Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siinä meni 12v pojan viikon pelioikeudet

Vierailija
14.12.2013 |

Nyt minulle riitti, otetaan sitten kovat käyttöön, seur pelipäivä onkin sitten vasta ensivkon pe tai la.

Syy? no ihan vaan se kun ei persettään saa sohvaln pohjalta ylös tehdäkseen muutakin kuin lukeminen, happihyppely tekisi ihan terää mutta ei niin ei ei ei ja ei. Ainoat viihdykkeet vapaa-ajalla on lukeminen ja Minecraftin pelaaminen tietokoneella. Kukaan kaverikaan ei kuulema ulkoile, just. Eli elämä olisi vain koulua, lukemista ja pelaamista, ei ikinä!!!!!! se että käy urheilutreeneissä 1x vkossa 2h ei tod riitä vastapainoksi tuolle peli-innolle ja lsumuilulle, ei ede skotitöitä tee pyytämättä ja silloinkin useimmiten hampaat irvessä. Olen niin loputtoman kyllästynyt tuohon että voisin kuristaa jonkun! Ja tähän samaan vitutukseen menköön nyt sitten sekin etteä ensivuonna kun yläkoulu alkaa niin se vähäinenkin ulkoilu jää pois kun oppilaiden ei tarvitse mennä välitunneille yläkoulun puolella :// että sitten paahdetaan 6-7h päiviä sisätiloissa, rämpätään välitunnit sisällä sitä älypuhelinta ja kotona tehdään läksyt ja pelataan, hah!

SaatanansaatananPERKELE!!!!!!!!!!!!!

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa!! Jatka samalla linjalla :) kasvatat pojastasi sellaista miestä, josta ei tulevaisuuden av-mammojen tarvitse ruikuttaa palstalla, kun 'mies ei tee mitään, tulee töistä ja makaa sohvalla'!!

Jatka samaa rataa!

Ps. Koita keksiä myös pelailun tilalle teille jotain yhteistä tekemistä, laatuaikaa sitten vaikka korttipelin tai yhteisen ulkoilun ääressä. Samalla ehkä sitten pääsee lapsi purkamaan murheitaan ja saa tarvitsemaansa elämänopetusta, rakkautta ja tärkeäksi tuntemisen kokemista samalla :)

Vierailija
22/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt pari kuukautta saanut 9v ja 10v kuukausirahaa 20e, mutta sitä vastaan tulee viedä 5*roskat ja 5*tyhjentää astianpesukone.

Tiedän ettei tuo ole hirmuisesti, mutta ajattelin aloittaa hieman pienemmillä urakoilla ja sitten vaikka puolen vuoden kuluttua lisätä listalle muutakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulethan siitten viikon päästä kertoman miten paljon lisäsi ulkoilua, siivoamista ja kaikkinaista aikuistumista.

Vierailija
24/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän kai pätee se vanha sanonta että  pojat on poikia! Nimittäin meillä 16v poika joka ei edes lue vaan on vaan netissä ja käy kyllä lukiota jotenkuten. Ulos ei mene, ei urheile, mikään ei kiinnosta...tyttären kanssa ei ikinä ollut samoja ongelmia. Kyllä tää niin "tikkusta" on oikeesti. Ei siivoa edes omaa huonettaan saati jotain muuta. En siivoaisi sitä minäkään, mutta kohtahan sinne tulee jotain elukoita tms jos sitä ei kukaan siivoa  :( Ottaa päähän! AP, otan osaa.

Vierailija
25/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 17:08"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:40"]

Itsellä on vielä oma teiniaika ihan tuoreessa muistissa ja ihan samanlaista se kyllä oli. En kyllä minecraftia pelannut vaan muuten vaan luuhasin netissä koko päivän. Kotitöihin en osallistunut ikinä, liikuntaharrastuksia ei ollut. Luin kirjoja ja datasin, nukuin päiväunia musiikkia kuunnellen.

Miten se poika tuosta pilalle menee? Minusta on ainakin kasvanut ihan suhteellisen kunnollinen kansalainen.

[/quote]

mikä on painoindeksisi? tuskin normaalirajoissa jos et muuta tee kun makaat sohvalla ja pelaat, luet ja syöt? onko vaimoa jos on niin nalkuttaako kn et tee kotitöitä?

[/quote]

OTksi menee mutta hahah siis nainen olen : D BMI on laskurin mukaan 22,89, ja tosiaan en edelleenkään liikuntaa harrasta, ei ole mun juttu. Kotityöt hoidan suurimmaksi osaksi minä tässä kahden hengen taloudessa, mies siis vähemmän. Opiskelen yliopistossa, ja siellä ei tarvitse ihan joka päivä luennoilla käydä, mies taas käy töissä joten jako ihan luonnollinen.

Vierailija
26/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran ap itse ulkoilee viikottain? Varsinkin yklsin ilman kavereita, pimeässä talvisäässä? Tekisi mieli väittää provoksi koko juttua, mutta kyllähän kaltaisiasi mutseja on. Muissa on vika, vatrsinkin lapsissa ja huutamalla ja ranhgaistuksilla viedään viimeinenkin mahdollisuus hyvään yhteistyöhön lapsen kanssa.

Liian tiukoilla ja epäloogisilla rangaistuksilla saadaan aikaan valehtelvia ja karkailevia teinejä. Jos 12-vuotiaan kanssa olisi keinot noin hukassa, niin 15-vuotiaan kanssa olet kusessa, sja sekin on sitten lapsen isän vika.

Vierailija
27/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vaikuta kovin mukavalta äidiltä jos tuollaisia puhut pojallekin. Sehän sentään lukee ja harrastaa liikuntaa. Ei varmaan kovin moni teini vapaaehtoisesti tee kotitöitä, varsinkaan jos äidille ei edes kelpaa jos joskus tekee. Puhut ihan hirveitä pojastasi minun mielestäni. Ja haluaisitko itse lähteä "happihyppelylle" jos joku tekisi siitäkin vastenmielistä pakottamalla ja raivoamalla? Ja raivoat vielä täälläkin tuntemattomille? Ja kuka rankaisee siitä ettei toinen tee mitään pyytämättä??

Vierailija
28/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöiden tekeminen lapsen kanssa sujuu luontevimmin niin, että ottaa lapsen mukaan niihin touhuihin. Ei minunkaan tyttö ole kylmiltään pessyt pyykkejään, vaan ensin niitä on pesty äidin kanssa ja sitten vasta yksin. Sama juttu ruuanlaitossa - ensin yhdessä ja sitten yksin. Usein tehdään ruokaa yhdessä tehtäviä jakaen. Se on puolin ja toisin mukavampaa ja samalla tulee vähän yhdessäoloakin.

Ei meilläkään 13-vee tyttö ulkoile, mutta en ota siitä paiseita. Liikuntaharrastusta ei ole, mutta kävelee kouluun (15min/suunta) ja harrastuksiin (20-30min/suunta) ja kotiin tullessa portaat ylös (7 kerrosta). Kesällä pyöräilee ja talvella hiihtää, siinäpä se melkein onkin. Lukee, piirtää ja pelaa. 

Minecraft ei ole pahimmasta päästä pelejä. Siinä voi kehittää erilaisia taitoja. Kun mieheni jäi työttömäksi oltuaan 18 vuotta Nokialla, hän pelasi koko kesän Minecraftiä eikä työnhausta stressannut. Sitten kun haki töitä ja pääsi haastatteluun, niin kas, työhaastattelussa tuli koodaustehtäväksi jonkun ympyräkoodin optimointi, niin sehän sujui hyvin kun oli juuri koodaillut pyöreitä palikoita Minecraftissä :-) Pienestä asti hän on tietokoneella käkkinyt, jo siihen aikaan kun niitä ei joka kodissa ollut. Sen sijaan että karsisin Minecraftin pelaamisen pojalta minimiin, minä yrittäisin ohjata touhua siihen suuntaan, että siitä oppisi jotain hyödyllistä. Jotkut osaavat koodata jotain lisäosia, joita voi myydä toisille pelaajille ja tienata siitä vähän taskurahaa.

Vierailija
29/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot, mutta harvassa on ne teinit, jotka pyytämättä tekee kotitöitä... Eli ihan pyytämällä niitä yleensä joutuu patistamaan, se ei mua ihmetytä yhtään, joten pyytelen edelleen. Asiasta olen jutellut lasteni kanssa, mutta koska siivous tms ei ole heidän mielipuuhaa, ei ne edes mieleen tule. Joskus yllättävät, monasti ketunhäntä kainalossa :)

Mä ymmärrän, että palvelijan roolissa tuntuu usein pskalta, mutta sille täytyy löytyä myös toinen tie muuttaa asioita, kuin viikon konekielto, toivottavasti ap tajuaa tämän.

ps. moniko 12-13 v keksii ulkona yhtään mitään tekemistä tähän aikaan vuodesta?

Vierailija
30/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän aikaan vuodesta voi oikein tehdä mitään ulkona. Meillä ihan sama meno, paitsi että liikuntaharrastuksia n. 5 x viikossa.

Vierailija
31/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 17:26"]

Vähän ot, mutta harvassa on ne teinit, jotka pyytämättä tekee kotitöitä... Eli ihan pyytämällä niitä yleensä joutuu patistamaan, se ei mua ihmetytä yhtään, joten pyytelen edelleen. Asiasta olen jutellut lasteni kanssa, mutta koska siivous tms ei ole heidän mielipuuhaa, ei ne edes mieleen tule. Joskus yllättävät, monasti ketunhäntä kainalossa :)

Mä ymmärrän, että palvelijan roolissa tuntuu usein pskalta, mutta sille täytyy löytyä myös toinen tie muuttaa asioita, kuin viikon konekielto, toivottavasti ap tajuaa tämän.

[/quote]

Kyllä normaali keksii.

Vierailija
32/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein teit. Kyllä lapsen pitäisi ulkoilla riittävästi että jaksaa tehdä läksyt ja kotitöitä. Jos vaikka menisitte ulkoilemaan yhdessä tai kokeilisitte jotain harrastusta jota voisitte yhdessä harrastaa? 

Vierailija
33/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon tauko tietokoneelta tekisi meille itse kullekin silloin tällöin ihan hyvää. Siis vaikka niin, että työ- ja muut välttämättömät asiat tietenkin hoidettaisiin, mutta kaikki ylimääräinen hengailu netissä jätettäisiin pois.

Mutta jos sen laittaa rangaistukseksi lapselle, pitää itse valmistautua siihen ja auttaa lasta täyttämään siitä jäänyt aika. Se, että lapsi makaa saman ajan telkkarin ääressä, ei mielestäni palvele tarkoitustaan.

Vierailija
34/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 17:31"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 17:26"]

[/quote]

Kyllä normaali keksii.

[/quote]

Niinkö? No, mun lapset ovat siis epänormaaleja... Vain siksi, etteivät tuolla ulkona viihdy, no, en kyllä itsekään. Onneksi on koirat, joita pitää lenkittää, mutta siis sekoja ollaan, kiitos.

Vierailija
35/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, komppia nro 13:sta, vaikka nätimminkin voisi sanoa.

Huvittavaa lukea täältä ihmisten miehistä, jotka eivät tee mitään edes pyytämällä, ja se tuntuu olevan suht ok, mutta LAPSEN pitäisi omatoimisesti esiteininäkin hoitaa kotihommat. Poika kuulostaa kuitenkin hyvin fiksulta tyypiltä, jos lukee vapaaehtoisesti ja miellellään, hoitaa hommat pyynnöstä sekä ilmeisesti muuta valittamista ei ole.

Eli kyllä: ole kauhea ragemamma, jolle ei ilmeisesti riitä mikään, ja pojan tulisi vielä lukea sinun ajatuksiasikin. Sympatiat pojalle.

Vierailija
36/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:45"]

Juu ei ole lukemisessa mitään vikaa päinvastoin! MUTTA kun mitään MUUTA ei tekisikään kuin a.pelaisi ja b.lukisi.

Tämä ei ole hotelli, minä en ole piika enkä palvelija. Ja keho ja mieli tarvitsee muutaKIN kuin sohvan pohjalla makoilua tai tietokoneella istumista peliä pelaten.

Edes roskista ei viedä pyytämättä, vaatteet jätetään lattioille, pöytää ei kateta pyytämättä, astianpesukonetta ei tyhjennetä pyytämättä,  MITÄÄN kotitöitä ei vahingossakaan tehdä ilman erillista komentoa, ei mitään!!!!!

Ja sitten saan kuulla olevani rageeva tiukkis ja ties mitä, en jaksa.

ap

[/quote]

Meillä ei edes 16-vuotias tee kotitöitä pyytämättä. Yhden teinin olen jo kasvattanut ja toinen menossa, ensimmäinen pelasi kavereiden kanssa esiteinistä alkaen koko teinikauden kaikki vapaa-ajat juoden vielä coca-colaa yötä päivää, mutta kävi koulun kunnolla ja myös urheilemassa muutaman kerran viikossa, niin olin onnellinen. Teineiltä ei voi paljon vaatia, eikä kannata. Poika ja kaverinsa ovat nyt kaikki menestyviä,  fiksuja ja terveitä.

Meni vähän ohi aiheen, mutta ajattelin vaan varoittaa että tuleva voi olla vielä paljon ärsyttävämpää. Mä olen sitä mieltä että hyvä jos teinit viihtyvät kotona ja siihen kannattaa panostaakin, vaikka sitten pelejä pelaillen, kun vaihtoehdot on valitettavan usein karmeita, niin monella teinillä on aivot jäähyllä sen muutaman vuoden, että meillä juokoon mielummin limua ja pelatkoon kunnes pahin kausi ohi ja järkeä enemmän.

Vierailija
37/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

36, komppaan täysin : )

Vierailija
38/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita aapee siitä, että luette tämän ketjun yhdessä.

Vierailija
39/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normaalimpaa asiaa maailmassa kuin vastahakoisesti kotitöihin osallistuva lapsi/teini?

Vierailija
40/55 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäpä luulen, että oma-aloitteiset kotityöntekijä lapset ovat suuri harvinaisuus. En nimittäin ole koskaan kuullut lapsesta, joka tekee kotitöitä pyytämättä.

Enkä mä ymmärrä miten voi olla vaikea pyytää.

Meilläkin 13 v poika on pelannut minecraftia koko päivän. Kun pyysin, että pitäisitkö tauon ja tehtäis yhdessä ruokaa.. Tuli vartin päästä keittiöön touhuamaan. Tunti oli aktiivista äiti-poika aikaa ja yhdessä tehtiin kotityöt ja syötiin. Hän palasi takaisin minemaailmaan ja skypeen ja mä lössähdin sohvalle läppärille. Ei tänään tarvii puskea ja hillua.

Onneksi mies lähti tyttären kanssa joulushoppailemaan.