Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vuosikausia työelämässä olleen pitäisi mennä johonkin ”työkokeiluun”?

Vierailija
01.10.2020 |

Töitä on kyllä kokeiltu ihan tarpeeksi.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työkokeilu ole orjatyötä, siltä ajalta saa työttömyyskorvausta. Suurin osa tuntuu valitettavasti ajattelevan, että sen saman saa kotona raapimalla ahteriaan.

Myös minun mieheni (korkeakoulutettu ja vankka työkokemus johtotehtävistä) oli 30 vuotta työelämässä ja joutui työttömäksi. Lähetti kymmenittäin työhakemuksia, lähti välittömästi eri kursseille työkkärin kautta ja sai työkokeilupaikan, jossa todellakin näytti osaamisensa. Sen perusteella hänet palkattiin suoraan työkokeilun loputtua vetämään yhtä firman toimialoista. JOS haluaa työllistyä, TULEE KÄYTTÄÄ KAIKKI KEINOT, näyttää potentiaalinsa ja halunsa tehdä töitä. Kellään ei ole varaa nakella niskojaan rehelliselle työlle tänä päivänä, teki sitä sitten työttömyyskorvauksella tai työstä saatavalla palkalla. Että taas korpeaa nämä ulisijat.

Eri asia sitten, jos ei halua työllistyä. Ja näitähän riittää tällä palstalla.

Rehellinen työ on sitä että siitä saa palkan. Pidä sinä omahyväinen hemmoteltu loi nen tur pasi kiinni.

Vierailija
82/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työkokeiluja järjestettäisi ellei niistä olisi hyötyä. Ne helpottavat työttömän sopeutumista uudenlaisiin töihin ja lisäävät aktiivisuutta. Ilman niitä jää helpommin sohvan pohjalle tukien varaan. Olen itsekin ollut monia vuosia sitten ja oli positiivinen kokemus, kun kunnolla asennoitui.

Ainoa hyöty niistä on työnantajilla jotka saavat työkokeiluilla ilmaisia tekijöitä. Vain netissä olen lukenut että joku olisi kokeilun jälkeen palkattu. Oikeassa elämässä en ole kuullut moista tapahtuneen.

Eikä oikeassa elämässä pidäkään ketään palkata työkokeilun jälkeen, koska siitä on tarkoitus lähteä opiskelemaan ja täydentämään osaamista. Työkokeilu ei ole palkaton koeaika, sitä ei saa käyttää työntekijän etsimiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menin ihan mielelläni ja sainkin parin vuoden määräaikaisen pestin työkokeilun tuloksena. Ahkeruus palkitaan. Nyt voitte alapeukuttaa sieltä sohvaltanne, varokaa ettei käsi vain revähdä raskaasta suorituksesta. 

Hienoa sinulle ja hyvä että sitä käytetään oikeinkin.

Tietänet kuitenkin itsekin että tuo on hyvin harvinaista kokonaisuutta tarkastellen.

Oudon ylimielinen olet niitä kohtaan joita vain käytetään hyväksi.

Ei voi tulla hyväksikäytetyksi jos on itse aktiivinen - rehellisesti. Työkokeiluun pitää pyrkiä itse, ei odottaa että soitetaan joku apinan homma mistä ei ole mitään etua itselle. Oma vika jos haluaa vain maata laiskana kotona ja stten joutuu kastelemaan viherkasveja verotoimistoon. 

En minä pyri yhtään mihinkään jos kohteena on ilmaistyö ilman varmaa lupausta palkkatyöstä. Tuliko selväksi?

Vierailija
84/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi todellakin kiva tietää perustelut, miksi juuri tietty henkilö halutaan pakottaa työkokeiluun ja miksi juuri tiettyyn paikkaan. Ja miksi jollakin työpaikalla on tarjolla työkokeilupaikka, mutta ei sitten palkallista työpaikkaa. Siinä ei ole oikein logiikkaa. Jos työkokeilun tarkoitus paperilla on kuitenkin edistää työllisyyttä. 

Koska työkokeilussa ei olla palkkatyössä, ei tehdä töitä siksi, että työntekijöistä olisi pulaa eikä korvata ketään. Työkokeilija on ylimääräinen, oppimassa työtä.

Vierailija
85/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman työkokeilua työtön unohtaa, että aamuisin pitää herätä ja nousta ylös sängystä ja että työpaikalle pitää muistaa mennä sovittuna aikana.

Tämä on muuten merkillistä, että työttömiä pidetään niin vajaina että unohtavat tuollaiset jutut.

Pupukurssin ekana päivänä painotettiin niin maan perusteellisesti että poissaolot pitää ilmoittaa vetäjälle, no shit, sherlock. 

Piti myös täyttää kysely taustatiedoistaan, vetäjä moitti kun joillakin oli hyvin asiat eikä kirjoittanut missä asiassa kaipaisi muutosta. Ilmeisesti työttömien kuuluu piehtaroida surkeudessaan, auta armias jos jollain on ihan mukava elämä työttömyydestä huolimatta.

Päädyin johonkin työttömien infotilaisuuteen. Kaikki muut jotain ehkä parikymppisiä, varmaan juuri amiksesta valmistuneita kun tilaisuus oli kesäkuun puolivälissä, minä kolmekymppinen 15 vuotta työelämässä ollut siellä mukana kuuntelemassa itsestäänselvyyksiä, että poissaolosta pitää ilmoittaa jos ei pääsekään sovittuun työhaastatteluun.

Miten ihmeessä täälläkin on näitä kolmekymppisiä, jotka on olleet työelämässä 15v? Vai onko niin, että ollaankin 35v? Muutenhan sitä on menty työelämään 15v eli juuri ja juuri peruskoulu käyty. Ei ihme, että ollaan työttömiä, jos ei mihinkään ammattiin ole valmistuttu.

Itsekin ollut kerran työttömänä. Työuraa silloin takana noin 35v ja nuorehko nainen työkkärin kurssilla piti minulle luentoa siitä, että työpaikka antaa ihmiselle niin paljon muutakin, kuin palkan (olin valittanut, että naapurikunnan puolella sijaiseva työpaikka maksoi niin huonoa palkkaa, etten lähde sinne, koska matkakustannuksineen palkka olisi jäänyt huonommaksi, mitä ansiosidonnainen. 

No kyllä minä jo siihen ikään tiesin, mitä se työ antaa. Joo työkavereita ja sosiaalista elämää, mutta ei sitäkään nyt tappiokseen halua tehdä, varsinkaan kun ikää jo lähelle 60v ja työ sellaista, että kroppa kipeenä jatkuvasti.

Tarkalleen ottaen olin silloin 31, ja ensimmäistä ja toistaiseksi ainoaa kertaa elämässäni työtön. 15 vuotta työelämässä tarkoittaa minun tilanteessani sitä, että aloitin osa-aikatyön ensimmäisen amisvuoden keväällä, jatkoin samassa hommassa koulun loppuun kesät täysipäiväisenä ja talvet osa-aikaisena. Valmistumisen jälkeen sitten työllistyin omalle alalle, mutta todellakin yhtämittaista työkokemusta 16-vuotiaasta alkaen.

Vierailija
86/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työkokeilussa päivän palkka on päiväraha + 9€, niin varmaan sitten työpäivän kesto on naksimissaan 3h?

Olin kuukauden työkokeilussa (lue ilmaisena orjana). Sain sentään sovittua lyhyemmän 6 tunnin päivän. Se voi olla ihan 8 tunnin täysi työpäivä myös työkokeilussa. Viimeinen kerta kun lähdin tuollaiseen. Ennemmin kuntouttava tai vaikka karenssi. Kuntouttavassa minimi on kaksi kertaa 4 tuntia viikossa.

Vierailija
87/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilun tarkoitus on oletettavasti olla niin hirveää, että ihminen motivoituisi mahdollisimman pian hakeutumaan oikeisiin töihin. Toimiiko se käytännössä, niin välttämättä ei. Kaikilla aloilla työllistyminen ei tosiaan ole helppoa. Onneksi tuli valittua ammatti pelkästään sen perusteella, että töitä on varmasti ja palkkakin kohtuullinen. Suhtaudun työhön neutraalisti, sen ei tarvitse herättää intohimoja vaan sen tarkoitus on rahoittaa riittävä elintaso, työt hoidetaan kunnolla ja kotona ei työasiota mietitä.

Vierailija
88/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilun tarkoituksena on kokeilla sellaista työtä mitä ei ole aiemmin tehnyt. Esim. lähärinä menet varastohommiin.

Hahaha, onpas nätti ajatus.

Vierailija
89/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi todellakin kiva tietää perustelut, miksi juuri tietty henkilö halutaan pakottaa työkokeiluun ja miksi juuri tiettyyn paikkaan. Ja miksi jollakin työpaikalla on tarjolla työkokeilupaikka, mutta ei sitten palkallista työpaikkaa. Siinä ei ole oikein logiikkaa. Jos työkokeilun tarkoitus paperilla on kuitenkin edistää työllisyyttä. 

Koska työkokeilussa ei olla palkkatyössä, ei tehdä töitä siksi, että työntekijöistä olisi pulaa eikä korvata ketään. Työkokeilija on ylimääräinen, oppimassa työtä.

😂😂😂😂😂

Vierailija
90/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työkokeilussa päivän palkka on päiväraha + 9€, niin varmaan sitten työpäivän kesto on naksimissaan 3h?

Olin kuukauden työkokeilussa (lue ilmaisena orjana). Sain sentään sovittua lyhyemmän 6 tunnin päivän. Se voi olla ihan 8 tunnin täysi työpäivä myös työkokeilussa. Viimeinen kerta kun lähdin tuollaiseen. Ennemmin kuntouttava tai vaikka karenssi. Kuntouttavassa minimi on kaksi kertaa 4 tuntia viikossa.

Olin kuukauden työkokeilussa, tarkoitus oli oppia kassatyö, hyllytys jne. (asiat kirjattu työkokeilusopimukseen). Viikon hyllytin, sitten totesin ohjaajalle, että tämän osaan, nyt kassalle. Ei käynyt, kuulemma tarvittiin hyllytyksessä. Otin sopimuksen esille ja näytin, että nämä on luvattu käydä läpi, seuraavaksi siis kassalle. Ei käy. Totesin, että sitten seuraan, kun ohjaaja hyllyttää, yksinhän ei pidä laittaa kokeilemaan. Sama toistui seuraavana aamuna, yksin en suostunut tekemään mitään. Kyllä se pomo siellä raivosi, mutta minä kysyin, että luitko edes, mihin sopimukseen laitoit nimesi. Pääsin kokeilemaan kassatyötä!

Vierailija
91/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työkokeilu ole orjatyötä, siltä ajalta saa työttömyyskorvausta. Suurin osa tuntuu valitettavasti ajattelevan, että sen saman saa kotona raapimalla ahteriaan.

Myös minun mieheni (korkeakoulutettu ja vankka työkokemus johtotehtävistä) oli 30 vuotta työelämässä ja joutui työttömäksi. Lähetti kymmenittäin työhakemuksia, lähti välittömästi eri kursseille työkkärin kautta ja sai työkokeilupaikan, jossa todellakin näytti osaamisensa. Sen perusteella hänet palkattiin suoraan työkokeilun loputtua vetämään yhtä firman toimialoista. JOS haluaa työllistyä, TULEE KÄYTTÄÄ KAIKKI KEINOT, näyttää potentiaalinsa ja halunsa tehdä töitä. Kellään ei ole varaa nakella niskojaan rehelliselle työlle tänä päivänä, teki sitä sitten työttömyyskorvauksella tai työstä saatavalla palkalla. Että taas korpeaa nämä ulisijat.

Eri asia sitten, jos ei halua työllistyä. Ja näitähän riittää tällä palstalla.

Kun meillä oli viimeksi YT:t, niin infotilaisuudessa korkeasti koulutetuille suositeltiin jatkotyöllistymistä edistämään kyllä ihan muita väyliä kuin työkkärin päiväkerhoja.

Vierailija
92/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen työntekijä, siinähän on syytä riittävästi.

Vierailija
93/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas Ystävä,

saisit Sinäkin säännöllistä päivärytmiä ja sisältöä elämääsi ja , sosiaalista yhteisöllisyyttä!!

🧟