Joulunpöydän erikoisherkkusi, joka joulupöydässä on oltava?
Mikä on se joulunpöydän erikoisherkkusi, joka joulupöydässä on oltava tai "joulu on pilalla"?
Kommentit (60)
HK:n maksapasteija, sellainen tiskiltä ostettava, leikattava versio. Ei kelpaa Snellmannit eikä pötköt mulle!
kinkkusiivu ruisleivän päällä ja paljon sinappia,suklaata,karjalanpaisti ja sienisalaatti--siinä mun joulun herkut
Rosolli ja vaaleanpunainen kermavaahto.
Muikun mäti. Tarjoillaan smetanan, punasipulin ja mustapippurin kanssa.
ei semmosta ole, mutta joulu maistuu joululle, kun suussa maistuu itsesavustettu savulohi ja appelsiiniarominen pipari
Nämä: jouluinen juustokakku ja englantilainen joulukakku!
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 13:12"]
mokkapalat ja karjalanpiirakat NAMS SLURPS!!
[/quote]
total reps, EIHÄN :D
Minun herkkuni joulupöydän antimista:
Silliä ja valkosipulisilakoita, rosolli. Snapsi.
Lanttulaatikko perintöreseseptin mukaan tehty. Kinkku, luumuja ja herneitä.,jouluolut
Kalaruokana lipeäkala, valkokastike, keitetet perunat.
Juustolautanen, kevyehkö punaviini
Luumuvanuikas, kermavaahto. Madeira.
Kahvi, joulutortut. Konjakki/likööri/
Syön toki muutakin, varsinkin voileipäpöydästä, mutta edellä mainitut ovat pakollisia, että joulu maistuisi.
Pakolliset ovat edesmenneen sukulaistädin reseptillä valmistettu kotijuusto ja sinappisilli, mitkä ovat olleet joulupöydässä aina. Äidilleni täytyy tehdä pieni määrä rosollia, se on hänelle se juttu :)
Uusina perinteinä ovat tulleet patonki ja muutama tietty juusto sekä skagenröra. En niin välitä laatikoista, mutta nyt kun olen se, joka joulua järjestää, on niiden tekemisestä tullut hirveä pakkomielle, tosin olen onneksi saanut jopa perunalaatikosta maukasta, vaikka kriittinen olenkin.
Meillä on aika perinteinen ja lisänä uusia juttuja. Erikoisherkkua kysyttäessä niin sanon brassihärän sisäfilee, uudet perunat. lohimousse, mätivaahto, limesilakat.
Muut on niin aika perustavallista.
Kinkkua sinapin kera, täysmaitoon tehtyä riisipuuroa,lohta, glögiä, punajuuri-aurapaistosta ja porkkanalaatikko.
Itsetehdyt karjalanpiirakat ja munavoi.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 21:08"]
Itsetehdyt karjalanpiirakat ja munavoi.
[/quote]
Herkullisia ja arvostan.
Mutta meillä ne kuluvat jostain syystä pääsiäispöytään eikä ollenkaan jouluun.
Tavat ja perinteet vaihtelevat perheestä toiseen...
Itse tehty rosolli ja kinkku. Muuta ei välttämättä tarvita ollenkaan.
Sokeri/hunajamanteleita ja marsipaania:) Noita törsään vain jouluksi.
Fafan reseptillä tehtyä sinappia kinkun kanssa ja itsetehtyä saaristolaisleipää mädin, smetanan ja sipulin kanssa.