Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako heittää hanskat tiskiin jos ei osaa olla opettaja?

Vierailija
14.12.2013 |

Kun siis opettajalta ilmeisesti vaaditaan jotain yli-inhimillistä auktoriteettia ja karismaa, mitä minulla ei näytä olevan. En pysty pitämään kuria, kun yritän, saan oppilaat vaan entistä uhmaavammiksi. Tämä ei onneksi päde kaikkiin luokkiin/opetusryhmiin, mutta osan kanssa olen ihan helisemässä. En ymmärrä millä yli-inhimillisillä ponnistuksilla "loisin sellaisen suhteen" kaikkiin noin neljään sataan oppilaaseen joita minulla yleensä kerrallaan on, että he sitten minua ilolla tottelisivat. Enhän saa sellaista suhdetta edes omiin teinilapsiini (vaikka ei se suhde huonokaan ole, mutta silti tottelemisen laita on niin ja näin monta kertaa). Minä kyllä mokaile, en osaa olla johdonmukainen, määräilen "mielivaltaisia" rangaistuksia. Erityisesti lukio on minulle vaikea, koska en oikeasti ole älyllisesti suuntautunut ihminen eikä minulla ole rautaista pedagogista ammattitaitoa. Lukiolaiset käyvät silmille kritiikkinsä ja vaatimustensa kanssa. Yläkoulun häiriköitten kanssa pärjaan oikeastaan paremmin. Olen nyt tehnyt parin vuoden ajan pätkätöitä erään reaaliaineen aineenopettajana ja masentaa kun tuntuu etten pääse puusta pitkään. Vaihdanko alaa??

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:00"]

Itseasiassa lukiolaisia olisi hyvä valmentaa siihen, että yliopistoissa ja korkeakouluissa ei ole mitään kirjoitusrauhaa. Pahimmillaan tiedot poimitaan suoraan puheesta!

[/quote]

aika harvoin niissä tosin mitään tarvii kirjoittaakaan. 20 vuotta sitten opiskeltiink uvaamallasi tavalla. Nykyään ppt-slidet  tai prezit saa luonnon jälkeen tai jo sen aikana verkosta digitaalisina ja voi lisätä omat kommenttinsa suoraan tiedostoon jos haluaa.

Vierailija
22/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 08:55"]

. Se on LUKIO ei mikään amis. Oppilaat on siellä vapaaehtosesti, ei niitä pakoteta lukiossa mihinkään.

[/quote]

Ihan yhtä toisen asteen kouluja on sekä lukio että amis. Mutta joo, opettaja voi kyllä jättää sen jokaisen omaan harkintaan, että kirjoittaako vai ei. Mutta jos opettaja sanoo, että nyt on tarkoitus kirjoittaa muistiinpanoja, niin se kirjoittamisaika on sitä kirjoittamista varten. Ei ole pakko kirjoittaa, mutta on kyllä pakko antaa kirjoittamisrauha niille, jotka haluavat olla opettajan ohjauksen alla. Kirjoittaminen on ihan hyvä oppimismetodi kuitenkin ja se on peräti yksi tehokkaimmista metodeista niille, jotka ovat oppimistyyliltään kinesteettisiä oppijoita.

[/quote]

kirjoittaminen on kinesteettisille oppijoille yksi huonoimmista tavoista oppia. Kinestetiikka vaatii paljon enemmän liikettä kuin käden liike aanelosen päällä. Kinesteetikon pitäisi päästä kävelemään, mielellään epätasaiselle alustalle, ja NÄHDÄ asian merkitys esim videolta tai käytännön elämässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:00"]

Itseasiassa lukiolaisia olisi hyvä valmentaa siihen, että yliopistoissa ja korkeakouluissa ei ole mitään kirjoitusrauhaa. Pahimmillaan tiedot poimitaan suoraan puheesta!

[/quote]

aika harvoin niissä tosin mitään tarvii kirjoittaakaan. 20 vuotta sitten opiskeltiink uvaamallasi tavalla. Nykyään ppt-slidet  tai prezit saa luonnon jälkeen tai jo sen aikana verkosta digitaalisina ja voi lisätä omat kommenttinsa suoraan tiedostoon jos haluaa.

[/quote]

Tuossahan nimenomaan ne omat kommentit lisätään siinä esitelmän lomassa ilman mitään erillistä kirjoittamistaukoa. Ja monella kurssilla mulla ainakin on tarve laittaa paljonkin omia kommentteja, koska niistä valmista rungoista ei ihan kauheasti saa mitään irti, jos aihe on ihan uutta ja vierasta.

Vierailija
24/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:07"]

Aapee, millaisen opettajankoulutuksen sä olet saanut?

Tässä tulee nyt vähän sitä kritiikkiä Lisää. Mun mielestä sä keskityt väärään asiaan. Puhut kokoajan siitä, miten saisin oppilaat kuriin ja tottelemaan. Mutta eihän se ole sun tehtävä! Sun tehtävä on saada oppilaat oppimaan. [/quote]

Ihan normi aineenopettajan koulutuksen. Mutta jos ei ole kuria ja tottelemista, niin eihän opiskelu ole mahdollista. Jos siis oppilaat vaan perustavat kännykkäpelikerhoja, kuljeskelevat pitkin luokkaa ja käytäviä kaverien kanssa jutellen ja nahistellen, eivätkä kuuntele paskaakaan, niin miten kummassa heille voisi tarjota yhtään mitään?

ap

Vierailija
25/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy työrauhapulmiin on aikuinen joka jollain tavalla viestittaa oppilaille että ei pidä niistä, pelkää niitä tai on ihan välinpitämätön niiä kohtaan. 

Tee vaikka näin:

-Aloita aina tunnit tervehtimällä ja kysy mitä kuuluu

-Anna aina positiivista palautetta tunnin aluksi ja aikana kun huomaat että edes joku luokassa tekee mitää pyydetään.

-Työrauha on vuorovaikutusta, sitä voi opetella.

Jos kiinnostuit, laita googleen työrauhaa kaikille- NMI. 

Vierailija
26/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:18"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 08:55"]

. Se on LUKIO ei mikään amis. Oppilaat on siellä vapaaehtosesti, ei niitä pakoteta lukiossa mihinkään.

[/quote]

Ihan yhtä toisen asteen kouluja on sekä lukio että amis. Mutta joo, opettaja voi kyllä jättää sen jokaisen omaan harkintaan, että kirjoittaako vai ei. Mutta jos opettaja sanoo, että nyt on tarkoitus kirjoittaa muistiinpanoja, niin se kirjoittamisaika on sitä kirjoittamista varten. Ei ole pakko kirjoittaa, mutta on kyllä pakko antaa kirjoittamisrauha niille, jotka haluavat olla opettajan ohjauksen alla. Kirjoittaminen on ihan hyvä oppimismetodi kuitenkin ja se on peräti yksi tehokkaimmista metodeista niille, jotka ovat oppimistyyliltään kinesteettisiä oppijoita.

[/quote]

kirjoittaminen on kinesteettisille oppijoille yksi huonoimmista tavoista oppia. Kinestetiikka vaatii paljon enemmän liikettä kuin käden liike aanelosen päällä. Kinesteetikon pitäisi päästä kävelemään, mielellään epätasaiselle alustalle, ja NÄHDÄ asian merkitys esim videolta tai käytännön elämässä. 

[/quote]

Mulla on sitten ilmeisen vanhat tiedot asiasta. Ja tuli muuteniin tuon kirjoitettua mieleeni, että opiskelu ja opettaminen on myös aika erilaista eri aineissa. Ja ap ei sanonut minkä aineen opettaja hän on, minä puhun omasta aineestani, joka on englannin kieli.

Vierailija
27/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion osalta opetusmetodisi (tuo muistiinpanojen kirjoituttaminen) kuulostaa uskomattoman vanhanaikaiselta. Suositeltiinko sitä omissa opettajaopinnoissasi, vai poimitko sen omilta kouluajoiltasi? Lukiossa opettaja opettaa ja opiskelijat opiskelevat, pikkutarkka käskytys kuuluu peruskouluun.

Ensimmäinen vuosi tai vuodet opettajana ovat aina raskaimmat, koska tuntien valmisteluun kuluu paljon aikaa. Elät nyt ilmeisesti keskellä sitä.

Vierailija
28/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:18"]

Kinesteetikon pitäisi päästä kävelemään, mielellään epätasaiselle alustalle, ja NÄHDÄ asian merkitys esim videolta tai käytännön elämässä. 

[/quote]

Niin ja joltain toiselta oppilaalta taas se video vie kaiken kuulon. Näkee kyllä mitä tapahtuu, mutta ei opi mitään, koska kuulo on mennyt "pois päältä" videota katsellessa.

Eli kun opettaja kumartaa yhdelle, niin hän pyllistää toiselle.

Siksi oppilaan on siedettävä aina osa tunnista sellaista metodia, joka ei ole hänelle itselleen soveliain. Hänelle sopivimman metodin vuoro on sitten hetken päästä tai ensi tunnilla.

Vierailija
29/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:07"]

Aapee, millaisen opettajankoulutuksen sä olet saanut?

Tässä tulee nyt vähän sitä kritiikkiä Lisää. Mun mielestä sä keskityt väärään asiaan. Puhut kokoajan siitä, miten saisin oppilaat kuriin ja tottelemaan. Mutta eihän se ole sun tehtävä! Sun tehtävä on saada oppilaat oppimaan. [/quote]

Ihan normi aineenopettajan koulutuksen. Mutta jos ei ole kuria ja tottelemista, niin eihän opiskelu ole mahdollista. Jos siis oppilaat vaan perustavat kännykkäpelikerhoja, kuljeskelevat pitkin luokkaa ja käytäviä kaverien kanssa jutellen ja nahistellen, eivätkä kuuntele paskaakaan, niin miten kummassa heille voisi tarjota yhtään mitään?

ap

[/quote]

jos oppilaat eivät kuuntele, pane heidät puhumaan itse. jaa aihe äkkiä vaikka viiteen osaan ja pane opilaat tekemään niistä viidssä ryhmässä eisitykset jokaisesta. Aikaa 10 -15 minuuttia. Sitten joka ryhmä esittämään asiansa luolan eteen ja sit kyseisen esityksn sisällöstä keskustellaan. Tai joku vastaava juttu. Silloin oppilaat joutuvat valitsemaan toisesta lähtötilanteesta kuin nyt. Nyt ne voivat yhdessä kieltäytyä kuuntelemasta sua. Silloin ne joutuvat osoittamaan samaa piittaamattomuutta kavereilleen - ja todennäköisesti joka tapauksessa oppivat syvemmin.

Huomaa, etttä sun ei tarvitse, eikä pidä kertoa oppilaille, miten asia on. Jos yrität kaataa tietoa oppilaan päähän, se valuu poiis kuin hanhen selästä. OPPI tulee oikeasti vain siiitä, mitä oppija itse ajattelee ja tekee. Kuunteleminen ei riitä. Niin, että jos ne eivät kuuntele, kuuntelemiseen pakottaminen on hyödytöntä, ajattelemaan ryhtyminen hyödyllistä. 

Vierailija
30/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huomannut että työrauhan ylläpito onnistuu joltain opettajilta todella hyvin. Seuraa jotain tässä asiassa taitavaa ja ota oppia....

Vierailija
31/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:35"]

Oletko huomannut että työrauhan ylläpito onnistuu joltain opettajilta todella hyvin. Seuraa jotain tässä asiassa taitavaa ja ota oppia....

[/quote]

Heh joo. Mä olen huomannut, että miesopettajilla ei yleensä ole kuriongelmia. Ja olen myös huomannut niiden metodin: jyrähdetään niin painokkaasti, että ikkunat helähtää, niin jo on kitisevät pojat kurissa.

Eli opettajakoulutukseen ei pitäisi hyväksyä sisään yhtään pienikokoista tai kimakkaäänistä naista.

Vierailija
32/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siellä aineenopettajan koulutuksessa on opetettu muitakin opetusmetodeja kuin luokan edessä luennointi? 

Vierailija
33/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 08:55"]

[/quote]

[/quote]

No tää ap opettajahan se on joka ei sitä kirjotusrauhaa anna vaan hoputtaa eteenpäin kun toisilla vielä kesken? Vaikka eka käskee kirjottaa. Kyllä ite muistan koulussa kun jotkut opettajat oli just tällasia ja se oli todella ärsyttävää.

Vierailija
34/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 08:55"]

[/quote]

[/quote]

No tää ap opettajahan se on joka ei sitä kirjotusrauhaa anna vaan hoputtaa eteenpäin kun toisilla vielä kesken? Vaikka eka käskee kirjottaa. Kyllä ite muistan koulussa kun jotkut opettajat oli just tällasia ja se oli todella ärsyttävää.

Vierailija
35/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ope-parka, älä ruoski itseäsi niin julmasti. Kyllä sinä varmasti pärjäät ihan hyvin. Jätä ne muutamat nirppanokat omaan arvoonsa. Niitä on joka koulussa. Jos niillä on yhtään järkeä päässä, niin ne asettuvat, kun huomaavat, että et reagoi heidän marinaansa millään tavalla.

Minua vanhana opena alkoi suorastaan ahdistaa, kun luin noita vastauksia. Itse kirjoitit ahdistuvasi, kun tuntuu, että pitäisi olla joku yli-ihminen. Ja mitä tekevät nuo vastaajat, lisäävät löylyä. Aina vaan pätevämpi pitäisi olla, ei tavallinen erehtyvä ihminen. Joskus ennen vanhaan kansakoulunopettajia pidettiin suorastaan Jumalasta seuraavina ja kaikkitietävinä. Ei tämän päivän opettaja ole sellainen. On oppilaillekin terveellistä huomata, että ihmisiä me kaikki vaan ollaan, vikoinemme ja virheinemme.

Virkistävää joululomaa toivottelee muuan eläkeope 

Vierailija
36/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:41"][quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:35"]

[/quote]

Heh joo. Mä olen huomannut, että miesopettajilla ei yleensä ole kuriongelmia. Ja olen myös huomannut niiden metodin: jyrähdetään niin painokkaasti, että ikkunat helähtää, niin jo on kitisevät pojat kurissa.

Eli opettajakoulutukseen ei pitäisi hyväksyä sisään yhtään pienikokoista tai kimakkaäänistä naista.

[/quote]

Itse näin intin johtamiskoulutuksen käyneenä naisena uskon että intti ainakin vaikuttaa positiivisesti miesten johtamiseen. Siellä aika nopeesti saa peetä niskaan jos vaatii alaisilta jotain jota ei ite noudata. Tai on epäjohdonmukainen rangaistuksissa. Intissä on se hyvä että ylempää on pakko totella. Koulussa ei. Mutta tosiaan poistaisin tunnilta jos selkeästi häiritsee. Jos joka asiasta meinaa poistaa oppilaan niin se on taas sitä huonoa ja epäjohdonmukasta toimintaa.

Vierailija
37/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaaliaineessa ei kyllä voikaan pärjätä, jos ei osaa edes kohtuunopeasti kirjoittaa. Ja jos ei pysty kuuntelemaan samalla kun kirjoittaa, niin ei silloin kyllä ole yliopistoon asiaa.

Vierailija
38/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistiinpanoasiaa vielä mietin... onko nyt siis yleinen normi tai ajatus, että lukiossa ei saisi olla "pakollisia" muistiinpanoja - siis semmoisia, jotka olisivat välttämättömiä kokonaisuuden hahmottamista varten. Tietenkin on oppilaan itsensä vallassa kirjoittaako hän. Itse en ole koskaan mieltänyt muistiinpanoja vain tiivistelmäksi kirjan tekstistä, vaan kyllä sieltä tulee paljon uutta ja syventävää asiaa, josta on hyötyä asian ymmärtämisessä. Aikamoista paperin tuhlausta, jos kaikki pitäisi monistaa. Sitä paitsi samaiset oppilaat suhtautuvat monisteisiinkin halveksivasti, päätyvät lähinnä lennokeiksi.

Monisteita on joka tapauksessa pakko käyttää välillä, koska oppikirjassa ei ole esim. minkäänlaisia tehtäviä. Lisämateriaalejakin tarvitaan, koska tietokoneita ei ole suinkaan aina mahdollista käyttää (tai järkevää, kun menee pelaamiseksi). Olen toisaalta ollut kerran toisenkin ääripään lukiossa sijaisena. Oppilailla ei ollut kirjaa, ja tarkoitus oli että he etsisivät itse kaiken tiedon netistä. Se oli mielestäni aika vihonviimeinen tapa. He eivät tienneet mitä etsiä ja apukysymyksienkin avulla homma oli liian hidasta ja tiedon määrä jäi varmaan erittäin hataraksi, koska kotonahan he eivät tietenkään mitään tehneet, vaikka siihen kehotettiin (en ollut kuin puolet kurssista siinä koulussa, joten en tiedä oppimistukoksista). Opettajan oli siis tarkoitus vain tehdä kooste oppilaitten etsimistä tiedoista, ei tarjota mitään omaa muistiinpanorunkoa.

Toki voin luopua kaikista mahdollisista muistiinpanoista, jos "se ei kuulu nykyaikaan". En ole kuitenkaan käyttänyt muistiinpanoja tai kirjoittamista minään ainoana työtapana. Näytän paljon videoita, panen oppilaita etsimään itse tietoa netistä, teetän aivoriihiä ja ryhmätöitä, väittelyitä yms. Kokonaisuuden hahmottaminen mielestäni kuitenkin vaatii ne muistiinpanot, joiden tekemiseen normaalisti menee 15-20 min siitä 75 min oppitunnista. Toki luokalla jossa ei ole mitään työrauhaa, se muistiinpanojen osuus korostuu, kun lähes koko muu aika menee siihen että yrittää saada oppilaat edes johonkin järjestykseen ja tekemään edes jotain. Useimmille ryhmille muistiinpanot eivät tuota mitään ongelmaa.

ap

Vierailija
39/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luokassa on paljon häiriköintiä. Esim moni puhuu yhtaikaa jne. Niin voisitko ensin kehoittaa puhumaan yksi kerrallaan ja jos se ei tepsi niin sanoisit että' jos jotakuta ei kiinnosta olla täällä tunnilla niin voi poistua ja merkitsen poissaolevaksi. Toisille pitää antaa oppimisrauha'. 

Ihan varmasti luokassa on ainakin yksi henkilö jota joidenkin häiriköinti ottaa päähän ja joku ihan oikeasti haluaa rauhassa oppia. Osa kun suuntaa lukioon yläasteen jälkeen. 

Toisekseen, voisitko teettää lukiolaisilla tehtäviä vaikka ryhmätöinä. Laita ne vaikka esittämään tuotoksensa luokan edessä. Monilla Esiintymisjännitys vähentää turhaa kritisointia ja kyseenalaistamista. 

Liian leppoisat tunnit joissa oppilailla on ' turvallista ' olla ovat otollisia tällaiselle kukkoilevalle käytökselle.

ja sinun ei tarvitse tietää kaikkea. Päivitä pikkuhiljaa opetusmateriaalia. 

Mutta helpommin sanottu kuin tehty. Itse en koskaan pystyisi toimimaan murkkuikäisten opettajana. Muistan niin omat opiskeluajat kun opettajia testattiin oikein urakalla ( itse en jaksanut tätä harrastaa, kärsin kylläkin häiriköistä ). Kaippa samaiset opiskelijat testaavat omia vanhempiaankin ja ovat vähän hankalia. 

Tässähän ei ap puhunut varsinaisesti häiriköistä mutta itse haluan sanoa heistä vielä. Eli kun järjellä ajattelee niin on resurssien tuhlausta kun monelta yläasteen opettajalta menee paljon aikaa häiriköiden kanssa. Heistä kun ei kuitenkaan suurimmasta osasta tule mitään erityistä. Päätyvät johonkin hanttihommiin tai ei mihinkään.  Hiljaiset jäävät vähän vähemmälle huomiolle. Onneksi moni hiljaisempi on sen verran viisas että pärjää opintojen kanssa ihan itsekseenkin ja pääsee hyvään ammattiin. 

Koulut pitäis jakaa motivaation mukaan. Häirikkökoulujen opettajille eri koulutus ja parempi liksa. Ja pari rotevaa järjestyksenvalvojaa.

tsemppiä valitsemallasi uralla!

Vierailija
40/68 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Tarkemmin sanottuna, jos suhtaudut teini-ikäisiin kuin lapsiin, joita pitää komentaa ja pitää kurissa, saatkin keskittyä kurinpitoon, koska lapsellisiksihan he heittäytyvät. Mä muistan omilta kouluajoiltani  olleeni levoton kahdenlaisissa tapauksissa

-jos opettaja suhtautuu minuun kuin potentiaalisesti huonotapaiseen lapseen eikä kuten kohti aikuisuutta kurottavaan nuoreen. Onneksi enemmistö opettajista luotti siihen, että oikeasti olen tunnilla oppiakseni sen, mitä uskon jatkossa tarvitsevani. Monet taitavat opettajat ja nuoriso-ohjaajat ottavat ryhmät heti haltuunsa toteamalla, että kun te olettekin jo sen verran vanhoja, että teidän kanssanne voidaan keskittyä asiaan... Tulee heti halu olla luottamuksen arvoinen!

-jos opettaja ei hallitse aihettaan. Silloinhan oppitunti vain haaskaa aikaa, jonka olisin voinut käyttää vaikka itseopiskeluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme