Kun en hae toimeentulotukea onko sossulla oikeus pakottaa
Kuntouttavaan työtoimintaan=orjaksi? Yleiskuntoni on niin hyvä että pärjäisin normaalissa työssä. Koen tuon tosi loukkaavana että he laittelevat nimeäni sinne orjatyöhön.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri parin viikon päästä kolmen koplan tiukka haastattelu eli typin palaveri. Ennakkoon annettiin jo "varoitus" katsella niitä mielenkiintoisia työpaikkoja missä voisi työskennellä. Ihmettelen vain mistä nämä aikovat taikoa mulle työpaikan, puhuvat jo ennakkoon 100% varmana, että löydän jostain esim. työkokeilupaikan. Ja kyllä olen hakenut työpaikkoja ja laittanut kyselyitä sähköpostilla.
100% varmasti löytävät sinulle työkokeilupaikan. Jos ei muualta niin päiväkodit tai kirjastot ottavat aina kokeilijoita. Ja samalla korvaavat palkallista työvoimaa.
Tuo on jännä juttu miten 9 e orja voidaan laittaa päiväkotiin töihin ilman koulutusta. Olin kuukauden siellä ja tein ihan samoja hommia kuin koulutetut palkkaa saavat. Tässä olisi hyvä aihe tutkivalle journalismille. Miksi suomessa työttömiä saa orjuuttaa? Onko tarhan tädin koulutus turha? Miksi pitkittynyt työttömyys kuuluu sossulle?
Minä olen tehnyt kuntouttavassa 9e/päivässä ihan samoja juttuja kuin palkatut ilman työkokemusta:
- Koulunkäyntiavustajana niille just vaikeimmille lapsille, jotka tarvitsisivat ammattilaisen eikä 25-vuotiasta mitään lapsista tietämätöntä naista. Lapset ikävuosilla 7-14.
- Lasten iltapäiväkerhossa, jälleen ilman ammattitaitoa
- Nikkarointipajassa askartelemassa kaupungin kulttuuritoimikunnalle mm. kuntatapahtumien koristeita, ei tarvinnut palkata ammattilaisia
- Verkkokauppa, postitus, asiakaspalvelu, kahviotoiminta, liikkeen avaaminen ja sulkeminen, siivoaminen ja kaikki juokseva työ siinä sivussa, kun palkatut saivat keskittyä omiin kivoihin juttuihinsa firmassa (kulttuuriala)
- Valtion viestintä
- Kunnan viestintä
- Käännöstyöt, sosiaalisen median viestintä
- Toimittajan työt, mukaanlukien ilta- ja viikonlopputyöt
- Asiakaspalvelu vastaanottoaulassa
Vierailija kirjoitti:
Tarkennan vielä, että kuntouttava työtoiminta on siis TE-toimiston velvoittava palvelu, josta kieltäytymisestä seuraa sanktioita (=karenssi), mutta että kuntouttavaa työtoimintaa järjestää kunta ja siksi siellä keskustelussa ym. vastaavassa on mukana kunnan työntekijöitä, jotka selvittää työkykyä. Ei tarvitse olla täysin työkyvytön joutuakseen kuntouttavaan työtoimintaan, vaan riittää, että on ollut lähemmäs kaksi vuotta työttömänä.
Itse aikanaan työttömänä ollessa vältyin tältä nakilta, kun sanoin suoraan, että osaan kyllä hakea töitä ja haluan niitä, mutta kun ei ole tarjolla. Eivät sitten patistelleet mihinkään, ja sainkin lopulta töitä ihan omatoimisesti.
T. 27
Siis voidaanko tuohon pakottaa myös, jos on lääkärin lausunto työkyvyttömyydestä? Eli voidaanko sairas ihminen pakottaa johonkin tällaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli työtön työnhakija ei onnistu löytämään töitä ja joutuu hakemaan toimeentulotukea selvityäkseen, hänet ennen pitkää pakotetaan kuntouttavaan työtoimintaan/ nöyryyttävään keskusteluun minkä aikana tentataan ja mukana sosiaalityöntekijä joka "havainnoi" siinä painostavasti mukana.
Ikään kuin työttömällä ei muuten olisi jo tarpeeksi paineita.
Toimeentulotuen hakeminen ja saaminen ei liity kuntouttavaan mitenkään. Moni ei ole oikeutettu tt-tukeen ja silti joutuu kuntouttavaan. Oikeastaan heitä on helpompi saada sinne kun valinta on työttömyystuki tai 0e/kk. Toisaalta moni toimeentulotukea saava ei men kuntouttavaan kun sama raha tulee jokatapauksessa.
Ainoastaan pitkittynyt työttömyys tai se että asiakkaalla on ongelmia jo ennen kuin se pitkittyy on syy. Pitkittyneisyys ei kuitenkaan ole lain mukainen syy ohjata kuntouttavaan.
"Toisaalta moni toimeentulotukea saava ei mene kuntouttavaan kun sama raha tulee joka tapauksessa".
Ei se ihan noin kyllä mene. Mikäli kuntouttavasta kieltäytyy, eikä mene muihinkaan orjatöihin niin työnhaku katkeaa ja seuraa karenssi. Putoaa toimeentulotuelle, jota pienennetään ensin 20% ja mikäli tilanne pitkittyy, on leikkaus jopa -40%. Monelle voi tulla yllätyksenä, että Kelasta ei toimeentulotukena saakkaan sitä samaa, mitä työttömänä työnhakijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juuri parin viikon päästä kolmen koplan tiukka haastattelu eli typin palaveri. Ennakkoon annettiin jo "varoitus" katsella niitä mielenkiintoisia työpaikkoja missä voisi työskennellä. Ihmettelen vain mistä nämä aikovat taikoa mulle työpaikan, puhuvat jo ennakkoon 100% varmana, että löydän jostain esim. työkokeilupaikan. Ja kyllä olen hakenut työpaikkoja ja laittanut kyselyitä sähköpostilla.
100% varmasti löytävät sinulle työkokeilupaikan. Jos ei muualta niin päiväkodit tai kirjastot ottavat aina kokeilijoita. Ja samalla korvaavat palkallista työvoimaa.
Tuo on jännä juttu miten 9 e orja voidaan laittaa päiväkotiin töihin ilman koulutusta. Olin kuukauden siellä ja tein ihan samoja hommia kuin koulutetut palkkaa saavat. Tässä olisi hyvä aihe tutkivalle journalismille. Miksi suomessa työttömiä saa orjuuttaa? Onko tarhan tädin koulutus turha? Miksi pitkittynyt työttömyys kuuluu sossulle?
Miksi teit samoja hommia ilman palkkaa? Etkö lukenut työkokeilusopimusta?
Minusta tässä todella on paikka tutkivalle journalismille eli miksi porukka tekee hiki hatussa töitä, kun työkokeilussa ei niin ole tarkoitus tehdä. Mikä saa työttömän kuvittelemaan, että kokeilu on työpaikka?
Jos teidät määrätään ilmaiseen työhön niin älkää siellä töissä tehkö mitään. Istukaa ja odottakaa ohjeita tyyliin ota kynä käteen, kirjoita sana ”työ”, hokemaan vaan, estäen uskalla ottaa vastuuta kun en saa palkkaakaan. Niin minä tein, hymyilin iloisesti ja hoin, ole hyvä tule neuvomaan. Esimiehet oli lujilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos teidät määrätään ilmaiseen työhön niin älkää siellä töissä tehkö mitään. Istukaa ja odottakaa ohjeita tyyliin ota kynä käteen, kirjoita sana ”työ”, hokemaan vaan, estäen uskalla ottaa vastuuta kun en saa palkkaakaan. Niin minä tein, hymyilin iloisesti ja hoin, ole hyvä tule neuvomaan. Esimiehet oli lujilla.
Anteeksi korjaan... hokekaa vaan, että en uskalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida sossulla olla mitään tekemistä asian kanssa.
Nyt olet valitettavasti väärässä.
Niin nöyryyttävätä kuin se tuntuukin työnhakijasta, niin kyllä sinne roudataan sosiaalityöntekijä "keskustelemaan tilanteesta".
Samaan aikaan lastensuojelussa lapsia jää heitteille/oman onnensa nojaan pärjäilemään kun ei ehdi resurssipulan vuoksi hoitaa tapauksia kunnolla.
Suomi tänään.
Siis mitä nöyryyttävää on sosiaalityöntekijän kanssa keskustelussa? Hävettääkö teitä mennä lääkäriin, asioida poliisin kanssa? Kauhea nöyryytys kun te-toimiston tai kelan virkailija soittaa ja kysyy jostain hakemuksestanne lisätietoa? Ihan samaa settiähän nuo kaikki on sen sossun kanssa?
Eihän kaikilla pitkään työttöminä olleilla varmaan ole tosiaan tarvetta sossun avulle, mutta kyllä siellä varmaan paljon niitäkin on, joille siitä sossun sosiaalipuolen osaamisesta on hyötyä.
Ja miten tähän(kin) saadaan taas lastensuojelu sotkeuttua? Meinaatko että kaikki sossut tekee kaikkea ja aikuisten puolella oleva sossu on lastensuojelusta pois? Vähän sama kuin parkuisi että kyllä on erikoissairaanhoissa hoitajia liikaa samalla kun on vanhukset heitteillä palvelukodeissa, kyllä on Suomessa asiat huonosti.... Eiköhän niitä resursointeja katsota vähän laajemmalla näkökulmalla kuin av-mamman oma napa...
Vierailija kirjoitti:
"Ainoastaan pitkittynyt työttömyys tai se ,
että asiakkaalla on ongelmia jo ennen kuin se pitkittyy on syy.
Pitkittyneisyys ei kuitenkaan ole lain mukainen syy ohjata kuntouttavaan."
Mitä ihmettä tuokin sekava lause mahtoi tarkoittaa.
Siitä jäi pois se että kunnan mielestä pitkittynyt työttömyys on syy mutta lain mukaan ei. Toisaalta lain mukaan myös lyhyt työttömyys ja henkilökohtaiset elämänhallinnan ongelmat on lainmukainen syy ohjata kuntouttavaan mutta kunnalla ei välttämättä ole intressejä ohjata kyseistä henkilöä vielä kuntouttavaan jos sakkolistalla olevia on paljon (riippumatta siitä onko näillä pitkäaikaistyöttömillä elämänhallinnassan ongelmia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikasta. Itse olen ollut työkokeilussa päiväkodissa ja ollut silloin itsenäisesti lasten kanssa eri tilassa. Toisessa paikassa olen ollut ihan palkallisena mutta siellä tuntui olevan neuvottelun paikka sainko jäädä yksin lasten kanssa siksi aikaa kun varsinainen hoitaja kävi vessassa tai kahvia hakemassa. Minulla ei ole alan koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
"Sossussa on erikseen aikuissosiaalityö ja lastensuojelu, eivät siis vie toisiltaan resursseja.
Toki en väitä, etteikö lastensuojeluun voisi palkata enemmän väkeä,
mutta jonkun täytyy olla selvittämässä/motivoimassa näitä yhteiskunnan tuilla eläviä. "
- - -
"Tässä haettiin sitä, että mikäli aikuissosiaalityön resursseja kohdennettaisiin enemmän niihin tukemaan huoltajia joilla on esim vaikea elämäntilanne ja lapsia jaloissa, niin lastensuojelu saattaisikuormittua vähemmän."
Miksi "jonkun täytyy olla motivoimassa yhteiskunnan tuilla eläviä" jos sen sijaan järkevänpää olisi miettiä työttömyyden rakenteita eli kohdistaa resursseja työllistymisasioihin (kuinka luodaan oikeita palkkatyöpaikkoja pitkäaikaistyöttömille).
Pelkä motivointi ei työpaikkoja luo."
- - -
"motivoinnilla viittasin siihen, että niitä töitä pitää uskaltaa hakeakin silloin jos/kun niitä on tarjolla, eikä ajatella, että sieltä tulee kuitenkin vain se klassinen "valitettavasti et tullut valituksi"-viesti, mihin herkästi sortuu kun on tarpeeksi pitkään ollut työttömänä. "
- - -
Yksi omituisimpia ennakkoluuloja , mihin moni järjenvastainen (ja täysin hyödytön) työllistymis- ja aktivoimistoimenpide perustuu nykyisessä työllistymispolitiikassa on oletus siitä,
että pitkäaikaistyötön ei voi mitenkään pysyä oma-aloitteisena. Tarvitaan muka sanktion uhalla kohdennettua holhousta aikuisille ammatti-ihmisille että pysyy tekemisen meinininki.
Ja mitä ihmettä tarkoittaa lause: "että niitä töitä pitää uskaltaa hakea silloinkin kun niitä ei ole tarjolla".
Kyllä suurin osa työttömistä työnhakijoista takuulla kartoittaa potentiaaliset työmahdollisuudet ilman että joku länkyttää alentuvaa jargonia korvan juuressa - jota kaiken lisäksi on pakotettu kuuntelemaan kuin rippituolissa - minimitoimeentulon (sen viimesijaisen tuen) menettämisen uhalla.
Vartavasten sitä varten palkattujen kolmikanta-( te-kunta-sosiaalitoimi )-jengin toimesta.
Otapas nyt pääsi pois sieltä omasta navastasi. Vaikka sinä tai läheisesi olisittekin täysin oma-aloitteisia, kykeneviä kaikkeen ettekä koskaan tarvitse kenenkään apua mihinkään, kaikilla ei näin ole. Ja se "alentuvan jargonin" kuuntelu ja keskustelu tulee ihan tarpeeseen.
Tässäkin ketjussa joku kirjoitti, että hänet on todettu kykeneväksi kevyeen työhön, mutta byhyy, kukaan ei ole koskaan selittänyt mitä tämä kevyt työ on, en voi hakea siis sellaista, nyt taas pitää mennä tälläisen neuvotteluun, pelottaa. Että sellaista oma-aloitteisuutta sitten.
Toki jos noihin tapaamisiin menee "muahan ei v*ttujakaan kiinnosta mitä äm mät siellä lässyttää" niin turhiahan ne varmaan silloin on. Mutta onko se niiden "alentavaa jargonia" paasaavien tyyppien vika kuitenkaan vai pitäisikö katsoa vähän peiliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli työtön työnhakija ei onnistu löytämään töitä ja joutuu hakemaan toimeentulotukea selvityäkseen, hänet ennen pitkää pakotetaan kuntouttavaan työtoimintaan/ nöyryyttävään keskusteluun minkä aikana tentataan ja mukana sosiaalityöntekijä joka "havainnoi" siinä painostavasti mukana.
Ikään kuin työttömällä ei muuten olisi jo tarpeeksi paineita.
Toimeentulotuen hakeminen ja saaminen ei liity kuntouttavaan mitenkään. Moni ei ole oikeutettu tt-tukeen ja silti joutuu kuntouttavaan. Oikeastaan heitä on helpompi saada sinne kun valinta on työttömyystuki tai 0e/kk. Toisaalta moni toimeentulotukea saava ei men kuntouttavaan kun sama raha tulee jokatapauksessa.
Ainoastaan pitkittynyt työttömyys tai se että asiakkaalla on ongelmia jo ennen kuin se pitkittyy on syy. Pitkittyneisyys ei kuitenkaan ole lain mukainen syy ohjata kuntouttavaan.
"Toisaalta moni toimeentulotukea saava ei mene kuntouttavaan kun sama raha tulee joka tapauksessa".
Ei se ihan noin kyllä mene. Mikäli kuntouttavasta kieltäytyy, eikä mene muihinkaan orjatöihin niin työnhaku katkeaa ja seuraa karenssi. Putoaa toimeentulotuelle, jota pienennetään ensin 20% ja mikäli tilanne pitkittyy, on leikkaus jopa -40%. Monelle voi tulla yllätyksenä, että Kelasta ei toimeentulotukena saakkaan sitä samaa, mitä työttömänä työnhakijana.
Työnhaku ei katkea ellei kyse ole virkailijan virheestä. Kyllä työnahakijana on oikeus olla vaikka ei palveluihin osallistukkaan. Työttömyystuen saanti on eri asia. Toimeentulotukipäätöksissä jopa vaaditaan että työnhaku on voimassa vaikka oikeus työttömyystukeen on mennyt.
Monelle voi olla yllätys että todella harvoin nuo alennukset kestävät enempää kuin sen pari kuukautta. Ne joilla kestävät syy on melkein satavarmasti kieltäytyminen ilmoittautumasta työnhakijaksi. Kyllä sitä tukea voidaan alentaa kuntouttavasta kieltäytymisen vuoksi kahdeksi kuukaudeksi mutta tämäkään ei ole vvarma. Sitten pitää jo ollakin uusi kieltäytyminen. Itselleni on karenssi tullut, tosin eri syystä, mutta ei alennusta toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
"Ainoastaan pitkittynyt työttömyys tai se ,
että asiakkaalla on ongelmia jo ennen kuin se pitkittyy on syy.
Pitkittyneisyys ei kuitenkaan ole lain mukainen syy ohjata kuntouttavaan."
Mitä ihmettä tuokin sekava lause mahtoi tarkoittaa.
Sitä, että ellei TE-toimiston asiakkaalla ole kuntoutumista suoranaisesti vaatimia ongelmia ennen työttömyyttä, niin hänen ongelmaksi nyt luetaan työpaikan puute eli --työttömyys.
Tästä ongelmasta asiakas siis pyritään kuntouttamaan erinäisin toimenpitein (ei sisällä työllistymistä palkkatyöhön tai hänet asiallisesti palkkaavan työnantajan löytämiseen)
Ilmaistyö. 9 euroa päivässä , (esim työkokeilu/työtoiminta kunnan toimipisteissä) kartoitetaan sos.työntekijän -kunnan edustajan ja te-virkilijan yhteistyössä missä työnhakija istuu "kuumalla tuolilla" kun hänen tilannettaan puidaan täysin tuntemattomien ihmisten kanssa.
Minimitoimeentulonsa menettämisen uhalla.
Ymmärsinkö oikein?
Korjatkaa välittömästi, ellen. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin nöyryyttävätä kuin se tuntuukin työnhakijasta, niin kyllä sinne roudataan sosiaalityöntekijä "keskustelemaan tilanteesta".
Samaan aikaan lastensuojelussa lapsia jää heitteille/oman onnensa nojaan pärjäilemään kun ei ehdi resurssipulan vuoksi hoitaa tapauksia kunnolla.
Suomi tänään.
Sossussa on erikseen aikuissosiaalityö ja lastensuojelu, eivät siis vie toisiltaan resursseja. Toki en väitä, etteikö lastensuojeluun voisi palkata enemmän väkeä, mutta jonkun täytyy olla selvittämässä/motivoimassa näitä yhteiskunnan tuilla eläviä. "
Tässä haettiin sitä, että mikäli aikuissosiaalityön resursseja kohdennettaisiin enemmän niihin tukemaan huoltajia joilla on esim vaikea elämäntilanne ja lapsia jaloissa, niin lastensuojelu saattaisikuormittua vähemmän.
Miksi "jonkun täytyy olla motivoimassa yhteiskunnan tuilla eläviä" jos sen sijaan järkevänpää olisi miettiä työttömyyden rakenteita eli kohdistaa resursseja työllistymisasioihin (kuinka luodaan oikeita palkkatyöpaikkoja pitkäaikaistyöttömille).
Pelkä motivointi ei työpaikkoja luo.
Tulee varmaan tosi yllätyksenä, että siellä aikuisten puolellakin on sellaisia ihmisiä, jotka sitä motivointia ja tukea tarvitsee. Ei pelkästään vanhemmat ja perheet ole tälläinen joukko. Ja itse asiassa moni vanhempi on juurikin sen aikuissosiaalityön asiakas ilman sitä että lapsilla on lastensuojelun asiakkuus.
Totta kai siellä aikuisten palveluissa tulee välillä myös niitä aikuisia, jotka eivät yhtään mitään apua ja tukea tarvitse, mutta moni tarvitsee. Miksi näiden, usein perheellisten aikuisten, apu tulisi siirtää lastensuojelun puolelta annettavaksi? Eikö se juurikin ole kannattavaa että työskennellään monella eri osa-alueella eikä tungeta kaikkia asioita samaan paikkaan=sinne lastensuojeluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi tänään.
Sossussa on erikseen aikuissosiaalityö ja lastensuojelu, eivät siis vie toisiltaan resursseja. Toki en väitä, etteikö lastensuojeluun voisi palkata enemmän väkeä, mutta jonkun täytyy olla selvittämässä/motivoimassa näitä yhteiskunnan tuilla eläviä. "
Tässä haettiin sitä, että mikäli aikuissosiaalityön resursseja kohdennettaisiin enemmän niihin tukemaan huoltajia joilla on esim vaikea elämäntilanne ja lapsia jaloissa, niin lastensuojelu saattaisikuormittua vähemmän.
Pelkä motivointi ei työpaikkoja luo.
Tulee varmaan tosi yllätyksenä, että siellä aikuisten puolellakin on sellaisia ihmisiä, jotka sitä motivointia ja tukea tarvitsee. Ei pelkästään vanhemmat ja perheet ole tälläinen joukko. Ja itse asiassa moni vanhempi on juurikin sen aikuissosiaalityön asiakas ilman sitä että lapsilla on lastensuojelun asiakkuus.
Totta kai siellä aikuisten palveluissa tulee välillä myös niitä aikuisia, jotka eivät yhtään mitään apua ja tukea tarvitse, mutta moni tarvitsee. Miksi näiden, usein perheellisten aikuisten, apu tulisi siirtää lastensuojelun puolelta annettavaksi? Eikö se juurikin ole kannattavaa että työskennellään monella eri osa-alueella eikä tungeta kaikkia asioita samaan paikkaan=sinne lastensuojeluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt kuntouttavassa 9e/päivässä ihan samoja juttuja kuin palkatut ilman työkokemusta:
- Koulunkäyntiavustajana niille just vaikeimmille lapsille, jotka tarvitsisivat ammattilaisen eikä 25-vuotiasta mitään lapsista tietämätöntä naista. Lapset ikävuosilla 7-14.
- Nikkarointipajassa askartelemassa kaupungin kulttuuritoimikunnalle mm. kuntatapahtumien koristeita, ei tarvinnut palkata ammattilaisia
- Verkkokauppa, postitus, asiakaspalvelu, kahviotoiminta, liikkeen avaaminen ja sulkeminen, siivoaminen ja kaikki juokseva työ siinä sivussa, kun palkatut saivat keskittyä omiin kivoihin juttuihinsa firmassa (kulttuuriala)
- Valtion viestintä
- Kunnan viestintä
- Asiakaspalvelu vastaanottoaulassa
Tuosta voi päätellä että 9 euron orjuus pätevöittää vaikka mihin työhön. Siis kunhan sen tekee ilman palkkaa. Vain taivas on rajana kun oikein kuntoutetaan. Lentäjä, kirurgi jne. Lahtinen pääsee nyt leikkaukseen. Kirurgina toimii työtön paperimies koistinen. Ei hätää hän on kuntouttavalla eli rautainen ammattilainen.
"Minä olen tehnyt kuntouttavassa 9e/päivässä ihan samoja juttuja kuin palkatut
ilman työkokemusta:
- Valtion viestintä
- Kunnan viestintä
- Asiakaspalvelu vastaanottoaulassa "
Miettikää millaiset palkkatulot edellä kirjoittanut kommentoija on menettänyt.
Puhumattakaan ettei eläkettä ole kertynyt hänelle euroakaan ahkeroinnista.
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen tehnyt kuntouttavassa 9e/päivässä ihan samoja juttuja kuin palkatut
ilman työkokemusta:
- Valtion viestintä
- Kunnan viestintä
- Asiakaspalvelu vastaanottoaulassa "
Miettikää millaiset palkkatulot edellä kirjoittanut kommentoija on menettänyt.
Puhumattakaan ettei eläkettä ole kertynyt hänelle euroakaan ahkeroinnista.
Minä mietin enemmänkin sitä, miksi työtön on niin tyhmä, ettei lue allekirjoittamaansa sopimusta. Siinä kerrotaan, mitä on tarkoitus tehdä - tai oikeastaan se, mitä ei tarvitse tehdä! Ja silti työttömät tekevät, koska jossain vauvapalstalla on sanottu, että pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu voi tehdä yhteistyötä TE-toimiston kanssa.
Niin että kuntouttavaan menevä saa oman sossutädin jolle höpötellä, ei niin että sossu pakottaa/painostaa kuntouttavaan tai että kuntouttavalta voisi välttyä jos ei hae tt-tukea. Kuntouttava on työkkärin juttu ja jos työkkäri on sitä mieltä että sabotoit työllistymistäsi saat karenssin etkä ole sen aikana oikeutettu työmarkkinatukeen ja viimeistään tässä vaiheessa joutuu hakemaan tt-tukea jonka perusosaa luultavasti alennetaan se 20 % ja sitten 40 % samasta syystä kuin karenssi tuli.
Oma kokemukseni tosin on ettei työkkäri ketään pakota kuntouttavaan, jos mikään ei vuosiin etene niin alkavat painostamaan jotta edes jotain tapahtuisi mutta tällöinkin on oikeus kieltäytyä, toki jos ei itsellä ole esittää parempia ideoita niin karenssi saattaa seurata mutta ihan todisteet aktiivisesta työnhausta riittää karenssin välttämiseen.
Kyllä antaa toivottoman kuvan työttömistä tällaiset ketjut. Ei siis aloitus vaan vastaukset.
t. työtön, myös kuntouttavassa ollut
Työttömyyskorvauksella töihin.
No mikäjottei.
Itsetunto kuntoutuu varmaan erinomaisesti.