Nykyajan koulunkäynti on laiskottelua.
Kävin itse peruskoulun 1970-luvulla, ja nyt on lapseni peruskoulussa, josta ei enää käytetä nimeä peruskoulu vaan "alakoulu" ja "yläkoulu". Kyllä ihmetyttää, mihin on nykyinen kouluopetus menossa. Kun minä kävin koulua, kaikki aika ja kaikki oppitunnit käytettiin tehokkaasti hyväksi, mutta nyt suuri osa ajasta on pelkkää laiskottelua.
On kaiken maailman ihmeellisiä "syyslomia", joita ei ennen tunnettu, ja mielivaltaisesti päätettyjä vapaapäiviä, joiden kallisarvoinen tuntimäärä heitetään hukkaan. Nämä vapaapäivät sitten korvataan sillä, että jonain lauantaina koululla pidetään jokin "liikunta- tai kulttuuritapahtuma", jossa ei käytännössä opita mitään, vaan pidetään hauskaa.
On irlantilais-amerikkalainen Halloween-juhla, ja diskoiltoja jopa aivan pienille koululaisille. Halloween ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin, eikä pikkulapsille pidä opettaa sitä, miten aikuiset diskoissaan käyttäytyvät. Sehän on kuin rappiokulttuuriin valmistamista; lapsille iskostetaan päähän, että on hienoa käydä diskoissa bailaamassa ja siihen kannattaa pyrkiä.
Aina, kun on tulossa joku loma tai vapaapäivä, saattaa olla, että kolme - neljä sitä edeltävää päivää eivät sisällä lainkaan minkäänlaista opiskelua, samoin kuin yksi tai kaksi päivää vapaan jälkeen. On vain laulua, leikkiä, karkin syöntiä ja videoiden katselua. Joulun alla viimeisten kahden joulua edeltävän viikon aikana ei anneta lainkaan läksyjä!
Kokeiden järjestäminen on aivan käsittämätöntä; kokeita on harvoin ja samalla viikolla voi olla kaksi tai kolme koetta peräkkäisinä päivinä, ja joka kokeeseen pitää lukea 20 -30 sivua oppikirjasta! Minun kouluaikanani kokeita oli useammin, ne oli sijoitettu hajautetusti tasaisin väliajoin, ei yhteen pötköön, ja niihin kerralla luettava sivumäärä oli siten pienempi. Näin oppiminenkin oli tehokkaampaa.
Ihan oma lukunsa on sitten koulukuri. Sitä ei ole. Lasten annetaan kuljeksia luokassa oppituntien aikana, jauhaa purkkaa, näprätä kännykkää, jutella ja hälistä. Potkulaudoilla ajetaan suoraan luokan ovelle, vaatteet heitetään hujan hajan naulakon ympärille... Kyllä olisi nykykoulussa paljon parannettavaa. Paluu vanhaan tekisi terää.
Kommentit (34)
Höpö-höpö! meidän lasten koulu ei kyllä ole mitään laiskottelua.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:31"]
Voi voi kun on ap:lla vaikeaa. Ihan vaan tiedoksi, että peruskoulu on peruskoulu nykyäänkin. Koulua käydään ja läksyjä tulee ihan normaalisti ehkä niitä syksyn ja kevään viimeisiä päiviä lukuun ottamatta, jolloin on joitakin poikkeusjärjestelyjä eli mm. juhlaharjoituksia, kirkko, oman luokan rennompi tunti keskustellen ja pohtien, opettajien ja oppilaiden välisiä urheilujuttuja, koko koulun yhteishenkeä nostattavia tapahtumia, kiusaamisen ehkäisemiseen pidettäviä tunteja jne. jne.
Juhlia pidetään ja harjoitellaam mm. tapakasvatuksen ja esiintymiskokemuksen vuoksi.
Mikäli et halua, että lapsesi osallistuu tällaiseen toimintaan, ano koulusta vapaata ja opeta heille mitä haluat. Lomallahan osa lapsista on muutenkin aina ennen ja jälkeen virallisten lomien...
[/quote]
Tyypillinen huonoa omaatuntoa potevan, työnsä laiskasti hoitavan ja lapsia kuriin saamattoman opettajattaren vikinää. Kun sinulla ei ole auktoriteettia niin sinulla ei ole. Harkitse vielä ammatin vaihtoa.
[/quote]
En missään tapauksessa harkitse. Nautin työstäni ja huumorintajuni on edelleen tallella. Minulle riittää se, että oppilaat kunnioittavat minua ja että saan naureskella kaltaisillesi veijareille.
Olen täysin eri mieltä. Koulunkäynti suhtautetaan lapsen ikään, ei sinun ikääsi. Lapseni on kolmannella luokalla ja musta läksyjä tulee liikaakin ja kokeita on aivan riittävästi. Autan poikani koska hänellä oppimisvaikeus ja saa avullani sitten hyvänä numeroita kokeista.Väsynyt olen tähän koulunkäyntiin itsekkin ja kokeisiin preppaamiseen. Tiedän siis mistä puhun.
Lomat palauttaa lapsen jaksamaan paremmin ja lapsi on lapsi, eikä aikuinen. Olen aina säälinyt ihmisiä jotka eivät ymmärrä että lapsikin väsyy ja kauhea, kun on sellainen ymmärtämätön äiti on vanhempana. Olen onnellinen että lapset saa lomansa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:44"]
En tiedä itkeäkö vai nauraa, kun lukee noita vuodatuksia. Huvittaa, kun jo 70-luku on 'vanhaa hyvää aikaa', kun ei ollut turhia lomia ja töitä tehtiin olan takaa ja opittiin ihan kauhean paljon kaikkea tarpeellista. Vai opittiinko? Rauhallisempaa kouluissa silloin oli ihan varmasti, sillä siihen aikaan vanhemmatkin vielä kasvattivat lapsiaan olemaan kunnolla ja kunnioittamaan muita ihmisiä. Nyt kouluun tulevat ovat kasvaneet kuin pellossa. Ei tavoista tai kunnioituksesta tietoakaan.
Olen käynyt koulua jo 50-luvulla ja - yllätys, yllätys - silloin oli syksyllä perunannostoloma, pienemmillä pari kolme päivää, isommilla pidempään. Ja kouluahan käytiin lauantaisinkin, ettei vain hyvää aikaa mennyt hukkaan. Ja läksyjä oli riittävästi.
Ja ne 'hyvät, kunnolla opettavat' opettajatko olivat oikeudenmukaisia ja tasapuolisia toimissaan ja arvioinneissaan? Kaukana siitä! Kyllä ns. parempien perheiden lapset saivat paremman kohtelun ja arvosanat. Ja jos tausta ei ollut salonkikelpoinen sen ajan moraalin mukaan, niin sen kyllä sai tuta nahoissaan. Neljännellä luokalla opettaja kyseli, ketkä aikovat pyrkiä oppikouluun. Sanoin, että sellainen puhe on kotona ollut. Ei kuulemma kannattaisi. Jos pääsisinkin kouluun, niin en ainakaan pärjäisi. Jäi vähän suu auki. Pyrin kuitenkin, pääsin siään ja kahdeksan vuoden päästä kirjoitin ylioppilaaksi. Ei koskaan ehtoja tai luokallejääntejä, ei edes vaikeuksia koulussa, mutta eihän se nyt ollut sopivaa, että äpäräkin menisi parempien ihmisten kouluun. Oppikoulussa muuten opettajat olivat huomattavasti fiksumpia. Oppilaiden sosiaalisella taustalla ei ollut ainakaan meidän koulussa sellaista merkitystä kuin oli ollut kansakoulussa.
[/quote]
Ette te nykyajan nuoret tiedä MITÄÄN koulunkäynnistä! Toista se oli, kun MINÄ kävin kansakoulua 1920-luvulla! Terveisin sotaveteraani.
Otetaan esimerkki. 9 v. poikani on joutunut tekemään 40 sivua käsialakirjaa puolen vuoden aikana ja läksyt sekä kokeet päälle. Siihen päälle vielä treenit. Nytkin tuli 2 sivua matikkaa viikonloppu läksyiksi.
9v. on vielä pieni ja ympän koealueetkin on isoja ja enkkua saa vääntää vaikka kuinka paljon. Yhtään enempää ei voi läksyjä toivoa, kun niitä saattaa tulla päivittäin 4 oppikirjasta.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:55"]
Olen täysin eri mieltä. Koulunkäynti suhtautetaan lapsen ikään, ei sinun ikääsi. Lapseni on kolmannella luokalla ja musta läksyjä tulee liikaakin ja kokeita on aivan riittävästi. Autan poikani koska hänellä oppimisvaikeus ja saa avullani sitten hyvänä numeroita kokeista.Väsynyt olen tähän koulunkäyntiin itsekkin ja kokeisiin preppaamiseen. Tiedän siis mistä puhun.
Lomat palauttaa lapsen jaksamaan paremmin ja lapsi on lapsi, eikä aikuinen. Olen aina säälinyt ihmisiä jotka eivät ymmärrä että lapsikin väsyy ja kauhea, kun on sellainen ymmärtämätön äiti on vanhempana. Olen onnellinen että lapset saa lomansa.
[/quote]
Oppimisvaikeus... Onko poikasi siis vähä-älyinen?
Muuten en jaksa ottaa kantaa, mutta kouluaikoihin: syyslomat tulivat, kun itse olin ehkä peruskoulussa tai lukiossa70-80-luvun taitteessa, pari päivää. Ainakin joku kokeilu oli. Mutta koulu alkoi selvästi myöhempään, elokuussa syntyneenä muistan hyvin, että koulun alkuun oli suunnilleen viikko synttäreistäni, mutta nykyään omilla lapsilla koulun alku on ollut synttäripäiväni tai jopa sitä ennen. Enkä muista koulun koskaan kestäneen kesäkuun puolelle.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 16:02"]
Otetaan esimerkki. 9 v. poikani on joutunut tekemään 40 sivua käsialakirjaa puolen vuoden aikana ja läksyt sekä kokeet päälle. Siihen päälle vielä treenit. Nytkin tuli 2 sivua matikkaa viikonloppu läksyiksi.
9v. on vielä pieni ja ympän koealueetkin on isoja ja enkkua saa vääntää vaikka kuinka paljon. Yhtään enempää ei voi läksyjä toivoa, kun niitä saattaa tulla päivittäin 4 oppikirjasta.
[/quote]
Tuo ei todellakaan pidä paikkaansa. Läksyjä tulee hyvin harvoin, ja kaikkien juhlapäivien ympärillä vain laiskotellaan. Ja voitko hullumpaa kuvitella: kaksi joulua edeltävää viikkoa aivan ilman läksyjä!?! Minun kouluaikanani opiskeltiin aatonaattoon asti, ja läksyjä tuli joulunpyhiksikin!
Minusta omilla lapsilla on paljon enemmän läksyjä kuin itsellä aikoinaan. Opetkin vaikuttavat fiksuilta ja innostuneilta. Toisin kuin 70-luvun Pohjanmaalla.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 15:36"]
Tuon perusteella voisi luulla, että lapsesi on käynyt koulua 1950-luvulla.
[/quote]
Joo, niin vois luulla. Toisaalta pojalla on ollut juuri ekalla ja kolmannella ne vastavalmistuneet opettajat ja nämä ovat ne, jotka ovat antaneet paljon läksyjä. Konkarimmat ovat päästäneet vähemmällä.
Ei siis pojallani ole aina noin raskasta ollut, lähinnä ekalla, kolmannella ja seiskalla. Halusin vain mainita, että yleistää ei voi.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 14:26"]
Joulun alla viimeisten kahden joulua edeltävän viikon aikana ei anneta lainkaan läksyjä!
Kokeiden järjestäminen on aivan käsittämätöntä; kokeita on harvoin ja samalla viikolla voi olla kaksi tai kolme koetta peräkkäisinä päivinä, ja joka kokeeseen pitää lukea 20 -30 sivua oppikirjasta! Minun kouluaikanani kokeita oli useammin, ne oli sijoitettu hajautetusti tasaisin väliajoin, ei yhteen pötköön, ja niihin kerralla luettava sivumäärä oli siten pienempi. Näin oppiminenkin oli tehokkaampaa.
[/quote]
HAISE PAHALLE! Seurasin itse vuosi sitten oman ysiluokkalaiseni paahtamista syyslukukauden lopussa ja kevätlukukauden lopussa. Tavoitteena tietenkin hyvä todistus jatko-opintoja varten. Sekä jouluna että keväällä oli useista aineista normaalien kokeiden lisäksi ns. essee-töitä. Äidinkielestä esim. piti lukea ja referoida kuusi romaania, joiden aihepiiri oli etukäteen määrätty. Yhteiskuntaopista tuli laatia noin kymmensivuinen tutkielma. Kuvaamataidosta piti tehdä iso työ ja laatia valitsemastaan taiteilijasta tutkielma. Jne. jne.
Nykyään koulua käydään jaksoissa, jotka kestävät kuusi viikkoa kerrallaan. Kokeet ajoittuvat aina jakson loppuun. Ainakin tyttäreni opinahjossa ei ollut mitenkään tavatonta, että kokeita oli 4/viikko. Sivumäärät eivät suinkaan olleet väittämäsi 20-30, vaan ihan jotain muuta, keskimäärin noin 40 sivua, joskus enemmänkin. Kokeisiin piti siis valmistautua jo hyvissä ajoin. Ns."koeviikolla" ei enää ehdi lukea, kun kokeita on lähes päivittäin. Kielistä "extrana" sanakoepistokkaat. Myös matematiikasta oli pistokkaita.
Jossain vaiheessa olin ihan todella huolissani tyttäreni jaksamisesta ja kauhistelin mielessäni moista työmäärää. Muistelin, etten itse ole ikinä joutunut yläasteella noin kovaan prässiin.
Joka kerta, kun kuulen jonkun vinkuvan sitä, miten helppoa nykyajan koululaisilla on, sappeni kiehuu. Heillä ei todellakaan ole mitään käsitystä siitä työmäärästä, mikä esim. ysiluokkalaista odottaa. Asioista todellakin kannattaa ottaa selvää, ennenkuin alkaa besserwisseriksi.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 14:26"]
Joulun alla viimeisten kahden joulua edeltävän viikon aikana ei anneta lainkaan läksyjä!
[/quote]
HAISE PAHALLE! Seurasin itse vuosi sitten oman ysiluokkalaiseni paahtamista syyslukukauden lopussa ja kevätlukukauden lopussa. Tavoitteena tietenkin hyvä todistus jatko-opintoja varten. Sekä jouluna että keväällä oli useista aineista normaalien kokeiden lisäksi ns. essee-töitä. Äidinkielestä esim. piti lukea ja referoida kuusi romaania, joiden aihepiiri oli etukäteen määrätty. Yhteiskuntaopista tuli laatia noin kymmensivuinen tutkielma. Kuvaamataidosta piti tehdä iso työ ja laatia valitsemastaan taiteilijasta tutkielma. Jne. jne.
Nykyään koulua käydään jaksoissa, jotka kestävät kuusi viikkoa kerrallaan. Kokeet ajoittuvat aina jakson loppuun. Ainakin tyttäreni opinahjossa ei ollut mitenkään tavatonta, että kokeita oli 4/viikko. Sivumäärät eivät suinkaan olleet väittämäsi 20-30, vaan ihan jotain muuta, keskimäärin noin 40 sivua, joskus enemmänkin. Kokeisiin piti siis valmistautua jo hyvissä ajoin. Ns."koeviikolla" ei enää ehdi lukea, kun kokeita on lähes päivittäin. Kielistä "extrana" sanakoepistokkaat. Myös matematiikasta oli pistokkaita.
Jossain vaiheessa olin ihan todella huolissani tyttäreni jaksamisesta ja kauhistelin mielessäni moista työmäärää. Muistelin, etten itse ole ikinä joutunut yläasteella noin kovaan prässiin.
Joka kerta, kun kuulen jonkun vinkuvan sitä, miten helppoa nykyajan koululaisilla on, sappeni kiehuu. Heillä ei todellakaan ole mitään käsitystä siitä työmäärästä, mikä esim. ysiluokkalaista odottaa. Asioista todellakin kannattaa ottaa selvää, ennenkuin alkaa besserwisseriksi.
[/quote]
En yleensä vastaile moukille, mutta teen nyt poikkeuksen. Voit tuon raivopäisen riehumisesi jälkeen miettiä, oletko sinä ollut sopiva kasvattaja tyttärellesi vai olisiko hänen ehkä ollut parempi asua sijoituskodissa. Psyykkinen tasapainosi vaikuttaa huolestuttavan epävakaalta, mutta hyvä kuitenkin, että olet itsekin tiedostanut tilasi ja ollut huolissasi sen vaikutuksista tyttäresi jaksamiseen.
Aloittaja on oikeassa ja tulokset tulivat esiin uusimmassa Pisa tutkimuksessa. Toinen asia on että tarkkailuluokat pitäisi ottaa takaisin käyttöön niin koulujen ilmapirii rauhoittuisi ja nämä "erityislapset" pääsisivät itselleen paremmin sopivaan opetukseen eivätkä nämä tulevat nuoriso vangit terrorisoisi koko kouluyhteisöä.
Olen peruskouluni lopettanut v.2009 ja olen sitä mieltä, ettei koulussa vaadita tarpeeksi oppilailta. Erikoispäivät ei ole ongelma, vaan se, että oppilaat tekevät tunnilla mitä huvittaa ja vapaa-aikana koulu on viimeinen asia mielessä. Itsekin selvisin yläasteelta melkein 9 keskiarvolla vaikka tein läksyjä koko kolmen vuoden aikana ehkä viidesti ja hilluin tunneilla miten sattuu. Yläasteelle enemmän keppiä kuin porkkanaa, jos läksyt on tekemättä niin jälki-istuntoa vaan kerrasta niin luulis että alkaa läksyjenteko maistua.