Joulu kirjoitetaan pienellä j:llä
Kommentit (18)
Koskeeko sama myös Juhannusta?
Mä ajattelin, että koska ne on ainutkertaisia juhlia vuodessa (ja niillä on iso kulttuurinen painolasti), vähän niinkuin Itsenäisyyspäivä tai Pyhäinmiestenpäivä, niin niitä koskee nimisäännöt. Entä Pääsiäinen?
Valmiina olemaan väärässä ...
Kaikki juhlat kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
t. ei ap
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 13:35"]Koskeeko sama myös Juhannusta?
Mä ajattelin, että koska ne on ainutkertaisia juhlia vuodessa (ja niillä on iso kulttuurinen painolasti), vähän niinkuin Itsenäisyyspäivä tai Pyhäinmiestenpäivä, niin niitä koskee nimisäännöt. Entä Pääsiäinen?
Valmiina olemaan väärässä ...
[/quote]
Onhan huhtikuukin ainutkertainen ajankohta vuodessa ja tuon kuun nimi, mutta kirjoitetaan silti pienellä
Juhlapäivät pienellä... Joulu, juhannus, pääsiäinen, vappu jne.
"Hyvää Joulua Äidille!" vai "Hyvää joulua äidille!"
Minusta ensimmäinen tapa on parempi.
Ok, uskon teitä. Olen kirjoittanut joulun, juhannuksen ja pääsiäisen isolla alkukirtjaimella, mutta en tee niin enää. Esim. kansallisuuksia tai kieliä en ole onneksi kirjoittanut isolla sentään ... :)
Huhtikuu ei ole länsimaiseen kulttuuriin ja perinteeseen sidottu juhla vuodenkierrossa vaan kuukausi. Miten kirjoitatte aprillipäivä tai vappu (1.5.)?
^^ Hyvää Joulua äidille on korrekti kirjoitusasu. Juhlathan kirjoitetaan pienellä, mutta toivotuksissa ison kirjaimen käyttö on vakiitunut tapa eli hyväksyttävää. Vrt. Mitä teet jouluna? - Hyvää Joulua!
Hyvää joulua äidille ja kaikille muillekin!
http://www.kotus.fi/?i=453&s=2607#faq_453
Joulu ja muut juhlapyhät
Juhlapyhien nimet kirjoitetaan suomessa pienellä alkukirjaimella: joulu, tapaninpäivä, uusivuosi, uudenvuodenpäivä, loppiainen, tuomaanpäivä, itsenäisyyspäivä. Jos kuitenkin tarkoitetaan jonkun tutun Tuomaan tai Tapanin nimipäivää, kirjoitetaan sanat erikseen ja nimi isolla alkukirjaimella: Juhlistimme Tapanin päivää kakkukahvein.
Entä jouluiset toivotukset?
Jouluna toivotetaan sukulaisille ja tutuille lukemattomissa postikorteissa Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta! Painetuissa korteissa käytetään useimmiten isoja alkukirjaimia (”Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!”). Se on kortteihin vakiintunut tapa, jota ei kuitenkaan tarvitse noudattaa, kun kirjoittaa toivotukset itse.
Mitkä joulu-alkuiset sanat ovat yhdyssanoja? Joulunodotus vai joulun odotus, jouluntulo vai joulun tulo, joulunaika vai joulun aika?
Joulunaika on vakiintunut käsite. Sana viittaa tiettyyn tarkkarajaiseen aikaan (yleensä jouluaatosta loppiaiseen), ja kirjoitetaan tavallisesti yhdyssanaksi. Joulun tulo ja joulun odotus ovat tilapäisempiä pääsanan ja määritteen yhdistelmiä, joissa merkitys on sama, kirjoittipa ne yhteen tai erikseen. Tavallisesti ne kirjoitetaan eri sanoiksi, mutta joissain lauseyhteyksissä on selvempää kirjoittaa sanat yhteen: Koimme iloisen joulunodotuksen tunteen (vrt. iloisen joulun odotuksen tunteen).
Entä muut vuodenvaihteen pyhät ja niiden aatot? Uusivuosi vai uusi vuosi, uudenvuodenaatto vai uuden vuoden aatto, aatonaatto vai aaton aatto?
Vuoden ensimmäisen päivän juhla on vakiintunut käsite, ja sen nimitys on yhdyssana: uusivuosi. Vakiintuneita ovat myös aattopäivän ja muiden vuodenvaihteen hetkien nimitykset, jotka sisältävät sanan uusivuosi, ja niinpä niidenkin nimitykset kirjoitetaan yhteen: uusivuosi, uudenvuodenpäivä, uudenvuodenyö, uudenvuodenaatto. Myös aattoa edeltävän päivän nimitys aatonaatto on yhdyssana. Toivotuksessa hyvää uutta vuotta tarkoitetaan koko tulevaa vuotta eikä vain sen ensimmäistä päivää, ja siksi sanat kirjoitetaan erikseen.
Tiedän tämän, mutta kirjoitan silti joulukorttiin Hyvää Joulua!
Minä kirjoitan kummallakin tavalla, ihan fiiliksen mukaan.
Joulun kirjoittaminen isolla voi joissakin tapauksissa johtua siitä, että on otettu mallia englanninkielisestä toivotuksesta Merry Christmas.
Vähän niinkuin ap:kin on omaksunut ei-suomalaisen FYI:n ;)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 13:49"]Hyvää Joulua ap:lle!
[/quote]
Kiitos ja hyvää joulua myös sinulle! :)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 14:07"]Minä kirjoitan kummallakin tavalla, ihan fiiliksen mukaan.
Joulun kirjoittaminen isolla voi joissakin tapauksissa johtua siitä, että on otettu mallia englanninkielisestä toivotuksesta Merry Christmas.
[/quote]
Hyvä pointti! ;)
Itseäni ei tuo niinkään häiritse toivotuksissa, mutta tekstin seassa kyllä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 14:07"]Minä kirjoitan kummallakin tavalla, ihan fiiliksen mukaan.
[/quote]
Hyvä pointti! ;)
Ap
[/quote]
Hyvä pointti! ;)
Ap
Mikä ihmeen FYI?
Ja joo, normaalissa tekstissä en kirjoita tietenkään joulua isolla, mutta joulukorttiin kirjoitan Hyvää Joulua! se korostaa että hyvää, juuri tätä joulua. Ei kahden sanan lauseessa ole mitään väliä miten se on kirjoitettu, kunhan näyttää hyvältä kun se on periaatteessa vain otsikko.
FYI=for your information=tiedoksenne