varmaan alta 15-vuotiaalle hakisi.
Minä hakisin.