Kuinka monta vuotta pidät samaa talvitakkia?
Kommentit (37)
Tuleva talvi on neljäs. En aio ostaa uutta niin kauan kuin nykyinen pysyy siistinä. Mallinkaan takia ei tarvitse ostaa uutta, koska malli on täysin tavallinen, klassinen. Jos ostaisin uuden, ostaisin samaa mallia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
käyttäsin pitkään mutta mies laittaa sen myyntiin niin pitää käyttää vaan vanhaa takkii joka ei kelpaa muille :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkään. Ei Helsingissä ole montaa päivää talvea kohti, kun tarvitsee talvitakkia.
Ai, mulla on joka vuosi lokakuusta vappuun.
Ei lokakuussa tai huhtikuussa mitään toppatakkia tarvitse. Pipoa ei tarvitse ennen kuin pakkasta on noin -5 astetta ja tuulee rivakasti. Jos joku kulkee jo lokakuussa untuvatakki ja karvahattu päässä, niin miten hän mahtaa tareta siinä vaiheessa kuin tammikuussa on kunnon pakkaset.
Vastaus otsikon kysymykseen on että kunnes sitä takkia ei voi enää korjailla ja ommella.
Niin kauan kun se ei enää lämmitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt jaksaa talvitakkia pitää vuosikausia päällä. Pitäähän se välilllä poiskin ottaa.
Voihan niitä erilaisia talvitakkeja käyttää rinnakkain ja vaihdellen eikä vain kuluttaa sitä yhtä suosikkitakkiaan loppuun. Sama koskee jalkineita ja farkkuja niin että sopivasti vuorotellen niiden käyttöikä pitenee.
Untuvatakki taitaa olla jo yli 20 vuotta vanha, talvet ovat niin leutoja nykyään että tulee hyvin vähän kaytettyä. Kevyttoppatakki kelpaa enää kotipihalle, sen verran kulunut. Jälellä on parempi villakangastakki ja sekin kestänyt yli 10 vuotta siistinä. Eli harvoin vaihdan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkään. Ei Helsingissä ole montaa päivää talvea kohti, kun tarvitsee talvitakkia.
Ai, mulla on joka vuosi lokakuusta vappuun.
Ei lokakuussa tai huhtikuussa mitään toppatakkia tarvitse. Pipoa ei tarvitse ennen kuin pakkasta on noin -5 astetta ja tuulee rivakasti. Jos joku kulkee jo lokakuussa untuvatakki ja karvahattu päässä, niin miten hän mahtaa tareta siinä vaiheessa kuin tammikuussa on kunnon pakkaset.
No kyllä täällä Keski-Suomessa on jo lokakuussa pakkasta, ainakin aamuisin, tänä aamuna oli 2 astetta lämmintä. Jokaisella on oma kylmänsietokykynsä, ja se vaihtelee paljon.
Oman villakangastakin ikää en tiedä, sillä ostin sen kirpparilta ja sillä on menty nyt pari vuotta. Edellinen villakangastakki oli paraatipuolelta priimakunnossa, mutta vuori hajosi, enkä saanut aikaiseksi uusia sitä.
Eipä noita kunnon talvia ole ollut vähään aikaan. Viimeksi talvitakkia tarvitsin ehkä noin kolme vuotta sitten. Sama takki edelleen naulassa.
Nykyinen on ostettu loppusyksystä 2006. Pidän todennäköisesti niin kauan kuin kestää ja miksei kestäisi.
Viimeisen 25 vuoden ajalta muistan 5 eri talvitakkiani. Kaksi on edelleen käytössä. Kun pistetään 10v lisää aikaa taaksepäin, muistan kaksi talvitakkia lisää. Ehkä n. 4 vuotta vanhoja ovat nuo käytössä olevat. Eli keskimäärin 7 vuotta taitaa kestää minulla toppatakki.
Vierailija kirjoitti:
Eipä noita kunnon talvia ole ollut vähään aikaan. Viimeksi talvitakkia tarvitsin ehkä noin kolme vuotta sitten. Sama takki edelleen naulassa.
Itä-Suomessakin ns. kunnon talvi ei ole moneen vuoteen tullut ennen kuin joulukuun puolenvälin jälkeen ehkä siinä joulun tienoilla. Olen varautunut siihen että joulukuun alkupuolellakin saa luultavasti kävellä sateenvarjon kanssa kun taivaalta tulee veden ja rännän sekoitusta eikä pysyvästä lumipeitteestä ole vielä varmuutta. Jos minulla on liian paljon vaatetta päällä, niin hikoilisin kuin valehteleva sika kaupungilla kävellessä sillä olen suhteellisen lämminverinen ja hyväkuntoinen.
40 vuotta pitänyt samaa nahkatakkia. Saksasta ostettu.
En omista talvitakkia. Kuoritakin alle merinovillaa, niin tarkenee. 08-alueella asun.
Vierailija kirjoitti:
En omista talvitakkia. Kuoritakin alle merinovillaa, niin tarkenee. 08-alueella asun.
Mä asun 06-alueella, ja kyllä täällä on ollut ihan kunnon pakkasia. 2018–2019-talvi oli ihan kunnolla kylmä. Muistan tämän hyvin, kun mulla oli silloin vuokrahevonen, jolla kävin ratsastamassa tai vähintään taluttelemassa säässä kuin säässä. Silloin oli 30 astetta pakkasta useamman kerran, enkä ainakaan itse pärjää kuoritakilla ja merinovillalla tuossa säässä (tai aika monta kerrosta pitää sitä villaa olla). Viime talvi sen sijaan ei ollut kylmä, mutta oli silloinkin 10 asteen pakkasia.
Mulla on noin kymmenen erilaista talvitakkia. Hyvin huollettuna laadukas takki kestää vaikka ikuisuuden. Tästä on hyvänä esimerkkinä isoisoäidilleni aikoinaan kuulunut villakangastakki, joka on edelleen kuin uusi. Talvitakkeja kannattaa hankkia useampia, sillä jos omistaa vain yhden, se kuluu käytössä nopeammin. Älkää sortuko ylisuuriin yhden sesongin takkeihin, sillä ne ovat juuri niitä, jotka näyttävät hölmöiltä jo parin vuoden kuluttua.
Niin kauan kunnes vetoketju hajoo.