Muuttuuko asuminen kun teini täyttää 18?
Vaimoni lapsi täyttää ensi vuonna 18 ja on tähän asti ollut vuoroviikoin meillä ja isällään. Jatkuuko sama meininki kun teini on täysi-ikäinen vai saako hän esim. ilmoittaa että haluaakin jatkossa asua vain jomman kumman luona? Tuskin on muuttamassa omilleen vielä siinä vaiheessa, lukio on kesken. Onko siihen pakko suostua, jos hän sanoo että muutan sitten pysyvästi teille?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:29"]
Sin isäpuoli et ole neuvotteluosapuoli. :)
[/quote] En ole väittänytkään olevani. Ei lapsen isän tarvitse kysyä minulta mitään. Äidin luulisi kysyvän mitä ajattelen.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:28"]
elatusvelvollisuus jatkuu todellisuudessa yli 18 vuoden iän, vaikka moni toisin luulee.
[/quote]
Mihin tuo perustuu?
Elatuslain mukaan "Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta."
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:34"]
elatusvelvollisuus jatkuu todellisuudessa yli 18 vuoden iän, vaikka moni toisin luulee.
[/quote]
Mihin tuo perustuu?
Elatuslain mukaan "Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta."
[/quote]
Mutta vanhempien tulot vaikuttavat lapsen saamiin tukiin vielä tuonkin jälkeen.
Kyllä lasta taloudellisesti tuetaan asui sitten omillaan tai ei, ei siitä nyt ole kyse. Vuoroviikkosysteemi on toiminut hyvin eikä minulla ole mitään vaimoni lasta vastaan, tulemme toimeen ihan hyvin. Pointti olikin se, miten tilanne muuttuu kun lapsi täyttää 18, voiko noin vain ilmoittaa että asun sitten täällä? Entä voiko isä sanoa että muuta äidillesi, täällä et enää asu? Mietin vain miten se käytännössä menee. ap
Lain mukaan lapsella on oikeus riittävään elatukseen, josta vastaavat hänen vanhempansa kykynsä mukaan. Vanhempien elatusvastuu kestää siihen asti, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Vanhemmat vastaavat lapsen koulutukseen liittyvistä kuluista vielä 18 ikävuoden jälkeenkin, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Käytännössä se tarkoittaa elatusavun vahvistamista toisen asteen koulutuksen päättymiseen asti, kuitenkin enintään siihen asti, kun nuori täyttää 21 vuotta.
Lapselle voidaan vahvistaa elatusapu, jos vanhempi ei muulla tavoin huolehdi lapsen elatuksesta tai lapsi ei pysyvästi asu hänen luonaan. Elatusavun vahvistaminen tehdään ensisijaisesti elatussopimuksella sosiaalitoimistossa tai jos vanhemmat eivät pääse sopimukseen, elatusapu tulee vahvistaa tuomioistuimen päätöksellä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:38"]
Kyllä lasta taloudellisesti tuetaan asui sitten omillaan tai ei, ei siitä nyt ole kyse. Vuoroviikkosysteemi on toiminut hyvin eikä minulla ole mitään vaimoni lasta vastaan, tulemme toimeen ihan hyvin. Pointti olikin se, miten tilanne muuttuu kun lapsi täyttää 18, voiko noin vain ilmoittaa että asun sitten täällä? Entä voiko isä sanoa että muuta äidillesi, täällä et enää asu? Mietin vain miten se käytännössä menee. ap
[/quote]
En ymmärrä, miten ihmiset, jotka eivät tunne vaimoasi, hänen lastaan ja tämän isää, voivat vastata sinulle tähän kysymykseen? Mikset puhu tästä asiasta vaimosi kanssa?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:35"]
[/quote]
Mihin tuo perustuu?
[/quote]
[/quote]
Kotona asuvan lapsen tukiin, tai vanhempien omistamassa asunnossa asuvan... Muualla asuvan lapsen tukiin ei vaikuta.
Lapsi voi päättää, ettei asu teidän tai isänsä kanssa toki. Mutta miksi päättäisi, jos ei ongelmia ole ollut?
Minun lapseni saa asua missä itse tahtoo, mieheni uudella vaimolla ole siihen mitään sanomista! Painukaa te isä ja äiti puolet hevon kuuseen, huomaa että teillä ei ole omia lapsia! Lapsi menee aina kaiken edelle!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 16:33"]
Minun lapseni saa asua missä itse tahtoo, mieheni uudella vaimolla ole siihen mitään sanomista! Painukaa te isä ja äiti puolet hevon kuuseen, huomaa että teillä ei ole omia lapsia! Lapsi menee aina kaiken edelle!
[/quote] 18v on aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:41"]
[/quote]
Mihin tuo perustuu?
[/quote]
[/quote]
Kotona asuvan lapsen tukiin, tai vanhempien omistamassa asunnossa asuvan... Muualla asuvan lapsen tukiin ei vaikuta.
[/quote]
Kyllä ne vanhempien tulot vaikuttaa, vaikka vanhemmat asuis Rovaniemellä ja lapsi Helsingissä. Siihen asti kun lapsi täyttää 20, vanhempien tulot vaikuttaa opintotukiin.
[/quote]
Alle 20-vuotiaan, toisella asteella opiskelevan nuoren opintotukeen vaikuttavat vanhempien tulot. Itse olin 18-19 -vuotiaana ammatillisessa koulutuksessa Helsingissä, asuin tavallisessa opiskelijakämpässä, ja vanhempani asuivat Jyväskylässä. Koska he tienasivat "liikaa", en saanut opintorahaa lainkaan, ainoastaan asumislisää sen 200 e/kk. Onneksi oli työpaikka.
Ei se lapsi päätä yksinään mitään, ihan sama onko 12 vai 18. Lapsi ja vanhempansa päättävät missä lapsi asuu. Jos se ei uudelle puoliskolle sovi, niin olisi miettinyt asia ja puhunut puolisonsa kanssa aikanaan, kun halusi uusioperhettä perustaa, myöhäistä enää kitistä. 18v ikäisen ei ole pakko asua vanhempien nurkissa, miksi ei voisi hankkia omaa asuntoa, joko opiskelija-asuntoa tai menee töihin ja maksaa itse asumisensa.
[/quote]
Mihin tuo perustuu?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä ne vanhempien tulot vaikuttaa, vaikka vanhemmat asuis Rovaniemellä ja lapsi Helsingissä. Siihen asti kun lapsi täyttää 20, vanhempien tulot vaikuttaa opintotukiin.
Lapsi voi päättää, ettei asu teidän tai isänsä kanssa toki. Mutta miksi päättäisi, jos ei ongelmia ole ollut?
[/quote] Ei ole mitään päättänytkään. On joskus sanonut, että asuisi mieluummin meillä koska isällään on sisaruksia, meillä on se ainoa lapsi. Muuta syytä ei ole koskaan ollut. Kunhan kyselen, miten asia yleensä menee. ap
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:48"]
Ei se lapsi päätä yksinään mitään, ihan sama onko 12 vai 18. Lapsi ja vanhempansa päättävät missä lapsi asuu. Jos se ei uudelle puoliskolle sovi, niin olisi miettinyt asia ja puhunut puolisonsa kanssa aikanaan, kun halusi uusioperhettä perustaa, myöhäistä enää kitistä. 18v ikäisen ei ole pakko asua vanhempien nurkissa, miksi ei voisi hankkia omaa asuntoa, joko opiskelija-asuntoa tai menee töihin ja maksaa itse asumisensa.
[/quote] Kuka tässä kitisee, sanoinhan että asiat ovat sujuneet ihan hyvin. Entä jos 18v ei halua muuttaa omilleen? Kysyinkin voiko 18v vain päättää, että muuttaa jomman kumman vanhemman luo ja onko siihen pakko suostua. En väittänyt että minä olen se, joka asian päättää.ap
No meillä teini olis halunnut muuttaa kokonaan äidilleen, mutta äiti ei siihen suostunut. Jatketaan viikko-viikkoa kunnes muuttaa omilleen.
Täällä 1 äitipuoli joka ei malta odottaa että miehen lapsi lentää pesästä. En jaksaisi sitä, että lapsi asuisi kokonaan meillä, vaikka lapsesta pidänkin. En vaan jaksa enkä halua enää siivota täysi-ikäisen jälkiä, pestä pyykkiä, kuunnella huutoa tai kotonani ravaavia vieraita teinejä. Aika mustavalkoista ajattelua, että puoliso heitettäisiin ulos jos on eri mieltä asumisjärjestelyistä! Onneksi mieheni tajuaa kysyä myös minulta, mitä ajattelen ja ottaa mielipiteeni huomioon.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:31"]
Lapsella on kaksi kotia. Ei kyse ole siitä että ei saisi olla ollenkaan. On tämä minunkin kotini, yhdessä ostettu ja maksettu. Oletko tosissasi sitä mieltä että minulla ei ole siihen mitään sanomista, ketä omassa kodissani asuu? Voin siis puolisoltani kysymättä ottaa siskoni meille asumaan. ap
[/quote]
Eikö tämä ole asia, josta sinun pitäisi keskustella vaimosi kanssa? Varmaan itsekin ymmärrät, että lapsen ja sinun aikuisen sisaresi vertaaminen toisiinsa on aika älytöntä.