Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako heittää hanskat tiskiin jos ei osaa olla opettaja?

Vierailija
14.12.2013 |

Kun siis opettajalta ilmeisesti vaaditaan jotain yli-inhimillistä auktoriteettia ja karismaa, mitä minulla ei näytä olevan. En pysty pitämään kuria, kun yritän, saan oppilaat vaan entistä uhmaavammiksi. Tämä ei onneksi päde kaikkiin luokkiin/opetusryhmiin, mutta osan kanssa olen ihan helisemässä. En ymmärrä millä yli-inhimillisillä ponnistuksilla "loisin sellaisen suhteen" kaikkiin noin neljään sataan oppilaaseen joita minulla yleensä kerrallaan on, että he sitten minua ilolla tottelisivat. Enhän saa sellaista suhdetta edes omiin teinilapsiini (vaikka ei se suhde huonokaan ole, mutta silti tottelemisen laita on niin ja näin monta kertaa). Minä kyllä mokaile, en osaa olla johdonmukainen, määräilen "mielivaltaisia" rangaistuksia. Erityisesti lukio on minulle vaikea, koska en oikeasti ole älyllisesti suuntautunut ihminen eikä minulla ole rautaista pedagogista ammattitaitoa. Lukiolaiset käyvät silmille kritiikkinsä ja vaatimustensa kanssa. Yläkoulun häiriköitten kanssa pärjaan oikeastaan paremmin. Olen nyt tehnyt parin vuoden ajan pätkätöitä erään reaaliaineen aineenopettajana ja masentaa kun tuntuu etten pääse puusta pitkään. Vaihdanko alaa??

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että osa vastauksien antajista on muiden aineiden opettajia tai peräti vanhempia. Reaaliaineessa kirjoittaminen on oleellista. Opetettavista aiheista pitäisi saada sellainen kokonaiskuva, että kykenee kokeessa asian ilmaisemaan essee-muodossa. Keskustelemalla ja videoita katsomalla voi saada päähänsä tietoa mutta sitä ei opi ilmaisemaan kirjallisena eikä näin tule harjoiteltua kokonaisuuksia eikä ydinasioiden poimimista. Nyt jo huolettaa peruskoulussa oppilaat, jotka eivät pysty ilmaisemaan itseään kirjallisesri eikä löydä lukemastaan tekstistä oleellista. Näille sitten tehtaillaan kuuntelukirjoja ja suullisia kokeita eikä lainkaan ymmärretä, että se itse tieto ei ole oleellista vaan sen tiedon löytäminen, oleellisen poimiminen ja tiedon esittäminen selkeänä kokonaisuutena. Suullisesti ei ikinä onnistu esittämään vain oleellista eikä selkeää kokonaisuutta eikä maailmassa pärjää, jos ei kykene lukea ja löytää tekstistä olennaista. En ihmettele pisa tuloksia lainkaan. Pahempaan ollaan menossa, näkeehän sen jo näistäkin vastauksista.

Ap, ole johdonmukainen. Kokeile jonkun luokan kanssa kirjan alleviivaamista ja lisätiedon ilmoittamista niin, että kannattaa painaa mieleensä. Jätä vastuu oppimisesta oppilaille. Poista lukiossa häiriköivä oppilas yhden vaeoituksen jälkeen. Ole jämäkkä ja rauhallinen. Näytä, ettet suutu henkilökohtaisesti vaan vain vaadit työrauhaa kaikille. Jos joku ei ehdi tehdä muistiinpanoja tahallisen viivyttelyn takia, niin kerro kaikille, että teette tunnilla tietyt kokonaisuudet ja jos vetkutellaan, niin loput tulevat kotiläksyksi tehtävien muodossa.

Vaadi, että tunneillasi annetaan työrauha eikä häiriköidä. Se riittää. Jos joku ei tee muistiinpanoja, niin sitten ei tee.

Vierailija
42/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:59"]

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Tarkemmin sanottuna, jos suhtaudut teini-ikäisiin kuin lapsiin, joita pitää komentaa ja pitää kurissa, saatkin keskittyä kurinpitoon, koska lapsellisiksihan he heittäytyvät. Mä muistan omilta kouluajoiltani  olleeni levoton kahdenlaisissa tapauksissa

-jos opettaja suhtautuu minuun kuin potentiaalisesti huonotapaiseen lapseen eikä kuten kohti aikuisuutta kurottavaan nuoreen. Onneksi enemmistö opettajista luotti siihen, että oikeasti olen tunnilla oppiakseni sen, mitä uskon jatkossa tarvitsevani. Monet taitavat opettajat ja nuoriso-ohjaajat ottavat ryhmät heti haltuunsa toteamalla, että kun te olettekin jo sen verran vanhoja, että teidän kanssanne voidaan keskittyä asiaan... Tulee heti halu olla luottamuksen arvoinen!

-jos opettaja ei hallitse aihettaan. Silloinhan oppitunti vain haaskaa aikaa, jonka olisin voinut käyttää vaikka itseopiskeluun.

[/quote]

Niin... mutta kysymykseni onkin se, että pääseekö näistä ongelmista jotenkin eroon vai olisiko parasta vaihtaa alaa heti kättelyssä. Kyllä tuota "aikuisena pitämistä" on yritetty, mutta kaikilla sekään ei vaan toimi. Aikuista käytöstä ei vaan ilmaannu." Pidin yhdelle oppilaalle "puhuttelua" tunnin jälkeen, yritin vedota aikuisuuteen ja sivistyneisyyteen. Hän totesi ettei hänellä ole minkäänlaista tarvetta tai aikomusta parantaa käytöstään tai ottaa luokkakavereitaan huomioon. Syy huonoon käytökseen on siinä että minulla ei ole auktoriteettia ja opetan huonosti. Minkäs siinä teet muuta kuin toteat että sitten pitää ruveta rankaisemaan.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 10:09"]Minusta tuntuu, että osa vastauksien antajista on muiden aineiden opettajia tai peräti vanhempia. Reaaliaineessa kirjoittaminen on oleellista. Opetettavista aiheista pitäisi saada sellainen kokonaiskuva, että kykenee kokeessa asian ilmaisemaan essee-muodossa. Keskustelemalla ja videoita katsomalla voi saada päähänsä tietoa mutta sitä ei opi ilmaisemaan kirjallisena eikä näin tule harjoiteltua kokonaisuuksia eikä ydinasioiden poimimista. Nyt jo huolettaa peruskoulussa oppilaat, jotka eivät pysty ilmaisemaan itseään kirjallisesri eikä löydä lukemastaan tekstistä oleellista. Näille sitten tehtaillaan kuuntelukirjoja ja suullisia kokeita eikä lainkaan ymmärretä, että se itse tieto ei ole oleellista vaan sen tiedon löytäminen, oleellisen poimiminen ja tiedon esittäminen selkeänä kokonaisuutena. Suullisesti ei ikinä onnistu esittämään vain oleellista eikä selkeää kokonaisuutta eikä maailmassa pärjää, jos ei kykene lukea ja löytää tekstistä olennaista. En ihmettele pisa tuloksia lainkaan. Pahempaan ollaan menossa, näkeehän sen jo näistäkin vastauksista.

Ap, ole johdonmukainen. Kokeile jonkun luokan kanssa kirjan alleviivaamista ja lisätiedon ilmoittamista niin, että kannattaa painaa mieleensä. Jätä vastuu oppimisesta oppilaille. Poista lukiossa häiriköivä oppilas yhden vaeoituksen jälkeen. Ole jämäkkä ja rauhallinen. Näytä, ettet suutu henkilökohtaisesti vaan vain vaadit työrauhaa kaikille. Jos joku ei ehdi tehdä muistiinpanoja tahallisen viivyttelyn takia, niin kerro kaikille, että teette tunnilla tietyt kokonaisuudet ja jos vetkutellaan, niin loput tulevat kotiläksyksi tehtävien muodossa.

Vaadi, että tunneillasi annetaan työrauha eikä häiriköidä. Se riittää. Jos joku ei tee muistiinpanoja, niin sitten ei tee.

[/quote]

No itse et taida olla ihan käytännön tasolla. "Alleviivatkaa kirjoja yhdessä." No en todellakaan olisi lukiossa suostunut. Ne kirjat maksaa helkutisti, ja erittäin mielelläni ne myyn eteenpäin kun en enää tarvitse. Mutta kuka alleviivattua kirjaa ostaa? Ei kukaan. Vähän maalaisjärkeä näihin vinkkeihin.

Vierailija
44/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:59"]

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Tarkemmin sanottuna, jos suhtaudut teini-ikäisiin kuin lapsiin, joita pitää komentaa ja pitää kurissa, saatkin keskittyä kurinpitoon, koska lapsellisiksihan he heittäytyvät. Mä muistan omilta kouluajoiltani  olleeni levoton kahdenlaisissa tapauksissa

-jos opettaja suhtautuu minuun kuin potentiaalisesti huonotapaiseen lapseen eikä kuten kohti aikuisuutta kurottavaan nuoreen. Onneksi enemmistö opettajista luotti siihen, että oikeasti olen tunnilla oppiakseni sen, mitä uskon jatkossa tarvitsevani. Monet taitavat opettajat ja nuoriso-ohjaajat ottavat ryhmät heti haltuunsa toteamalla, että kun te olettekin jo sen verran vanhoja, että teidän kanssanne voidaan keskittyä asiaan... Tulee heti halu olla luottamuksen arvoinen!

-jos opettaja ei hallitse aihettaan. Silloinhan oppitunti vain haaskaa aikaa, jonka olisin voinut käyttää vaikka itseopiskeluun.

[/quote]

Niin... mutta kysymykseni onkin se, että pääseekö näistä ongelmista jotenkin eroon vai olisiko parasta vaihtaa alaa heti kättelyssä. Kyllä tuota "aikuisena pitämistä" on yritetty, mutta kaikilla sekään ei vaan toimi. Aikuista käytöstä ei vaan ilmaannu." Pidin yhdelle oppilaalle "puhuttelua" tunnin jälkeen, yritin vedota aikuisuuteen ja sivistyneisyyteen. Hän totesi ettei hänellä ole minkäänlaista tarvetta tai aikomusta parantaa käytöstään tai ottaa luokkakavereitaan huomioon. Syy huonoon käytökseen on siinä että minulla ei ole auktoriteettia ja opetan huonosti. Minkäs siinä teet muuta kuin toteat että sitten pitää ruveta rankaisemaan.

t. ap

[/quote]

"Puhutteletko" muita aikuisia, jos he eivät käyttäydy kuten sinusta pitäisi?

Vierailija
45/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luentomuistiinpanojen tekeminen on ehdottomasti yksi tärkeimmistä asioista, joka lukiossa pitää oppia. Ja nimenomaan niin, että opettaja puhuu luokan edessä ja siitä puheesta pitää löytää ne olennaisimmat jutut. Yliopistossa luentosalissa saattaa istua 300 henkeä, jotka kaikki kirjoittavat eri tahtiin. Pitäisikö opettajan aina mennä sen hitaimman mukaan ja odottaa 299 opiskeljan kanssa, että viimeinenkin Nico-Irmeli on saanut sydämet i:n pisteiksi piirrettyä?

P.S. Tietenkään sellaisissa muistiinpanoissa ei ole mitään järkeä, jossa mekaanisesti kopioidaan powerpointtikalvoja. Kaaviot, nelikentät ja käsitekartat muistiinpanotapoina aktivoivat omaa ajattelua ihan eri tavalla.

Vierailija
46/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 10:54"]

[/quote]

Öö, miksi ei? Varsinkin jos a) en voi väistyä muualle katsomasta hänen typerää käytöstään b) olen esimiesasemassa häneen nähden (kuten opettaja on mielestäni oppilaaseen nähden). Mitäs sinä sitten tekisit huonosti käyttäytyvälle aikuiselle?

Vierailija
47/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 11:03"]

[/quote]

Öö, miksi ei? Varsinkin jos a) en voi väistyä muualle katsomasta hänen typerää käytöstään b) olen esimiesasemassa häneen nähden (kuten opettaja on mielestäni oppilaaseen nähden). Mitäs sinä sitten tekisit huonosti käyttäytyvälle aikuiselle?

[/quote]

No työelämässä olen yleensä keskittynyt olennaiseen eli yhteiseen työntekoon ja ignoorannut "huonon" käytöksen, käyttäytynyt itse korostetun asiallisesti ja ystävällisesti, niin toisella on mahdollisuus muuttaa käytöstään kasvojaan menettämättä. Yleensä toisen käytös on muuttunut ajan kanssa.

En ole tähän mennessä törmännyt puhutteluja pitäviin esimieheen, enkä nyt itsekään sellaisia ole pitänyt.

Vierailija
48/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 11:12"]

[/quote]

[/quote]

No työelämässä olen yleensä keskittynyt olennaiseen eli yhteiseen työntekoon ja ignoorannut "huonon" käytöksen, käyttäytynyt itse korostetun asiallisesti ja ystävällisesti, niin toisella on mahdollisuus muuttaa käytöstään kasvojaan menettämättä. Yleensä toisen käytös on muuttunut ajan kanssa.

En ole tähän mennessä törmännyt puhutteluja pitäviin esimieheen, enkä nyt itsekään sellaisia ole pitänyt.

[/quote]

Hä?! Tottakai esimiehen pitää puuttua alaistensa huonoon käytökseen tai osaamattomuuteen. Sehän on esimiehen tehtävä, katsoa että hommat sujuu ja jos ei suju, ottaa asia puheeksi. Missä sinä olet töissä?

Vierailija
49/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 11:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hä?! Tottakai esimiehen pitää puuttua alaistensa huonoon käytökseen tai osaamattomuuteen. Sehän on esimiehen tehtävä, katsoa että hommat sujuu ja jos ei suju, ottaa asia puheeksi. Missä sinä olet töissä?

[/quote]

Media-alalla.

Vierailija
50/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti, ei tietysti aina, häiriköt ovat nuoria, joilla oikeasti on paha olla. Esimerkiksi huonot kotiolot tms. Olen päässyt aika hyvin niskan päälle olemalla ystävällinen, mutta jämäkkä. Kannustan aina kun on vähänkin aihetta ja annan mahdollisuuden kaikille parantaa tapansa. Joskus on pakko antaa rangaistuksia, esimerkiksi poistaa luokasta (ongelmallista, jos oppilas ei suostu lähtemään, olen silloin merkinnyt joka tapauksessa "poistettu oppitunnilta"), varoitukset taululle (esim kolmen varoituksen jälkeen jälki-istuntoa) ja puhutellut tunnin jälkeen. Olen koittanut osoittaa ymmärrystä ja olla empaattinen, mikä toimii yllättävän hyvin näihin levottomiin nuoriin. Usein toimii jo sen takia, että huomiotahan he monesti sillä hakevat, ja kun heittää vähän "tätimäisen" vaihteen päälle ja yrittää oikeasti kohdata oppilaan ihmisenä eikä vain oman oppiaineen kautta, saa tuloksia aikaan.

Ole oma itsesi äläkä unohda huumorintajua. Tee heti kurssin alussa selväksi toimintatavat ja kysele myös nuorilta, mistä työskentelytavoista he pitävät ja mihin he ovat tottuneet. Selvät säännöt ja kaikille sama kohtelu!

Joskus väsyttää, se on selvä. Kun olen kyllästynyt kurinpitoon, vedän joskus tunnin läpi turhiaan keskeyttämättä, puhuin siis vaan asiani ja teetän tehtäviä välittämättä häiriköistä, niille, jotka haluavat oppia. Välillä heitän kommenttia tyyliin "te, jotka haluatte oppia tämän asian, avatkaa kirja sivulta..." tai muuta vastaavaa. Toimii joskus.

t. yläasteen kielten opettaja

Vierailija
51/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensä on niin kiire, ettei siinä ehdi toisen käytöstä niin syynätä. 

49

Vierailija
52/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 11:01"]Kyllä luentomuistiinpanojen tekeminen on ehdottomasti yksi tärkeimmistä asioista, joka lukiossa pitää oppia. Ja nimenomaan niin, että opettaja puhuu luokan edessä ja siitä puheesta pitää löytää ne olennaisimmat jutut. Yliopistossa luentosalissa saattaa istua 300 henkeä, jotka kaikki kirjoittavat eri tahtiin. Pitäisikö opettajan aina mennä sen hitaimman mukaan ja odottaa 299 opiskeljan kanssa, että viimeinenkin Nico-Irmeli on saanut sydämet i:n pisteiksi piirrettyä?

P.S. Tietenkään sellaisissa muistiinpanoissa ei ole mitään järkeä, jossa mekaanisesti kopioidaan powerpointtikalvoja. Kaaviot, nelikentät ja käsitekartat muistiinpanotapoina aktivoivat omaa ajattelua ihan eri tavalla.

[/quote

Joo mutta ero on siinä että yliopistossa ne muistiinpanot on vapaaehtosia. Jos opettaja lukiossa sanoo "nyt kirjotatte nämä dialta ylös. Ja on pakko!" Niin pakkohan sen opettajan on ottaa kaikkien vauhti huomioon. Jos opettaja sanoo että "kirjoitatte puheestani ylös olennaisimmat pointit, esim tärkeimmät ydinsanat, ihan itsestänne kiinni mitä kirjoitatte" niin sitten ei tietenkään tarvii mennä hitaimman mukaan, ellei joku nyt halua toistettavan jotain tärkeää asiaa. Ymmärrätkö eron ja oletko edelleen eri mieltä?

Vierailija
53/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 11:21"]

Monesti, ei tietysti aina, häiriköt ovat nuoria, joilla oikeasti on paha olla. Esimerkiksi huonot kotiolot tms. Olen päässyt aika hyvin niskan päälle olemalla ystävällinen, mutta jämäkkä. Kannustan aina kun on vähänkin aihetta ja annan mahdollisuuden kaikille parantaa tapansa. Joskus on pakko antaa rangaistuksia, esimerkiksi poistaa luokasta (ongelmallista, jos oppilas ei suostu lähtemään, olen silloin merkinnyt joka tapauksessa "poistettu oppitunnilta"), varoitukset taululle (esim kolmen varoituksen jälkeen jälki-istuntoa) ja puhutellut tunnin jälkeen. Olen koittanut osoittaa ymmärrystä ja olla empaattinen, mikä toimii yllättävän hyvin näihin levottomiin nuoriin. Usein toimii jo sen takia, että huomiotahan he monesti sillä hakevat, ja kun heittää vähän "tätimäisen" vaihteen päälle ja yrittää oikeasti kohdata oppilaan ihmisenä eikä vain oman oppiaineen kautta, saa tuloksia aikaan.

Ole oma itsesi äläkä unohda huumorintajua. Tee heti kurssin alussa selväksi toimintatavat ja kysele myös nuorilta, mistä työskentelytavoista he pitävät ja mihin he ovat tottuneet. Selvät säännöt ja kaikille sama kohtelu!

Joskus väsyttää, se on selvä. Kun olen kyllästynyt kurinpitoon, vedän joskus tunnin läpi turhiaan keskeyttämättä, puhuin siis vaan asiani ja teetän tehtäviä välittämättä häiriköistä, niille, jotka haluavat oppia. Välillä heitän kommenttia tyyliin "te, jotka haluatte oppia tämän asian, avatkaa kirja sivulta..." tai muuta vastaavaa. Toimii joskus.

t. yläasteen kielten opettaja

[/quote]

Kuulostaa tutulta ja tähän tyyliin toiminkin yläasteella. On sielläkin luokkia, joiden kanssa en siitä huolimatta pärjää, mutta pääsääntöisesti tunnen onnistuvani siellä. Lukioon en kuitenkaan osaa samaa soveltaa. En tiedä miksi, siellä oppilaat oikeasti jotenkin pelottavat minua. Ovat kai liian "aikuisia" tai jotain.

ap

Vierailija
54/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistavia vastauksi!

Opettajan työ on muuttunut ihan hirveäksi. Olen itse nelikymppinen opettaja. Omana kouluaikanani oli opettajina kaikenlaisia ihmisiä. Pallo oli oppijalla itsellään. Jos vetäytyi sen taakse, että opettaja on huono, oli turha sitten kitistä yo-kokeiden tuloksista. Minun kouluaikanani kirjoitettiin ja luettiin paljon. Oppiminen ja opiskelu oli suht työlästä ja tylsää, eivätkä opettajat edes yrittäneet miellyttää meitä tai valehdella, että oppiminen on helppoa ja kivaa.

Itselleni oli mahdollista jättää opettajan työt kokonaan. Olin vähän niin kuin ap. Ja neuvoskelijoita tietenkin riitti. Luulen, että ap on opettajana ihan jees. Nykykakarat ovat vain osaksi pihalle hemmoteltuja. Heidän vanhempansa ovat yhtä pihalla kuin lapsensakin.

Jos pystyt, jätä tuo työ tai ala tehdä sitä VAIN ja AINOASTAAN palkan takia.

Vierailija
55/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hämmentää kyllä tuo logiikka, jonka mukaan paperia tuhlaantuu enemmän, jos muistiinpanot monistetaan suunnitellussa muodossa, kuin mitä jos opiskelijat kirjoittavat samat jutut itse paperille. 

Jos opettajien logiikka tosiaan on tätä luokkaa, ei ihme, ettei auktoriteettia synny.

Vierailija
56/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 11:01"]Kyllä luentomuistiinpanojen tekeminen on ehdottomasti yksi tärkeimmistä asioista, joka lukiossa pitää oppia. Ja nimenomaan niin, että opettaja puhuu luokan edessä ja siitä puheesta pitää löytää ne olennaisimmat jutut. Yliopistossa luentosalissa saattaa istua 300 henkeä, jotka kaikki kirjoittavat eri tahtiin. Pitäisikö opettajan aina mennä sen hitaimman mukaan ja odottaa 299 opiskeljan kanssa, että viimeinenkin Nico-Irmeli on saanut sydämet i:n pisteiksi piirrettyä?

[/quote

Joo mutta ero on siinä että yliopistossa ne muistiinpanot on vapaaehtosia. Jos opettaja lukiossa sanoo "nyt kirjotatte nämä dialta ylös. Ja on pakko!" Niin pakkohan sen opettajan on ottaa kaikkien vauhti huomioon. Jos opettaja sanoo että "kirjoitatte puheestani ylös olennaisimmat pointit, esim tärkeimmät ydinsanat, ihan itsestänne kiinni mitä kirjoitatte" niin sitten ei tietenkään tarvii mennä hitaimman mukaan, ellei joku nyt halua toistettavan jotain tärkeää asiaa. Ymmärrätkö eron ja oletko edelleen eri mieltä?

[/quote]

mä opetan yliopsitossa. Ensimmäinen asia, mitä yo-pedagogiikan kurssilla opetettiin, oli, että pitää päästä eroon kirjoitettavista muistiinpanoista, koska meillä on lukihäiriöisiä aika paljon.

Vierailija
57/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun määrärahoista on varmaan kyse. Jos monistaa koulun piikkiin kaikille slidet, totta kai koululle homma on kalliimpaa kuin silloin, kun jokainen kirjoittaa asiat omaan vihkoonsa.

Minusta muistiinpanoja pitäis kyllä oppia tekemään. Ap on ihan kelvollinen opettaja. Hän lienee jäänyt pissisnuorten ja pissisvanhempien jyrän alle.

Vierailija
58/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 12:12"]

Mua hämmentää kyllä tuo logiikka, jonka mukaan paperia tuhlaantuu enemmän, jos muistiinpanot monistetaan suunnitellussa muodossa, kuin mitä jos opiskelijat kirjoittavat samat jutut itse paperille. 

Jos opettajien logiikka tosiaan on tätä luokkaa, ei ihme, ettei auktoriteettia synny.

[/quote]

niin just kun joku tuossa vastasikin: monistaminen menee koulun piikkiin, vihkot oppilaitten.

Vierailija
59/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 12:12"]

[/quote]

niin just kun joku tuossa vastasikin: monistaminen menee koulun piikkiin, vihkot oppilaitten.

[/quote] Mun mielestä kun itse sen asian kirjoittaa, sitä ajattelee ja sisäistää myös ihan eri tavalla kuin puoliunessa tuijottais vaan jotain valmista paperia..

Vierailija
60/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvätkin opettajat saavat typerää kritiikkiä. Yläasteelaiset ja lukiolaiset valittavat kaikille, joillekin enemmän, joillekin vähemmän. Hyväkin ope joutuu kuuntelemaan valitusta. Nykykakarat ovat ylimielisiksi kasvatettuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi