milloin on teidän joulusauna?
meillä joulurauhan julistuksen jälkeen.
Kommentit (21)
Meillä on ennen joulurauhanjulistusta. Yleensä kylpytakit päällä kuunnellaan julistus. Sitten pukeutuminen, meikit, kuusen koristelu ja syömään lähtö.
Menemme hautausmaalle viemään kynttilät klo 17 jälkeen, käymme kirkossa aattohartaudessa klo18, sen jälkeen saunomme ja istuskelemme juustojen ja muiden herkkujen kanssa olohuoneessa ja avaamme joululahjat.
Ei ole tapana käydä saunassa. Itse en ainakaan ehdi kun ruoat pitää laittaa. Mulla menee siihen koko päivä. Pientä siivoustakin pitää tehdä. Pikaisen suihkun otan ennen kun pukeudun.
Muut eli mies ja lapsi saa mennä jos haluaa.
Iltapäivällä, jätetään pihasauna lämpiämään kun käväistään hautausmaalle viemässä kynttilät. Lisätään puita kun tullaan ja sytytellään kynttilät lyhtyihin ja ulkotulet. Sitten miesväki menee saunomaan, naisväki laittaa ruuat lämpiämään ja kattaa pöydän. Sitten naiset menee saunaan ja sillä välin miehet laittaa kaiken valmiiksi.
Ruuat teen kaikki valmiiksi aatonaattona, aattona vain salaatin. Siivoamme porukalla lauantaina ja aatonaattoiltana vain imurointi ja vessojen siivous.
Yleensä joulurauhan julistuksen jälkeen. Aika vapaalla aikataululla isolla porukalla saunotaan, syödään riisipuuroa, katellaan telkkaria ja juodaan glögiä vähän eri tahtiin, kun kuitenkin pitää saunoa pienissä erissä.
Päivän aloittaa joulujumppa, se on ihan paras! Tervetuloa mukaan!
https://www.facebook.com/events/361324217345245/?ref=3&ref_newsfeed_story_type=regular
Joskus vasta lähemmäs puolta yötä ehditään saunaan :) yleensä kolmelta syödään ja silloin tulee myös isovanhemmat ym meille,lähtevät vasta kasin pintaan ja siinä kun on lahjat availtu ja muksut saatu petiin,on saunan vuoro.Lapset harvemmin malttaa saunaan lähteä aattona ja ei jotenkin osata aamupäivälläkään saunoa..
Se on silloin kun lämmittää. Harmi kun ei voi mennä rantasaunaan. Liian iso duuni.
Yleensä ollaan käyty aamupäivällä. Iltapäivällä ei enää ehdi. Nyt ajattelin, että vois laittaa saunan jo aatonaattoiltana. Sitten olisi aattona jo valmiiksi puhdas, eikä tarvitse siihen aikaa tuhlata... Eikä se mulle mikään pakollinen asia ole muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:45"]Ei ole tapana käydä saunassa. Itse en ainakaan ehdi kun ruoat pitää laittaa. Mulla menee siihen koko päivä. Pientä siivoustakin pitää tehdä. Pikaisen suihkun otan ennen kun pukeudun.
Muut eli mies ja lapsi saa mennä jos haluaa.
[/quote]Kannattaako sitä nyt koko joulua alasti hillua..?
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 22:02"]
Haudoilla käynnin jälkeen, neljän tai viiden aikaan.
[/quote]
Näin meilläkin, hautausmaalla on aina kylmä joten siellä käymisen jälkeen on ihana päästä löylyn lämpöön ja sitten puhtaana ruokapöytään.
Rantasauna keskipäivällä ulkoilun jälkeen. Ehdottomasti mereen uimaan myös isommalla porukalla. Sitten jouluaterialle ystävien ja perheen kanssa takaisin kaupunkiin.
Aamupäivällä, klo 10-11.