Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minusta tuli huono ja inhottu työntekijä kun sain lapsen

Vierailija
03.10.2020 |

Mieheni on yrittäjä alalla, jossa suuri osa työstä tapahtuu pitkin Suomea eli tekee todella pitkää päivää kun yleensä on yöt kotona eli ajoa kertyy. Lisäksi hänen työ pakosti painottuu iltaan täällä kotikulmillakin. Eli olen arkisin paljolti yksin vastuussa lapsestamme, joka on kyllä itselleni ok mutta pomolleni oikein ei.

Minun pitäisi nimittäin pomon mielestä joustaa työajoissa. Mutta en pysty sitä tekemään, koska päiväkoti menee kiinni klo 17 ja matkaa töistä sinne on tunti. Työaikani on periaatteessa 8-16 mutta meidän asiakkaat haluaisi usein ja lyhyellä varoitusajalla erilaisia kokouksia ym. työkeikkoja klo 16 jälkeen. Minulla ei ole mitään mummeja ja kummeja jotka suostuisi hakemaan lapsen eli onen joutunut sanomaan että on pakko lopettaa työt aina klo 16.

Minusta on tullut sen vuoksi nyt sitten huono ja kai pomojen inhoamakin työntekijä joka ei selviydy töistään. Pomot valittaa minulle koko ajan että en hoida kunnolla vastuullani omevia asiakkuuksia ja heille tulee siitä asiakasvalituksia. Lisäksi minua kohdellaan töissä aika nihkeästi ja annetaan ymmärtää että olen hankala ja joustamaton ja epätoivottu siksi.

Laki on kyllä puolellani mutta töistä on tullut tosi ahdistava paikka minukke nyt. Mitähän tässä voisi tehdä?

Kommentit (156)

Vierailija
101/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa työnantajan vaatimukset ja oikuttelut? Miksi niitä varten pitäisi joustaa ja järjestellä omaa elämää jotenkin? Sun lapsen pitäis olla sulle prioriteetti, ei sun pomo ja työ. Sun pomolle ei kuulu sun yksityiselämä. Todella ihmeellinen suhtautuminen palkoillisilla, että koko elämä pitää antaa työlle ja työ ohjaa koko elämää. Herätkää, ette omista yhtään osaketta ko. firmoista. 

N29

Tämä asenne on tietysti ok, jos ei kiinnosta olla töissä tuossa firmassa. Jos aikoo taas olla töissä, pomon mielipidettä on syytä kuunnella.

Vierailija
102/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ällöttäviä kommentteja. Ymmärrän todella ap:n ongelman. Valmista ratkaisua minulla ei siihen valitettavasti ole. Pitäisi varmaankin yrittää löytää toisenlainen työ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan näköjään monia aika töykeitä kommentteja. Ymmärrän kyllä, että olen ns. joustamaton tyyppi nykyään, koska olen kiinni päiväkotihaku- ja viemisajoissa enkä voi niistä joustaa. Lisäksi olen vähemmän omistautunut työlleni nykyään, koska arvomaailmassani perhe on korkeammalla. (Ennen lasta annoin työlle hyvin paljon). Ja lisäksi olen välillä aika väsynytkin, koska ei tämä päiväkotirumba, perhearjen pyörittäminen lähes yksin ja huonosti nukutut yöt mikään helppo yhdistelmä ole. 

Mutta sitä en ymmärrä, että Suomessa kuitenkin kannustetaan vauvatalkoisiin, sanotaan että on iso ongelma että syntyvyys pienenee ja mainostetaan perhemyönteistä työelämää. Kun todellisuus on sitten tätä, että ainoastaan lapsettoman ihmisen joustavuus ja energia kelpaa työpaikoille tai sellaisen, jonka puoliso hoitaa lapset. 

Ap

Lue ne tylyt kommentit ajatuksella. Niissä on totuuden siemen.

Olen lukenut, ja johan jo kirjoitin, että ymmärrän sen, että tilanteeni on tehnyt minusta joustamattoman ja että ymmärrän epäreilun asetelman mieheni suhteen.

Mutta en keksi ratkaisua. Mies ei tuosta muuksi muutu hyväksyin asian tai en. Jos en hyväksy, niinw3 se on ero. Joka ei ihan oikeasti tilannettani helpota.

Ap

Mutta muutuithan sinäkin, miksi samaa ei voi vaatia puolisoltasi?

Meillä mies lopetti matkatyöt, kun lapsi syntyi. Ei omasta tahdostaan, vaan jotta perheellä olisi kokonaisuutena hyvä olla.

Niin. Ehkä sinulla on parempi mies kuin minulla :( . Ap

Vierailija
104/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies voi vaihtaa työpaikkaa, sellaiseen 8-16 ja hakea lapsen.

Mutta ainahan näissä aloituksissa on se, että mitään muutoksia ei voida tehdä elämään.

Miksi ap:n pitäisi tehdä muutoksia, jos kyse on pomon asenneongelmasta. Jos ap on töissä sen tuntimäärän, mitä työsopimuksessa lukee, niin eikähän kyse ole työnantajan joustamattomuudesta. Hankkikoon lisätyövoimaa, jos sellaista tarvitsee.

Sitten aloittaja on varmasti myös valmis luopumaan kaikista joustomahdollisuuksista. Siellä töissä ollaan se 8-16 ja liukumia ja saldoja ei käytetä. Jos on menoa, otetaan palkatonta, jos sitä saa.

Niinhän se tänäpäivänä on! Ei työnantaja mitään jousta. Ei ole kuule saldoja ja palkatonta pitää ottaa, jos on omia menoja.

Miksi työnantajan pitäisi joustaa jos aloittajakaan ei siihen pysty? Työnantajaa ei lämmitä se, että ap oli 2.5 vuotta sitten kerran pidempään töissä, vaan kyllä se jousto pitää löytyä nykyhetkellä, jos haluaa itsekin käyttää joustoa.

Jos ap tekee sen tuntimäärän, mitä työsopimuksessa lukee, kun lapset ovat pieniä, niin eihän työnantaja silloin mitään jousta. Silloin ollaan normaalissa tilanteessa. Jos työnantaja vaatii ylitöiden tekoa, niin ap:lta kyllä vaaditaan joustoa.

Ei meillä ole töissä ylitöitä vaan liukuma klo 07-19, ja sen puitteissa on niitä työkeikkoja. Eli siis ylitöinä vaan ns. plussatunteina, jotka saa sitten joskus perjantaisin vapaana takaisin. Ennen lasta tämä oli minulle ihan ok, joustin monta kertaa viikossa, koska minulle oli ihan sama menenkö salille tai lenkille klo 18 tai 19 jne. Ja tykkäsin saada välillä perjantaisin vapaita. Ap

Miksi et voi aloittaa työpäivääsi klo 7, jolloin sulla jäisi joustovaraa työpäivän päätteeksi ja ehtisit silti hakea lapsen päiväkodista? Sanoit miehen työn olevan iltapainotteista, eli hän voisi hoitaa lapsen aamuisin. Tai miksi mies ei voi muuttaa työrytmiään aamupainotteiseksi ja aloittaa työpäiväänsä sieltä kauimmasta kohteesta ja lähteä ajamaan sinne jo varhain aamulla? Päiväkodin sulkeutuessa hän olisi jo lähellä kotia ja voisi hakea lapsen tarhasta ja tarvittaessa käydä tekemässä loput keikat sitten, kun sinä olet tullut töistä kotiin.

Voin minä aloittaa työt klo 7, mutta ei se auta, koska minun työ vaatisi, että parina päivänä viikossa olisin työpaikalla tai asiakkaiden luona klo 18 saakka. Mies taas ei voi muuttaa työpäiväänsä aamupainotteiseksi, koska myös hän tekee firmassaan työtä asiakkaiden mukaan, ja ne hänen asiakkaat haluaa tavata hänet puolenpäivän - iltayhdeksän välissä, painottuu virka-ajan jälkeen hänen hommat. Hänen moni asiakas on töissä neljään ja haluaa ostaa mieheni firman palveluita töiden jälkeen, toimiala on sellainen että näin on väistämättä. Ap

Vierailija
105/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaat kahdesta kolmeen teiniä lastenvahdiksi. Sitten kutsut heidät whatsup-ryhmään ja ensimmäinen, joka reagoi saa hoitokeikan aina, kun sinulle tulee kiireellinen meno. Jätät vaikka ilmoituksen nettiin. Kun laitat palkaksi kympin tunnilta, niin saat satoja hakemuksia.

Ei ole yhteiskunnan asia järjestää sulle täysihoitolaa, sen kuin palkkaat sitä apua, niin ongelmasta pääset.

Lapsen saa hakea päiväkodista vain täysi-ikäinen. Ainakin näin on meidän kunnassa. Minusta työnantaja voisi järjestää lastenhoitajan, jos aloittajan työpanos on tosiaan noin tärkeä. Kummallista kuitenkin se, että tärkeys ei näy palkassa. Joustavuutta voi vaatia, kunhan se se näkyy palkassa.

En todellakaan ole korvaamaton meillä töissä. Vaan jos irtisanoutuisin, niin tilalleni palkattaisiin joku saman koulutuksen omaava nuori ja lapseton, joka tykkäisi tehdä töitä iltapäiväpainotteisesti. Meillä töissä asiakaskysyntä painottuu iltapäiviin ja usein palavereita on klo 16 jälkeen sen takia, että niihin pitää ehtiä sellaisten ihmisten, jotka ovat omassa työssään klo 16 saakka, eli minun työ on tavata näitä ihmisiä heidän vapaa-ajalla. Mutta ihan yhtä taitavan työntekijän saisi monesta muusta saman alan ihmisestä tilalleni.  Ap

Vierailija
106/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ällöttäviä kommentteja. Ymmärrän todella ap:n ongelman. Valmista ratkaisua minulla ei siihen valitettavasti ole. Pitäisi varmaankin yrittää löytää toisenlainen työ.

Joo-o. Yritin hakea toista työtä ennen kuin palasin vanhempainvapaalta työelämään, mutta en saanut, jokaiseen avoimeen paikkaan oli valtavasti hakijoita. Eli vaihtaisin työtä, jos saisin uuden työn, mutta eipä näytä lupaavalta sen suhteen. Meidän alalla on paljon koulutettua väkeä työttömänä ja vähän avoimia työpaikkoja. Ap

Vierailija
107/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on valitettavan yleistä.

Mielestäni tuollaisissa tilanteissa ei ole vanhempien tehtävä alkaa enää mitään lastenhoitajaa palkkaamaan päivähoidon lisäksi, vaan työnantajan täytyy joustaa päiväkoti-ikäisten lasten vanhempien kanssa.

Joustamattomuus ajaa vaan ihmisiä jäämään kotiin eikä kannusta edes haaveilemaan lapsista.

Tsemppiä ap, parempaa neuvoa en osaa antaa ja ymmärrän ongelman täysin.

Työnantaja valitsee tehtävään henkilön, joka pystyy hoitamaan ko. tehtävän. Mikäli töitä on usein iltaisin, siihen valitaan tietysti henkilö, joka pystyy ko aikana olemaan töissä.

Niin no, minä sain tämän työpaikan ollessani lapseton ja silloin tykkäsin tehdä töitä iltakuuteen usein. Nyt elämäntilanteeni on täysin muuttunut, mutta samassa vakityössä olen yhä ja nyt en näköjään enää pomoille kelpaakaan, kun en pysty joustamaan lapsen takia. Ap

Vierailija
108/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi pyytää, että työaikasi siirretään virallisesti välille 9-17? Kai kunnan on tällöin pakko tarjota hoito 18 asti?

Vierailija
109/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että on hankalaa, mutta en ihan ymmärrä miksi ihmettelet, että sinuin on alettu suhtautua huonona työntekijänä, kun samalla itse toteat muuttuneesi firman näkökulmasta merkittävästi huonommaksi työntekijäksi. Ei se tietenkään ole ylipäätään oikein (tai vissiin laillistakaan), jos firma odottaa työntekijöiltä jatkuvasti ylimääräisiä parin tunnin joustoja, mutta jos olet aiemmin niihin suostunut ja joustot ovat asiakastyytyväisyyden kannalta tärkeitä, niin onpa kerrassaan yllättävää, että ovat nyt pettyneitä.

110/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35995 kirjoitti:

Lapsettomat ajattelevat, että kyseessä on vain hoito-ongelma, joka ratkeaa hoitajan palkkaamisella. Mutta kyllä mä haluan myös viettää aikaa lasteni kanssa. He menevät jo klo 20-21 nukkumaan. En mä voi olla 12 tuntia töissä, kun mulla on muitakin velvollisuuksia. Minulle nämä velvollisuudet ovat tärkeämpiä kuin mikään työ maailmassa.

Itse olet ammattis valinnu, turhaa ulinaa!

Niitä firmoja ei suunnitella juuri sinua varten.

Suosittelen yrittäjyyttä vaikka tulot tippuukin alkuvaiheessa, se on sen vapauden hinta

Vierailija
111/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi pyytää, että työaikasi siirretään virallisesti välille 9-17? Kai kunnan on tällöin pakko tarjota hoito 18 asti?

Ainakin meidän kunnassa päiväkodit on auki klo 17 saakka, joskus voivat joustaa klo 17:15 saakka. Ja sitten vuorotyöläisille on erikseen vuoropäiväkodit. En usko, että missään kunnassa on päiväkodit auki klo 18. t. ohis.

Vierailija
112/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuollaisissa tilanteissa ei ole vanhempien tehtävä alkaa enää mitään lastenhoitajaa palkkaamaan päivähoidon lisäksi, vaan työnantajan täytyy joustaa päiväkoti-ikäisten lasten vanhempien kanssa.

Joustamattomuus ajaa vaan ihmisiä jäämään kotiin eikä kannusta edes haaveilemaan lapsista.

Työnantaja valitsee tehtävään henkilön, joka pystyy hoitamaan ko. tehtävän. Mikäli töitä on usein iltaisin, siihen valitaan tietysti henkilö, joka pystyy ko aikana olemaan töissä.

Niin no, minä sain tämän työpaikan ollessani lapseton ja silloin tykkäsin tehdä töitä iltakuuteen usein. Nyt elämäntilanteeni on täysin muuttunut, mutta samassa vakityössä olen yhä ja nyt en näköjään enää pomoille kelpaakaan, kun en pysty joustamaan lapsen takia. Ap

Eli et pysty enää hoitamaan työtäsi, jonka tiesit vaativan työskentelyä neljän jälkeen. Ihan omatoimisesti olet hankkiutunut tuohon tilanteeseen, valinnut lisääntymisen puuhastelijayrittäjän kanssa ilman tukiverkkoja tunnin päässä työpaikasta. Miksi sen työnantajan pitäisi joustaa ja silitellä päätä, kun sillä ei ole osaa eikä arpaa tilanteeseen.

Vanhempainvapaan aikana olisit viimeistään voinut järjestää asiat ukkosi kanssa tai sopia työnantajan kanssa joustoista jo etukäteen. Mutta kun ilkeät pomot ja nyyhnyyh.

Vierailija
113/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et pysty enää hoitamaan työtäsi, jonka tiesit vaativan työskentelyä neljän jälkeen. Ihan omatoimisesti olet hankkiutunut tuohon tilanteeseen, valinnut lisääntymisen puuhastelijayrittäjän kanssa ilman tukiverkkoja tunnin päässä työpaikasta. Miksi sen työnantajan pitäisi joustaa ja silitellä päätä, kun sillä ei ole osaa eikä arpaa tilanteeseen.

Vanhempainvapaan aikana olisit viimeistään voinut järjestää asiat ukkosi kanssa tai sopia työnantajan kanssa joustoista jo etukäteen. Mutta kun ilkeät pomot ja nyyhnyyh.

Miksi saan näin ilkeitä viestejä?

Olen tässä ketjussa jo selittänyt, miksi "ukkoni" on kiinni firmassaan iltaan asti, ei se tule muuttumaan vaikka mitä tekisin. Omalle työnantajalle tietenkin kerroin tilanteeni ennen kuin palasin ja selitin päiväkodin käytännöt ja miehen työn. Työnantaja ei halua sopia joustoista, koska asiakaskysyntää on klo 16 jälkeen. Mutta toisaalta työnantaja ei voi pakottaa minua siihen, koska työsopimuksessani lukee toimistotyöaika + liukuma. Ja kai ihmiset nyt saa saada lapsia vaikka niillä työpaikka olisikin.

Ap

Vierailija
114/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnin työmatka on kylläkin pk-seudulla ihan tavallinen. 

Vierailija
115/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että on hankalaa, mutta en ihan ymmärrä miksi ihmettelet, että sinuin on alettu suhtautua huonona työntekijänä, kun samalla itse toteat muuttuneesi firman näkökulmasta merkittävästi huonommaksi työntekijäksi. Ei se tietenkään ole ylipäätään oikein (tai vissiin laillistakaan), jos firma odottaa työntekijöiltä jatkuvasti ylimääräisiä parin tunnin joustoja, mutta jos olet aiemmin niihin suostunut ja joustot ovat asiakastyytyväisyyden kannalta tärkeitä, niin onpa kerrassaan yllättävää, että ovat nyt pettyneitä.

En varsinaisesti ihmettele että miksi minuun suhtaudutaan huonona työntekijänä. Kai kaipaisin vain vinkkejä tilanteeseen. Ap

Vierailija
116/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä tosiaan mies on se, jonka pitäisi jollakin tavalla joustaa. Tai siis ei joustaa, vaan hoitaa oma osuutensa.

Ymmärrän tämän näkökulman. Lapsenhoito on minun varassa ja epäreiluahan se on. Mutta miehen firman toimiala on sellainen, että jousto ei onnistu, kun työt on ajoa pitkin Suomea tai ilta-aikaan täällä pk-seudulla.  Joku varmaan nyt kirjoittaa, että jätä sitten se itsekäs sika. Voisi samalla kertoa minulle miten minun työelämätilanne helpottaa sitten yksinhuoltajana, kun lapsi on miehellä vain joskus viikonloppuisi. Ap

Sanoit että miehen yritys ei tuota hyvin. Kuitenkin sinun pitää pilata maineesi työnantajan silmissä, että mies saa huidella huolettomasti ympäri Suomea ja hoidattaa lapsen sinulla. Miehesi on se ongelma, ei työnantajasi.

Voi olla. Mutta mies on sellainen kuin on, yrittäjyys on hänellä ns. verissä enkä usko, että saan vaadittua häntä lopettamaan firmansa. Eli käytännössä minulle jää vaihtoehdoksi hyväksyä hänen "naimisissaolo" yrityksensä kanssa tai erota. Erosta sanon sen verran, että yksinhuoltajuus ei tulisi helpottamaan minun tilannetta. Ap

Jos mies haluaa jatkaa yrittäjänä, siitä hommasta pitää alkaa tulla sitten hyvää = rahaa perheelle. Jos pitkin suomea ramppaamalla ja iltatöillä ei ole varaa hommata lastenhoitajaa, täytyy alkaa laskuttaa enemmän tai keksiä uusi paremmin kannattava tuote. Kannattamaton bisnes on käytännössä harrastamista, jonka varjolla mies tekee mitä tykkää ja välttää vastuunsa.

En ole yksinkertainen, ymmärrän tämän ja tiedostan varsin hyvin, että firma ei ole tuottava. Se elätti hänet yksin kun meillä ei ollut vielä lasta. Mutta edelleen, minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä tilanne vaikka kokisin sen epäreiluna tai erota. Ap

Eli ongelmasi ei liity millään tavalla työnantajaasi vaan huonoon parisuhteeseesi.

Joo mutta jos nyt oletetaan, että eroan ja sitten olen yksinhuoltaja (yhä vailla sitä turvaverkkoa ja mies tapaa lasta vain viikonloppuisin), niin miten työtilanteeni silloin helpottuu? Ap

Tätä et halua kuulla, mutta tuolla sun nykyisellä palkalla saisit yksinhuoltajana, työttömänä vähintään yhtä paljon.

Vierailija
117/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitovaihto. Joku auttaa sinua ja sinä jotain toista äitiä. Rahaa ei tarvita.

Vierailija
118/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi saan näin ilkeitä viestejä?

Olen tässä ketjussa jo selittänyt, miksi "ukkoni" on kiinni firmassaan iltaan asti, ei se tule muuttumaan vaikka mitä tekisin. Omalle työnantajalle tietenkin kerroin tilanteeni ennen kuin palasin ja selitin päiväkodin käytännöt ja miehen työn. Työnantaja ei halua sopia joustoista, koska asiakaskysyntää on klo 16 jälkeen. Mutta toisaalta työnantaja ei voi pakottaa minua siihen, koska työsopimuksessani lukee toimistotyöaika + liukuma. Ja kai ihmiset nyt saa saada lapsia vaikka niillä työpaikka olisikin.

Ap

No mitä sulle pitäisi vastata? Että hyi hyi, onpa ikäviä pomoja, kyllähän nyt äiti-ihmisen pitää saada jättää hommat hoitamatta vaikka asiakkaat valittaa. Sun miehen työ ei myöskään kuulu sinun työnantajalle millään tavalla, ei heidän tarvi mahdollistaa miehen vapaamatkustamista. Joko puret hammasta ja kestät sen että et ole enää yhtä hyvä työntekijä tai sitten alat jotenkin järjestää tuota kuviota järkevämmäksi.

Vierailija
119/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorohoitoa hakemaan vaan. Työnantaja kirjoittaa varmasti jonkun todistuksen iltahoidon tarpeesta kun pyydät.

Vuorohoidossakin tulisi tietää, koska lapsi haetaan hoidosta.

Vierailija
120/156 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitovaihto. Joku auttaa sinua ja sinä jotain toista äitiä. Rahaa ei tarvita.

Miten tämä siis käytännössä toimisi? Ap