Kaveriporukka jakaantuu
Ärsyttää, kun kaveriporukka on jakautumassa meidän ja erään toisen pariskunnan välille. Tämä toinen porukka edustaa sellaista tyypillistä facebook-huomiohakuisuutta koirakuvineen ja leukimiseen. Me taas ollaan hieman hillitympiä ja pidetään (aiheellisetkin) hehkutukset mieluummin itsellämme. Tässä on myös yhteiskuntaluokkaan liityvä kysymys: ihmiset jakaantuvat nähtävästi osin sen mukaan, kumman pariskunnan yhteiskuntaluokkaan he samaistuvat paremmin. Tämä toinen pariskunta on AMK-taustaisia, me puolestaan taas yliopistokoulutettuja, varakkaammista taustoista ja uraorientoituneempia. Ongelmana tässä on vain, että molemmilla pariskunnilla on yhteisiä kavereita, mutta kumpikaan pariskunta ei viihdy toistensa seurassa.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 10:34"]
Mulla on yliopistotutkinto, ja silti meinasin vetää herneen nenään ;D
[/quote]
Mäkin siitä, miten luonnehdittiin yo-opiskelijoita. Aivan kuin kaikki olisivat samasta muotista.:) Olen yo-opiskelija mutta en ole urasuuntautunut. Ei koulutuspaikka kerro kunnianhimosta.
Minkä tutkinnon sä siellä Porvoon yliopistossa suoritit?
Ihan totta on, kaveripiirit eriytyy
Itse olen miettinyt monesti, että onko yliopistoissa pakollisena kurssi: Näin vähättelet vähemmän kouluttautuneita ja vähemmän tienaavia?
Ei ole yksi eikä kaksi korkeastikoulutettua tuttavapiiriin eri syistä kuuluvaa henkilöä, joiden puheet ja eleet kertovat hyvinkin selvästi siitä, että vähemmän kouluja käyneet henkilöt eivät ansaitse heidän arvostustaan.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 10:34"]
Mulla on yliopistotutkinto, ja silti meinasin vetää herneen nenään ;D
[/quote]
Sama :D
Onneksi meidän tuttavapiirissä on niin ammattikoulu- kuin yliopistopohjalta olevia ihmisiä. Siivoojia ja tohtoreita. Bisnesmiehiä ja kunnan viroissa toimivia. Yrittäjiä ja opettajia. Kotiäitejä ja uraohjuksia. Ja kaikki tulevat toimeen keskenään.
Että oikein eri yhteiskuntaluokkaa... Itsekin olen sekä AMK:n että YO:n käynyt, enkä ole huomannut siirtyneeni eri yhteiskuntaluokkaan.
Meillä kyllä mahtuvat samaan tuttavapiiriin sekä yliopistokoulutuksen saaneet että ammattikoulun käyneet.
Voisiko joku vääntää rautalangasta, mitä snobismia tai ylenkatsetta tuossa aloituksessa on. Koska muuten näyttää siltä, että ei-niin-koulutetut ovat täällä piikit pystyssä ihan tyhjän takia.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 12:35"]
Onneksi meidän tuttavapiirissä on niin ammattikoulu- kuin yliopistopohjalta olevia ihmisiä.
[/quote]
Onko tällainen ystäväpiiri sitten jollakin tavalla parempi kuin minun ystäväpiirini, johon kuuluu etupäässä yliopisto- ja taidealataustaisia ihmisiä? Oma ystäväpiirini kun on valikoitunut yhteisten kokemusten ja kiinnostuksenkohteiden mukaan, eikä ole tullut mieleenkään, että erikseen pitäisi hankkia myös ammattikoululaisia kavereiksi noin niin kuin diversiteettiä lisäämään.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 10:47"]
Mikä sinua tuossa tilanteessa harmittaa, tuohan on vain elämää?
Jos elämänarvonne ovat erilaiset ja ette halua vain viettää aikaa toistenne seurassa kyräillen, on parasta että kuppikuntanne ovat erillään.
[/quote]
Näin minäkin ajattelen, mutta ap:n pelko on varmaan siinä, että jos molemmat pariskunnat sattuvat järjestämään vaikka juhannusjuhlat, niin osa yhteisistä ystävistä ei tulekaan heille.
Te ootte booring ja ne amk tyypit on awesome. Tajuuuxää?
Mites se AMK-pariskunta on nyt yhtäkkiä nostettu niin meneväksi ja hauskaksi seuraksi. Kellään ei tullut mieleen, että juuri tämä AMK-pariskunta saattaa olla näistä kahdesta ulospäin koppavampi ja materialistisempi.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 09:41"]
Voi että inhoan noita yliopistosnobeja!
[/quote]
Onko niitä muka muualla kuin av:lla? Mä en ole törmännyt yhteenkään IRL.
No jos jonkun mielestä ei ole naurettavaa puhua yhteiskuntaluokista, kun puhutaan AMK:n ja yliopiston käyneistä niin jotain perusteluja olis kiva kuulla. Perusteluksi ei käy "noku mä oon niin sivistynyt ja amkkilaiset juntteja". Terveisin kandi ja lisensiaatti
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 13:58"]
Te ootte booring ja ne amk tyypit on awesome. Tajuuuxää?
[/quote]
Kyl se niinku sen vissiin tajuu ja se sitä silleen viixettääki. Et se on niinku silleen käyny ihan yliopiston ja sit jotku amikset on sitä viileempää ja koleempaa seuraa, siis WTF! Ai mut toi oli varmaan niiiiiiiiin wt:tä, niiiin wt:tä.
Mut en mäkään tajuu, et mikä tässä sit niinku silleen harmittaa. Nythän ap pääsee kerralla eroon kaikista amiksista ja heidän hännystelijöistään. Vai käykö sulle kun Saffylle AbFabissa? Kaikki hauskat tyypit poistuu ja jäljelle jää vain luuserit ja kuolettavan tylsät?
En ole ap mutta onhan nyt esim. lääkäri ja sairaanhoitaja selvästi eri yhteiskuntaluokkaa
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 14:58"]
No jos jonkun mielestä ei ole naurettavaa puhua yhteiskuntaluokista, kun puhutaan AMK:n ja yliopiston käyneistä niin jotain perusteluja olis kiva kuulla. Perusteluksi ei käy "noku mä oon niin sivistynyt ja amkkilaiset juntteja". Terveisin kandi ja lisensiaatti
[/quote]
Miten määrittelisit itse ihmisen yhteiskuntaluokan, jos hän on esim.
- sairaanhoitaja AMK
- aviopuoliso filosofian maisteri
- sisar ja sisaren mies tohtoreita (DI ja lääkäri)
- omat vanhemmat lastentarhanopettaja (yliopisto) ja isä väitellyt, tutkija - kuten suuri osa sukulaisista, jokin akateeminen koulutus, usea väitellyt
Mihin yhteiskuntaluokkaan AMK:n käynyt sh silloin kuuluu? Onko hän alempaa luokkaa kuin puolisonsa? Entä jos puoliso on sukunsa ensimmäinen ylioppilas ja maisteri? Miten hänen on asian laita?
Entä jos puoliso väittelee ja sh opiskelee vaikka hoitotieteiden maisteriksi aikuisiällä? Muuttuuko sitten heidän yhteiskuntaluokkansa?
Miten on köyhien akateemisten apurahatutkijoiden laita?
Helpointa ehkä arvioida silloin yhteiskuntaluokkia, jos lapset kulkevat samoja latuja kuten vanhempansa. Jotkut voivat kuitenkin valita ylempää ja alempaa. Äitini suku on jyväjemmareita, jotka ovat ryhtyneet teollisuuden alalle ja kiipineet. Isäni suku on akateemisia, jotka jotenkin traumatisoituivat sodassa, romahtivat luokassa ja lapset hakeutuivatkin ihan opistotasolle ja amkiin. Isän suvulla on silti ylemmän yhteiskuntaluokan tavat ja odotukset, äidilläni taas aivan toisinpäin.
Toki voidaan yhteiskuntaluokista puhua ja voidaan sanoa, että kun puhutaan koulutuksesta, puhutaan yhteiskuntaluokasta. Mutta kun puhutaan, niin kuinka määritellään? Yksilö harvoin yksin perheessä edustaa jotain tiettyä yhteiskuntaluokkaa, ikäänkuin muusta perheestä irrallaan, vaikka kuinka individualistisia oltaisiin.
Hienoja huomioita, käsittääkseni ihmisen yhteisluokkaa määrittää ennen kaikkea perhetausta, koulutustaso ja varallisuus sekä puolison vastaavat seikat. Esimerkiksi aloittajan sepustuksesta käy ilmi, että heidän osaltaan kaikki em. tekijät ovat "paremmin" kuin sillä AMK-pariskunnalla.
Mikä sinua tuossa tilanteessa harmittaa, tuohan on vain elämää?
Jos elämänarvonne ovat erilaiset ja ette halua vain viettää aikaa toistenne seurassa kyräillen, on parasta että kuppikuntanne ovat erillään.