Yle: Metsäteollisuus irtautuu työehtosopimustoiminnasta – Teknologiateollisuudelta ymmärrystä ratkaisulle
https://yle.fi/uutiset/3-11573697
"Metsäteollisuuden mukaan tarkoitus ei ole alentaa palkkoja, vaan parantaa kilpailukykyä."
*huutonaurua* Siis tarkoitus on nimenomaan alentaa palkkoja ja muutenkin laittaa työntekijöitä yhä enemmän polvilleen. Kuka isäntä tms. pamppu sanoikaan, että työntekijät ovat firman suurin menoerä?
Minä olen sanonut, ja sanon edelleen, että kokoomuksen plus kaikkien muiden pääomaa edustavien on tarkoitus luoda Suomeen riittävän epätoivoinen halpatyövoimapooli. Täällä ei ole mikään työvoimapula, vaan nimenomaan halpatyövoimapula.
Emme enää kilpaile palkkakustannuksissa muun Suomen emmekä edes muun Euroopan kanssa, vaan koko maailman. Mielenkiintoista on myös nähdä, valmistellaanko tässä Amazonin tms. jätin tuloa Suomeen, se kun ei niistä työntekijöistään niin välitä.
Kommentit (79)
Tarkoittaa pidemmän päälle melkoista ostovoiman laskua. Sääliksi käy kotimarkkinayrityksiä.
Ammattiliitot ovat ovat koko ajan omalla toiminnallaan kannustaneet työnantajia irtaantumaan keskusliittojen sopimuksista. Nyt sitten rysähti.
Marin on ainoa miesmuistiin, jolla on ollut selkärankaa sanoa asiaa suoraan näille miljoonatuloja nostaville pukusioille. Katsotaan vaan niin kohta palstan katkerikkomiehet tulee ulvomaan "mmmumummummutku hällityyysshhhh!!!11"
Rikkaista oikeistosioista on vain haittaa tälle maalle ja harmia rehelliselle, työtätekevälle väestölle.
Adiós ukonkänttyrät, metsä lähtee nyt pois myyntiin!
T: ulkosuomalainen
Jokaisella on tässä maassa mahdollisuus kouluttautua - kuten maisteriksi, tohtoriksi tai hankkia ammattipätevyys toiselta alalta. Voit irtisanoutua ja vaihtaa työpaikkaan, joka tarjoaa paremman palkan.
18 vuotta olen ollut työelämässä - en ole tarvinnut liittoja yhtään mihinkään. Olen itse neuvotellut palkkani ja työsuhteen edut. Olen nostanut kytkintä ja vaihtanut kilpailijalle, kun emme löytäneet bonuksista yhteistä säveltä. Olen alalla, jolla ei koskaan ole ollut tessiä. Laki takaa lomat, työsuhteen perusehdot ja työajan. Monta kertaa on head hunter ottanut yhteyttä ja minulle on tehty kilpailevia työtarjouksia ja niihin olen tarttunutkin. Koko ajan kehitän itseäni ja osaamistani. Olen muuttanut Suomessa ja ulkomailla.
Tämä on mahdollista jokaiselle, jolla on päättäväisyyttä ja tahtoa. Ei kunnon työntekijä tarvitse holhoavaa, muualta määrättyä tessiä. Joskus huonommat työehdot on hyväksyttävä ja sitten vaihtaa parempaan. Suomessa ei jostain syystä saa sanoa, että ihmisen pitäisi itsekin pitää itsestään huolta. Älkää olko liittojen holhokkeja.
Marin ei tiennyt sitä, että jos suututtaa näitä niin aina tulee kosto.
Jokaisella on mahdollisuus lukea maisteriksi mutta jokaisella ei ole mahdollisuus työllistyä sellaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on tässä maassa mahdollisuus kouluttautua - kuten maisteriksi, tohtoriksi tai hankkia ammattipätevyys toiselta alalta. Voit irtisanoutua ja vaihtaa työpaikkaan, joka tarjoaa paremman palkan.
18 vuotta olen ollut työelämässä - en ole tarvinnut liittoja yhtään mihinkään. Olen itse neuvotellut palkkani ja työsuhteen edut. Olen nostanut kytkintä ja vaihtanut kilpailijalle, kun emme löytäneet bonuksista yhteistä säveltä. Olen alalla, jolla ei koskaan ole ollut tessiä. Laki takaa lomat, työsuhteen perusehdot ja työajan. Monta kertaa on head hunter ottanut yhteyttä ja minulle on tehty kilpailevia työtarjouksia ja niihin olen tarttunutkin. Koko ajan kehitän itseäni ja osaamistani. Olen muuttanut Suomessa ja ulkomailla.
Tämä on mahdollista jokaiselle, jolla on päättäväisyyttä ja tahtoa. Ei kunnon työntekijä tarvitse holhoavaa, muualta määrättyä tessiä. Joskus huonommat työehdot on hyväksyttävä ja sitten vaihtaa parempaan. Suomessa ei jostain syystä saa sanoa, että ihmisen pitäisi itsekin pitää itsestään huolta. Älkää olko liittojen holhokkeja.
Hyvä vitsi. Tulevina aikoina ei edes loikita kilpailijoille.
En ymmärrä tätä itkua: olkaa työssänne hyviä, neuvotelkaa itse sopimukenne ja saatte sen, minkä arvoisia olette.
Kun hallitus ei saa mitään aikaan. Nyt alkaa työmarkkinoiden rakennemuutos. Hyvä!
Kohta kukaan ei tee enää töitä.
Jokainen vetää työhaastattelussa palkat tappiin, niin ei löydy tekijöitä.
Tarkoittaako tämä nyt myös sitä ettei kokoomuksen äänestämiselle ole oikein mitään syytä jäljellä? Paikallinen sopiminen, jota ovat vimmatusti halunneet, saatiin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä itkua: olkaa työssänne hyviä, neuvotelkaa itse sopimukenne ja saatte sen, minkä arvoisia olette.
Ei varmasti makseta tulosten mukaan kaikille. Se on selvä.
Lakkoaaltoa odotellessa... tosi fiksua kaikilta osapuolilta.
Mahtavaa kun kaikki hommansa osaavat voivat nyt jatkossa nostaa viidellä eurolla tuntipalkkaa, tai hommat ei etene.
Voi jättää miettimään ja hankkimaan parempia halvemmalla. Nyt on aika nostaa palkkoja!!!
Miten tämä sopii persujen "palkalla pitä tulla toimeen" ajatteluun?
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa kun kaikki hommansa osaavat voivat nyt jatkossa nostaa viidellä eurolla tuntipalkkaa, tai hommat ei etene.
Voi jättää miettimään ja hankkimaan parempia halvemmalla. Nyt on aika nostaa palkkoja!!!
Tästä lähtien se eniten tekevä saa kovempaa palkkaa ja vähemmän tekevä tavallista palkkaa.
Enäää ei sorsita urakkatahdilla tekevää!!!
Tämä tarkoittaa sitä että kovaa tekevät voivat alkaa tienata matalapalkka-aloillakin 20e tunti.
Jos siivoovat nopeammin kuin muut niin palkat tulee kohoamaan tappiin. Muille maksetaan sitten neljää euroa tunti, jos hommat ei maita.
Niin kaatuu AY-liikkeen valta rytinällä. Olisivat hoitaneet homman hallitusti, mutta nyt sitä ei sitten pidättele mikään.