Siis minkä ihmeen takia ihmiset käy yksityisillä lääkäreillä??
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
Kommentit (448)
Miksi samat lääkärit on siellä julkisella ja yksityisellä puolella? Mihin se ammattitaito katoaa?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 22:19"]
Meidän perhe käyttää aina julkista puolta. Olemme kummatkin olleet HUS-ssa töissä ja nyt on poikakin. Samat lääkäri ne ovat sielläkin kuin yksityisellä. Meillä on tietysti kotikenttäetua. Aina on ollut parhaat lääkärit ja loistavat ystävälliset hotajat. Pääsee magneettiin ja röntgeniin ja labraan jos niin vaatii. En mene yksityiselle muulloin kun ulkomailla.
[/quote]
Tässä syy miksi 'tavallinen' ihminen saa odottaa ikuisuuksia saadakseen hoitoa: jonossa pääsee ensimmäiseksi jos on henkilökuntaa, kollega tai sukulainen/muu lähipiiriläinen.
[/quote]
Kaikilla ei kotikenttäetua ole, mutta kohtelu on hyvää, etenkin jos on vaikkapa lääkäri-isä tai itse työskentelee lääkärinä. Omaa kokemusta on, isä on hoitanut parhaat ammattilaiset, kyllä julkisella.
[/quote] mulla on kokemusta mehiläisestä ja tietenkin julkisesta. Oli todella eri kohtelua Mehiläisessä, annan pisteet 10.
[/quote]
Mieheni sai todella hyvää hoitoa Mehiläisessä, kardiologiin oli todella tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 23:39"]
Miksi samat lääkärit on siellä julkisella ja yksityisellä puolella? Mihin se ammattitaito katoaa?
[/quote]
ammattitaito katoaa byrokratiaan. Meillä Vantaalla ei päivystykseen pääse kuin terveydenhoitajan kautta jonottamalla. Jos pääsee. Ensin jonotat (aikaa ei voi varata) terveydenhoitajalle, joka arvio tarpeesi lääkäriajalle. Päädyttyään lääkärin tarpeeseen pistää (tai ei pistä) lähetteen eteenpäin, jolloin asiakas menee käytävään odottamaan 'kutsutaan nimellä'. Itse odotin viimeksi yli kolme tuntia, mentyäni kysymään vastaanotosta, kävi ilmi, ettei terkkari ollut 'huomannut' edes laittaa lähetettä.
Päästyäni lääkärille hänellä oli aikaa kolme minuuttia perehtyä asiaani. Ei sillä, sain ne reseptit, jotka olin jo ennakolta arvannut tähän vaivaani saavani. Jonotettuani tunnin terkkarille, reilut kolme tuntia terveydenhoitajan virhettä ja vartin oikeasti lääkärille, totesin, etten tarvitse tuollaista 'palvelua'. Yksityiselle voin varata ajan netistä, mennä paikalle sovittuna aikana, hoitaa asiani vartissa ja lähteä pois. Jos maksan tuosta käynnistä sen suht normaalin 50€, ei se ole kallista, kun laskee omalle ajalleen ja mukavuudelleen jotakin arvoa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:06"]Yksityisellä puolella annetaan antibioottikuuri jonottamatta vaikka moiselle ei olisi tarvetta. Yksityisellä puolella pääsee myös magneetikuviin jos vikisee, vaikkei lääkäri katsoisi niitä tarpeellisiksi. Vakuutus eli vakuutuksen ottajat maksavat kollektiivisesti.
[/quote]
Ja elät siinä uskossa, että tarpeettomat antibioottikuurit edistävät terveyttäsi?
Minä olen aina saanut hyvää hoitoa julkisella, niin perusterveyden kuin erikoissairaanhoidon puolella. Ja olen kiitollinen, että meille tarjotaan näin hyvät terveyspalvelut verovaroin.
Muistakaa kuitenkin se, että yksityisellä puolella raha on yksi hoitopolkua ohjaavista intresseistä, joten tarpeettomiakin tutkimuksia ja käyntejä varmasti määrätään herkästi, jotta saadaan laskutettua lisää.
Ja te miellätte tämän vain hyväksi, perusteelliseksi hoidoksi.
Menen terveyskeskukseen Töölössä kun olo oli järkyttävä, poskiontelot sairaan. Jono oli järkyttävä enkä päässyt edes lääkäriin asti. Terkkari katsoi hetken ja totesi että minun tulisi rulla takaisin seuraavalla viikolla jos olo oli edelleen sama tai pahentunut. Poikkesin kotimatkalla Mehiläisen päivystykseen josta sain antibioottikuurin poskiontelontulehdukseen.
Julkisen puolen erikoislääkärit ovat oikein hyviä, mutta heille päästäkseen on ensin ohitettava
terveyskeskuksen lähäri (puhelinjono.....)
tk:n mamu-lääkäri ( täytyy olla riittävän, mutta ei liian aktiivinen)
jonotettava puolisen vuotta
Yksityisellä sen erikoislääkärin tapaa about samana iltana.
Minä käyn AINA yksityisellä lääkärillä. Olen saanut sieltä (Mehiläinen) niin uskomattoman hyvää palvelua ja hoitoa vakaviinkin vaivoihini että olisin ollut valmis maksamaan siitä vaikka tuplahinnan. Lääkkeitä ja tutkimuksia uskalletaan määrätä kunnolla ja ammattitaito on huippuluokka.
Ei enää ikinä julkiselle.
Olen menettänyt uskoni julkisen puolen terveydenhuoltoon. Meininki on todellakin pysy kotona kuolemassa, ei me voi sua auttaa. Vasta kun henki pihisee juuri ja juuri apua saattaa saada.
Joulukuussa sairastuin keuhkokuumeeseen, hoidettuani ensin kipeää lastani kotona. Ensimmäiset kolme päivää sairastelustani olin vain todella väsynyt, keuhkoihin, rintakehään ja kurkkuun sattui ja oli lämpöilyä. Toisena päivänä nousi kuume ja kolmantena päivänä soitin terveyskeskukseen. Jossa minulle sanottiin sen olevan influenssaa ja, että juo teetä hunajan kanssa. Iltaa kohden en enää pystynyt puhumaan, kun kurkku oli niin kipeä ja turvonnut, jokainen hengenveto sattui keuhkoissa. Illalla menin siis päivystykseen, siellä keuhkojani kuunneltiin, mitään ihmeellistä ei kuulunut. Myös kurkkuani katsottiin, se oli punainen ja turvonnut. Lääkäri sanoi minun olevan erinomaisessa kunnossa ja lähetti kotiin!? Kuumetta ei edes mitannut tai mitään muutakaan. Siitä kolme päivää eteen päin vietin 39-40 asteen kuumeessa sängyssä maaten. En käynyt muuta kuin vessassa ja mustikkakeitto oli ainut mikä meni alas. Kolmannen päivän kohdalla soitin päivystykseen, koska oli viikonloppu. Kerroin, että oireet vain pahenevat, kuume on 40 astetta eikä laske Panadolilla (Olin ja olen yhä edelleen raskaana siksi sain syödä vain Panadolia). Voimia ei ollut edes vessassa käymiseen, mies auttoi minut sinne. Vastaus:" Ota 1000 mg enemmän päivässä lääkettä. Ei voida tehdä mitään." Kaksi päivää myöhemmin kuumetta 40,5 astetta ja kaikkien muiden oireiden lisäksi kova korvasärky. Soitin taas terveyskeskukseen. Tällä kertaa sain ajan. Kun pääsin lääkärille ja kerroin kaiken lääkäri kauhistui, miten näin on voinut käydä ja, että edes tulehdusarvoja ei ole vaivauduttu ottamaan. Keuhkot kuulostivat yhä normaaleille. Molemmista korvista löytyi todella paha korvatulehdus. Tulehdusarvot olivat 400. Minut vietiin ambulanssilla ensiapuun ja siellä otettiin keuhkokuvat, nieluviljely, aivan kaikki ja niin löytyi keuhkokuume. Viikon olin sairaalassa ja sain kolme kertaa vuorokaudessa antibiootteja suonensisäisesti, kotiin päästyä söin antibiiootteja vielä toisenkin viikon.
Tämän takia aina yksityiselle, suoraan lääkäriin:
Tyttäreni sairastui keuhkokuumeeseen ollessaan vuoden ikäinen. Kun vein hänet terveyskeskukseen, lääkäri totesi että hänellä on vain sitkeä flunssa, ja että kuume laskisi muutamassa päivässä. Päätin viedä tyttäreni yksityiselle varmuuden vuoksi, ja siellä hän pääsi välittömästi hoitoon. Lääkärin mukaan olisi voinut kuolla muutamassa päivässä jos en olisi tuonut häntä lääkäriin yksityiselle.
Sekä että käytän. On todella olemassa sairauksia joiden asiantuntemus terveyskeskuksissa on heikko. Yksityisellä pääsee nopeasti hoitoon ja silloin kun itselle sopii. Kaikilla ei ole mahdollisuutta saikkuilla ja odotella. Joissakin asioissa julkinen puoli on toiminut oikein hyvin. Joissakin asioissa yksityispuoli on ollut valttämätön. Paikkakuntakohtaisia erojakin on valtavasti. Jossakin pääset hoitoon heti, toisissa et.
Julkisella puolella ei hoideta monia psyykkisiä sairauksia kunnolla. Esim pakko-oireiseen häiriöön ei saa apua. Psykoterapiaa ei saa julkiselta puolelta kaikissa kaupungeissa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 20:28"]
Mulla on työterveyshuolto, mutta viimeksi vein lapsen yksityiselle, kun mulla ja miehellä oli todettu angiina ja lapsi sai lääkärinajan julkiselle 6 päivän päähän. Halusin alottaa antibiootit kaikille meistä heti.
[/quote]
Kirjoitti lapselle antibiootit sillä perusteella, että perheessä oli angiinaa? Ja sinä syötit? Äly hoi.
[/quote]
Mitäpä luulisit? Ei, vaan vein lapsen samana päivänä yksityiselle nieluviljelyyn, että sain tietää onko hänelläkin streptokokki (tietenkin oli-bakteeriangiina on äärimmäisen tarttuva), + reseptin myös hänelle. Muistinpa taas, miksi pysyin täältä palstalta poissa pitkä aikaa.
En ole ikinä saanut hyvää palvelua kunnallisissa. Kerran varasin ajan kunnalliseen lääkäriin ja jouduin odottamaan odotus tilassa puolitoista tuntia koska lääkäri aikataulusta myöhässä ja kun olin odottanut jo sen 1 tunnin kävin vastaanotossa kysymässä että pitääkö kauanki vielä odottaa niin hoitaja vastasi tylysti että "mihinkäs sulla on muka kiire" sen jälkeen käynyt vain yksityisillä josta olen saanut nopeaa ja ystävällistä palvelua.
Ei jonotusta ja lääkärin voi valita itse. Itse käyn yksityisellä ihotautilääkärillä, joka on erikoistunut juuri tähän ongelmaan. Hän tuntee potilashistoriani ja antaa vastaanotollaan mm. kosmeettista laserhoitoa joka on parantanut ihoani paljon. Julkisella ei todellakaan saisi saman tason hoitoa.
Mulla on monta syytä käydä yksityisellä. Ensinnäkin se, että saa valita lääkärin kelle menee. Haluan aina naislääkärille, oli vaiva mikä tahansa. Pääsee suoraan erikoislääkärille. Voi puhua gynelle gynekologisista vaivoista ja silmälääkärille silmistä.
Saa ajan samalle päivällä.
Saa ilta-aikoja.
Labraan pääsee myös illalla, monissa paikoissa auki jopa kahdeksaan asti illalla.
Kunnalisella puolella menee jo iltapäivällä kiinni, kuka sinne ehtii?