Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinne meni siis se joulu. Samperin pankki.

Vierailija
13.12.2013 |

Haimme asuntolainasta maksuvapaan kuukauden joulukuun erälle. Teimme hakemuksen kaksi viikkoa ennen veloituspäivää. Käsittelyajaksi luvattiin 1-3 pankkipäivää. Vieläkään ei ole mitään viestiä tullut myönnetäänkö vai ei. Veloituspäivä oli siis tänään.

Kyselimme vielä pankista ennen kun teimme anomuksen, että ennättäähän ne käsitellä sen ennen veloituspäivää. Sanoivat, että kyllä ennättävät vaikka hieman enemmän ruuhkaa onkin.

Kaksi kertaa olemme soittaneet perään. Ekalla kerralla (viikon hakemuksen jälkeen) olivat ihan ihmeissään miksi ei ole vielä käsitelty. Lupasivat käsitellä heti seuraavana päivänä. Eilen soittelin taas ja vastaus oli, että saapumisjärjestyksessä käsittelevät eikä asialle voida mitään tehdä.

Nyt meni sitten meidän perheen joulu perseelleen. Ei lahjoja, hyvä jos ruokaa saadaan hommattua. Pakko perua jouluateria meillä aattona.

Taitaa pankki mennä vaihtoon.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap,

Sä voit edelleen soittaa pankkiin ja pyytää palauttamaan se lyhennyksen osuus maksusta. Virkailija voi hyvin perua tapahtuman, kuitata koron ja pistää loput takaisin tilille. Ei siis teknisesti ole ollenkaan mahdotonta, kunhan tekevät ensin päätöksen 1kk lyhennysvapaasta. Yleensä näin ei tehdä takautuvasti, mutta koska on heidän virheestä johtuva tilanne, luultavasti suostuvat tähän. Ja kerro mielipahasta ja miten luvattu asia on jäänyt hoitamatta. Etteköhän te saa vielä joulun aikaiseksi. :)

Vierailija
42/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:14"]

Höpöhöpö 20. Mä kivitän siksi että täytyy ihmisen olla tyhmä jos ei jouluun varaudu muuten kuin lyhennysvapaalla.

Itse olen ostanut joulukinkun pakastimeen aikoja sitten, samoin viinejä laivalta syksyllä. Lahjoja olen ostellut pitkin syksyä, samoin kortit on lähetetty marraskuussa. En todellakaan jätä kaikkia hankintoja viime tippaan. Kukin tyylillään mutta ei mun ainakaan tarvitse täällä vinkua pankin toiminnasta.

[/quote]

Se, että kritisoi pankkia siitä, ettei se tee mitä lupaa, ei ole vinkumista, vaan ihan aiheellista närkästystä. 

Ps. Mä lähetin tän joulun kortit jo viime vuonna, ja lahjatkin on jo annettu ja kinkut syöty, joten en pidä tuota ennakoimistasi oikein minään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:16"]

Hei Ap,

Sä voit edelleen soittaa pankkiin ja pyytää palauttamaan se lyhennyksen osuus maksusta. Virkailija voi hyvin perua tapahtuman, kuitata koron ja pistää loput takaisin tilille. Ei siis teknisesti ole ollenkaan mahdotonta, kunhan tekevät ensin päätöksen 1kk lyhennysvapaasta. Yleensä näin ei tehdä takautuvasti, mutta koska on heidän virheestä johtuva tilanne, luultavasti suostuvat tähän. Ja kerro mielipahasta ja miten luvattu asia on jäänyt hoitamatta. Etteköhän te saa vielä joulun aikaiseksi. :)

[/quote]

No tuskinpa se pankki palauttelee kertaalleen jo veloitettuja lainaeriä vaikka miten olisi joku virkailija luvannut että ehtii käsittelyyn...

Vierailija
44/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saatte tämän vielä järjestymään"

Silti yleisesti olisin kyllä kovin huolissani teidän taloudenpidosta. Onko teillä liian iso laina tai liian isot muut kulut, jos yksi ainoa kuukausi keikkaa noin taloutta. Tokihan kaikilla pitäisi olla parin kuukauden palkkaa vastaava puskuri aina säästössä? Itse en ainakaan ilman moista puskuria edes uskaltaisi asuntolainaa pitää. Ainahan voi jotain yllättävää sattua.

Vierailija
45/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onnea sulle! Ei mua itse asiassa sun ennakoimisesi edes kiinnosta pätkääkään, pääasia että olen omaani tyytyväinen.

Eikä se asia pankin kanssa taida hoitua täällä valittamisella vai hoituuko?

Vierailija
46/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16, ja meillä taas on todella huonoja kokemuksia nimenomaan Säästöpankista. Mies haki kesällä sieltä autolainaa ja homma meni niin vaikeaksi, että pankki vaihtui lennossa ja Nordeassa hoidettiin tämä laina-asia vuorokaudessa ja laina irtosi jopa ilman vakuuksia. Vakuudet olisi kyllä löytynyt, sillä asuntolaina Nordeasta ja osakekirjat ovat pankissa. Koska lainaa on jäljellä enää noin 15000 e olisi sieltä irronnut vakuuksia vaikka kuinka paljon jos olisi tarvittu. Säästöpankissa ihmeteltiin, miksi mies vaihtoi pankkia ja syyksi sanottiin ylimielinen asiakaspalvelu ja tahmeus laina-asian käsittelyssä. Ylimielinen nuori mies sanoi puhelimessa todella ylimielisellä äänellä, että ei meillä laina-asioita noin vain ratkaista, kyllä siihen oma aikansa menee. Meillä ei ollut aikaa odotella, sitä että Säästöpankissa joskus käsiteltäisiin tuo lainajuttu. Nordeassa oli laina käsitelty seuraavana aamupäivänä ja auto maksettiin vielä saman päivän aikana. Niin että kiitos Nooa Säästöpankki.

Vierailija
47/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua itse asiassa sun ennakoimisesi edes kiinnosta pätkääkään, pääasia että olen omaani tyytyväinen.

Eikä se asia pankin kanssa taida hoitua täällä valittamisella vai hoituuko?

Vierailija
48/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pankki muka lupaa maksuvapaata jos 2 viikkoa eräpäivään? En usko.

Vierailija
49/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka 25, täällä 20

Hienoa, että olet niin älykäs ja suunnitelmallinen. Osa ihmisistä ei ehkä pysty varautumaan tai hankkimaan etukäteen kinkkua ja viinejä. Annetaan niille oikeus hoitaa asiansa heille sopivalla tavalla. Ap tosiaankin hoitaa mallikkaasti asiansa, mutta pankki ei pitänyt omaa osaansa sopimuksesta.

Ihmisiä on erilaisia, ei viitsitä heitä sen takia kivittää, eihän?

Vierailija
50/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.

Kaksi viikkoa ennen ehtii vielä hakea lyhennysvapaata (varsinkin, jos ei tarvita takaajilta hyväksyntää =allekirjoituksia maksuohjelmanmuutokseen). Ja kyllä on todella yleistä, että välillä tulee yllättäviä tilanteita, jotka sekoittaa arkea. Toiset pystyy kuittaamaan ne säästöistä, toiset pelaa visalla ja osa haluaa lyhennysvapaata. Paras tapa on todella ennakoida ja säästää puskuria. Mutta joskus arki heittelee niin, että hyvänkin vararahaston kanssa tekee tiukkaa. Sinullahan on ap nyt hyvä tilaisuus keskustella pankin asiantuntijan kanssa, mitä voisit jatkossa tehdä, ettei tällaisia tilanteita tulisi. :)

Vierailija
51/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itse joskus samassa tilanteessa ja asia järjestyi parissa viikossa. Muutoksien tekeminen muuttui kuitenkin maksulliseksi ja nordea ehdotti ns. joustovaran tekemistä asuntolainan maksuun. Eli voin verkkopankista muuttaa maksettavaa erää vaikka samana päivänä - sääntönä on että korot pitää kuitenkin maksaa. Lisäksi jousto on käytössä jokin tietty prosentti lainan määrästä. Äärimmäisen kätevää ja ainakin nordealla on tällainen..

Vierailija
52/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules Ap :)

Nyt soitat samantien sinne pankkiin ja ystävällisesti ja asiallisesti kerrot tilanteesi. Jos ei ole mitään syytä, miksi teille ei voisi lyhennysvapaata myöntää, on virhe selvästi pankin päässä. Ja teille on aiheutunut kohtuutonta haittaa, koska ette ole saaneet minkäänlaista vastausta lupauksista huolimatta - ette edes kielteistä. Ja tämän kahden viikon turhan odottelun vuoksi, ette ole myöskään ryhtyneet muihin toimenpiteisiin asian ratkaisemiseksi (koska ei ollut mitään syytä olettaa, ettette olisi lyhennysvapaata saaneet) ja nyt on jo muut vaihtoehdot on jo poissa käytöstä. Ystävällisesti ehdota, että peruvat maksun, kuittaavat summasta ensin korot ja palauttaa loput tilille. Ja lisäksi kerro, että tulisit mielelläsi joulupyhien jälkeen keskustelemaan asiantuntijan kanssa, mitä palveluita ja neuvoja pankille olisi, ettei näin kävisi uudelleen. Esim pitkäaikaissäästäminen muutamalla kympillä kuussa, jos maksuvara on tiukka. :)

Vierailija
53/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on nyt jäänyt epäselväksi, että mikä tilanne ap:lle selvisi näin myöhäisessä vaiheessa? Kun hän kirjoittaa, että "hoidimme tilanteen heti kun se selvisi", eli kaksi viikkoa ennen lainanmaksua. Tapahtuiko jotain yllättävää, johon meni rahaa?

Pankin kanssa pitää olla itse aktiivinen, ja VAATIA asian käsittelyä. Me haimme ja saimme juuri pienen lainan remonttia varten, ja koska kotipankki on eri paikkakunnalla, kävimme kirjoittamassa paperit oman paikkakunnan konttorissa, josta ne lähetettiin kotipankkiin. Virkailija täällä päässä sanoi että laina on heti tilillämme kun joku sen toisessa päässä kuittaa, käytännössä heti. Odotimme pari päivää, eikä lainaa kuulunut. Kun soitimme pankkiin, oli kummassakin päässä asiaa hoitaneet virkailijat sopivasti lomalla ja laina-asia jäänyt kesken! Päivän verran siellä selvitetltiin asiaa, ja sitten laina tuli. Mutta ei siinä voinut jäädä vain odottelemaan, vaan soitimme pankkiin useamman kerran ja vaadimme sitä mitä meille oli luvattu.

Vierailija
54/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt teillä on ainakin mahdollisuus miettiä, mistä joulussa todella on kyse. Onko siinä kyse ylettömässä tavaravuoressa ja mässäilyssä, vaiko olisiko joululla jokin muu sanoma?

Keität riisipuuroa ja siihen kanelisokeria päälle, käytte joulukirkossa ja vietätte aikaa yhdessä.

Vietätte erilaisen joulun.

Vierailija
55/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:48"]

Mulle on nyt jäänyt epäselväksi, että mikä tilanne ap:lle selvisi näin myöhäisessä vaiheessa? Kun hän kirjoittaa, että "hoidimme tilanteen heti kun se selvisi", eli kaksi viikkoa ennen lainanmaksua. Tapahtuiko jotain yllättävää, johon meni rahaa?

Pankin kanssa pitää olla itse aktiivinen, ja VAATIA asian käsittelyä. Me haimme ja saimme juuri pienen lainan remonttia varten, ja koska kotipankki on eri paikkakunnalla, kävimme kirjoittamassa paperit oman paikkakunnan konttorissa, josta ne lähetettiin kotipankkiin. Virkailija täällä päässä sanoi että laina on heti tilillämme kun joku sen toisessa päässä kuittaa, käytännössä heti. Odotimme pari päivää, eikä lainaa kuulunut. Kun soitimme pankkiin, oli kummassakin päässä asiaa hoitaneet virkailijat sopivasti lomalla ja laina-asia jäänyt kesken! Päivän verran siellä selvitetltiin asiaa, ja sitten laina tuli. Mutta ei siinä voinut jäädä vain odottelemaan, vaan soitimme pankkiin useamman kerran ja vaadimme sitä mitä meille oli luvattu.

[/quote]

Kyllä, eli kaksi viikkoa ennen eräpäivää tuli yllättävä tapahtuma johon rahat meni. En nyt tarkemmin lähde erittelemään mitä tapahtui. Olemme olleet tämän pankin asiakas kohta 10 vuotta (asuntolainaa ollut 20 vuotta) eikä ikinä ole aiemmin tarvinnut tällaiseen ratkaisuun turvautua. Meni kyllä maku tästä pankista. Kaikki muu asiointi on hoitunut todella hyvin.

AP

Vierailija
56/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:43"]

Se ei ehkä ole pankin vika jos teillä on vaikeuksia taloutenne järjestämisessä. Tiedätte varmaankin etukäteen koska se joulu on, ja osaatte ensi vuonna valmistautua siihen ajoissa. Laitapa kuule vaikka kännykkään hälytys juhannuksena, että huom. joulu 6 kk:n päästä, ala säästää.

[/quote]

Ärsyttää tällaiset vastaukset. Toivottavasti koet, että aina ei voi hallita kaikkea.

Esim. eräällä tutullani on todella tiukka tilanne yhtäkkiä. Monien järkyttävien sattumusten summa. Kävin eilen viemässä ruokakassin ja hän tuskin pystyy vieläkään kävelemään onnettomuuden jälkeen. Tapaturmavakuutusten korvaukset venyy ja venyy. 

Se ei olisi tippaakaan auttanut, vaikka olisi laittanut mitä muistutuksia itselleen. Se esimerkiksi on niin hassu asia, että vaikka sivullinen aiheuttaa teille onnettomuuden, korvaukset ei tule kuin manulle illallinen. Jos sivullisella ei ole vakuutukset kunnossa, on varaton, niin siinä sitten odotat, että saat laskusi maksettua yms.

Kaikille teille vittumaisten viestien kirjoittajille toivon oikein onnettomuusrikasta joulua ja sen takia pitkiä rahattomia kausia, jos hieman oppisi sitä kautta sitä empatiaa ja nöyryyttä.

Vierailija
57/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin ei ole pakko myöntää välikuukausia jos he katsovat että teidän tilanteenne on sellainen että rahat jäävät kohta muutenkin saamatta. Pankki katsoo vain omaa etuaan ja se on laillista, lukekaapa ne lainapaperit hieman paremmin. Suomessa on muutenkin "poikkeustila" menossa kun ihmisistä on suurissa ryhmissä tullut maksuongelmaisia liiallisen lainan ja velanoton takia.

Vierailija
58/58 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:14"]

Höpöhöpö 20. Mä kivitän siksi että täytyy ihmisen olla tyhmä jos ei jouluun varaudu muuten kuin lyhennysvapaalla.

Itse olen ostanut joulukinkun pakastimeen aikoja sitten, samoin viinejä laivalta syksyllä. Lahjoja olen ostellut pitkin syksyä, samoin kortit on lähetetty marraskuussa. En todellakaan jätä kaikkia hankintoja viime tippaan. Kukin tyylillään mutta ei mun ainakaan tarvitse täällä vinkua pankin toiminnasta.

[/quote]

hups, joku saattaa ajaa kylkeesi joku päivä kolmion takaa.

Miksi ihmeessä et varautunut tähän etukäteen varomalla juuri tätä risteystä.

siinä ei Tallinnasta tuodut viinat paljon enää lohduta, eikä sikavainaa