Muuttuuko asuminen kun teini täyttää 18?
Vaimoni lapsi täyttää ensi vuonna 18 ja on tähän asti ollut vuoroviikoin meillä ja isällään. Jatkuuko sama meininki kun teini on täysi-ikäinen vai saako hän esim. ilmoittaa että haluaakin jatkossa asua vain jomman kumman luona? Tuskin on muuttamassa omilleen vielä siinä vaiheessa, lukio on kesken. Onko siihen pakko suostua, jos hän sanoo että muutan sitten pysyvästi teille?
Kommentit (38)
Meillä on pian sama tilanne. Miehellä on lapsi joka on puolet ajasta meillä ja nyt mietityttää mitä tapahtuu, kun 18 tulee mittariin. Vuoroviikot tuntuu vähän älyttömältä, mutta en kyllä haluaisi että hän muuttaisi meille kokonaankaan.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 00:04"]
Kaikkea ne isä- ja äitipuolet sitte pohtiiki... t. kohta 18-vuotias eroperheen lapsi
[/quote] Mitä outoa sen pohtimisessa on?
Ilmeisesti voi halutessaan muuttaa toisen luo.
Vasta 18v.ko voi itse päättää kumman luona asuu?? Tuntuu hassulta että esim. 16 vuotias hyppäisi vuoroviikoin vanhempien kotien väliä.
12v saa jo itse päättää miten asuu.. tai siis että kummalla vanhemmallaan asuu, joten 18vuotiaana asiaan ei tule mitään uusia oikeuksia.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:06"]
Onko siihen pakko suostua?
[/quote]
Ei tietenkään ole pakko suostua siihen, että aikuinen mies tai nainen asuu teillä ollenkaan.
Mieheni 18v poika yöpyy meillä nykyään harvempaan kun "ei ole enää pakko". Käy kyllä useammin kuin ennen kun pääsee itse kulkemaan (äitinsä autolla).
Mieheni tytär sen sijaan muutti meille 17-veenä kun äitinsä ei suostunut vuoroviikkosysteemiin vaan pakotti tytön sitten muuttamaan kokonaan meille (toki kävi äidillään sitten sen joka toinen vkl mitä aikaisemmin oli meillä).
Ei siinä ole vanhemman uudella puolisolla kyllä sanansijaa, eli en mitenkään olisi voinut kuvitellakaan asettuvani vastahankaan kun tyttö halusi muuttaa meille.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:06"]
Onko siihen pakko suostua?
[/quote]
Ei tietenkään ole pakko suostua siihen, että aikuinen mies tai nainen asuu teillä ollenkaan.
[/quote]
Toki koulua käyvä teini kannattaa rinnastaa kehen tahansa vieraaseen aikuiseen. Sure.
No meillä mennään vuoroviikoilla edelleen vaikka teini on jo 16. Tarkoitinkin sitä että onko pakko suostua siihen että täysi-ikäinen ihminen ilmoittaa että muutan teille kokonaan?
No olettaisin että siitä kyllä keskustellaan yhdessä, eikä vain ilmoiteta että nyt teini asuukin täällä kokonaan. AP
Voiko 12 vuotias vaan kerätä tavaransa ja muuttaa omin luvin pois kotoa toisen vanhemman luo, jos se jolla asuu ei tätä halua???
Täytyyhän siihen olla vanhemman suostumus, eihän kukaan voi muuttaa toisen luo vain ilmoittamalla että täsä mä olen? Vanhemman puoliso ei tietenkään sitä päätä, viisaiden ihmisten luulisi kuitenkin kysyvän toisenkin mielipidettä.
Isäpuoli ei haluaisi että vaimon ex miehen poika asuu vielä 18 v täytettyään. Mikäli haluaa asua ja äiti samaa mieltä niin sitten asuu. En ajaisi kotoa pois omaa lastani vaikka ois 18 vee vain siksi koska mies haluaa. Silloin mies saa lähteä ja lujaa.
Pakko ei ole asua antaa, mutta elatusvelvollisuus jatkuu todellisuudessa yli 18 vuoden iän, vaikka moni toisin luulee.
16 v on alaikäinen ja monethan tekee niin että ovat isällä joka toinen viikonloppu. Tai miten itse sitten haluaa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:21"]
Voiko 12 vuotias vaan kerätä tavaransa ja muuttaa omin luvin pois kotoa toisen vanhemman luo, jos se jolla asuu ei tätä halua???
[/quote]
No periaatteessa kyllä...12v voi jo ilmoittaa sosiaalitoimelle että haluan asua vain isän/äidin luona ja sitten asiaa mietitään ja siitä tehdään päätös. Mut ei 12v voi ruveta "edes takaisin ramppaamaan" omien mieltymystensä mukaan vaan kyllä tuo pitää perustella ja sitten myös pysyä päätöksessä.
Sin isäpuoli et ole neuvotteluosapuoli. :)
Lapsella on kaksi kotia. Ei kyse ole siitä että ei saisi olla ollenkaan. On tämä minunkin kotini, yhdessä ostettu ja maksettu. Oletko tosissasi sitä mieltä että minulla ei ole siihen mitään sanomista, ketä omassa kodissani asuu? Voin siis puolisoltani kysymättä ottaa siskoni meille asumaan. ap
Kaikkea ne isä- ja äitipuolet sitte pohtiiki... t. kohta 18-vuotias eroperheen lapsi