Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työnantaja velvoittaa kaupan työntekijän käyttämään kangasmaskeja joita saa 2kpl ja jotka pitää itse pestä?

Vierailija
02.10.2020 |

Tilanne on melko mahdoton. Pääsen töistä 9-10 välillä. Kotona kymmenen jälkeen, aamulla vuoro. Siinä välissä pitäisi desinfiooida ja ja kuivattaa maskit seuraavaksi päiväksi. Maskit ovat ihan pelkkä asuste, eivät täytä mitään kriteerejä, eivätkä suojaa minua, tuskin edes asiakkaita minulta, mutta keräävät virusmassaa siihen kankaaseen hengitysilman mukana, eli voivat lisätä omaa tarttumisriskiäni. Lisäksi altistavat kaikille iho-oireille jos niitä ei ehdi kunnolla pesemään.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskin voi keittää illalla. Aikaa kuluu n. 5min ja ne kuivuvat yön aikana.

Kerrataas tosiasiat:

Kaksi maskia ei riitä edes yhden päivän tarpeisiin ja useimmat kangasmaskit saa pestä vain 5-10 kertaa. Niiden läpi täytyy pysytä hengittämään ja kuidut menevät pesussa tukkoon ja maskista tulee hengenvaarallinen. Pesemisistä ja kuivattamisista tulee päivässä se 20min työaikaa eli 1h 20min viikossa ilmaista työtä työnantajalle. Tämä siis versus kertakäyttömaskit.

Vierailija
62/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen ongelma on ajankäyttö työnantajan asiassa. Miksi kenenkään pitäisi tehdä töihin liittyviä asioita vapaa-ajallaan palkatta?

Mä en kestä🙈 kohta varmaan nillitetään siitä että pitää pukea vaatteet aamulla päälle ilman palkkaa.

Jos on vielä työpaikka niin eikö myt voisi sen verran joustaa että 5 minuuttia pesee maskit kiehuvassa vedessä.

Minulle ei ainakaan ole ongelma, en yhtään ihmettele miksi työnantajat eivät halua palkata väkeä, kun joukossa on näitä ruikuttajia.

Asiaa! Olen niin samaa mieltä.

Ei, MIKSI IHMEESSÄ työnantaja ei voi niitä maskeja maksaa? Oletko aivan v a j a a ? Hänen taskuunsahan sitä rahaa tehdään siinä. En tasan varmana ala tinkimään omista eduistani sen takia.

Ole siis likaisessa maskissa ja tingi omasta hengestäsi.

Samat sanat vaikka kaikille raksalla töissä oleville. Maksakaa itse kypäränne tai tingi hengestäsi.

Mitä orjakansaa täällä on kommentoimassa kun niin monelle on täysin hyväksyttävää että työnantaja saa velvoittaa työntekijän tekemään jotain omalle terveydelle haitallista ja olla antamatta tarvittavia välineitä?

Todellakin orjamentaliteetilla varustettuja, joiden mieelstä työntekijä on mutaan poljettava matonen vailla mitään oikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uppiniskaisuudesta on työntekijöitä ennenkin irtisanottu. Ap haluaa että työnantaja pesettää maskit ja ehkä seuraavana päivänä et saakaan omaa maskia mutta viis siitä että jonkun toisen maskia käytät. Ajatella että on meitäkin joita on velvoitettu käyttämään maskia ja omasta pussista. Voi on sulla ap kova elämä, voi rassukkaa.

Ei ap ole uppiniskainen vaan te olette täysin ovimattoja. Työnantajan arvostus teitä kohtaan nolla niin arvaa vaan mistä vähennetään kun tarpeellista.

Vierailija
64/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nähdäkseni verrattavissa työvaatteisiin, jotka annetaan työnantajan puolesta, ja työnantaja vastaa niiden pesusta. Käsittääkseni. Vai onko jossain toisin?

Me ainakin pestään työvaatteet itse.

Vierailija
65/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te käytätte kangasmaskeja kun ne ei edes teitä suojaa?

Koska maski suojaa muita minun pärskeiltä.

Ja muiden maskit suojaa minua heidän pärskeiltään.

Juuri näin. Miten tämä voi olla Suomessa niin mahdoton asia ymmärtää?

En myöskään tajua, miten maskien puhdistamisesta saadaan niin valtava ongelma. Samat ihmiset, joiden mukaan maski ei auta mitään, vinkuvat, että "maski kerää valtavasti viruksia ja heti saan koronan, jos en vaihda sitä puolen tunnin välein ja pese 90 asteessa ja kuivaa maks 2 tunnissa". Koittakaa päättää. Ei voi olla mahdollista, että maski yhtä aikaa päästää kaikki virukset läpi ja kerää kaikki virukset itseensä.

Vierailija
66/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen ongelma on ajankäyttö työnantajan asiassa. Miksi kenenkään pitäisi tehdä töihin liittyviä asioita vapaa-ajallaan palkatta?

Mä en kestä🙈 kohta varmaan nillitetään siitä että pitää pukea vaatteet aamulla päälle ilman palkkaa.

Jos on vielä työpaikka niin eikö myt voisi sen verran joustaa että 5 minuuttia pesee maskit kiehuvassa vedessä.

Minulle ei ainakaan ole ongelma, en yhtään ihmettele miksi työnantajat eivät halua palkata väkeä, kun joukossa on näitä ruikuttajia.

Asiaa! Olen niin samaa mieltä.

Ei, MIKSI IHMEESSÄ työnantaja ei voi niitä maskeja maksaa? Oletko aivan v a j a a ? Hänen taskuunsahan sitä rahaa tehdään siinä. En tasan varmana ala tinkimään omista eduistani sen takia.

Ole siis likaisessa maskissa ja tingi omasta hengestäsi.

Samat sanat vaikka kaikille raksalla töissä oleville. Maksakaa itse kypäränne tai tingi hengestäsi.

Mitä orjakansaa täällä on kommentoimassa kun niin monelle on täysin hyväksyttävää että työnantaja saa velvoittaa työntekijän tekemään jotain omalle terveydelle haitallista ja olla antamatta tarvittavia välineitä?

Todellakin orjamentaliteetilla varustettuja, joiden mieelstä työntekijä on mutaan poljettava matonen vailla mitään oikeuksia.

Orjan saa työnataja velvoittaa tekemään vaikka ja mitä ja orja tekee onnellisena, maksaa omasta pussistaan ja koko ajan pelkää että joku muu haluaa orjaksi hänen tilalleen.

Vähän tekee surulliseksi että näin paljon on ihmisiä joille tuo on normaalia, onko Suomessa todella näin paljon työnatajan toimesta kyykytettyjä?

Vierailija
67/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä tässä on ongelmana. Heität maskit kattilaan, keität sen 5 minuuttia, puristat kuivaksi ja laitat kuivumaan. Voila, maskit on kuivia ja käyttökelpoisia aamulla. 

Enemmän näen ongelmana sen, että ap kaikesta päätellen aikoo pärjätä koko koronakauden (kestää xx vuotta?) kahdella työnantajan antamalla maskilla. Fiksumpi hankkii tai on jo hankkinut itselleen kestomaskeja ja kertakäyttöisiä maskeja. Kun sulla on vaikkapa juuri kestomaskeja enemmän kuin ne kaksi niin voit aina pitää puhtaana osan niin ei tule ongelmatilannetta siitä, ettei maskeja muista  pestä tai ne ei kuivukaan. Ottakaa idiootit vähän vastuuta omasta elämästänne. Toimikaa niin ettette tuota välinpitämättömyyttänne tai kusipäisyyttänne suurta surua toisille ihmiselle esimerkiksi tartuttamalla jonkun läheisen.

Voila, minulla ei kyllä kuivu maski jos pesen sen klo 23 ja lähden aamulla töihin klo 6.30. Olisi sinunkin ehkä parempi tajuta erilaisia olosuhteita kuin käyttää tuollaista ala-arvoista tekstiä toisista ihmisistä. Sivistykselläkin on merkitystä elämässä.

Vierailija
68/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi antaa jokaiselle puhtaita maskeja ennen työvuoron alkua ja sen aikana.

Se että sinua pakotetaan tekemään ilmaista ylimääräistä työtä on hyvä esimerkki tulevaisuuden paikallisesta pakottamisesta.

Vierailija
69/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nähdäkseni verrattavissa työvaatteisiin, jotka annetaan työnantajan puolesta, ja työnantaja vastaa niiden pesusta. Käsittääkseni. Vai onko jossain toisin?

Onko jossain toisin? No, esimerkiksi siivousalalla on toisin. Itse pestävä työvaatteet, korvauksetta. Joskus saa pesuainetta. Aluksi ei saatu sitäkään.

Kaksi kangasmaskia saatiin myös työnantajalta. Itse pestään.

Olen L&T:llä.

Vierailija
70/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta työnantaja voi toteuttaa sen niin, että työntekijän on velvollisuus huolehtia työasun puhtaudesta ja tästä maksetaan puhtaanapitokorvaus.

Vierailija
71/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä tässä on ongelmana. Heität maskit kattilaan, keität sen 5 minuuttia, puristat kuivaksi ja laitat kuivumaan. Voila, maskit on kuivia ja käyttökelpoisia aamulla. 

Enemmän näen ongelmana sen, että ap kaikesta päätellen aikoo pärjätä koko koronakauden (kestää xx vuotta?) kahdella työnantajan antamalla maskilla. Fiksumpi hankkii tai on jo hankkinut itselleen kestomaskeja ja kertakäyttöisiä maskeja. Kun sulla on vaikkapa juuri kestomaskeja enemmän kuin ne kaksi niin voit aina pitää puhtaana osan niin ei tule ongelmatilannetta siitä, ettei maskeja muista  pestä tai ne ei kuivukaan. Ottakaa idiootit vähän vastuuta omasta elämästänne. Toimikaa niin ettette tuota välinpitämättömyyttänne tai kusipäisyyttänne suurta surua toisille ihmiselle esimerkiksi tartuttamalla jonkun läheisen.

Voila, minulla ei kyllä kuivu maski jos pesen sen klo 23 ja lähden aamulla töihin klo 6.30. Olisi sinunkin ehkä parempi tajuta erilaisia olosuhteita kuin käyttää tuollaista ala-arvoista tekstiä toisista ihmisistä. Sivistykselläkin on merkitystä elämässä.

Joka toinen päivä toinen maski käytössä. Eiköhän se toinen vuorokaudessa kuivu. Sitä en tosin ymmärrä miten pärjäätte yhdellä tai kahdellakaan maskilla kahvitauot ja ruokailut huomioon ottaen. Tällöinhän maskiin joutuu koskemaan/ottamaan se pois eikä samaa saa laittaa takaisin.

Vierailija
72/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy hakemassa kunnalta ilmaismaskeja, sitten sulla on niitä useampia kangasmaskeja. Yhtä voi käyttää parin tunnin ajan.

Vierailija
73/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap:n ole pakko pestä niitä maskeja. Senkun on likaisissa jos siltä tuntuu.

Kaikissa työpaikoissa joissa olen ollut on itse pesty työvaatteet ja erikseen lisä mainittu palkka nauhassa nimellä puhtaanapitokorvaus. Pesiainepaketti saatu myös kuukauden, kahden välein. Kyllä, työnantajalla on oikeus velvoittaa tulemaan puhtaissa vaatteissa töihin vaikkei pesukonetta työpaikalla olisikaan. Niissä paikoissa joissa on ollut, useimmat ovat silti halunneet pestä kotona. Kaikesta vaan pitää ruikuttaa. Asiasta voi myös keskustella työpaikalla. Minulle esim. pomo pesi työvaatteeni omassa kotonaan, kun minulla ei ollut pesukonetta vielä kotona. Enemmänkin tuntuu, ettei työnantajalta edes ehditä kysyä kun kiire päästä palstoille valittamaan.

Vierailija
74/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ainakin posti jakanut työntekijöilleen joitakin järkyttäviä kangasmaskeja?

Vierailija
75/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrataas tosiasiat:

Kaksi maskia ei riitä edes yhden päivän tarpeisiin ja useimmat kangasmaskit saa pestä vain 5-10 kertaa. Niiden läpi täytyy pysytä hengittämään ja kuidut menevät pesussa tukkoon ja maskista tulee hengenvaarallinen. Pesemisistä ja kuivattamisista tulee päivässä se 20min työaikaa eli 1h 20min viikossa ilmaista työtä työnantajalle. Tämä siis versus kertakäyttömaskit.

Törkeää väärän tiedon levittämistä!

Kangasmaskit voi ensinnäkin pestä kuinka monta kertaa vain.

Toisekseen ne suojaavat ihan riittävästi kansalaisen arkikäytössä.

Jos ap ei halua olla tuon työnantajan palveluksessa,niin ainahan hän voi erota. Joku muu varmasti mielellään ottaa sen työpaikan.

Vierailija
76/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrataas tosiasiat:

Törkeää väärän tiedon levittämistä!

Kangasmaskit voi ensinnäkin pestä kuinka monta kertaa vain.

Toisekseen ne suojaavat ihan riittävästi kansalaisen arkikäytössä.

Jos ap ei halua olla tuon työnantajan palveluksessa,niin ainahan hän voi erota. Joku muu varmasti mielellään ottaa sen työpaikan.

Vastoin työterveyslaitoksen palvelualoja koskevaa eilistä ohjeistusta. Kasvomaskit pitää voida vaihtaa joka kerran kun ottaa pois kasvoilta, eli tauot, juominen jne. Kaksi ei tosiaan riitä. Varsinkin kun taukoja pitää järjestää koska kasvomaski rasittaa hengitystä ja ei ole terveellistä pitää kokoajan. Kangasmaskeja varten työnatajan pitää järjestää keräilypiste josta pesuun. Nämä suoraan ttl:n ohjeesta.

Vierailija
77/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy hakemassa kunnalta ilmaismaskeja, sitten sulla on niitä useampia kangasmaskeja. Yhtä voi käyttää parin tunnin ajan.

Ai että veronmaksajien pitäisi tukea tälläkin tavoin yrityksiä.

Vierailija
78/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain toisin? No, esimerkiksi siivousalalla on toisin. Itse pestävä työvaatteet, korvauksetta. Joskus saa pesuainetta. Aluksi ei saatu sitäkään.

Kaksi kangasmaskia saatiin myös työnantajalta. Itse pestään.

Olen L&T:llä.

Riistämistä ja heikossa asemassa olevan työntekijjän hyväksikäyttöä. 

Työterveyslaitoksen ohje

https://hyvatyo.ttl.fi/koronavirus/ohje-palvelualalle

"Kasvomaskeja tai hengityksensuojaimia on oltava riittävästi, jotta työntekijä voi vaihtaa suojaimen aina, kun se on otettava pois kasvoilta esimerkiksi syömisen ja juomisen vuoksi tai kun se kostuu."

"Useaan kertaan käytettävillä kasvomaskeilla on oltava paikka, mistä ne menevät pesuun."

Vierailija
79/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te käytätte kangasmaskeja kun ne ei edes teitä suojaa?

Koska maski suojaa muita minun pärskeiltä.

Ja muiden maskit suojaa minua heidän pärskeiltään.

Miksi niiltäkään pitää suojata, jos on terve? En itse ainakaan satavarmasti A-veriryhmäläisenä kuulu siihen porukkaan, jonka korona tulisi olemaan oireeton. Toisekseen en ole pärskinyt sitten maaliskuun.

Miten voi olla näin muista piittaamaton. Maskia käytetään suojatakseen niitä, jotka ovat riskiryhmissä esimerkiksi minua, pienten lasten äitiä, joka luultavasti kuolee, jos koronan saan. Miten voi olla liian suuri vaiva keittää 5 minsaa maskia töiden jälkeen? Se kuivaa ihan itsestään narulla.

Vierailija
80/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin voi kieltäytyy jos se katotaa osaks työvaatteita. Ite muistan et esim postil ja erääs kirjakaupas aikanaa piti pestä ite työvaatteet. Kaupas sai pienen pesuainekorvauksen (jota ite en harjottelijana saanu) palkkaan ja postil ei mitää korvattu.