Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun en hae toimeentulotukea onko sossulla oikeus pakottaa

Vierailija
03.10.2020 |

Kuntouttavaan työtoimintaan=orjaksi? Yleiskuntoni on niin hyvä että pärjäisin normaalissa työssä. Koen tuon tosi loukkaavana että he laittelevat nimeäni sinne orjatyöhön.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen kaunistelua tuollainen kuntouttava ym. Kun ei hae tukia, ei tarvitse suostua mihinkään. Jos suinkin muuten pärjää. Mene vaikka vapaaehtoistöihin maatilalle niin saa ainakin ruuat.

Vierailija
22/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole työkkäri, joka laitttaa sinne kuntouttavaaan työtoimintaan? Jos et suostu yhteistyöhön työmarkkinatuki voi mennä ja sitten voit kyllä pudota toimeentulotuelle. Näin minä olen ainakin käsittänyt.

Työkkäri ei laita ketään kuntouttavaan työtoimintaan. Se on kunnan järjestämä palvelu, jolla saadaan työmarkkinatukea saavat asiakkaat pois ns.sakkolistalta. Kuntahan joutuu maksamaan prosenttiosuuden työmarkkinatuesta, kun työttömyys pitkittyy. Osuus riippuu työttömyysajasta. Kun työtön saadaan kuntouttavaan työtoimintaan, alkaa kunta saada rahaa hänestä. Tämä on ihan julkista tietoa, googlatkaa.

Se on totta, että työkkärin virkailija on mukana arvioimassa tarvetta kuntouttavaan työtoimintaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on juuri parin viikon päästä kolmen koplan tiukka haastattelu eli typin palaveri. Ennakkoon annettiin jo "varoitus" katsella niitä mielenkiintoisia työpaikkoja missä voisi työskennellä. Ihmettelen vain mistä nämä aikovat taikoa mulle työpaikan, puhuvat jo ennakkoon 100% varmana, että löydän jostain esim. työkokeilupaikan. Ja kyllä olen hakenut työpaikkoja ja laittanut kyselyitä sähköpostilla.

Vierailija
24/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittää ne ämmät painostaa ilmaistyöhön ja sitten kun ehdottaa vapaaehtoistyötä se EI Sovi mitä vttua

Vierailija
25/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on juuri parin viikon päästä kolmen koplan tiukka haastattelu eli typin palaveri. Ennakkoon annettiin jo "varoitus" katsella niitä mielenkiintoisia työpaikkoja missä voisi työskennellä. Ihmettelen vain mistä nämä aikovat taikoa mulle työpaikan, puhuvat jo ennakkoon 100% varmana, että löydän jostain esim. työkokeilupaikan. Ja kyllä olen hakenut työpaikkoja ja laittanut kyselyitä sähköpostilla.

Vastasin tuossa aiemmin että minulla on aika 2vkon kuluttua. Juuri sama kuin sinulla tuonne typpiin. Puhelussa sanoivat samaa miettiä mikä kiinnostaa ja näemme sinun jaksavan? En oikein ymmärtänyt ja pelottaa mihin joudun. Itselleni on tehty työkyvyn arviointi 4v sitten missä todettu että sovellun "kevyehköön työhön"? Mitähän tuokin tarkoittaa kun sitä ei koskaan selitetty? Onko minulla nyt sitten hullun paperit ja joudun niitä kattilan kansia paukuttamaan

Vierailija
26/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole työkkäri, joka laitttaa sinne kuntouttavaaan työtoimintaan? Jos et suostu yhteistyöhön työmarkkinatuki voi mennä ja sitten voit kyllä pudota toimeentulotuelle. Näin minä olen ainakin käsittänyt.

Kunta vastaa kuntouttavasta työtoiminnasta, työkkäri ei pakota. Mutta jos ei sinne mene, kunta ilmoittaa, että ei ole suostunut sosiaalipalvelun asiakkaaksi ja tukien saaminen päättyy siihen.

Kannattaa muistaa, että tammikuun alusta alkaen kuka tahansa voi päätyä kuntouttavaan, koska työkkärin palvelut siirtyvät puolessa Suomessa kunnille. Tarvitaan vain mikä tahansa sosiaalinen syy.

Vierailija
27/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida sossulla olla mitään tekemistä asian kanssa.

Nyt olet valitettavasti väärässä.

Niin nöyryyttävätä kuin se tuntuukin työnhakijasta, niin kyllä sinne roudataan sosiaalityöntekijä "keskustelemaan tilanteesta".

Samaan aikaan lastensuojelussa lapsia jää heitteille/oman onnensa nojaan pärjäilemään kun ei ehdi resurssipulan vuoksi hoitaa tapauksia kunnolla.

Suomi tänään.

Sossussa on erikseen aikuissosiaalityö ja lastensuojelu, eivät siis vie toisiltaan resursseja. Toki en väitä, etteikö lastensuojeluun voisi palkata enemmän väkeä, mutta jonkun täytyy olla selvittämässä/motivoimassa näitä yhteiskunnan tuilla eläviä. Kaikki eivät ole omasta vapaasta tahdosta pitkäaikaistyöttömiä esim. oma mies "joutui"/pääsi TYPin kautta kuntouttavaan työtoimintaan, koska töitä oli paikallisesti tarjolla tosi vähän ja työnhakutaidot niihin vähäisinkiin töihin olivat huonot, vaikka halua työskentelyyn oli. Sai sitten kunnan puolella puistohommista kokemusta, jotka eivät onneksi näyttäneet niin pahalta CV:ssä, ettei olisi sitten työkkärin kautta päässyt koulutukseen, jonka kautta sai vakituisen kokoaikatyön.

Myönnän kyllä, että lähtökohtaisesti nuo kuntouttavat työtoiminnat, joita voi verrata pahimmillaan hernepussin heittelemiseen, eivät näytä cv:ssä hyvältä, että jos sellaiseen on joutumassa, kannattaa yrittää päästä sentään edes ihan kunnon työtehtäviin esim. vaikka päiväkotiavustajaksi, kirpparin myyjäksi, kodinkonekorjaamon puolelle, puistohommiin ym. vastaaviin, jotka voi naamioida cv:ssä ihan oikeasti hyödylliseksi työkokemukseksi vs. että rakentelee linnunpönttöjä ja purkaa niitä vuoron perään, koska menekkiä ei ole, mutta tekemistä pitäisi olla.

Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, kuntouttavaa työtoimintaa järjestää työkkäri ja jos kieltäydyt ilman pätevää syytä, tulee karenssia ja sitten joudut sille toimeentulotuelle, jos et vielä ole. Toimeentulotuessa ei ole muita velvoitteita kuin se, että ensisijaiset etuudet (työttömyysturva, asumistuki ym.) tulee olla haettuna ensin ja työnhaun voimassa (vaikka siihen ei olisi oikeutta), tai perustoimeentulotuen määrää voidaan pienentää, jos laiminlyö omasta toimeentulosta huolehtimisen. Näissä tapauksissa voi selvittää sitten sieltä sossusta voiko saada täydentävää toimeentulotukea, mutta turha odottaa, että sitäkään täysin vastikkeetta.

Vierailija
28/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei laita ketään kuntouttavaan työtoimintaan. Se on kunnan järjestämä palvelu, jolla saadaan työmarkkinatukea saavat asiakkaat pois ns.sakkolistalta. Kuntahan joutuu maksamaan prosenttiosuuden työmarkkinatuesta, kun työttömyys pitkittyy. Osuus riippuu työttömyysajasta. Kun työtön saadaan kuntouttavaan työtoimintaan, alkaa kunta saada rahaa hänestä. Tämä on ihan julkista tietoa, googlatkaa.

Se on totta, että työkkärin virkailija on mukana arvioimassa tarvetta kuntouttavaan työtoimintaan. "

Aivan.

Ja se on totta että sinne roudataan sosiaalityöntekijä havainnoimaan tilannetta.

Kun työttömyys pitkittyy laitetaan "nimi listalle".

Siellä sitten istut virkailijan ja sossun puhuteltavana --matkalla kuntouttavaan työtoimintaan (ilmaistyöhön/työhön ilman palkkaa)  tukien katkaisun uhalla.

Vierailija
29/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan vielä, että kuntouttava työtoiminta on siis TE-toimiston velvoittava palvelu, josta kieltäytymisestä seuraa sanktioita (=karenssi), mutta että kuntouttavaa työtoimintaa järjestää kunta ja siksi siellä keskustelussa ym. vastaavassa on mukana kunnan työntekijöitä, jotka selvittää työkykyä. Ei tarvitse olla täysin työkyvytön joutuakseen kuntouttavaan työtoimintaan, vaan riittää, että on ollut lähemmäs kaksi vuotta työttömänä.

Itse aikanaan työttömänä ollessa vältyin tältä nakilta, kun sanoin suoraan, että osaan kyllä hakea töitä ja haluan niitä, mutta kun ei ole tarjolla. Eivät sitten patistelleet mihinkään, ja sainkin lopulta töitä ihan omatoimisesti.

T. 27

Vierailija
30/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin nöyryyttävätä kuin se tuntuukin työnhakijasta, niin kyllä sinne roudataan sosiaalityöntekijä "keskustelemaan tilanteesta".

Samaan aikaan lastensuojelussa lapsia jää heitteille/oman onnensa nojaan pärjäilemään kun ei ehdi resurssipulan vuoksi hoitaa tapauksia kunnolla.

Suomi tänään.

Sossussa on erikseen aikuissosiaalityö ja lastensuojelu, eivät siis vie toisiltaan resursseja. Toki en väitä, etteikö lastensuojeluun voisi palkata enemmän väkeä, mutta jonkun täytyy olla selvittämässä/motivoimassa näitä yhteiskunnan tuilla eläviä. "

Tässä haettiin sitä, että mikäli aikuissosiaalityön resursseja kohdennettaisiin enemmän niihin tukemaan huoltajia joilla on esim vaikea elämäntilanne ja lapsia jaloissa, niin lastensuojelu saattaisikuormittua vähemmän.

Miksi "jonkun täytyy olla motivoimassa yhteiskunnan tuilla eläviä" jos sen sijaan järkevänpää olisi miettiä työttömyyden rakenteita eli kohdistaa resursseja työllistymisasioihin (kuinka luodaan oikeita palkkatyöpaikkoja pitkäaikaistyöttömille).

Pelkä motivointi ei työpaikkoja luo.

Vierailija
31/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa kun itselläni on aika juuri tämmöiseen keskusteluun työkkäriin 2 vkon päästä. Laittavat ilmaistyöhön

Muista olla lujana ja älä suostu työttömien terveystarkastukseen! Se on ansa jossa yritetään saada terve ihminen vammaiseksi ja siten yrittävät ohjata orjaksi paukuttamaan kattilan kansia.

Miten lääkäri voi valehdella terveen ihmisen vammaiseksi? Jos tällaisen vammaisdiagnoosin saa, niin sitten saa vammaistukea eikä pidä työtä tekemään.

Vierailija
32/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi tänään.

Sossussa on erikseen aikuissosiaalityö ja lastensuojelu, eivät siis vie toisiltaan resursseja. Toki en väitä, etteikö lastensuojeluun voisi palkata enemmän väkeä, mutta jonkun täytyy olla selvittämässä/motivoimassa näitä yhteiskunnan tuilla eläviä. "

Tässä haettiin sitä, että mikäli aikuissosiaalityön resursseja kohdennettaisiin enemmän niihin tukemaan huoltajia joilla on esim vaikea elämäntilanne ja lapsia jaloissa, niin lastensuojelu saattaisikuormittua vähemmän.

Miksi "jonkun täytyy olla motivoimassa yhteiskunnan tuilla eläviä" jos sen sijaan järkevänpää olisi miettiä työttömyyden rakenteita eli kohdistaa resursseja työllistymisasioihin (kuinka luodaan oikeita palkkatyöpaikkoja pitkäaikaistyöttömille).

Pelkä motivointi ei työpaikkoja luo.

Ei luokaan, mutta motivoinnilla viittasin siihen, että niitä töitä pitää uskaltaa hakeakin silloin jos/kun niitä on tarjolla, eikä ajatella, että sieltä tulee kuitenkin vain se klassinen "valitettavasti et tullut valituksi"-viesti, mihin herkästi sortuu kun on tarpeeksi pitkään ollut työttömänä. Mitä suotta yrittää, jos ei kuitenkaan pääse mihinkään? Kannustinloukut, esim. yksinhuoltajilla, on sitten toinen ongelma, jota varten aikuissosiaalityö on tärkeää. Perhetyöntekijöitäkin löytyy tukemaan yksinhuoltajia, mutta ehkä isompi ongelma on se, että näissä asioissa pitäisi olla oma-aloitteinen, koska kaikkia tuen tarpeessa olevia ei sossu yksinkertaisesti löydä ennen kuin tulee huoli-ilmoitus ulkopuoliselta taholta, jolloin taas ollaan jo niin syvällä suossa, että hätä on kova.

Ehkä ennaltaehkäisevä sosiaalityö olisi se, mihin pitäisi kohdistaa resursseja enemmän?

Vierailija
33/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sossussa on erikseen aikuissosiaalityö ja lastensuojelu, eivät siis vie toisiltaan resursseja.

Toki en väitä, etteikö lastensuojeluun voisi palkata enemmän väkeä,

mutta jonkun täytyy olla selvittämässä/motivoimassa näitä yhteiskunnan tuilla eläviä. "

- - -

"Tässä haettiin sitä, että mikäli aikuissosiaalityön resursseja kohdennettaisiin enemmän niihin tukemaan huoltajia joilla on esim vaikea elämäntilanne ja lapsia jaloissa, niin lastensuojelu saattaisikuormittua vähemmän."

Pelkä motivointi ei työpaikkoja luo."

-  - -

"motivoinnilla viittasin siihen, että niitä töitä pitää uskaltaa hakeakin silloin jos/kun niitä on tarjolla, eikä ajatella, että sieltä tulee kuitenkin vain se klassinen "valitettavasti et tullut valituksi"-viesti, mihin herkästi sortuu kun on tarpeeksi pitkään ollut työttömänä. "

- - -

Yksi omituisimpia ennakkoluuloja , mihin moni järjenvastainen (ja täysin hyödytön) työllistymis- ja aktivoimistoimenpide perustuu nykyisessä työllistymispolitiikassa on oletus siitä,

että pitkäaikaistyötön ei voi mitenkään pysyä oma-aloitteisena. Tarvitaan muka sanktion uhalla  kohdennettua holhousta aikuisille ammatti-ihmisille että pysyy tekemisen meinininki.

Ja mitä ihmettä tarkoittaa lause: "että niitä töitä pitää uskaltaa hakea silloinkin kun niitä ei ole tarjolla".  

Kyllä suurin osa työttömistä työnhakijoista takuulla kartoittaa potentiaaliset työmahdollisuudet ilman että joku länkyttää alentuvaa jargonia korvan juuressa - jota kaiken lisäksi  on pakotettu kuuntelemaan kuin rippituolissa  - minimitoimeentulon (sen viimesijaisen tuen) menettämisen uhalla.

Vartavasten sitä varten palkattujen kolmikanta-( te-kunta-sosiaalitoimi )-jengin toimesta.

Vierailija
34/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100% varmasti löytävät sinulle työkokeilupaikan. Jos ei muualta niin päiväkodit tai kirjastot ottavat aina kokeilijoita. Ja samalla korvaavat palkallista työvoimaa.

Vierailija
35/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli työtön työnhakija ei onnistu löytämään töitä ja joutuu hakemaan toimeentulotukea selvityäkseen, hänet ennen pitkää pakotetaan kuntouttavaan työtoimintaan/ nöyryyttävään keskusteluun minkä aikana tentataan ja mukana sosiaalityöntekijä joka "havainnoi" siinä painostavasti mukana. 

Ikään kuin työttömällä ei muuten olisi jo tarpeeksi paineita.

Toimeentulotuen hakeminen ja saaminen ei liity kuntouttavaan mitenkään. Moni ei ole oikeutettu tt-tukeen ja silti joutuu kuntouttavaan. Oikeastaan heitä on helpompi saada sinne kun valinta on työttömyystuki tai 0e/kk. Toisaalta moni toimeentulotukea saava ei men kuntouttavaan kun sama raha tulee jokatapauksessa.

Ainoastaan pitkittynyt työttömyys tai se että asiakkaalla on ongelmia jo ennen kuin se pitkittyy on syy. Pitkittyneisyys ei kuitenkaan ole lain mukainen syy ohjata kuntouttavaan.

Vierailija
36/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100% varmasti löytävät sinulle työkokeilupaikan. Jos ei muualta niin päiväkodit tai kirjastot ottavat aina kokeilijoita. Ja samalla korvaavat palkallista työvoimaa.

Työkokeilupaikkoja löytyy todella helposti.

Ei tarvitse palkata hommaan ketään palkkatyöhön, kun on tarjolla ihan ilmainen henkilö  (minimitoimeentulonsa menettämisen uhalla) "kokeilemassa" miltä se työnteko tuntuu.

Näin suomi nousuun.

Vierailija
37/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"   Moni ei ole oikeutettu tt-tukeen ja silti joutuu kuntouttavaan.

Oikeastaan heitä on helpompi saada sinne kun valinta on työttömyystuki tai 0e/kk "

Vierailija
38/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jännä juttu miten 9 e orja voidaan laittaa päiväkotiin töihin ilman koulutusta. Olin kuukauden siellä ja tein ihan samoja hommia kuin koulutetut palkkaa saavat. Tässä olisi hyvä aihe tutkivalle journalismille. Miksi suomessa työttömiä saa orjuuttaa? Onko tarhan tädin koulutus turha? Miksi pitkittynyt työttömyys kuuluu sossulle?

Vierailija
39/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ainoastaan pitkittynyt työttömyys tai se ,

että asiakkaalla on ongelmia jo ennen kuin se pitkittyy on syy.

Pitkittyneisyys ei kuitenkaan ole lain mukainen syy ohjata kuntouttavaan."

Mitä ihmettä tuokin sekava lause mahtoi tarkoittaa.

Vierailija
40/78 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Miten 9 e orja voidaan laittaa päiväkotiin töihin ilman koulutusta.

Olin kuukauden siellä ja tein ihan samoja hommia kuin koulutetut palkkaa saavat. "

Kiitos työpanoksestasi.

Eipä tarvinnut palkata ketään .

Päiväkoti kiittää.

Ole kiitollinen, sillä saithan nyt pitää surkean työttömyyskorvauksesi , vaikka , noh, teit meillä töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi