Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, jotka olette ristiretkellä huuhteluainetta vastaan

Vierailija
15.12.2013 |

Ihmettelette monesti, miksi puhtaan pyykin täytyisi tuoksua millekään. Herää kysymys, käytättekö pelkkiä hajustamattomia kemikaaleja kaikilla muillakin elämän osa-alueilla? Hajustamatonta shampoota, koska miksi puhtaan tukan täytyisi tuoksua millekään? Hajustamatonta kosteusvoidetta, sillä miksi puhtaan ihon tulisi tuoksua millekään, hajustamatonta käsisaippuaa, tiskiainetta, lattianpesuainetta jne jne. Hajuvesiä ette varmaan ainakaan käytä, jos mieltymys tuoksuihin on niin vieras asia? Kaikki ne hajusteet em. tuotteissa ovat käsittääkseni nekin kuitenkin yksi ylimääräinen kemikaali lisää tuoteselosteessa?

Valaiskaa tietämätöntä, auttakaa ymmärtämään.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 18:06"]

Minulle huuhteluaineen haju ei ole merkki puhtaasta, vaan likaisesta, mahdollisesti homeen tai muun epämiellyttävän peittelystä.

[/quote]

Tiesitkös, että hajuvesiä käytettiin aikoinaan peittämään hien ja kuonan haju... Ja toisinaan vielä tänäkin päivänä.

[/quote]

Tiesin. Ja koska en ole pilannut nenääni turhilla tuoksuilla, haistan jos joku koittaa hajuvedellä peittää likaisuuttaan. Laadukas hajuvesi ei kuitenkaan minulle edusta ensisijaisesti epämiellyttävän peittelyä - kuten huuhteluaine - vaan puhdasta ja itsestään huolehtimista.

[/quote]

Sisältääkö kenties jotkut nämä sinun "laadukkaat" aka myrkylliset hajuvedet yllä lueteltuja kemikaaleja?

Mutta miten hyvä tuoksu voi tehdä sairaaksi?

Jo vuonna 1986 arvioitiin, että hajusteiden valmistuksessa käytettiin yli 5000:ta kemikaalia (Ann Dermatol Venereol, 1986; 113:31-41). Luku on epäilemättä nyt suurempi.  Kemikaaleista 95 % on enimmäkseen tai kokonaan  synteettisiä, öljy- tai kivihiilitervajohdannaisia.  Lähes kolmannes näistä tiedetään myrkyllisiksi, kuten synteettiset myskit,  ftalaatit ja tolueenit, bentseenijohdannaiset ja aldehydit.  Ne ja muut toksiinit ja herkistäjät voivat aiheuttaa syöpää, synnynnäisiä epämuodostumia ja häiriöitä, keskushermostollisia ja hormonaalisia häiriöitä ja allergisia reaktioita. Monet luokitellaan ongelmajätteeksi.

[/quote] 

siis alla lueteltuja! XD

Vierailija
22/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 19:52"]

En käytä huuhteluainetta, koska

- se on täysin turhaa

- se on haitallista tekstiileille

- se on haitallista ympäristölle.

Hajustetusta kosmetiikasta käytän ainoastaan luonnonkosmetikkaa, koska luonnonkosmetiikkatuotteissa on yleensä miedot tuoksut eivätkä hajusteet ole myrkyllisiä. En tykkää voimakkaista hajusteista.

[/quote] Minkalainen firma valmistaisi tuotetta joka on haitallista tekstiileille? Kyllahan myyntiluvut romahtaisivat. Ei kannattaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 19:52"]

En käytä huuhteluainetta, koska

- se on täysin turhaa

- se on haitallista tekstiileille

- se on haitallista ympäristölle.

Hajustetusta kosmetiikasta käytän ainoastaan luonnonkosmetikkaa, koska luonnonkosmetiikkatuotteissa on yleensä miedot tuoksut eivätkä hajusteet ole myrkyllisiä. En tykkää voimakkaista hajusteista.

[/quote] Minkalainen firma valmistaisi tuotetta joka on haitallista tekstiileille? Kyllahan myyntiluvut romahtaisivat. Ei kannattaisi.

[/quote]

Minkälainen firma valmistaisi jotain ainetta, joka on haitallista ihmisille ja aiheuttaisi esim. syöpää?

Näetkö? Se on raha, joka ratkaisee. Huuhteluaine vähentää kankaan imukykyä, kerääntyy tekstiileihin, kellastuttavat valkoisia vaatteita ja saattavat aiheuttaa jopa tahroja. Erityisen haitallista huuhteluaine on ulkoilu- ja urheuluvaatteille sekä lycraa ja elastaania sisältäville tekstiileille.

Vierailija
24/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä huuhteluaineita juuri siksi, että harrastan parfyymeitä enkä halua riitasointuisia tuoksuja. Huuhteluaineelle en ole keksinyt mitään käyttöä.

Vierailija
25/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään ristiretkeläinen,mutta kyllä, valitsen kaikessa mahdollisimman hajutonta. Pesuaineet,dödöt jne. Hajuvesiä käytän vain joissain iltajuhlissa, arkeeni ne ei kuulu.Kodin puhdistan mäntysuovalla,se nyt haisee itselleen mutta on myrkyttömämpää. Pääperiaatteena vältän siis turhia kemikaaleja. En fanaattisesti,mutta kuitenkin.

Vierailija
26/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 19:41"]

Tiesin. Ja koska en ole pilannut nenääni turhilla tuoksuilla, haistan jos joku koittaa hajuvedellä peittää likaisuuttaan. Laadukas hajuvesi ei kuitenkaan minulle edusta ensisijaisesti epämiellyttävän peittelyä - kuten huuhteluaine - vaan puhdasta ja itsestään huolehtimista.

[/quote]

Niin no, mielikuvansa kullakin. Tuskin sentään totuuspohjaa?

Vierailija
27/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 19:07"]

Kerroppa miltä tuntuu olla oh, niin ihanissa pehmoisissa pyykeissä syytämällä samalla ymäristöön myrkyllisiä hajusteita ja jättää täten kammottava kemikaalicocktail perinnöksi tuleville sukupolville..?

Ensin tulen Minä, Minä, Minä, Minä ja sitten vielä kerran Minä!

[/quote]

Kai se näin on, että me huuhteluaineiden käyttäjät olemme yksi-ylitse-muiden-syntisiä tulevien sukupolvien silmissä, ellemme jopa ainoita (t. "sähkö-tulee-pistorasiasta-vauvafoorumimamma? Get real!)

Vierailija
28/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa iho ja alapää kutiamaan, jos käytän huuhteluainetta. Siispä mieluummin ilman.

Vierailija
29/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa kirjoitat ylimielisen alentuvasti aivankuin muut palstalaiset olisivat taydellisia idiootteja. "Tiesitkos, kerroppa, naetko?"

Jumankauta, en varsinkaan nae kun olen umpisokea.

Vierailija
30/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan laadukkaita ja turvallisia tuoksuja. Pyykin hajustan eteerisillä öljyillä, ruusua, eukalyptusta, minttua, laventelia. Huuhteluaine pilaa tekstiilit, joten sitä en käytä.

Vierailija
31/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 17:51"]

Mulle nuo tuoksut on ihan yks hailee, en vaan ymmärrä miksi pitäisi käyttää huuhteluainetta. Ne nimittäin kuluttavat vaatetta, muuttavat niiden ominaisuuksia ( esim. kosteuden imukyky heikkenee) ja ovat lisäksi turha rasite ympäristölle.

[/quote]

Peesi.

Vierailija
32/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ole ristiretkellä, en vain käytä huuhteluainetta, etikka on pyykin huuhteluaineeksi ihan riittävää ja harvoin käytän sitäkään.

Myös muut kodin puhdistusaineet ja henk koht hygienia-aineet on tuoksuttomia. Valitsen itse sitten muutamasta hajuvedestä (ja mies partavedestä) mille milloinkin tuokuu vai onko naturel. Se eri tuoksujen kakofonia vain ottaa nenään.

En ole mikään hajusteallerginen, mutta meinasin saada astmakohtauksen kun työpaikan vessaan oli ilmaantunut varoittamatta joku saakelin raikastaja. Sillä hetkellä tajusin että suolistovaivaisen pomon paska haisee paremmalle kuin ne "raikastajat".

Vierailija
33/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeampaa löyhkää voi jo hakea, kuin hajuaineilla pestyt lasten vaatteet ja ulkovaatteet. Tällaisiin vaatteisiin puettu ipana on kauhistus vieraana; vaatteiden karmea lemu luikertelee koko asuntoon ja kestää, kestää...

Muutenkin hajustettu vaate yhdistettynä ihosta erittyviin ominaistuoksuihin tekee yhteishajusta kuvottavan ja tätähän ei itse lemuvaatteita käyttävä huomaa, muut sitäkin pahemmin.

Kannattaisi kokeilla miltä tuoksuu puhdas, hajustamaton pyykki. Se on nimittäin myös tuoksu, ja juurikin tuoksu, joka tuo mieleen puhtauden ja raikkauden.

Hajuilla kyllästetyistä vaatteista ei koskaan tule mieleen puhtaus.

Vierailija
34/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:56"] 

En ole mikään hajusteallerginen, mutta meinasin saada astmakohtauksen kun työpaikan vessaan oli ilmaantunut varoittamatta joku saakelin raikastaja. Sillä hetkellä tajusin että suolistovaivaisen pomon paska haisee paremmalle kuin ne "raikastajat".

[/quote]

Hyi kamala noita vessanraikastimia! Tuntuu että tukehdun kun menen vessaan missä sellasta on suihkittu, mieluummin haistelisin sitä p*skaa kuin noita hajusteita.

Vierailija
35/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi sietää huuhteluaineen hajua. Tuttava pariskunnan pyykkäävä osapuoli ilmeisesti käyttää sitä litroittain, haisevat meinaan metrien päähän ja heidän kodissaan leijuu aina inhottava huuhteluaineen lemu.

Minulle ei tule hajusta ajatus puhtaasta vaan käytetystä. Jos ostan jotain kirpparilta tai huuto.netistä ja se dunkkaa huuhteluaineelle, tulee mieleen vain ja ainoastaan, että joku on juuri käyttänyt sitä ennen kuin se on lähetetty minulle. Mielikuva pysyy vaikka itse pesen ja haju silti jää. Pakko pestä sata kertaa, että haju lähtee ja alkaa tuoksua "omalle" eli ei millekään.

Ja ap:lle: käytän hajusteettomana pyykinpesuainetta ja kosteusvoidetta, shampoo tuoksuu vain kun sitä kieroo päähänsä ja deodorantin haistaa jos sattuu kainaloaan vartavasten nuuhkimaan. Hajuvettä käytän vain erityistilanteissa ja silloinkin tuoksua josta pidän, en huuhteluaineen tai muun kemikaalin hajuista.

Lisäksi huuhteluaine jättää pyykin inhottavan tuntuiseksi.

Vierailija
36/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:40"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 19:07"]

Kerroppa miltä tuntuu olla oh, niin ihanissa pehmoisissa pyykeissä syytämällä samalla ymäristöön myrkyllisiä hajusteita ja jättää täten kammottava kemikaalicocktail perinnöksi tuleville sukupolville..?

Ensin tulen Minä, Minä, Minä, Minä ja sitten vielä kerran Minä!

[/quote]

Kai se näin on, että me huuhteluaineiden käyttäjät olemme yksi-ylitse-muiden-syntisiä tulevien sukupolvien silmissä, ellemme jopa ainoita (t. "sähkö-tulee-pistorasiasta-vauvafoorumimamma? Get real!)

[/quote]

En minä nyt tiedä syntisiä. Mutta jos ehdoin tahdoin haluaa haista halvalle, niin se on jokaisen oma valinta.

Hajusteellisista huuhteluaineiden käyttäjistä tulee mieleen tämä av.n viljelemä wt-sakki, joka luulee olevan hienoa, mitä enemmän kemikaalit haisee.

Vierailija
37/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 20:44"]

Jopa kirjoitat ylimielisen alentuvasti aivankuin muut palstalaiset olisivat taydellisia idiootteja. "Tiesitkos, kerroppa, naetko?"

Jumankauta, en varsinkaan nae kun olen umpisokea.

[/quote]

Jos pitäisin muita palstalaisia täysinä idiootteina, niin tuskin viettäisin iltaani täällä keskustelemalla. Internetissä vaan kohteliaan ja ylimielisen raja on hiuksenhieno, ellei sitten halua käyttää hymiöitä (tosin nekin voi tulkita sarkasmiksi!) tai kyllästää tekstiään "Mut tää on vaan mun mielipide, jokaisella omansa!!!" -lepyttelyillä. Ja jos en erehdy, niin en ole edes ole viljellyt noita mainitsemiasi ilmaisuja (jotka on kai muutenkin ihan normaaleja sanoja eikä mitään ylimielisyyssymboleita, no ehkä sulla on vaan jotain traumoja).

Vierailija
38/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 17:47"]

Mulla ei ole mitään hajusteita vastaan. Käytän parfyymeja ja hajustettuja sampoita ja kosteusvoiteita. Huuhteluaineet haisevat, ne eivät tuoksu, haju ei ole siis miellyttävä. Ärsyttää myös kun kirpparivaatteet käryävät huuhteluaineille, haju ei lähde yhdessä pesussa.

[/quote]

newsflash: on olemassa täysin ei miltään haisevia pesuaineita ja huuhteluaineita ;)

ja veden laatu/kovuus/kalkkisuus vaikuttaa kyllä huuhteluaineen tarpeeseen. Meillä pyykki olisi kuivuttuaa kivikovaa ilman huuhteluainetta

Vierailija
39/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 21:07"]

Karmeampaa löyhkää voi jo hakea, kuin hajuaineilla pestyt lasten vaatteet ja ulkovaatteet. Tällaisiin vaatteisiin puettu ipana on kauhistus vieraana; vaatteiden karmea lemu luikertelee koko asuntoon ja kestää, kestää...

Muutenkin hajustettu vaate yhdistettynä ihosta erittyviin ominaistuoksuihin tekee yhteishajusta kuvottavan ja tätähän ei itse lemuvaatteita käyttävä huomaa, muut sitäkin pahemmin.

Kannattaisi kokeilla miltä tuoksuu puhdas, hajustamaton pyykki. Se on nimittäin myös tuoksu, ja juurikin tuoksu, joka tuo mieleen puhtauden ja raikkauden.

Hajuilla kyllästetyistä vaatteista ei koskaan tule mieleen puhtaus.

[/quote]

Pesen vähän väliä pyykkiä ilman huuhteluainetta, kun se ei kaikille tekstiileille mielestäni sovi, esim. pyyhkeille, ja farkuille. Pesen puhtaassa koneessa 60 asteessa, joten luulenpa tietäväni tuon tuoksun josta puhut. Silti tykkään siitä huuhteluainepyykin tuoksusta vähän enemmän.

Ehkäpä se syy miksi näin on johtuu siitä, etten "kyllästä" vaatteita sillä huuhteluaineella. Sitä voi oikeasti käyttää kohtuudella. Nyt orastaa päässäni sellainen epäilys, että what you see (tai tässä tapauksessa smell) is all there is: eli te huuhteluaineen kammoksujat ajattelette, että kaikki huuhteluainetta käyttävät "löyhkäävät metrien päähän", koska ette tietenkään voi haistaa niiden ihmisten vaatteista sitä tuoksua, jotka käyttävät ainetta kohtuudella. Voisiko olla?

Vierailija
40/95 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhteluainetta ei juuri tarvita ainakaan tämän yhteenvedon perusteella.

http://kemikaalikimara.blogspot.fi/2009/08/mihin-tarvitaan-pyykinhuuhteluainetta.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan