Koulukyydit lähi ja etä vanhemman luota..
Onko tietoa onko aiheesta tehty kansalaisaloitetta? Lapsen kannaltahan vuoroviikko asuminen olisi kaikkein järkevintä, näin sanoo asiaan perehtyneet henkilöt mutta suomen valtio ei kuitenkaan tue tätä mitenkään. Jos lapsi asuu jokatoisen viikon isällään eikö hän olisi yhtälailla oikeutettu ilmaiseen koulukyytiin? Nyt kun asia ei näin ole, on monessa perheessä se tilanne ettei isä pysty järjestämään lapselle kyyditystä kouluun eikä sitä kautta huolehtimaan lapsestaan vuoroviikoin.
Kommentit (68)
Toissijaiseen kouluun, ei siis siihen lähikouluun, ei koskaan saa koulukyytiä. olen tämän kantapään kautta tullut kokemaan ja selvittänyt.
Ovatpa asiat muuttuneet kuudessa vuodessa. Oma lapseni sai ekaluokkalaisena koulukyydit siten, että kahdeksan aamuina kyyti lähti kotoa, muina päiväkodilta, jossa oli aamupäivähoidossa. Iltapäivällä vei pääasiassa takaisin päiväkodille iltapäivähoitoon, mutta poikkeuspäivinä toi kotiin tai isovanhemmille. Samoin joinain aamuina haki isovanhemmilta, jos päiväkoti oli esim. kiinni. Aina haku- ja jättöpaikka oli kuitenkin sovittavissa taksiyhtiön kanssa. En tiedä vaikuttiko tähän sitten se, että kaikki nämä paikat sijaitsivat n. 3 km säteellä toisistaan ja koululta. Lisäksi lapsi oli erityisluokalla.
Etävanhemmuutta ei siis pitäisi olla?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:52"]38 jatkaa. Me ollaan pystytään järjestämään kaikki muut aamut sekä iltapäivät paitsi 2 aamua viikossa. isän uusi puoliso voi viedä lapset kouluun aikaisempina aamuina mutta ei saa työpaikaltaan osittaista työ aikaa lasteni takia, mieheni puolestaan saa aikaistettua työaikaansa niin jotta voi hakea lapset koulusta tai kavereiltaan muttei noille aamuille pysty järjestämään tuontia. Minä puolestaan en omista ajokorttia jotta lapset voisin hakea. Tähä haimme eri kanavien kautta jotain järjestyelyä että lapset saisivat 2 aamuna viikossa jonkin kyydityksen muttei tätä kaupunki järjestä, ainoastaan kyydit minun luotani. Kyse siis 8 aamusta kuukaudessa. Tarkoitus ei ole mitenkään lastemme huoltoa laittaa yhteiskunnan piikkiin, ainoastaan kysyin sitä että onko jollain tietoa kuinka asia voitaisiin järjestää. Lapseni haluisivat todella todella kovasti viettää enemän aikaa isällään. Mutteivat kuitenkaan halua niin että ravaavat jonkun päivän viikosta luonani ja toisen isänsä luona. Mutta unohdetaan koko kysymys sillä tällä palstalla koko kysymys on saanut aivan väärän merkityksen.
[/quote]
Tajuat kai itsekin että ette te olisi sitten ainoita. Yhteiskunta saisi maksaa muidenkin eronneiden vanhempien lasten koulukyydit ties mistä. Ei vaan ole rahaa. Miksette maksa kahtena aamun sitä taksia lapsille, sinä yhtenä ja mies toisena aamuna. Tai sitten hankit ajokortin ja auton.
Onhan se kurjaa ettei yhteiskunta järjestä kyytiä molempien vanhempien luota, mutta johonkin se raja on vedettävä. Kunta järjestää lähikouluun kyydin ja siihen on tyydyttävä jokaisen. Muutenhan vanhemmat voisivat mielivaltaisesti ilmoittaa ettei Pertti nyt sitten ensiviikolla olekaan kuin 2 päivää isän luona kun isällä on tärkeä työmatka. Sitten pitäisi taas koulukyydit järjestää uudestaa eikä se ole helppoa (olettaen että myös äidin luota saa koulukyydin). Koulukyydit kun sovitaan lukujärjestyksen mukaan jo aikaisessa vaiheessa ja muutokset ovat varmasti hankalasti toteutettavissa.
Miten viikko-viikko-systeemissä järjestyy lasten kuskaaminen harrastuksiin? Pitäisikö silloinkin toisen vanhemman luota järjestyä valtion maksama taksikyyti, kun tällä vanhemmalla ei ole autoa ja seliseli?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:43"]
Tosiaan. Jos esim äiti heittää isän pihalle ja isä muuttaa yhteisestä kodista 2 km päähä. Lapset ovat viikon kummankin vanhemman luona mutta lapset kirjoilla äidillään niin mihin perustuu se että äidille maksetaan lapsilisät ja kustannetaan koulukyydit yms ja isä ei saa mitään koska lapset eivät ole hänen luonaan kirjoilla. Tämähän siis todellakin syrjii toista vanhemmista. oli se äiti tai isä.
[/quote]
Ei syrji, yhteiskunta olettaa että ne vanhemmat osaa itse sopia asiat, esim. jakaa sen lapsilisän. Ja järjestää asumisensa niin ettei siitä koidu lapselle kohtuutonta haittaa. Ei ydinperheen lastakaan haeta mummolasta kouluun, vaikka lapsi siellä on usein hoidossa. Tai vaikka se mummola olis koulutaksin matkan varrella. Joku kohtuus vaatimuksiin, ei verorahat ihan kaikkeen riitä. Välillä pitää vanhempien itsekin kantaa vastuunsa, varsinkin kun ovat itse ne lapset tehneet ja itse päättäneet erota.
[/quote]
Millä tavalla yhteiskunnalle tulee lisää maksua jos vuoro viikoin taksi ottaa lapset kyytiin taksimatkan varrelta isänsä luota? Tai jos lapsi haetaan vuoroviikoin isän luota? Kuitenkin äidin luotahan sillon lasta ei tarvitsisi hakea?
[/quote]
Kaikki eronneet ei asu niin että se toinen vanhempi asuu siinä koulukyydin varrella. Ja jos yhdelle lapselle annetaan kyyti kahdesta kodista niin sitten se on annettava kaikille erolapsille. Johan alkaa euroja kulua kun haetaan lapsia jopa toiselta paikkakunnalta. Reilu meininki, lapset saa kyydin yhdestä paikasta. Sama kohtelu kaikille. Jos vanhemmat haluaa lapsen asuvan kahdessa paikassa niin sitten hoitavat sen toisen paikan kyyditykset itse. Vanhempien päätös, vanhempien vastuu.