Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työnantaja velvoittaa kaupan työntekijän käyttämään kangasmaskeja joita saa 2kpl ja jotka pitää itse pestä?

Vierailija
02.10.2020 |

Tilanne on melko mahdoton. Pääsen töistä 9-10 välillä. Kotona kymmenen jälkeen, aamulla vuoro. Siinä välissä pitäisi desinfiooida ja ja kuivattaa maskit seuraavaksi päiväksi. Maskit ovat ihan pelkkä asuste, eivät täytä mitään kriteerejä, eivätkä suojaa minua, tuskin edes asiakkaita minulta, mutta keräävät virusmassaa siihen kankaaseen hengitysilman mukana, eli voivat lisätä omaa tarttumisriskiäni. Lisäksi altistavat kaikille iho-oireille jos niitä ei ehdi kunnolla pesemään.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te käytätte kangasmaskeja kun ne ei edes teitä suojaa?

Koska maski suojaa muita minun pärskeiltä.

Ja muiden maskit suojaa minua heidän pärskeiltään.

Itseasiassa ei suojaa. 

Vierailija
42/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen ongelma on ajankäyttö työnantajan asiassa. Miksi kenenkään pitäisi tehdä töihin liittyviä asioita vapaa-ajallaan palkatta?

Mä en kestä🙈 kohta varmaan nillitetään siitä että pitää pukea vaatteet aamulla päälle ilman palkkaa.

Jos on vielä työpaikka niin eikö myt voisi sen verran joustaa että 5 minuuttia pesee maskit kiehuvassa vedessä.

Minulle ei ainakaan ole ongelma, en yhtään ihmettele miksi työnantajat eivät halua palkata väkeä, kun joukossa on näitä ruikuttajia.

Asiaa! Olen niin samaa mieltä.

Ei, MIKSI IHMEESSÄ työnantaja ei voi niitä maskeja maksaa? Oletko aivan v a j a a ? Hänen taskuunsahan sitä rahaa tehdään siinä. En tasan varmana ala tinkimään omista eduistani sen takia.

Ole siis likaisessa maskissa ja tingi omasta hengestäsi.

Miksi olisin, jos sekin on työturvallisuusseikka, joka vaarantaa terveyteni? Soittaisin työsuojeluvaltuutelle tai työterveyteen, että minua altistetaan bakteereille töissä.

Soita ihmeessä, syy kun selviää sut nauretaan pihalle.

Oletko työnantaja, vai miksi vastustat työntekijöiden rajojen asettelua itsekkäitä työnantajia vastaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uppiniskaisuudesta on työntekijöitä ennenkin irtisanottu. Ap haluaa että työnantaja pesettää maskit ja ehkä seuraavana päivänä et saakaan omaa maskia mutta viis siitä että jonkun toisen maskia käytät. Ajatella että on meitäkin joita on velvoitettu käyttämään maskia ja omasta pussista. Voi on sulla ap kova elämä, voi rassukkaa.

Ainoa uppiniskainenhan tässä on työnantaja, joka ei hoida velvoitteitaan. Ja se velvollisuus on maskien pesu.

Vierailija
44/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen ongelma on ajankäyttö työnantajan asiassa. Miksi kenenkään pitäisi tehdä töihin liittyviä asioita vapaa-ajallaan palkatta?

Mä en kestä🙈 kohta varmaan nillitetään siitä että pitää pukea vaatteet aamulla päälle ilman palkkaa.

Jos on vielä työpaikka niin eikö myt voisi sen verran joustaa että 5 minuuttia pesee maskit kiehuvassa vedessä.

Minulle ei ainakaan ole ongelma, en yhtään ihmettele miksi työnantajat eivät halua palkata väkeä, kun joukossa on näitä ruikuttajia.

Ei, MIKSI IHMEESSÄ työnantaja ei voi niitä maskeja maksaa? Oletko aivan v a j a a ? Hänen taskuunsahan sitä rahaa tehdään siinä. En tasan varmana ala tinkimään omista eduistani sen takia.

Miksi olisin, jos sekin on työturvallisuusseikka, joka vaarantaa terveyteni? Soittaisin työsuojeluvaltuutelle tai työterveyteen, että minua altistetaan bakteereille töissä.

Koska käytät likaista maskia omasta tahdostasi. Samantien voit vaikka nuolla marketin ovenkahvaa.

Miten niin käyttäisin omasta tahdostani? Jos maskia velvoitetaan käyttämän, työnantajan pitää antaa se. Jos hän ei anna puhdasta maskia, hänen tahtonsahan se on, että mulla on likainen maski, ei minun.

Vierailija
45/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska käytät likaista maskia omasta tahdostasi. Samantien voit vaikka nuolla marketin ovenkahvaa.

Miten niin käyttäisin omasta tahdostani? Jos maskia velvoitetaan käyttämän, työnantajan pitää antaa se. Jos hän ei anna puhdasta maskia, hänen tahtonsahan se on, että mulla on likainen maski, ei minun.

Niin, ehkä et ole korvaamaton työntekijä työnantajan näkökulmasta.

Vierailija
46/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tästä nillitettykin, ja sen takia on useissa TES:eissä erikseen sovittu, että työvaatteet vaihdetaan päivän alussa ja lopussa omalla ajalla ja päivän keskellä (esim. Jos lounastaa työpaikan ulkopuolella eikä voi sitä työvaatteissa vaikka hygieniasyistä tehdä, työnantajan määräys) työajalla. Noin. Kyllä monessa työssä on nykyään kaikki kellotettu aika minuutilleen.

Vierailija
47/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskien keittäminen kattilassa vie 5 minuuttia jonka jälkeen jätät ne kuivumaan yön yli. Mikä sun ongelma on tässä?

Täynnä tartuttavaa virusmassaa. JOs tulee kotiin puoli yksitoista ja seuraava vuoro aamulla eikä asunnossa kuivuria niin se maski ei ehdi kuivua ennenkuin lähtee töihin. Tunget siis märkänä muovipussiin ja siitä märkänä naamalle. Tervetuloa ihottumat. Eikä siitä ole minulle mitään suojaa. Lisäksi näin työnantaja ulkoistaa kuluja ja kustannuksia, tähän operaatioon menee päivittäin 20min vähintään aikaa. Se on viikossa 1h20min ilmaista työtä työnantajalle.

Vierailija
48/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja syy miksi työnantaja ei voi niitä maskeja maksaa, jos kerran velvoittaa miitä käyttämään?

Työantaja on ne maskit ap:lle antanut ilmaiseksi.

Puhtaat maskit pitää antaa. Ei velvoittaa käyttämään likaisia.

Vierailija
49/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te käytätte kangasmaskeja kun ne ei edes teitä suojaa?

Valtiollinen yrityksen, Alkon työntekijöillä näyttäisi olevan asuun sopivia musita kangasmaskeja. Nehän on lähinnä asusteita, ne eivät suojaa työntekijää eivätkä kunnolla asiakkaitakaan kai, keräävät vaan virusta,  että siinä mielessä jopa vähän imagohuijausta.

Vierailija
50/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä tässä on ongelmana. Heität maskit kattilaan, keität sen 5 minuuttia, puristat kuivaksi ja laitat kuivumaan. Voila, maskit on kuivia ja käyttökelpoisia aamulla. 

Enemmän näen ongelmana sen, että ap kaikesta päätellen aikoo pärjätä koko koronakauden (kestää xx vuotta?) kahdella työnantajan antamalla maskilla. Fiksumpi hankkii tai on jo hankkinut itselleen kestomaskeja ja kertakäyttöisiä maskeja. Kun sulla on vaikkapa juuri kestomaskeja enemmän kuin ne kaksi niin voit aina pitää puhtaana osan niin ei tule ongelmatilannetta siitä, ettei maskeja muista  pestä tai ne ei kuivukaan. Ottakaa idiootit vähän vastuuta omasta elämästänne. Toimikaa niin ettette tuota välinpitämättömyyttänne tai kusipäisyyttänne suurta surua toisille ihmiselle esimerkiksi tartuttamalla jonkun läheisen.

Vierailija
51/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä ja työnantaja velvoittaa minua käyttämään vaatteita. Miksi mun pitäisi niitä käyttää, miksi mua pakotetaan?

Ja nekin pitäisi pestä itse, toki työnantaja maksaa vaatteiden pesusta pari euroa kuussa, mutta se nyt ei kuulu tähän.

Työnantaja myös estää minua kiroilemasta töissä.

Ja puhumasta saatanasta asiakkaille. Miksi minun sananvapauttani kavennetaan?

Lisäksi pitäisi bussista maksaa, miksei työnantaja maksa sitäkin, että pääsen töihin? Entäs eväät, millä työnantaja luulee, että selviän kuusi tuntia, jos hän ei minulle eväitä tee?

Kannattaa muuttaa sillan alle, siellä on vapautta säännöistä. Kukaan ei tule sanomaan, mitä pitäisi tehdä.

Vierailija
52/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne 2 maskia päivässä edes riitä. Jos käytät niitä 'oikeaoppisesti' ja pidät lakisääteiset ruoka-ja kahvitauon. Ja riisut aina syödessäsi/juodessasi sen maskin.Ethän saisi laittaa sitä samaa maskia uudestaan. Lisäksi olen nähnyt kun kassalla oleva henkilö juo välillä pullosta vettä maskia nostaen. Yleisissä ohjeissahan kielletään maskiin tämä. Vai kuinka?

Vierailija
53/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita ihmeessä, syy kun selviää sut nauretaan pihalle.

Oletteko olleet raksalla töissä. Tiedättekö mitä tapahtuu jos urakoitsija jää kiinni työsuojelumääräykistä laistamisesta? Jos työmaalta tavataan joku ilman suojakenkiä tai kyprää tai suojalaseja? Jos kypärässä ei ole määräysten mukaista leukahihnaa? Siitä seuraa aivan VTUNMOISET SAKOT. 

On työnantajan velvollisuus huolehtia työturvallisuudesta ja pitää huolta että työntekijöillä on asianmuakiset varusteet. Se varusteista koituvat kustannukset työnanataja hoitaa, jokko tarjoamalla varusteet tai kompensoimalla jotenkin muutoin on työsopimusasia. Työnanatajan vastuulla ne silti ovat. Työterveys ei ole leikin asia.  Siitä on tiukka laki.

Joten menisitkö puhumaan niistä naurunaiheista muualle.

Vierailija
54/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat vaatteet tietenkin puen aamulla. Työvaatteet puen palkallisella ajalla koska työnantaja velvoittaa niitä käyttämään.

Teetkö sinä työnatajasi asioita vapaa-ajalla? Miksi?

Vierailija
55/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn töissä ja työnantaja velvoittaa minua käyttämään vaatteita. Miksi mun pitäisi niitä käyttää, miksi mua pakotetaan?

Ja nekin pitäisi pestä itse, toki työnantaja maksaa vaatteiden pesusta pari euroa kuussa, mutta se nyt ei kuulu tähän.

Työnantaja myös estää minua kiroilemasta töissä.

Ja puhumasta saatanasta asiakkaille. Miksi minun sananvapauttani kavennetaan?

Lisäksi pitäisi bussista maksaa, miksei työnantaja maksa sitäkin, että pääsen töihin? Entäs eväät, millä työnantaja luulee, että selviän kuusi tuntia, jos hän ei minulle eväitä tee?

Kannattaa muuttaa sillan alle, siellä on vapautta säännöistä. Kukaan ei tule sanomaan, mitä pitäisi tehdä.

Idioottimainen kommentti. Työnantaja saa määrästä asustuksesta, mutta työnanatajan velvollisuus on huolehtia työturvallisuudesta ja työterveydestä. Lisäksi on työsopimusasia miten kulut hoituu, ja kun näistä maskeista ei ole sovittu, niiden aiheuttamasta työstä ja kuluista niin työnantaja ei voi sanella asiaa.

Vierailija
56/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantajasi on velvoittanut käyttämään töissä maskia, ja ilmaiseksi antanut 2 kpl niitä sulle, niin silloin niitä maskeja käytetään työaikana työpaikalla, ja pidetään se haiseva leipäläpi ummessa.

Jos ei viitsi, tai muka ehdi käytön jäljiltä niitä pesemään, kaivetaan kuvetta omasta pussista, ja ostetaan lisää. Huomioonottaen, kuinka moni on tällä hetkellä menettänyt työnsä, tai lomautettuna, epävarmana jatkosta, olisit kiitollinen, että sulla vielä on töitä.

Vierailija
57/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangasmaskit eivät suojaa!! Niistä ei ole mihinkään, pelkkää näennäistä suojautumista. Pöpöt läpäisevät kankaan mennen tullen, tätä voisi nyt viisaat ihmiset oikeasti tiedottaa kansalle. Ihan naurettavaa höpöhöpöä.

FFP2 ja FFP3 -tyypin maskit edes jotenkin pitävät turvassa. Kertakäyttöiset, useasti vaihdettavat ja OIKEIN käytetyt (ei leualla, edestakaisin käpälöidyt ja tuntitolkulla naamalla olleet) suojaavat nekin paremmin kuin nuo onnettomat kankaat. En kestä tätä tyhmyyttä..

Vierailija
58/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää koko ajan tästä maski-asiasta vinkua ja vääntää? Jos et pysty niitä työpaikan maskeja käyttämään niin osta kaupasta kertakäyttöisiä. Ei se ole oikeasti niin vaikeaa kuin koitat siitä nyt tehdä.

Miksi työnantajat yleensäkään antaa vaatteita, suojavarusteita, koneita, puhelimia yms mitä töissä työnantaja sanoo että tarvitaan. Käyköön jokainen ostamassa itse!

Vierailija
59/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskin voi keittää illalla. Aikaa kuluu n. 5min ja ne kuivuvat yön aikana.

Vierailija
60/80 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat sanat vaikka kaikille raksalla töissä oleville. Maksakaa itse kypäränne tai tingi hengestäsi.

Mitä orjakansaa täällä on kommentoimassa kun niin monelle on täysin hyväksyttävää että työnantaja saa velvoittaa työntekijän tekemään jotain omalle terveydelle haitallista ja olla antamatta tarvittavia välineitä?