Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työnantaja velvoittaa kaupan työntekijän käyttämään kangasmaskeja joita saa 2kpl ja jotka pitää itse pestä?

Vierailija
02.10.2020 |

Tilanne on melko mahdoton. Pääsen töistä 9-10 välillä. Kotona kymmenen jälkeen, aamulla vuoro. Siinä välissä pitäisi desinfiooida ja ja kuivattaa maskit seuraavaksi päiväksi. Maskit ovat ihan pelkkä asuste, eivät täytä mitään kriteerejä, eivätkä suojaa minua, tuskin edes asiakkaita minulta, mutta keräävät virusmassaa siihen kankaaseen hengitysilman mukana, eli voivat lisätä omaa tarttumisriskiäni. Lisäksi altistavat kaikille iho-oireille jos niitä ei ehdi kunnolla pesemään.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähdäkseni verrattavissa työvaatteisiin, jotka annetaan työnantajan puolesta, ja työnantaja vastaa niiden pesusta. Käsittääkseni. Vai onko jossain toisin?

Vierailija
2/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se turha kitinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama, saatiin varalle kangasmaskit, joita käytetään, kun palataan töihin negat. testin jälkeen, jos on vielä oireita. Itse jään mielummin siksi ajaksi etätöihin.

Vierailija
4/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskien keittäminen kattilassa vie 5 minuuttia jonka jälkeen jätät ne kuivumaan yön yli. Mikä sun ongelma on tässä?

Vierailija
5/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nähdäkseni verrattavissa työvaatteisiin, jotka annetaan työnantajan puolesta, ja työnantaja vastaa niiden pesusta. Käsittääkseni. Vai onko jossain toisin?

Kai tuosta voisi paikallisesti sopia että työntekijä jotain pientä kuukausikorvausta vastaan pesee itse ne maskinsa? Olisiko se reilua? Joku 40-50€/ kk, meneehän siinä aikaa ja sähköä kun niitä keittelee.

Vierailija
6/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskien keittäminen kattilassa vie 5 minuuttia jonka jälkeen jätät ne kuivumaan yön yli. Mikä sun ongelma on tässä?

Esim eka ongelma on se, että maskin pitää kuivua 2 tunnissa, ettei siinä ala kasvamaan hengitysteitä haittaavaa bakteerikasvustoa. Miten ap mittaa tämän ajan? Ja jos se ylittyy, mitä sitten?

Vierailija
7/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän työnantajan pitäisi antaa tarpeeksi maskeja aina pariksi päiväksi kerrallaan, että niitä ehtii pestä. Vertautuu mielestäni työvaatteisiin ja suojavarusteisiin, joiden hygieniasta joko työnantaja vastaa tai ainakin antaa työntekijälle tarpeeksi mahdollisuuksia (=aikaa, joissain töissä saa myös pyykkiainetta työvaatteille) vastata hyvin itse. Tosin käytännössähän asia ei aina mene näin...

Itse sain edellisessä työpaikassani yhden työvaatekerran, jolla sitten näin ollen olis pitänyt pärjätä hikisessä siivoteb hommassa koko viikko. Hikoilen muutenkin paljon, eikä joka päivä ehdi pyykätä vaikka haluaisi. Onneksi nykyinen on fiksumpi ja antoi kolme vaatekertaa, joista käytetyn heitän aina päivän päätteeksi pyykkikoneeseen. Hygienia pysyy hyvänä, eikä siivooja levitä vaatteilla sitä eilistä likaa ja pölyä, jonka nimenomaan jo siivosi pois. Ällöttää joidenkin esim. kaupoissa työskentelevien kavereideni tilanne, hyvä jos kerta viikkoon saavat puhtaan työpaidan (ja he eivät edes saa viedä ja pestä vaatteitaan kotona vaikka haluaisivat.)

Ota asia esille työnantajan kanssa. Kyllähän hän voi töissä määrätä vaikka minkälaista työvaatetta, mutta hygieenisyydestä hänen tulee myös pitää huoli.

Vierailija
8/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen ongelma on ajankäyttö työnantajan asiassa. Miksi kenenkään pitäisi tehdä töihin liittyviä asioita vapaa-ajallaan palkatta?

Vierailija
9/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tuosta voisi paikallisesti sopia että työntekijä jotain pientä kuukausikorvausta vastaan pesee itse ne maskinsa? Olisiko se reilua? Joku 40-50€/ kk, meneehän siinä aikaa ja sähköä kun niitä keittelee.

Tai sitten työnantaja voi antaa tarvittavat kertakäyttömaskit.

Vierailija
10/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö palkasta jää rahaa ostaa ylimääräisiä maskeja?

Minusta työvaatteet ja maskit ovat työnantajalta hyvä etu, kun suurin osa työntekijöistä joutuvat ne itse ostamaan omilla rahallaan esim. pienipalkkaiset tai vaikka opiskelijat, jotka tekevät muutaman tunnin viikossa töitä tai henkilöstövuokrafirmojen työntekijät.

Vierailija
11/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama, saatiin varalle kangasmaskit, joita käytetään, kun palataan töihin negat. testin jälkeen, jos on vielä oireita. Itse jään mielummin siksi ajaksi etätöihin.

Et saa palkkaa, että tartuntatautipäivärahaa.

Vierailija
12/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta työvaatteet ja maskit ovat työnantajalta hyvä etu, kun suurin osa työntekijöistä joutuvat ne itse ostamaan omilla rahallaan esim. pienipalkkaiset tai vaikka opiskelijat, jotka tekevät muutaman tunnin viikossa töitä tai henkilöstövuokrafirmojen työntekijät.

Eivät ne mikään etu ole, vaan JOS työnantaja velvoittaa käyttämään esim. työvaatteita tai -välineitä, hänen kuuluu ne maksaa.

Vierailija
13/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita liittoon ja kysy!

Vierailija
14/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim eka ongelma on se, että maskin pitää kuivua 2 tunnissa, ettei siinä ala kasvamaan hengitysteitä haittaavaa bakteerikasvustoa. Miten ap mittaa tämän ajan? Ja jos se ylittyy, mitä sitten?

Senhän voi kuivata vaikka silitysraudalla joten ehkä ap:n työnantaja voi ostaa hänelle myös silitysraudan kotiin.

Ja silityslaudan. Ja ainiin tietysti kattilan myös. Ja maksaa sähkölaskun.

Vierailija
15/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne laitetaan kiehuvaan veteen 5 minuutiksi. Sain tällaisen ohjeen ostaessani kangasmaskin. Nopeasti kuivuu tuollainen pieni maski. 

Vierailija
16/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne mikään etu ole, vaan JOS työnantaja velvoittaa käyttämään esim. työvaatteita tai -välineitä, hänen kuuluu ne maksaa.

Otsikon mukaan ap sai maskit työnantajalta.

Vierailija
17/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen ongelma on ajankäyttö työnantajan asiassa. Miksi kenenkään pitäisi tehdä töihin liittyviä asioita vapaa-ajallaan palkatta?

Mä en kestä🙈 kohta varmaan nillitetään siitä että pitää pukea vaatteet aamulla päälle ilman palkkaa.

Jos on vielä työpaikka niin eikö myt voisi sen verran joustaa että 5 minuuttia pesee maskit kiehuvassa vedessä.

Minulle ei ainakaan ole ongelma, en yhtään ihmettele miksi työnantajat eivät halua palkata väkeä, kun joukossa on näitä ruikuttajia.

Vierailija
18/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää koko ajan tästä maski-asiasta vinkua ja vääntää? Jos et pysty niitä työpaikan maskeja käyttämään niin osta kaupasta kertakäyttöisiä. Ei se ole oikeasti niin vaikeaa kuin koitat siitä nyt tehdä.

Vierailija
19/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-kaupoissa ainekin näkynyt kertakäyttöisiä maskeja työntekijöillä. Kesko myös myy henkilökunnalle työmatkaliikennettä ajatellen maskeja suurella alennuksella.

Vierailija
20/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te käytätte kangasmaskeja kun ne ei edes teitä suojaa?