Olen lintsannut (etä)töistä maaliskuusta alkaen, auttakaa!
Tehnyt varmaan neljänneksen työajasta oikeasti töitä ja lopun aikaa kaikkea muuta. Palstaillut, siivoillut, pyörittänyt perhe-elämää, kaivellut napaa, tuntenut tuskaa ja ahdistusta koronan takia, nukkunut päiväunia...
Nyt töissä alkaa olla tilinteon hetki ja tämän vuoden työskentelyn hedelmät pitäisi esitellä muille. Ei kuulkaa ole yhtään valmista, koska olen huijannut etätöissä ja nyt joudun kärsimään teoistani.
Kaiken lisäksi etätyöskentelyä on jatkettu meillä toistaiseksi, eli nyt viimeistään pitäisi saada homma haltuun tai saan pian kengänkuvan persukseen.
Mitäs nyt sitten? Onko kohtalontovereita?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Tuttua juttua. Teen ehkä max 2 tuntia päivässä töitä. Näin oli jo toimistolla ollessa. Eli älä hätäile, hyvin todennäköisesti muillakin on ihan samaa touhua. Tavallaan tuo ei edes ole sinun vikasi vaan huonon työnjohdon tulos. Älä missään nimessä myönnä mitään.
On aivan normaalia nykypäivän työelämää, että aika menee kaikkee muuhun sälään, juoruamiseen, ruudun tuijottamiseen. Sitten paniikissa teet kuukauden hommat neljässä tunnissa.
Missä näitä suojatyöpaikkoja vielä on?
Vierailija kirjoitti:
Missä työssa saat puuhastella rauhassa puoli vuotta ilman että joudut millään tavalla raportoimaan tai esittelemään töittesi tuloksia kenellekään? Kukaan ei ole kaivannut sinulta maaliskuun jälkeen yhtään mitään valmista tai tuloksellista?
Minulla on yliopistolla projektitutkijana just tollaista. Tuomipäivät on harvoin :D
Olen koko nykyisessä työssä olon aikani tehnyt töitä noin kolmasosasta puoleen työajasta. Saan työt tehtyä nopeasti, ja inhoan hitaasti tekemistä muutenkin. Aluksi tein tuntikirjaukset totuudenmukaisesti ja koitin repiä lisää tekemistä kaikkialta, mutta sitten näin kun työkaveri kirjasi samasta duunista jonka itse tein parissa tunnissa, koko päivän tunnit. Sen jälkeen olen päättänyt että pidän kirjaukseni kollegoiden kanssa linjassa ja käytän ylimääräisen ajan muihin hommiin. Sama jatkunut etänä, paitsi että saa paljon enemmän tehtyä kun ei tarvitse olla tyhjän panttina toimistolla. On siis näyttää että projektit on hoidettu, joten en koe että tarvitsisi muuttaa mitään.
Mitä ihmeen töitä te teette?? Minäkin haluan
Olen kohtalontoveri ja sain potkut pari viikkoa sitten. Tosin tein muuta kuin etätöitä vain n 25% ajasta mutta se ei attanut kun laahasin muita jäljessä. Työt otettiin pois jo elokuussa, jonka jälkeen olin lomautettu ja sitten syyskuun 23. päivä kenkää. Etätyö ei selvästi sovi kaikille.
Aika huonoa johtamista, jos ei edes kvartaaleittain tarvitse olla mitään tulosta, mitä esittää. Meillä on viikottaiset tiimipalaverit verkossa, joissa tsekataan missä mikäkin tehtävä on menossa. Äsken juuri lähetin loppuvuoden tavoitteet esimiehelle eikä hän todellakaan ajattele, että tammikuun ensimmäisellä viikolla katsotaan, pääsinkö tuloksiin, vaan kyllä sitä seurataan ihan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Missä työssa saat puuhastella rauhassa puoli vuotta ilman että joudut millään tavalla raportoimaan tai esittelemään töittesi tuloksia kenellekään? Kukaan ei ole kaivannut sinulta maaliskuun jälkeen yhtään mitään valmista tai tuloksellista?
Missäs se oli se virkamies joka ei vuosiin ollut käynyt töissä ja kukaan ei huomannut, palkka oli juossut. Näitä oli ainakin Espanjassa ja Saksassa muistaakseni, varmasti jostain löytyy Suomessakin.
Vesa me kaikki tiedetään että sä et oo mitään töitä tehnyt.
Nyt on tilinteon hetki. Kanna vastuusi ja kerro pomolle ja lupaa parantaa tapasi. Jos pomo uskoo vilpittömyyteesi niin voit saada armoa ja uuden mahdollisuuden. Samalla saat myös puhtaan omatunnon ja apua velttoiluusi.
Etätyöt on hyvin näyttäneet miten 8h on oikeasti ihan liikaa per päivä. Tsekkaat mailit ja intran, sitten pyörität exceliä ja CRM-järjestelmää sen pari tuntia. Tähän menee noin 3h työaikaa. Sitten ehkä päälle se pakollinen palaveri 1h. Ja päivän työt on tehty puolessa siitä, mitä toimistolla menisi.
Nyt kun asiaa miettii, niin toimistollahan aikaa meni milloin mihinkin turhaan jutusteluun ja ylipitkiin ”suunnittelupalavereihin”, missä luettiin powerpoint ääneen, minkä kaikki osalliset saivat jo ennen palaveria. Joku oli aina häiritsemässä ja kysymässä mielipidettä asiaan, mikä ei minulle kuulu ja mihin minulla ei ole mielipidettä.
Nyt sitä oikein ihmettelee, että miten ne päivät sai toimistolla edes kulumaan. Ylipitkiä lounaita, kahvitteluja ja vähän väliä iltiksen sivuilla uutisia lukien ne päivät sai täyteen. Hitto miten turhaa. Nyt voi herätä aamulla klo 08:45 ja istahtaa koneelle ja aloittaa klo 09:00 aamutuokio Teamsilla. Sitten yhden tai kahden aikaan hommat on jo tehty ja ei kun salille treenaamaan. Tämä on oikeaa työelämää, ilman kaikkea turhaa.
Miten tuo on voinut onnistua?
Itte etätöissä ja tänään on eka hiljainen iltapäivä pitkään aikaan sitten heinäkuun. Ajattelin lopetella kolmelta. Maanantaina meni kuuteen, eilen viiteen ja seitsemältä aloitin.
Sama ongelma! Olen it-alalla, koodari. Olen päätynyt vitkasteluongelmaan oikein pahasti, en vaan saa työtä aloitettua! Olen toki saanut hoidettua kriittisimmät, muuten olisin jo saanut kenkää. Mutta koko ajan olen laiskotellut ainakin puolet työpäivästä, ja puhunut paskaa joka projektiin että TOISISSA PROJEKTEISSA on juuri nyt kiire mutta ihan kohta pääsen tätä edistämään. Eli siis kaikki luulee että olen superkiireinen monessa projektissa, kun tosiasia on että olen laiska ja saamaton ja puhun paskaa. Toimintaa, jota HALVEKSUN JA INHOAN!
Yritän joka päivä parantaa tapani ja päätän että tänään teen täysillä töitä. Vaan enpä saa aikaiseksi, taas olen vauva palstalla vaikka ei pitäisi. Illalla sitten teen... Illalla: ei nyt enää tähän aikaan, huomenna heti aamustsa täysillä... Huomenna sama juttu eli päätöksiä lopettaa vitkastelu ja epäonnistumisia siinä.
Konttorilla ololupaa kysyin, en saanut. Kun ei ole edes lapsia tai muita häiritseviä tekijöitä kotona, enkä tarvi mitään erityislaitteita joita on konttorilla. Potkuthan tästä taitaa tulla jos pitkään jatkuu etätyö vielä. Paska loppu yli 20 vuoden hyvälle uralle, jonka aikana olen ollut kaikkea muuta kuin saamaton ja laiska, enemmänkin työnarkomaani yleensä!
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tilinteon hetki. Kanna vastuusi ja kerro pomolle ja lupaa parantaa tapasi. Jos pomo uskoo vilpittömyyteesi niin voit saada armoa ja uuden mahdollisuuden. Samalla saat myös puhtaan omatunnon ja apua velttoiluusi.
Äärimmäiisen huono neuvo, jonka noudattaminen tahraisi ap:n maineen työpaikalla pysyvästi. Parempi yrittää selvitä jotenkuten vaan, tunnustamatta mitään. Vasta sitten jos oikeasti kosahtaa siihen asti että ap:lle esimies huutaa että mikset ole tehnyt mitään noin voi tehdä. Muuten kannattaa yrittää puhumalla selvitä ja vain kysyttäessä lievästi myöntää jotain ympäripyöreää kuten että onhan tämä ollut ehkä vähän vaikea vuosi, kyllä tämä korona on vaikuttanut taustalla jne.
Mullakin ollut ongelmia motivoitumisessa. Keväällä töitä oli ihan hulluna kun kaikki lomautettiin ympäriltä ja jouduin tekemään etätöitä ja hoitamaan samalla lasta. Uuvuin niin pahasti että heinä-elokuu meni kokonaan toipuessa ja nyt vasta alan päästä tekemisen tahtiin takaisin. Lapsi on jälleen, Luojan kiitos, päiväkodissa.
Mun tekemiset tai tekemättä jättämiset näkyy koko firmalle, niin lusmuilu on vaikeaa. Kuitenkin vaativampiin työtehtäviin on ollut vaikeampi tarttua. Saan mielestäni niin isoa palkkaa, lähes 5000e/kk, että häpeäisin kuollakseni jos ei olisi mitään esiteltävää.
Nyt ap sullakin ns lapio käteen ja palkkaa ansaitsemaan!
Ihana, kiitos tästä aloituksesta!
Terv. Asiantuntijatehtävissä, melkein 4000e/kk palkalla. Töitä tein viimeksi toukokuussa muutaman tunnin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on paljon opittavaa työelämästä.
Minäkin haluaisin tuollaisiin töihin. Nyt on menossa viikon ensimmäinen ruokatauko. Tämä päivä alkoi klo 8 ja päättyy klo 17.30.... juu ei todellakaan olisi mahdollista lusmuilla viikkotolkulla...
Tienaan työnantajalle vuodessa oman palkkani kaikkine kuluineen moninkertaisesti, tänä vuonna olin tienannut oman koko vuoden palkkani jo tammikuussa. On täysin naurettavaa, että minun pitäisi tehdä kahdeksan tuntia päivässä vain sen vuoksi että noin sata vuotta sitten joku keksi että kahdeksan tuntia on sopiva työpäivän mitta PÄIVÄSSÄ kun pakerrettiin tehtaassa alkeellisissa oloissa. Jos saavutan tavoitteeni tekemällä koko viikon aikana töitä vaikkapa neljä-viisi tuntia yhteensä, niin keneltä se on pois? Kiitos älyni, tietotekniikan ja ohjelmistojen saan tehtyä minuuteissa asiat, jotka vielä 30 vuotta sitten olisivat vieneet kokonaisia työpäiviä.
Ai että, ihanaa elämää teillä toimistotyöläisillä. Itse duunari ja en voi haaveillakaan mistään etätöistä.
Vierailija kirjoitti:
Aika huonoa johtamista, jos ei edes kvartaaleittain tarvitse olla mitään tulosta, mitä esittää. Meillä on viikottaiset tiimipalaverit verkossa, joissa tsekataan missä mikäkin tehtävä on menossa. Äsken juuri lähetin loppuvuoden tavoitteet esimiehelle eikä hän todellakaan ajattele, että tammikuun ensimmäisellä viikolla katsotaan, pääsinkö tuloksiin, vaan kyllä sitä seurataan ihan koko ajan.
No kyllä varmaan mitään tulosta, ja sanoihan ap:kin että on deadlinehommat saanut tehtyä.
Mulla koodaushommissa vähän sama eli kaikki päivittäisjuoksevat hommat kuten asiakastuen, tiketit olen saanut hoidettua täysin moitteettomasti. Mutta ne kehitysprojektit, joita vielä on useita, niissäkin olen aina deadlinen tullen jotain näytettävää parissa demoa edeltävässä vuorokaudessa yötäpäivää koodaten vääntänyt. Mutta muuten olen ollut patalaiska ja kehitysvelkaa kertyy koko ajan, ja tiedän että olen tehnyt todella huonoja ratkaisuja softiin kun olen tehnyt niitä 3 viikon hommia 2 päivässä ennen deadlineä hätänä, usein vielä alkoholiin voimin että jaksaa yötäpäivää vääntää nukkumatta.
Ja meillä on joka PÄIVÄ projektien daily palavereja joissa pitää kertoa mitä tekee tänään, onko esteitä tekemiselle jne. Ihan kylmästi keksin tekemisiä ja väitän tekeväni tänään jonkun asian vaikka tiedän etten tee. Seuraavana päivänä väitäne ttä homma on valmis vaikken ole siihen koskenut. Tai sitten sanon että tämä päivä valitettavasti menee kokouksissa tai toiselle projektille tms. Peittääkseni ongelmaani esitän super innostunutta ja pirteää ja olen Slack keskusteluissa todella aktiivinen. Meillä palkitaan aina firmassa kuukauden onnistuja ja esitys on selvästi toiminut, kun syyskuulle se olin minä :\
Vierailija kirjoitti:
Olen koko nykyisessä työssä olon aikani tehnyt töitä noin kolmasosasta puoleen työajasta. Saan työt tehtyä nopeasti, ja inhoan hitaasti tekemistä muutenkin. Aluksi tein tuntikirjaukset totuudenmukaisesti ja koitin repiä lisää tekemistä kaikkialta, mutta sitten näin kun työkaveri kirjasi samasta duunista jonka itse tein parissa tunnissa, koko päivän tunnit. Sen jälkeen olen päättänyt että pidän kirjaukseni kollegoiden kanssa linjassa ja käytän ylimääräisen ajan muihin hommiin. Sama jatkunut etänä, paitsi että saa paljon enemmän tehtyä kun ei tarvitse olla tyhjän panttina toimistolla. On siis näyttää että projektit on hoidettu, joten en koe että tarvitsisi muuttaa mitään.
meilläkin oli vastaava suojatyökolo. Pomot ei oikein tiennyt mitä "kaverit tekee". Kovasti oli kuulemma hommia, 4 tyyppiä töissä. minä tulin osastolle, seurasin hetken hommia ja mars IT-osastolle, 3kk kehitystä ja homma oli automatisoitu. Juuri päättyi yt:t ja minä kuittasin bonukset 320 000 euron vuosisäästöistä.. Minun aikaani siis meni noin 4 työpäivää.
Miksi auttaisin lintsaria?