mitä tapahtuu jos autossa painaa vasemmalla jalalla jarrupoljinta?
Kommentit (26)
Auto sammuu koska et paina sitä kytkintä sillä vasemmalla jalalla vai heitätkö jalat ristiin ennen kuin polkaset vasurilla jarrua?
No, niin kuin mainittu, vauhti hidastuu.
Manuaalivaihteisessa autossa vasen jalka on työllistetty kytkimen hoiteluun.
Tarkoittiko ap, että jos auton pysäyttää painamatta kytkintä? No, moottori sammuu...
Ukko37 kirjoitti:
Ei se poljin tiedä, vaikka painaisi sitä norsun kärsällä.
Hanki huumorintaju.
Vierailija kirjoitti:
Auto sammuu koska et paina sitä kytkintä sillä vasemmalla jalalla vai heitätkö jalat ristiin ennen kuin polkaset vasurilla jarrua?
Kaikissa autoissa ei ole kytkinpoljinta eikä jarrua aina tarvitse painaa niin kauan, että auto pysähtyisi.
Auton diagnostiikkasysteemi saa virheilmoituksen error code 326 ja moottori sammuu.
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Ei se poljin tiedä, vaikka painaisi sitä norsun kärsällä.
Hanki huumorintaju.
Ei se poljin edellenkään tiedä, vaikka painaisi sitä k y r v ä l l ä.
-eri
Vauhti lähtee hiljalleen kiihtymään, eikä se lopeta vaikka tekisit mitä. Lopulta todennäköisesti kolaroit joko risteyksessä tai kaarteessa. Eikä tämä ole autossa mikään vika, vaan ominaisuus. Lukee ohjekirjassa jossain kohdassa näkymättömällä musteella.
Vasemman jalan jarrutus oli aikanaan metodina liukkaan kelin koulutustilaisuuksissa. Ainakin siihen aikaan rallikuskitkin käyttivät sitä. Mielestäni se on hyvä tapa oikaista sivuliuku yhdessä oikea-aikaisen kaasun käytön kanssa. Viimeksi koulutuksessa 15-20 vuotta sitten pakotettiin käyttämään kytkin pohjaan- menetelmää. Rallikuskit tuskin käyttävät sitä kovin yleisesti. mutta meille tavallisille autoilijoille se lienee turvallisin tapa?
Luultavasti tulee aika terävä jarrutus, koska vasemmalla on tottunut painamaan kytkintä. Katso siis ettei takana ole ketään!
Vierailija kirjoitti:
Auto sammuu koska et paina sitä kytkintä sillä vasemmalla jalalla vai heitätkö jalat ristiin ennen kuin polkaset vasurilla jarrua?
Aika huonovetoinen auto, jos aina jarrua painaessa pitää kytkintä lypsätä.
Vasenta jalkaa ei useinkaan pysty kontrolloimaan samoin kuin oikeaa jarrupoljinta painaessa, ja tapahtuu äkkijarrutus, ei se sen vaarallisempaa ole. Oikean jalan painallus lähtee ikäänkuin selkäytimestä, siihen on niin tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Ei se poljin tiedä, vaikka painaisi sitä norsun kärsällä.
Hanki huumorintaju.
Ei se poljin edellenkään tiedä, vaikka painaisi sitä k y r v ä l l ä.
-eri
Tosikot eivät ymmärrä, että aloitus on vitsi - siksi turhaa olla näsäviisas.
Minulla on sellainen käsitys, että useimmissa automaattivaihteisissa autoissa painetaan jarrua vasemmalla jalalla ja se sujuu aivan jouheasti, kuten vähänkin harjoitelleilla etuvetoisessa, käsivaihteisessa, koslassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellainen käsitys, että useimmissa automaattivaihteisissa autoissa painetaan jarrua vasemmalla jalalla ja se sujuu aivan jouheasti, kuten vähänkin harjoitelleilla etuvetoisessa, käsivaihteisessa, koslassa.
No ei nyt sentään. Kyllä automaattivaihteisessa autossa on ihan yhtä luonnollista painaa jarrua oikealla jalalla kuin manuaalivaihteisessakin.
Vauhti hidastuu.