Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako heittää hanskat tiskiin jos ei osaa olla opettaja?

Vierailija
14.12.2013 |

Kun siis opettajalta ilmeisesti vaaditaan jotain yli-inhimillistä auktoriteettia ja karismaa, mitä minulla ei näytä olevan. En pysty pitämään kuria, kun yritän, saan oppilaat vaan entistä uhmaavammiksi. Tämä ei onneksi päde kaikkiin luokkiin/opetusryhmiin, mutta osan kanssa olen ihan helisemässä. En ymmärrä millä yli-inhimillisillä ponnistuksilla "loisin sellaisen suhteen" kaikkiin noin neljään sataan oppilaaseen joita minulla yleensä kerrallaan on, että he sitten minua ilolla tottelisivat. Enhän saa sellaista suhdetta edes omiin teinilapsiini (vaikka ei se suhde huonokaan ole, mutta silti tottelemisen laita on niin ja näin monta kertaa). Minä kyllä mokaile, en osaa olla johdonmukainen, määräilen "mielivaltaisia" rangaistuksia. Erityisesti lukio on minulle vaikea, koska en oikeasti ole älyllisesti suuntautunut ihminen eikä minulla ole rautaista pedagogista ammattitaitoa. Lukiolaiset käyvät silmille kritiikkinsä ja vaatimustensa kanssa. Yläkoulun häiriköitten kanssa pärjaan oikeastaan paremmin. Olen nyt tehnyt parin vuoden ajan pätkätöitä erään reaaliaineen aineenopettajana ja masentaa kun tuntuu etten pääse puusta pitkään. Vaihdanko alaa??

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 12:12"]

Mua hämmentää kyllä tuo logiikka, jonka mukaan paperia tuhlaantuu enemmän, jos muistiinpanot monistetaan suunnitellussa muodossa, kuin mitä jos opiskelijat kirjoittavat samat jutut itse paperille. 

Jos opettajien logiikka tosiaan on tätä luokkaa, ei ihme, ettei auktoriteettia synny.

[/quote]

niin just kun joku tuossa vastasikin: monistaminen menee koulun piikkiin, vihkot oppilaitten.

[/quote] Mun mielestä kun itse sen asian kirjoittaa, sitä ajattelee ja sisäistää myös ihan eri tavalla kuin puoliunessa tuijottais vaan jotain valmista paperia..

[/quote]

Sun mielestä. Oppimista koskevien tutkimusten valossa eroa ei kuitenkaan ole, koska se kirjoittamalla kopiominen käy ihan yhtä unessa kuin monisteen tuijottaminenkin. Ero oppimisessa tulisi vasta kun materiaalilla pitäisi tehdä jotain ihan omaa.

Vierailija
62/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla luonnonoikku. Opin aikoinani erittäin hyvin asioita istumalla hiljaa tylsilläkin tunneilla ja kopioimalla muistiinpanoja liitutaululta/ph-kalvolta. Kotona luin tylsästi lisää ja kertasin muistiinpanoja. Kirjoitin pelkkiä laudatureja.

Osa opettajista oli mahtavia, osa tavallisia, osa surkeita. Joka oppiaineessa piti tehdä töitä suurin piirtein yhtä paljon opettajasta riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 13:52"]

Taidan olla luonnonoikku. Opin aikoinani erittäin hyvin asioita istumalla hiljaa tylsilläkin tunneilla ja kopioimalla muistiinpanoja liitutaululta/ph-kalvolta. Kotona luin tylsästi lisää ja kertasin muistiinpanoja. Kirjoitin pelkkiä laudatureja.

Osa opettajista oli mahtavia, osa tavallisia, osa surkeita. Joka oppiaineessa piti tehdä töitä suurin piirtein yhtä paljon opettajasta riippumatta.

[/quote]

Täällä toinen samanlainen. Jo kirjoittaessaniitä muistiinpanoja jäi avainsanoja mieleem. Lisäksi opettaja puhui aina samaan aikaan lisätietoa ja hyvin sain siitäkin puheesta selvää, vaikka samalla kirjoitinkin.

Nykylapset vain haluavat päästä helpolla. Oppikirjat pitää myydä hyvällä hinnalla, viis oppimisesta. Luin koko lukion ajan kokeisiin niin, että alleviivasin tärkeimmät kohdat, oli helppoa sitten lukea yo-kokeisiinkin, kun saattoi kerrata helpoimmat kohdat.

On oikeasti törkeää, että muistiinpanoja vältellään, kun on lukihäiriöisiä. Entä sitten? Oli iitä ennenkin, ja pärjäsivät, kun tiesivät, että töitä on tehtävä tuplasti muihin nähden. Nyt sittenmennäänkin heidän ehdoillaan. Kaiken pitää olla helppoa, mukavaa ja yksinkertaista.

Vierailija
64/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista opettajista suurin osa käytti juuri noita omia muistiinpanoja ranskalaisilla viivoilla ja sitten roboottimaisesti luki niitä ääneen. Se jotenkin tappaa sen mielenkiinnon aineeseen ja kokeeseen sitten ihan ulkoaopettelulla pärjää eikä jälkeenpäin muista mitään. Yksi historianopettaja taas vapaasti kertoi aineesta ja kuulosti siltä että oli hyvin perehtynyt ja kiinnostunut asiasta. Hänen tunneillaan ei koskaan ollut mitään muistiinpanoja valmiiksi kopioitavaksi tai jaettavaksi. Piti itse kuunnella ja keskittyä ja kirjoittaa olennainen ylös. Hänen tunneillaan oppi parhaiten ja itsekin kiinnostui aiheesta.

Vierailija
65/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 13:52"]

[/quote]

nojoo, noin minunkin kohdallani oli. Opin miten vaan ja kaikilla tavoilla. En silti ole niin yksinkertaiseksi jäänyt, että väittäisin kaikkien olevan samanlaisia kuin minä, tai että kaikkienpi täisi ollasa manlaisia kuin minä. Lisäksi olen peruskoulunj älkeen perehtynyt sen verrran paljon esimerkiksi pedagogiikkaan, että tiedän, että minäkin olisin todennäköisesti oppinut vielä paremmin jollain muulla keinolla. Siis siitähuolimatta, että kirjoitin ne laudaturit ja keskiarvo oli lähempänä kymppiä kuin yhdeksäistä.

Vierailija
66/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties oppijalla on kuitenkin itse vastuu oppimisestaan. Se oli pointtini. Ennen oppilaat eivät olleet näin kamalan vaativia. Tässäkin keskustelussa unohtuu se pointti, että oppiminen on usein rankkaa työtä eikä aina edes hauskaa. Opettajalla on paljon merkitystä, mutta oppia voi kuka tahansa, jos tahtoo.

T: se, joka oppi opettajista huolimatta

Vierailija
67/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:29"]

Lukion osalta opetusmetodisi (tuo muistiinpanojen kirjoituttaminen) kuulostaa uskomattoman vanhanaikaiselta. Suositeltiinko sitä omissa opettajaopinnoissasi, vai poimitko sen omilta kouluajoiltasi? Lukiossa opettaja opettaa ja opiskelijat opiskelevat, pikkutarkka käskytys kuuluu peruskouluun.

[/quote]

Ainakin meidän suurehkossa ison kaupungin lukiossa vuosina 2004-2007 oppilailla teetätettiin hyvinkin paljon muistiinpanoja, eli ei se kovin vanhanaikainen metodi mielestäni ole. Tietenkään pakko ei ollut kirjoittaa, mutta 99% oppilaista teki muistiinpanoja. Ja hyvin toimi, ainakin minulla. Opin parhaiten kuuntelemalla ja kirjoittamalla, mutta ymmärrän toki etteivät kaikki opi samalla tavalla.

Vierailija
68/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 11:01"]Kyllä luentomuistiinpanojen tekeminen on ehdottomasti yksi tärkeimmistä asioista, joka lukiossa pitää oppia. Ja nimenomaan niin, että opettaja puhuu luokan edessä ja siitä puheesta pitää löytää ne olennaisimmat jutut. Yliopistossa luentosalissa saattaa istua 300 henkeä, jotka kaikki kirjoittavat eri tahtiin. Pitäisikö opettajan aina mennä sen hitaimman mukaan ja odottaa 299 opiskeljan kanssa, että viimeinenkin Nico-Irmeli on saanut sydämet i:n pisteiksi piirrettyä?

P.S. Tietenkään sellaisissa muistiinpanoissa ei ole mitään järkeä, jossa mekaanisesti kopioidaan powerpointtikalvoja. Kaaviot, nelikentät ja käsitekartat muistiinpanotapoina aktivoivat omaa ajattelua ihan eri tavalla.

[/quote

Joo mutta ero on siinä että yliopistossa ne muistiinpanot on vapaaehtosia. Jos opettaja lukiossa sanoo "nyt kirjotatte nämä dialta ylös. Ja on pakko!" Niin pakkohan sen opettajan on ottaa kaikkien vauhti huomioon. Jos opettaja sanoo että "kirjoitatte puheestani ylös olennaisimmat pointit, esim tärkeimmät ydinsanat, ihan itsestänne kiinni mitä kirjoitatte" niin sitten ei tietenkään tarvii mennä hitaimman mukaan, ellei joku nyt halua toistettavan jotain tärkeää asiaa. Ymmärrätkö eron ja oletko edelleen eri mieltä?

[/quote]

mä opetan yliopsitossa. Ensimmäinen asia, mitä yo-pedagogiikan kurssilla opetettiin, oli, että pitää päästä eroon kirjoitettavista muistiinpanoista, koska meillä on lukihäiriöisiä aika paljon.

[/quote]

Minäkin opetan yliopistossa ja olen suorittanut yo-pedagogiikan perusopinnot. Ei siellä muistiinpanojen tekemistä millään tavalla kielletty, sillä edelleen kuitenkin ylivoimaisesti enemmistö opiskelijoista on ei-lukihäiriöisiä ja aika moni myös taktiilin oppimistyylin edustajia. Ja lukihäiriöisetkin voivat tehdä muistiinpanoja kaavioin ja piirtäen. Toki kurssilla käytiin myös muita oppimistyylejä (kaikkein erikoisin oli Bonon hatut; ei varmasti toimi kaikilla...). En ymmärrä, kuinka kukaan opettaja voi kategorisesti väittää, että joku tietystä opettamismetodista pitää päästä eroon. Jokainen oppija on erilainen, joten monipuolisuus kunniaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä