Mitä jouluvalmisteluja teidän miehet tekee?
Mun mies ei tee mitään. Tai saattaa se ehkä käydä kaupassa jos teen tarkan ostoslistan.
Kommentit (62)
Kaikkia samoja valmisteluja kuin minäkin, esim siivoaa, suunnitelee ja tekee ruokia, laittaa jouluvaloja, hakee kuusen ym. Tekee kylläkin hieman enemmän kuin minä....
Eilen siivottiin yhdessä (mun ehdotuksesta), ripustetiin koristeita yhdessä. Paketoi ostamansa lahjat. Jouluruokia ei tehdä, kun kierretään vanhemmilla jouluna.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 12:30"]
Mun mies ei taida tehdä oikein mitään. Antaa minun hoitaa jouluun liittyvät jutut ja olen tyytyväinen :) Jouluvalmistelut sujuu näin paljon paremmin. Tosin mies on maksumiehenä eli sen verran hän osallistuu ;)
[/quote]
Lisätään nyt vielä että kyllä hän taitaa sen kinkun paistaa. Ja mies ei ole laiska tai saamaton, siivoaa kyllä jne. mutta tietää että minä tykkään hössöttää joulusta joten antaa minun rauhassa hössöttää.
Ripustaa jouluvalot ja valmistaa joulukalat. Siivoaa muutenkin enemmän kuin minä, että eiköhän tuo siivoa jouluksikin. Ei osta mielellään joululahjoja kaupoista, mutta tilaa netistä, jos annan listan mitä suvun nuorisolle pitäisi ostaa. Minulle on ostanut joululahjan tai pari tähän mennessä joka vuosi, ajatuksella valittuja.
Hmm.. tais yhden piparin koristella.
Joulu vietetään muualla, mutta mies suunnittelee ja valmistaa meidän osuuden joulun ruoista. Ripustaa jouluvalot kun olen ensin etsinyt ne kellarista. Lähtee kanssa jouluostoksille, ideoidaan yhdessä mitä lahjaksi kullekin hänen puolen suvustaan. Omat sukulaiseni hoidan yleensä minä itsenäisesti. Ehdottelee omin päin esim. koristeita (esim kaupassa kysyy, pitäisikö ostaa joulutähti, jne). Paketoinnin hoidan yleensä minä koska pidän siitä. Kortitkin kirjoitan suurimmaksi osaksi, hän joillekin sukulaisilleen, kun olen ensin antanut hänelle nenän eteen kortin ja kynän.
Ihan hyvä jako mielestäni ottaen huomioon, että mieheni lähestulkoon vihaa joulua, itse taas olen varsin jouluihminen.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:33"]
Mä taidan pyytää joulupukilta että se toisi sun miehen mulle joululahjaksi. Olisin tosi tosi kiltti koko loppuelämäni.
[/quote]
Jos olisit tosi tuhma, niin sitten voitaisiin keskustella, mutta... ;)
mun miehestä kuoriutui jouluihminen joka sai minutkin vanhoilla päivillä innostumaan. viime vuonna paistoi eka kertaa joulukinkun, vahti ja heräsi keskellä yötä sitä uunista poisottamaan, herätti minutkin ihan innoissaan maistille. hamstraa koristeita, laittaa niitä melkein viivottimen tarkkuudella, oli mukana joulukorttien teossa ja viilasi piparitaloon koristeita, suunnittelee ruokia ja kantaa aina ostokset. vaatii että tänä vuonna panostetaan enemmän joulukuusen hintaan ja koristeet on kaivettu jo päiviä sitten. minun mielestä hilpeää - esim kun iso mies liimaa strasseja korttiin kieli keskellä suuta.. ja neuvoo vielä lapsia suunnittelussa. tai tekee ostoslistaan lisämerkintöjä että vielä punaisia palloja ja kaksi kultaista köynnöstä.
jouluradio meillä on soinut jo monta päivää. aika kivaa!
Päätettiin vaihtaa perinteisiä rooleja, joten hän hoitaa kortit, lahjat, paketoinnit, ruuanlaitot, leipomiset, siivoomiset ja koristelut. Minä hoidan kuusen meille ja käyn ruokaostoksilla tällä kertaa.
Riippuu mitkä kuuluu jouluvalmisteluihin. Esim. siivous, ei tee mitään sen kummempia kuin minäkään, meillä siivotaan parin päivän välein, joten en nää syytä miksi pitäisi tehdä joulusiivous. Meillä ei myöskään ripusteta mitään jouluverhoja.
Joulukuusi kyllä tulee, mutta mä koristelen sen mielelläni lasten kanssa, joten miehen ei tarvitse siinäkään auttaa ellei halua. Lahjat ollaan yhdessä hommattu, joten kaipa se on auttamista?
Ainoa asia minkä mies joutuu tekemään, koska mä olen töissä jouluun saakka illassa niin käy kaupassa lasten kanssa. Teen tosin hänelle ostoslistan mukaan ja jos jotain unohtuu niin ostan omalta työpaikalta. Käy siis 23. päivä, itse olen vapaalla 24. päivä, mutta silloin ei enää kiinnosta lähteä kauppaan. Se on ainut mihin hänen on "pakko" osallistua. Ja lupasi ihan suosiolla käydä kaupassa. Muut jouluvalmistelut hoidan minä, ja ihan kyllä mielelläni. :) En koe, että miehen tarvitsisi edes osallistua. Pääasia, että koko perhe on koossa jouluna ja kaikilla on hyvä joulu mieli, ei kiire mihinkään ja ollaan vaa. Ei murehdita kuka on tehnyt mitäkin. Vai onko toinen tehnyt yhtään mitään.
Meillä minä laitan hyvissä ajoin jouluvalot ja -verhot lasten kanssa. Koristeita laitetaan, jos ehditään/jaksetaan. Tänä vuonna en ole jaksanut. Lahjat hommaan minä. Minä myös pakkaan (lähdemme aina joulunviettoon mummolaan toiselle puolelle Suomea). Mies siivoaa ennen lähtöä ja pakkaa auton. Ennen aattoa käymme miehen kanssa yhdessä kaupasta isommat ostokset (meillä iso porukka koolla, joten ollaan sovittu, mitä kukakin hommaa). Muuten ei mitään ihmeempiä valmisteluja tarvitse tehdä, kun tosiaan ollaan joulu pois kotoa ja mummo hoitaa laatikot ja kinkun.
sanoi, että lähetetään joulukortit kaikille samoille hänen ystäville ja sukulaisille kuin viime vuonna, ja sitten kirjotti nimensä niihin kortteihin.
Ei mitään, kuten en minäkään. Emme vietä joulua.
Hakee kuusen kotiin, laittoi jouluvalot. Siivoaa. Auttaa ruoanlaitossa ja osin suunnittelussakin. Yhdessä käydään kaupassa. Auttaa paketoimaan lahjat. Varmaan se tekee enempi ku minä kun mulla on yks tissitakiainen hidastamassa menoa.
On pessyt uunin, suihkukopin ja pyyhkinyt ovet.
Nuorempana miehenä osallistuin jouluvalmisteluihin täysipainoisesti, kun kuvittelin, että se tekee parisuhteesta paremman ja naisesta onnellisemman. Karvaimman kautta sain kokea, että iso leuka, leveät hartiat ja uhmakas olemus ovatkin niitä asioita, jotka tekevät naisesta onnellisen.
Sanomattakin lienee selvää, että nykyinen akka saa hoitaa jouluvalmistelunsa ihan itse.
Siivoaa koko talon ja laittaa joulukoristeet. Paistaa kinkun. Aattona auttaa tarpeen mukaan tuokien ym. Kanssa.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 14:53"]
Siivoaa koko talon ja laittaa joulukoristeet. Paistaa kinkun. Aattona auttaa tarpeen mukaan tuokien ym. Kanssa.
[/quote]
siis ruokien. :)
ja jouluverhot on ripustanut myös.. Ei liene vaikea arvata kumpi on enemmän jouluihminen.
Tuo töistä kotiin jokavuotisen herkkukorin, osallistuu aattona ruoanlaittoon (mm. kinkku on kokonaan miehen vastuulla, itse olen kasvissyöjä enkä halua sotkeentua tähän asiaan;), hankkii ehkä jonkun joululahjan jos kerron tarkkaan mitä pitää tuoda. Minä tykkään koristella ja laittaa, parempi ettei mies sotkeudu siihen kun se tekisi sen kumminkin väärin.
Kaikkia samoja valmisteluja kuin minäkin, esim siivoaa, suunnitelee ja tekee ruokia, laittaa jouluvaloja, hakee kuusen ym. Tekee kylläkin hieman enemmän kuin minä....