Adoptioon annettu lapsi lähetti joulukortin.
Meillä siis ns avoin adoptio koska lapsi oli jo leikki-ikäinen kun meni adoptioon. Moneen vuoteen ei ole joulukorttia tullut mutta taas tuli. Lapsi täyttää kesällä 18v ja mietin johtuuko siitä että haluavat että hän muuttaisi tänne koska adoptioäidin sisko sai vauvan ja he hoitavat vauvaa paljon. No mulla uusi perhe enkä esim 5v lapsellemme ole puhunut koko asiasta mitään. En haluaisi muistella koko asiaa vaan unohtaa sen jop.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 07:42"]
Onko sinulla tunteita tätä lastasi kohtaan?
[/quote]
Ei ole siitä adoptioon annosta jo niin kauan.
Taas sinä. Johan tästä on keskusteltu. Laita se ukkos kuriin ja tapaa lastas. Tuon ikäinen tuskin haluaa muuttaa sellaisten ihmisten nurkkiin jotka eivät ole halunneet edes nähdä. Tai siis äiti halus mutta äidin mies oli paskahousu.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 07:47"]
Taas sinä. Johan tästä on keskusteltu. Laita se ukkos kuriin ja tapaa lastas. Tuon ikäinen tuskin haluaa muuttaa sellaisten ihmisten nurkkiin jotka eivät ole halunneet edes nähdä. Tai siis äiti halus mutta äidin mies oli paskahousu.
[/quote]
ei ole miehestä kiinni minä en itse halua tavata, hänellä jo vanhemmat.
Eipä kuule silloin ollut sinusta kiinni kun valitit. Silloin adoptiolapsi oli 16v.
Olet ihan vainoharhainen. Ei se joulukortti muuta merkitse kuin pientä kädenojennusta lapseltasi, ystävällinen ele. Tuskinpa on teille muuttamassa missään nimessä.
Joko olet tunteeton ja kylmä tai sitten et kykene tunnistamaan tunteitasi, koska sattuvat niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 07:51"]
Eipä kuule silloin ollut sinusta kiinni kun valitit. Silloin adoptiolapsi oli 16v.
[/quote]
No kyllä se on minusta kiinni. Viimeksi kun muutama vuosi sitten tavattiin adoptiovanhemmat haukkuivat minua kovasti ja halusivat vaan rahaa kerjätä lapsen elatukseen vaikka ovat varakkaita ja velattomia. En jaksa sellaisia haukkuja kuunnella.
Eli on oikein kun adoptiovenhemmat haukkuvat?
Ei joulukortti tarkoita sitä, että "haluan muuttaa teille".
Korkeintaan: "voisi silloin tällöin kohteliaisuudesta muistaa esim. postikortilla".
p.s. 18v. muuttaa jo omaan kotiin, ei äidin helmoihin.
Äiti, voi olla että kun jonain päivänä saat tautidiagnoosin ja joudut käymään elämääsi läpi, olet surkeassa tilassa. Elämä maksaa ja sillä on pitkä maksuaika. Hyljätä ja tulla hyljätyksi!
Minkä ikäisena annettu adoptioon ja miksi? Kuinka kukaan voi omasta lapsesta luopua?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 08:30"]
Minkä ikäisena annettu adoptioon ja miksi? Kuinka kukaan voi omasta lapsesta luopua?
[/quote]
Kuten kirjoitin että leikki-ikäisenä ja siihen oli todella monta syytä ja esim sossut sitä suosittelivat.
Se on vaan kortti ei muuttoilmoitus. Ehkä tarkoitus herätellä omatuntoasi.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 08:38"]
Se on vaan kortti ei muuttoilmoitus. Ehkä tarkoitus herätellä omatuntoasi.
[/quote]
Joo niin on kortti vaan miten niin herätellä omaatuntoa? tiedän sata varmasti että silloisessa tilanteessa tein oikein kun annoin hänet adoptioon.
Olet tosiaan vähän harhainen. Ei 18-vuotias muuta minnekään teidän kotiin vaan omaan asuntoonsa.
Ensiksi, lapsen vanhemmat ovat ihan eri juttu kuin lapsi itse.
Lapsella lienee kaksi vaihetta joissa haluaa tavata sinua, se kun kasvaa aikuiseksi (15-20v) ja haluaa tietää mistä tulee. Ja sitten jos aikanaan saa lapsia saattaa haluta tietää omasta vauva-ajastaan ja perinnöllisistä sairauksista.
Muuten tuon ikäinen takuulla elää omaa elämäänsä eikä tule sinua asialla vaivaamaan.
Minusta se 5 v. voisi olla hyvä aika kertoa, ei tule mitään hirveää syyttelyä ja lapsi saa aikanaan valita haluaako tutustua siskoonsa vai ei. Eli kerrot vaan että sellainen tyyppi on olemassa ja ehkä tapaatte kerran. Se siitä.
Tietysti saa unohtaakin koko adoption, mutta silloin voisi olla viisasta kertoa siitä tuolle 18v. että et halua olla tekemisissä. Mutta pieni epämukavuus muutaman kerran voisi säästää siltä että se nyt 5vee tapaa siskonsa ensimmäisen kerran hautajaisissasi tms. Silloin se ei ehkä ole niin helppoa kuin nyt olisi.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 08:30"]
[/quote]
Kuten kirjoitin että leikki-ikäisenä ja siihen oli todella monta syytä ja esim sossut sitä suosittelivat.
[/quote]
No avaa nyt vähän niitä syitä kun minä en tiedä niistä mitään. Erikoiselta tapaukselta vaikutat jos täällä stoori jo tiedetään, olet sitä mieltä että olet tehnyt oikein mutta kuitenkin olet lisääntynyt vielä uudelleen?! Minun mielestäni, kolmen lapsen äitinä, ei olisi kannattanut. Olitko sinä lapsi itse silloin vai mikä ihme voi olla tämän kaiken takana?
Outo ajatus, että 18-vuotiaan vanhemmat haluaisivat hänet vieraiden ihmisten luo asumaan, koska hoitavat joskus sukulaisen vauvaa... Vai onko 18-vuotias vakavasti kehitysvammainen tms., että vertautuu hoidettavana vauvaan...?
Olisit iloinen kortista, ja sinuna kyllä kertoisin sille nuoremmallekin lapselle, että hänellä on isoveli/-sisko, parempi ajoissa kertoa niin ei ihmetytä se asia sitten enää isompana. Tiedät itse että adoptio oli silloin oikea ratkaisu ja nykytilanteesi on ihan erilainen, joten mitä tuota piilottelemaan.
Toivottavasti lapsesi kasvaa normaalissa tunneilmastossa ja pystyy osaltaan omien lastensa kanssa katkaisemaan tuon ketjun johon et itse pysty...säälin lastasi, todella!
Onko sinulla tunteita tätä lastasi kohtaan?