Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, jotka olette ristiretkellä huuhteluainetta vastaan

Vierailija
15.12.2013 |

Ihmettelette monesti, miksi puhtaan pyykin täytyisi tuoksua millekään. Herää kysymys, käytättekö pelkkiä hajustamattomia kemikaaleja kaikilla muillakin elämän osa-alueilla? Hajustamatonta shampoota, koska miksi puhtaan tukan täytyisi tuoksua millekään? Hajustamatonta kosteusvoidetta, sillä miksi puhtaan ihon tulisi tuoksua millekään, hajustamatonta käsisaippuaa, tiskiainetta, lattianpesuainetta jne jne. Hajuvesiä ette varmaan ainakaan käytä, jos mieltymys tuoksuihin on niin vieras asia? Kaikki ne hajusteet em. tuotteissa ovat käsittääkseni nekin kuitenkin yksi ylimääräinen kemikaali lisää tuoteselosteessa?

Valaiskaa tietämätöntä, auttakaa ymmärtämään.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outoa, että jonkun tuotteen käyttämättömyyttä pidetään ristiretkellä olemisena. Ennemminkin tuntuu siltä että joillain on oma lehmä ojassa sen suhteen että leipä katoaa suusta jos huuhtelu- ja pesuaineiden myyntitottumukset muuttuvat.

No kiitos vaan ristiretkeläiseksi kutsumisesta, olen kai sitten ristiretkellä turhia tuotteita vastaan ja hyvin menee. Pidän siitä vapaudesta kun itse saa päättää mitä ostan ja miltä tuoksun.Voisinpa vaikka joku kerta laskea kuinka paljon olen vuosien varrella säästänyt rahaa tällä ristiretkelläni. Ja sitten kun koen saavuttaneeni ristiretkeni päämäärän, ostan itselleni jotain kivaa mutta tarpeellista.

Vierailija
42/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

66: Missä vaiheessa on sanottu, että jos ei käytä on ristiretkellä? Lue ylläolevia viestejä, niin ymmärrät mitä tarkoitin "ristiretkeläisellä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:07"]

Karmeampaa löyhkää voi jo hakea, kuin hajuaineilla pestyt lasten vaatteet ja ulkovaatteet. Tällaisiin vaatteisiin puettu ipana on kauhistus vieraana; vaatteiden karmea lemu luikertelee koko asuntoon ja kestää, kestää...

Muutenkin hajustettu vaate yhdistettynä ihosta erittyviin ominaistuoksuihin tekee yhteishajusta kuvottavan ja tätähän ei itse lemuvaatteita käyttävä huomaa, muut sitäkin pahemmin.

Kannattaisi kokeilla miltä tuoksuu puhdas, hajustamaton pyykki. Se on nimittäin myös tuoksu, ja juurikin tuoksu, joka tuo mieleen puhtauden ja raikkauden.

Hajuilla kyllästetyistä vaatteista ei koskaan tule mieleen puhtaus.

[/quote] Ihmettelen tassa etta minkalaisia halpatuotteita Suomessa myydaan kun niista lahtee kammottava lemu? Venajallako ne valmistetaan? Meilla ainakin saa aivan hajustetonta tai sitten jotain raikasta "summer breeze" tai "waterfall" tuoksua eika niita litrakaupalla ole tarkoituskaan kayttaa.

Vierailija
44/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä hajusteita oikein muuallakaan.

Hajuton pesuaine, ei huuhteluainetta. Hajuton perusvoide kasvoille ja vartalolle. Hajuton käsisaippua jos itse ostan, miehen ostamat välillä tuoksuu jollekin. Shampoissa ainakin LV:llä on hajuttomat aineet, niitä ostan välillä. Nyt kylläkin karpalokinuski-shampoo ja bodyshopin mansikkasuihkugeeli. Kuorinta-aine tuoksuton.

Tuoksuton antiperspirantti kaapissa. Hajuvettä omistan kaksi Nina Riccin, niitä käytän n. kerran kuussa. Meikkaan pari kertaa kuussa, meikeissä on tuoksua kyllä varmasti, kun haistan heti kun laitan.

Päivittäisessä käytössä siis tuoksuttomat tuotteet, pyykit pesty tuoksuttomalla, perusvoide, puhdistusaine kasvoille, saippua ja dödö.

Vierailija
45/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

69 jatkaa sen verran, että kun itse käytän tosiaan lähinnä hajustamattomia kemikaaleja, aika moni ihminen tuoksuu omaan nenääni aikamoiselle sekamelskalle.

Joskus käytän kosteuttamiseen kookosöljyä iholla, se tuoksuu kookokselle. Siivoan mäntysuovalla ja tolulla. Hajutonta fairya tiskaamiseen, nyt tosin tavallista kun mies kävi kaupassa.

Mies unohti pyyhkeen kaverille ja ystävällisesti olivat pesseet sen ennen oikealle omistajalle tuomista. En ikinä valittaisi ääneen, mutta meni eilen suoraan pyykkikoriin meillä, huuhteluaineen tuoksu oli niin voimakas ja tartuttaisi kaapissa muutkin tekstiilit.

Vierailija
46/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus aloittajalle: kyllä, juuri näin! Mitä vähemmän käytän kemikaaleja, sen parempi. Pesuaineena meillä on Ole hyvän hajustamaton ekoyleispuhdistusaine, tiskiaine ja sampoo ovat samaa sarjaa. Usein pesuaineena käytetään ruokasoodaa, etikkaa ja Universal Stonea. Pyykit pestään pesupähkinöillä ja huuhteluaineena käytetään laimeaa etikkavettä. Likaisemmalle pyykille käytämme hajustamatonta pyykkipulveria ja tahroille sappisaippuaa. Kosteusvoiteeni on hajustamatonta, joten ainoa tuoksuva asia meillä on luomusaippua, joka on "suklaasaippuaa", mutten sanoisi sen tuoksuvan oikein millekään. Meillä tuoksuvatkin lähinnä suitsukkeet ja nekin miedosti, koska en ole niitä pitkään aikaan polttanut pienhiukkasten takia, vain säilyttänyt siivouskaapissa :) Olen tarkka kemikaaleista (ja sen vuoksi ostan myös vaatteet, elektroniikan ja huonekalut käytettynä), mutta se ei ole muilta pois :)

Vierailija
47/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 17:40"]

Ihmettelette monesti, miksi puhtaan pyykin täytyisi tuoksua millekään. Herää kysymys, käytättekö pelkkiä hajustamattomia kemikaaleja kaikilla muillakin elämän osa-alueilla? Hajustamatonta shampoota, koska miksi puhtaan tukan täytyisi tuoksua millekään? Hajustamatonta kosteusvoidetta, sillä miksi puhtaan ihon tulisi tuoksua millekään, hajustamatonta käsisaippuaa, tiskiainetta, lattianpesuainetta jne jne. Hajuvesiä ette varmaan ainakaan käytä, jos mieltymys tuoksuihin on niin vieras asia? Kaikki ne hajusteet em. tuotteissa ovat käsittääkseni nekin kuitenkin yksi ylimääräinen kemikaali lisää tuoteselosteessa?

Valaiskaa tietämätöntä, auttakaa ymmärtämään.

[/quote]

-kyllä, pidän tukasta joka ei haise  millekään, käytän shampoota jossa mieto tuoksu joka lähtee vedellä huuhtomalla

- en käytä kosteusvoidetta, kasvorasvani on vauvoille tarkoitettu joten lähes tuoksuton

- käsisaippuassani on sitruksen tuoksu, mieto

- tiskiaine tuoksuu sitrukselle, sitä käytän hyvin harvoin, konetiskiaine tuoksuu mutta sille ei kai voi mitään

-lattiat pesen käsitiskiaineella

Vaikeaa?

Vierailija
48/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy ihmien elämän olla tyhjää jos lähtee oikein ristiretkelle huuhteluainetta vastaan. Menneinä vuosisatoina lähdettiin ristiretkille ihan muista, ja ehkä vähän isommista, syistä.

Koska olen allerginen kaikille hajusteille meidän perheen kaikki puhdistusaineet (pyykki, tiski, suihku, hiukset jne jne) on hajustamattomia. En ole ristiretkeläinen, mun mielestä on vain kiva että iho pysyy kiinni lihassa, ei kutise, ei mene rakoille. Perhe (mies ja 3 lasta) eivät näytä kamalasti kärsivän tästä tilanteesta. 

Vierailija
49/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään tuoksuista, myös huuhteluaineen tuoksuista MUTTA en käytä sitä koska se tekee vaatteista venahtaneita ja huonokuntoisia. Siksi lopetin huuhteluaineen käytön, en tuoksujen vuoksi.

Vierailija
50/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:29"]En ole mikään ristiretkeläinen,mutta kyllä, valitsen kaikessa mahdollisimman hajutonta. Pesuaineet,dödöt jne. Hajuvesiä käytän vain joissain iltajuhlissa, arkeeni ne ei kuulu.Kodin puhdistan mäntysuovalla,se nyt haisee itselleen mutta on myrkyttömämpää. Pääperiaatteena vältän siis turhia kemikaaleja. En fanaattisesti,mutta kuitenkin.

[/quote

Katsoppa mäntysuovan PH. Hirveää myrkkyä. Osta joku netraalimpi aine.

Vierailija
51/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käytä huuhteluaineita, mun mielestä on järkkyä kun esim. lapsi haisee huuhteluaineelle! Mulla käy pianotuntioppilaita kotona, ja yksi tyttö kun istuu tuossa mun vieressä pianon äärellä, niin haistan selvästi huuhteluaineen hajun, vaikka mulla on tosi huono hajuaisti, enkä yleensä haista juuri mitään! En tykkäisi, jos oma lapsi tuoksahtais samalla tavalla.

Vierailija
52/95 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin haluan, että lapset tuoksuvat pitkin päivää hyvälle ja raikkaalle. (Ja ei, meillä ei haista kakalle ilman huuteluainetta, niinkuin joku täällä kerran ehdotti kun kerroin tästä...) Jotkut pesuaineet jättävät pyykin lievästi kitkerän hajuiseksi, jos ne pesee ilman huuhteluainetta. Pidän huuhteluaineen tuoksusta ja siitä että vaatteet ovat ihanan pehmeitä ja sileitä. Pyykki huuhteluaineen kanssa on yksinkertaisesti parempaa kuin ilman.

Vierailija
53/95 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, vältän yhtälailla kaikkia muitakin tuoksuvia tuotteita kuin huuhteluaineita. Tämä siksi, että yritän päästä eroon ärsytysihottumastani, en pidä synteettisten tuoksujen hajusta ja yritän parhaani mukaan suojalla itseäni, muita ja luontoa kemikaalien haitoilta. Hajuvesiä en käytä lainkaan, deodorantti on hajusteeton, kädet pesen apteekin perusvoiteella ja niin edelleen. En ole asian suhteen täysin ehdoton, mutta mahdollisuuksien mukaan valitsen hajusteettoman tuotteen.

Vierailija
54/95 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän huuhteluainetta vain villavaatteisiin poistamaan sähköisyyttä. Mihin ihmeeseen sitä muuhun edes tarvitsee Suomessa, missä vesi on valmiiksi pehmeää? Jotkut vaatteet, esim rintaliivit, se jopa pilaa.

Mutta asiaan, hajuvettä en käytä, kosteusvoide on yleensä apteekista ja hajustamatonta, fairylla - joka on myös lattianpesuaine - ei ole niin väliä koska käytetään niin pieniä määriä, saippua on max miedosti hajustettua(kosteuttavuus tärkeämpää), hiustenhoitoaineita on niin vaikea löytää hyviä että ei voi vältellä hajusteita, dödö on usein hajustettua vaikka se onkin ihan turhaa.

Eli pieni määrä hajustetta ok, kunhan se ei haise kuin ihan läheltä haistaessa. Myrkkyjähän nuo hajusteet ovat ja kerääntyvät rasvakudokseen.

Vierailija
55/95 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pieni määrä hajustettua huuhteluainetta riittää siihen, että vaate dunkkaa pesun jälkeen. Jos käyttäjä itse kerran tuoksun havaitsee pukiessaan vaatetta, niin voipi olla satavarma, että ulkopuoliset sen myös haistavat.

Se on myös niin totta, että hajustettu vaate, joka on päällä työpäivän ja muut menot, haiskahtaa muiden nenään tympeälle. Itse käyttäjä ei sitä tietenkään haista. Joskus töissä tämmöisen sekahajupommin vieressä oleminen aiheuttaa kuvottavan olon ja pahinta on, että lemu jää leijumaan tilaan, vaikka aiheuttaja poistuisikin.

Vierailija
56/95 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyrin käyttämään kaikki kemikaalit tuoksuttomina. Satunnainen tervashampoon käyttö on poikkeus. Se tekee gutaa kuivalle päänahalle ja on hyvä täitartunnan ennaltaehkäisyssä.. kuvittelen mielelläni, niin kun lasten kavereilla on ollut täitä ja kopkopkop meillä ei.

Huvittaa hieman tuo huuteluaineen ja hajuvesien vertailu. Jos ne huuhteluaineet niin hyvältä tuoksuu, niin miksei jengi sitten sipase korvansa taakse siitä pullosta. ;)

Onhan se mielipide juttu.. Enpä ole teollisempaan hajuun törmännyt kuin järjestäen huuteluaineet. Miksei niissä edes yritetä jäljitellä luonnollisuutta.

Nimim. Meillä tuoksuu aidosti pulla ja toisinaan paska.

Vierailija
57/95 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluaineet kuluttaa vaatteita turhaan.

Vierailija
58/95 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluaineen lemu yhdistettynä ihon lämpöön ja ominaistuoksuun saa aikaan varsinaisen liikkuvan hajupommin. Sellaista käyttävä ikäänkuin huokuu ympäristöön tunkkaista ja kokonaisvaltaista keinotekoista tuoksua, kaikein pahimmat ovat makeat vaniljaiset tuoksut. Ja uskon kyllä, ettei käyttäjä itse huomaa tätä, nimittäin sellaisessa hardcoretuoksussa nenä turtuu varmaan hyvin nopeasti. Vähän sama kuin sikafarmari ei varmaan mene sikalaan että huhhuh onpa täällä karmea haju, vaan ei sitä enää edes huomaa.

Vierailija
59/95 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käyttää ecoballs pesupalloja ja pesupähkinöitä, ei huuhteluainetta tarvita, pyykki on pehmeää ilmankin. Ei ole ikävä vahvoista pesuaineista ja huuhteluaineista kutisevaa ihoa ja hajujen sinfoniaa...

Vierailija
60/95 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä minä käyttäisin jotain turhaa?

En ole varsinaisesti ristiretkellä muita kohtaan, vaikka en itse käytä huuhteluainetta enkä hajustettuja aineita muutenkaan. Parfyymi erittäin säästeliäästi ja harvoin käyttynä on eri asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme