Äh, meidän kummankin vanhemmat ilmoittivat antavansa lastenlasten lahjat rahana
Eihän siinä sinänsä mitään, kiva kun ylipäätään muistavat, mutta meillä ei ole rahasta pulaa vaan ajasta. Noilla rahoilla MUN pitää sitten lähteä jouluruuhkaan viikonloppuna ostamaan lahjoja HEIDÄN puolestaan. En nyt viitsi suoraan niitä seteleitäkään antaa kun lapset vasta 5v ja 6v, eivätkä vielä osaa arvostaa rahaa lahjana.Eivät todennäköisesti saa paketteja keltään muulta kuin meiltä, korkeintaan toisen kummi saattaa lähettää jotain.
Kommentit (23)
Ymmärrän hyvin murheesi. Olen aina inhonnut rahan antamista lahjana ja lapsesta asti olen saanut vanhemmilta rahaa merkkipäivinä, jouluna ym. Olisin toivonut aina ihan käsin kosketeltavaa pakettia, sillä ei olisi ollut merkitystä, olisiko paketissa ollut villapaita tai jotain halpaa krääsää, kunhan olisi ollut paketti! Nyt itselläni on lapsia (ja perheessä ei ole rahasta pulaa) ja mitä he saavat isovanhemmilta (minun puolelta).. rahaa! Pienet lapset eivät vielä tajua rahan päälle ka yiedän ihan kokemuksesta, että he ilahtuisivat ihan pienestäkin lahjasta,
Viisi vuotta olen ostanut lapsenlapsille lahjoja ihan itse. Olen kysynyt, että mitä ostaisin, että varmaan on mieleistä, juossut kaupasta kauppaan etsimässä sitä tiettyä lelua tai vaatetta tismalleen oikeaa sävyä ja kiitokseksi siitä olen miniältä saanut joka vuosi kuulla, että "jos kysyy toiveita, pitäisi myös ostaa niiden mukaan, tässä on vääränlainen sauma takana / vääränlainen vetoketjunvedin / väärä vihreä sävy / väärä lahjapaperi jne."
Tänä vuonna annoin rahaa, eikä sekään nyt sitten ole oikein.
Minusta taas on helpostus, että antavat rahana. Pidän itse huolen siitä, että lapset saavat toivomansa lahjat ja hankin ne hyvissä ajoin. Kummit alkavat kysellä viime metreillä toiveita, eikä niitä oikeastaan ole enää siinä vaiheessa. Ja jotain pitäisi keksiä. Isovanhemmat päättivät jo heti alkuun, että antavat lahjan rahana, joka laitetaan lapsen tilille. Minusta hyvä näin. Emme ui rahassa, mutta alakouluikäisten toiveet pystymme vielä täyttämään. Kun toiveet ja tarpeet alkavat olla kalliimpia, on hyvä, että isovanhemmilta saatuja lahjarahoja on jemmassa.
Mitähän Te pistitte lahjapakettiin isovanhemmille?
Onko teidän valistuneessa perheessä jo selvää että lapset vasta 5v ja 6v osaavat lukea keltä lahja tulee, vai kertooko äiti keltä mikäkin lahja on? Tämähän on hyvä systeemi: Antaa lapsen avata paketti ja ilmeen perusteella kerrotaan että kyllä ÄITI osaa. Mistä oikein valitat?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 03:13"]
Mitähän Te pistitte lahjapakettiin isovanhemmille?
Onko teidän valistuneessa perheessä jo selvää että lapset vasta 5v ja 6v osaavat lukea keltä lahja tulee, vai kertooko äiti keltä mikäkin lahja on? Tämähän on hyvä systeemi: Antaa lapsen avata paketti ja ilmeen perusteella kerrotaan että kyllä ÄITI osaa. Mistä oikein valitat?
[/quote]
Etkö osaa lukea? Ap:han valittaa nimenomaan siitä, että hänen täytyy lähteä tuonne jouluruuhkaan ostamaan ne lahjat isovanhempien puolesta, vaikkei oikein olisi aikaa. Ei tuosta ollut mitään, että lapsia harmittaisi kun isovanhemmilta tulee vain rahaa eikä mitään tavaraa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:12"]
Kamalaa, kun saa rahaa.
[/quote]
Raha on laiskan antama lahja, sikäli mikäli kohde ei oikeasti ole rahan tarpeessa.
Eivätkö lapsesi ilahdu, jos saavat noilla rajoilla ostettuja lahjoja joulun jälkeen?
5- ja 6-vuotiaiden ei luulisi olevan vielä niin materialistisia, että heitä harmittaisi, jos saavat aattona paketteja vain sinulta.
tilaa netistä, niin muutkin tekee
Jätä ostamatta... meillä on lapsen tilillä synttäri- ja joululahjat jo useammalta vuodelta, eskaria ei yhtään (vielä) ihmetytä ettei papalta tule paketteja, ja sitten kun ymmärtää ihmetellä, niin aletaan antaa raha kouraan ja kuskataan kauppaan :)
Paljon helponmpaa näin joulun alla laittaa raha omaan taskuun ja tehdä tilisiirto verkkopankissa.
Jos antaa rahaa lahjaksi lapselle, ostovastuu siirtyy mielestäni sitten vanhemmille. Ei pieni lapsi ymmärrä ollenkaan rahaa lahjaksi. Todella ärsyttävää antaa lapselle rahaa. (poikkeuksena tietysti niin raihnaiset isovanhemmat, että eivät itse pääse ostoksille.)
Nettitilaukset ehtii vielä. Ja ainakin minä ottaisin paljon mieluummin rahaa kuin roinaa. Minun sukulaiseni ostavat aina ihan mitä sattuu muovikrääsää - tai sitten vaatetta tyyliin halpis vettä pitämätön talvihaalari, josta ei kysellä, onko sellaiselle yleensä mitään tarvetta.
Mun mielestä se on hyvä vaan että antaa rahana, eikä osta vaan jotain mitä lapset ei ole toivoneet. Minä tiedän parhaiten mitä meidän lapset toivoo, ja siinä on ne muutama ykköstoive jotka ostetaan, ja mielellään niitä ylimääräisiä ei, ne on vaan sitten tuolla leikkihuoneen lattialla siivottavana.
Ei sinne kauppaan ole pakko mennä ruuhkaisimpana aikana, ja muutenkin vaikka ruuhkaa olisikin, jos tietää mitä on ostamassa ja mistä, ei siinä ole mitään kovin kuumoista vaivaa, ehkä joutuu kassajonossa seisomaan vähän kauemman, ja tosiaankin, netistä saa kaiken tilaamalla.
Jos ne ei juuri paketteja saa niin asia on tietysti eri eli nettipuodista vaan tilaamaan vaikka osalla summasta. Mutta kyllä meillä ainakin ton ikäiset on hyvin ymmärtäneet rahan lahjaksi ja yleensä lahjaksi parhaasta päästä. Sillä kun pääsee itse ostamaan sitä mitä huvittaa ja tossa iässä sekin on hienoa, kun saa ostaa omalla rahalla.
Mä en ole käynyt yhdessäkään ryysiksessä tänä vuonna vaan tilasin kaikki nettikaupoista matkahuoltoon/postiin.Sen verran helpolla pääsin ja tavarat myös halvemmalla sain että aion toimia näin myös jatkossa :)
Hmm, välillä kun tätä AV:ta lukee niin tuntuu, että mikään ei kelpaa. Ei saa olla mitään käytettyä tai muutenkaan halpiskrääsää, vaan ehdottomasti laadukasta ja merkkikamaa. Ylipäänsä ei kannata ostaa mitään, mitä ei ole etukäteen toivottu, ettei mene väärin. On kuitenkin täyttä vittuilua kysyä toivetta, ja ostaa sitten jotain sinnepäin, esim. väärän merkkistä tai väristä. Ja jos ajattelee, että antaa sitten rahana että vanhemmat voivat itse ostaa lapselleen varmasti mieleistä, niin väärin meni sekin.
Ymmärrän kyllä periaatteessa ap:n harmin mutta jotenkin tämä lahjanantokulttuuri on mielestäni mennyt aika oudoksi. Alunperin kun ajatuksena oli se, että lahjan antaja valikoi eikä lahjan saaja. Toiveet ymmärrän, mutta ei ihan kaikkea voi loppuun asti kontrolloida. Tämähän on sitä paitsi ideaalitilanne, kun voitte ostaa juuri mielestä ja tosiaan netistä saa eikä ne jouluruuhkatkaan nyt niin infernaaliset ole ettei niihin voisi kattavan listan kanssa täsmäiskua tehdä.
Kyllä meillä ainakin tuon ikäiset ilahtuivat rahasta,se oli hienoa kun saa laittaa sen omaan lompakkoon ja käydä sitten omalla rahalla ostamassa kivaa vaatetta, lelua tai muuta tarvittavaa. Älä aliarvioi lapsiasi, hyvä opetella vähitellen rahan käyttöä!
Voi itku, ymmärrän niin hyvin. Meilläkään ei oikeasti ole rahasta puutetta, niin että lapsille on kyllä mahdollisuus antaa taskurahaa (eivät tosin vielä paljoa käytä, alakouluikäisiä) ja molemmilla on myös sijoitustilit omasta takaa. Silti isovanhemmat vaan tuputtavat sitä rahaa... :( KUn minun mielestäni lahjassa taas _ajatus_ on se tärkein! Ei tarvitse olla kallis lahja, kunhan vaan olisi jotain joka on ajatuksen kanssa valittu juuri sille lapselle. Raha on niin persoonatonta.
Tekisi mieli melkein sanoa, että PITÄKÄÄ RAHANNE...