Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minusta tuli huono ja inhottu työntekijä kun sain lapsen

Vierailija
03.10.2020 |

Mieheni on yrittäjä alalla, jossa suuri osa työstä tapahtuu pitkin Suomea eli tekee todella pitkää päivää kun yleensä on yöt kotona eli ajoa kertyy. Lisäksi hänen työ pakosti painottuu iltaan täällä kotikulmillakin. Eli olen arkisin paljolti yksin vastuussa lapsestamme, joka on kyllä itselleni ok mutta pomolleni oikein ei.

Minun pitäisi nimittäin pomon mielestä joustaa työajoissa. Mutta en pysty sitä tekemään, koska päiväkoti menee kiinni klo 17 ja matkaa töistä sinne on tunti. Työaikani on periaatteessa 8-16 mutta meidän asiakkaat haluaisi usein ja lyhyellä varoitusajalla erilaisia kokouksia ym. työkeikkoja klo 16 jälkeen. Minulla ei ole mitään mummeja ja kummeja jotka suostuisi hakemaan lapsen eli onen joutunut sanomaan että on pakko lopettaa työt aina klo 16.

Minusta on tullut sen vuoksi nyt sitten huono ja kai pomojen inhoamakin työntekijä joka ei selviydy töistään. Pomot valittaa minulle koko ajan että en hoida kunnolla vastuullani omevia asiakkuuksia ja heille tulee siitä asiakasvalituksia. Lisäksi minua kohdellaan töissä aika nihkeästi ja annetaan ymmärtää että olen hankala ja joustamaton ja epätoivottu siksi.

Laki on kyllä puolellani mutta töistä on tullut tosi ahdistava paikka minukke nyt. Mitähän tässä voisi tehdä?

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä ei ole provo, niin mikset AP vastaa esimerkiksi kysymykseen oletko jo tutustunut MLL:n lastenhoitopalveluun ja voisiko lapsi ehkä siirtyä päiväkotiin lähemmäs työpaikkaasi, niin ei tulis niin kiire päiväkodille?

Olen tutustunut mll-palveluun. Sain sen käsityksen, että sieltä ei voi saada sellaista hoitajaa, joka parina päivänä viikossa tulee pariksi tunniksi hakemaan lapsen päiväkodista niin, että se onnistuisi päivän varotusajalla. Päiväkodista ei voi hakea joku ihan tuntematon hoitaja tiistaina ja taas eri tuntematon hoitaja torstaina. 

Tunnetko pk-seudun päiväkotitilannetta? Täällä saa päiväkotipaikan sieltä mistä sen saa (eli missä on tilaa ja mihin arpaonni osuu), ei sieltä mistä vaatii. Eikä toisen kunnan alueelta. Olen töissä eri kunnassa kuin missä asumme. Ap

Miksi ette muuta sille paikkakunnalle, missä olet töissä? Lyhenee matkat päiväkotiin ja töihin. Miehellehän paikkakunnalla ei ole väliä.

Ap on sanonut että he asuu pk-seudulla. Hän on luultavasti töissä Helsingissä ja asuu Vantaalla. Ei ehkä ole rahaa asua Helsingissä? Eikä se välttämättä edes vaikuttaisi työmatkan ajalliseen pituuteen mitään.

Vierailija
142/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että on hankalaa, mutta en ihan ymmärrä miksi ihmettelet, että sinuin on alettu suhtautua huonona työntekijänä, kun samalla itse toteat muuttuneesi firman näkökulmasta merkittävästi huonommaksi työntekijäksi. Ei se tietenkään ole ylipäätään oikein (tai vissiin laillistakaan), jos firma odottaa työntekijöiltä jatkuvasti ylimääräisiä parin tunnin joustoja, mutta jos olet aiemmin niihin suostunut ja joustot ovat asiakastyytyväisyyden kannalta tärkeitä, niin onpa kerrassaan yllättävää, että ovat nyt pettyneitä.

En varsinaisesti ihmettele että miksi minuun suhtaudutaan huonona työntekijänä. Kai kaipaisin vain vinkkejä tilanteeseen. Ap

Olet saanut vinkkejä, ongelma on että ne kaikki vaativat muutosta, joka sinun on tehtävä. Et vaadi mieheltäsi panostusta lapsenhoitoon, joten sinun on itse tehtävä tarvittavat muutokset. Jos nykyinen työ ei onnisti etkä voi palkata hoitajaa, vaihda alaa. Jos sinulla ei ole nytkään turvaverkkoja, muuttakaa pois pk-seudulta edullisemmalle paikkakunnalle. Tuon pari tuhatta saa mistä tahansa 8-16 toimistotyöstä, pienemmillä asumiskustannuksilla tulette myös paremmin toimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
143/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinusta tullut huono työntekijä sen takia, että hankit lapsen, vaan sen takia, että olet joustamaton. Se on valitettava totuus. Jos työ vaatii sitä, että satunnaisesti pitää olla töissä klo 16 jälkeen, niin kyllä tosiaan kahden hlön pienilläkin palkoilla on varaa palkata hoitaja muutamaksi tunniksi.

Meillä ei jää ylimääräistä rahaa asuntolainan, vastikkeen, ruokalaskujen ja muiden pakollusten menohen jälkeen. Jos palkkaisin 2 krt/vk jonkun olemaan pari tuntia iltapäivisin lapsen kanssa niin se maksaisi minulle työnantajamaksuineen vähintään 300-400 € kuussa.

Olisin ehdottanut aupairia, mutta jos tilanne on tuo niin eihän tähän ole ratkaisua. Ei tässä nyt ole muuta vaihtoehtoa kuin että joko mies muuttaa työaikojaan ja osallistuu lapsen hoitoon iltaisin, tai että sinä kärvistelet inhottuna työntekijänä. 

Niin tai sitten pomo muuttaa asennoitumistaan siihen, että ihmiset voivat joustaa joka tilanteessa. Lapset ovat pieniä vain hetken. Yleensä se joustamattomampi, päiväkodin aukioloon sidottu, aika kestää vain muutaman vuoden. Meillä pitää esim. päivähoitoajat ilmoittaa 2 viikkoa ennen. Ei siinä sitten paljoa töihin jäädä, kun päiväkoti menee kiinni. Ne hoitotädit haluavat myös kotiin. Töissä käydään sen takia, että siitä saadaan rahaa. Jos on sovittu, että sinä olet töissä x tuntia ja saat palkkaa x euroa, niin kyllä siitä sopimuksesta pitäisi pitää kiinni, eikä sopia palavereja työajan ulkopuolelle.

Just näin, työsopimus on tehty ja jos pomo ei tätä ymmärrä vaan haluaa teetättää ylimääräistä työtä ilman palkkaa, niin itse alkaisin etsimään uutta työpaikkaa. Muutenkin pomolta aika ikävä asenne, jos ei ymmärrä että päiväkoti menee kiinni ja lapsi on haettava, vanhemmat myös yleensä haluaa viettää sitä vähäistä aikaa lasten kanssa iltaisin. Älä välitä, ei ne sua ristisano, teet vaan rauhassa töitä ja katsele uusia paikkoja. Muista että sun lapsi on tärkeintä mitä sulla on ja pidä oikeuksistasi kiinni.

Vierailija
144/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee niin pitää kyllä nostaa hattua omalle työnantajalle. Kukaan ei bookkaa palavereita 16 jälkeen. Moni lähtee kolmen jälkeen hakemaan lapsia mikä on normaalia ja Ihan ok. Voin työskennellä kotoa käsin milloin haluan. Pääasia on että hoidan sovitut hommat ja se milloin &missä työskentelee on yhden tekevää.

Ei meilläkään yleensä buukata, mutta me ei tehdäkään mitään asiakaspalvelua yksityishenkilöille, jota luvataan neljän jälkeen asiakkaille kuten esim. Pankit lupaavat. Jos taas on tuollaisessa työssä, ei voi olettaa, ettei koskaan tarvitsisi olla neljän jälkeen töissä.

Yleensähän pankeissa on ihan työvuorot, ettei kenekään tarvitse yllättäen olla töissä 8-18 ilman ylityökorvausta. Palkka on myös enemmän kuin 2000e. En kyllä äkkiseltään keksi mitään työtä, missä luvataan asiakkaille palvelua virka-ajan jälkeen, mutta työntekijä saa tietää vasta samana päivänä, pääseekö lähtemään neljältä vai kuudelta.

Vierailija
145/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kun lukee niin pitää kyllä nostaa hattua omalle työnantajalle. Kukaan ei bookkaa palavereita 16 jälkeen. Moni lähtee kolmen jälkeen hakemaan lapsia mikä on normaalia ja Ihan ok. Voin työskennellä kotoa käsin milloin haluan. Pääasia on että hoidan sovitut hommat ja se milloin &missä työskentelee on yhden tekevää.

Ei meilläkään yleensä buukata, mutta me ei tehdäkään mitään asiakaspalvelua yksityishenkilöille, jota luvataan neljän jälkeen asiakkaille kuten esim. Pankit lupaavat. Jos taas on tuollaisessa työssä, ei voi olettaa, ettei koskaan tarvitsisi olla neljän jälkeen töissä.

Yleensähän pankeissa on ihan työvuorot, ettei kenekään tarvitse yllättäen olla töissä 8-18 ilman ylityökorvausta. Palkka on myös enemmän kuin 2000e. En kyllä äkkiseltään keksi mitään työtä, missä luvataan asiakkaille palvelua virka-ajan jälkeen, mutta työntekijä saa tietää vasta samana päivänä, pääseekö lähtemään neljältä vai kuudelta.

Ei ap ole missään sanonut että samana päivänä vaan pari päivää ennen. Taattua aihevapaata vääristellä muiden kirjoituksia.

Vierailija
146/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on haettu hoitoaika klo 18 asti ja tarvittaessa hoitaja hakee. Viiden opiskelijan joukosta aina on joku päässyt. 12€/h + työnantaja maksut 2,5€/h, ja tuosta pois kotitalousvähennys, niin maksettavaa jää joku 10€/h, yleensä satanen mennyt kuussa.

Vierailija
147/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrät kai, että sinä olet ensimmäinen lähtijä töissä, kun yt:t keväällä alkaa? Kannattaa alkaa järjestellä lastenhoito kuntoon pian, jos haluat työpaikan pitää.

Vierailija
148/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutat työsopimustasi, jotta saat työajan järjesteltyä toisin ja saat päiväkotipaikan myöhempään.

Pyydät saada töistä ne iltatapaamiset, jotka ovat etukäteen tiedossa.

Rekrytoit muutaman opiskelijan ringin hoitajaksi, on aika halpaa kotitalousvähennyksen jälkeen.

Kas tässä ratkaisut.

Vierailija
149/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä saada työajaksi virallisestikin 10-18? Silloin kunnan täytyy osoittaa päivähoito tuolle ajalle plus matkat.

Tätä minäkin ehdottaisin. Työnantajan pitää ymmärtää, että et voi hakea lasta päiväkodista milloin huvittaa, ja koska päivähoitoa tarjotaan virallisen työajan mukaan, työaika pitää laittaa vastaamaan todellista tarvetta. Kun miehen työ kerran on iltapainotteista, eikö tämä mahdollistaisi myös sen, että voit tarvittaessa joustaa ja olla joskus aamulla aikaisemmin töissä, mies hoitaa lapsen ja vie hoitoon?

Ettekö te ap ole keskustelleet käytännön järjestelyistä ennen lapsen hankintaa? Kummallakin on varmasti ollut tiedossa sekä omat että toisen työajat, sekä esimerkiksi se, että jonkun pitää olla töistä pois ja lapsi sairastaa jne. Mies varmasti tajuaa, että jos sinä et pysty antamaan työnantajan toivomaan työpanosta, ja työpaikalta laitetaan jossain vaiheessa porukkaa kilometritehtaalle, olet ensimmäisten lähtijöiden joukossa. Miten perheen raha-asiat sitten järjestellään? Minusta sun ei kuuluisi joutua pohtimaan lastenhoitoasioita anonyymien palstailijoiden kanssa, vaan puolisosi kanssa. Ei todellakaan ole ok, että toinen tylysti ilmoittaa, ettei aio osallistua lapsesta huolehtimiseen, ja jättää sinut miettimään yksin, miten selvitä käytännössä yksin perhearjesta!

Vierailija
150/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Lapsettomat ajattelevat, että kyseessä on vain hoito-ongelma, joka ratkeaa hoitajan palkkaamisella. Mutta kyllä mä haluan myös viettää aikaa lasteni kanssa. He menevät jo klo 20-21 nukkumaan. En mä voi olla 12 tuntia töissä, kun mulla on muitakin velvollisuuksia. Minulle nämä velvollisuudet ovat tärkeämpiä kuin mikään työ maailmassa.

No ei kannattaisi aina yleistää lapsettomia kaikkeen, eikös noita ohjeita ap:llekin jaellut muut äidit. Minä olen lapseton mutta en suostuisi edes sellaiseen työhön missä joutuu koko ajan poikkeamaan sovitusta normityöajasta. En ainakaan ilman korvausta. Minullakin on muuta elämää ja työ on sitä varten että saan palkkaa. Jos olisin äiti niin tottakai haluaisin olla lasteni kanssa vapaalla. Työelämä on mennyt sellaiseksi etten yhtään ihmettele syntyvyyden laskua.

Vierailija
151/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Lapsettomat ajattelevat, että kyseessä on vain hoito-ongelma, joka ratkeaa hoitajan palkkaamisella. Mutta kyllä mä haluan myös viettää aikaa lasteni kanssa. He menevät jo klo 20-21 nukkumaan. En mä voi olla 12 tuntia töissä, kun mulla on muitakin velvollisuuksia. Minulle nämä velvollisuudet ovat tärkeämpiä kuin mikään työ maailmassa.

No ei kannattaisi aina yleistää lapsettomia kaikkeen, eikös noita ohjeita ap:llekin jaellut muut äidit. Minä olen lapseton mutta en suostuisi edes sellaiseen työhön missä joutuu koko ajan poikkeamaan sovitusta normityöajasta. En ainakaan ilman korvausta. Minullakin on muuta elämää ja työ on sitä varten että saan palkkaa. Jos olisin äiti niin tottakai haluaisin olla lasteni kanssa vapaalla. Työelämä on mennyt sellaiseksi etten yhtään ihmettele syntyvyyden laskua.

Jos on tänään ja huomenna 12 tuntia töissä, niin vastaavasti voi olla perjantain vapaalla. Paljon mielummin teen välillä pidempää päivää, jotta voin vastaavasti lomailla myöhemmin pidempiä pätkiä. Samalla tapaa ap pystyy olemaan aamusta lapsen kanssa tai sitten pidempiä saldopätkiä kerralla.

Vierailija
152/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hankkisin päiväkotipaikan työpaikan läheltä ja pidennetty hoitoaika klo 18 saakka, jolloin voisit olla töissä tarvittaessa melkein siihen klo 18 saakka.

Vierailija
153/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hankkisin päiväkotipaikan työpaikan läheltä ja pidennetty hoitoaika klo 18 saakka, jolloin voisit olla töissä tarvittaessa melkein siihen klo 18 saakka.

Miten tämä onnistuu? Itsellä sama tarve pian kuin AP:lla, olen kohta palaamassa töihin. Mutta minulle on sanottu täällä asuinkunnassamme Espoossa, että me ei voida saada lastamme päiväkotiin Helsinkiin, vaikka olen siellä töissä. Ja täällä Espoossakin päiväkotipaikan saa sieltä missä on tilaa. Ja yksityisiä päiväkoteja mitä olen katsonut, niin ei ne ole auki klo 18 saakka. 

154/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Tämä! Itsellänikään ole lapsia, mutten minäkään suostuis venymään ilman korvauksia, varsinkin jos niitä tunteja ei voi ottaa myöhemmin saldovapaina, sellaisiakin paikkoja on nähty, nämä muut venyivät sitten niin että tekivät jatkuvasti 9-10h ja jopa vkl töitä, ja pitivät välillä vapaata, mutta silti ylitöitä kertyi 100h kuussa eikä niistä saatu korvauksia. Ihan omaa tyhmyyttä jos siihen suostuu. Niin kauan kun ihmiset suostuu tähän niin kauan se jatkuu. Ymmärrän jos joskus joustaa, mutta jos tilanne on tiedossa, että pieni lapsi tarvii hoitoa, niin aika ikävä asenne työnantajalta. Etsisin kyllä uutta paikkaa. Toki mieskin voi varmaan joskus joustaa? Edelleen puhun satunnaisesta joustamisesta. En tekisi jatkuvasti mitään 10h päiviä jos olisi pieniä lapsia, enkä näin lapsettomanakaan, kyllä haluan arkena tehdä muutakin.

155/156 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli se lapsentekijä pitää nostaa jalustalle ja kaikkien muiden pitää joustaa.

Sitähän te taas haette.

Kummallista ajattelua. Mitä luulet tästä yhteiskunnasta tulevan jos kukaan ei tekisi enää lapsia? Joku on sinuakin joskus hoitanut. Kannattaa ottaa se katse välillä siitä omasta navasta pois. Ap:lla on lain mukaan oikeus lähteä kotiin klo 16 hoitamaan lasta.

Vierailija
156/156 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko puhunut pomon kanssa ap? Siis rakentavasti ja asioista oikeesti? Miten tilanne nyt menee? Toivottavasti ovat pelisäännöt selkeytyneet huomattavasti.