Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vuosikausia työelämässä olleen pitäisi mennä johonkin ”työkokeiluun”?

Vierailija
01.10.2020 |

Töitä on kyllä kokeiltu ihan tarpeeksi.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin ihan mielelläni ja sainkin parin vuoden määräaikaisen pestin työkokeilun tuloksena. Ahkeruus palkitaan. Nyt voitte alapeukuttaa sieltä sohvaltanne, varokaa ettei käsi vain revähdä raskaasta suorituksesta. 

Hienoa sinulle ja hyvä että sitä käytetään oikeinkin.

Tietänet kuitenkin itsekin että tuo on hyvin harvinaista kokonaisuutta tarkastellen.

Oudon ylimielinen olet niitä kohtaan joita vain käytetään hyväksi.

Vierailija
42/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkokeilua käytetä mihinkään osaamisen päivittämiseen. Sitä varten on ammattikurssit ja -koulut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työkokeilu ole orjatyötä, siltä ajalta saa työttömyyskorvausta. Suurin osa tuntuu valitettavasti ajattelevan, että sen saman saa kotona raapimalla ahteriaan.

Myös minun mieheni (korkeakoulutettu ja vankka työkokemus johtotehtävistä) oli 30 vuotta työelämässä ja joutui työttömäksi. Lähetti kymmenittäin työhakemuksia, lähti välittömästi eri kursseille työkkärin kautta ja sai työkokeilupaikan, jossa todellakin näytti osaamisensa. Sen perusteella hänet palkattiin suoraan työkokeilun loputtua vetämään yhtä firman toimialoista. JOS haluaa työllistyä, TULEE KÄYTTÄÄ KAIKKI KEINOT, näyttää potentiaalinsa ja halunsa tehdä töitä. Kellään ei ole varaa nakella niskojaan rehelliselle työlle tänä päivänä, teki sitä sitten työttömyyskorvauksella tai työstä saatavalla palkalla. Että taas korpeaa nämä ulisijat.

Eri asia sitten, jos ei halua työllistyä. Ja näitähän riittää tällä palstalla.

Vierailija
44/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menin ihan mielelläni ja sainkin parin vuoden määräaikaisen pestin työkokeilun tuloksena. Ahkeruus palkitaan. Nyt voitte alapeukuttaa sieltä sohvaltanne, varokaa ettei käsi vain revähdä raskaasta suorituksesta. 

Hienoa sinulle ja hyvä että sitä käytetään oikeinkin.

Tietänet kuitenkin itsekin että tuo on hyvin harvinaista kokonaisuutta tarkastellen.

Oudon ylimielinen olet niitä kohtaan joita vain käytetään hyväksi.

Ei voi tulla hyväksikäytetyksi jos on itse aktiivinen - rehellisesti. Työkokeiluun pitää pyrkiä itse, ei odottaa että soitetaan joku apinan homma mistä ei ole mitään etua itselle. Oma vika jos haluaa vain maata laiskana kotona ja stten joutuu kastelemaan viherkasveja verotoimistoon. 

Vierailija
45/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenna-hki kirjoitti:

Sinä menet jos käsketään...

Saikutus on hyvä keino orjuutuksiin. Siinäpä leikit käskeväsi ehkä joku reppana tottelee? Jos ei töistä makseta palkkaa niin sitä ei ole mitään järkeä tehdä.

Vierailija
46/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilulla edelleen hiukan juopon leimaa turha tuon jälkeen hakea oikeita töitä.

Vierailija
47/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenna-hki kirjoitti:

Sinä menet jos käsketään...

Saikutus on hyvä keino orjuutuksiin. Siinäpä leikit käskeväsi ehkä joku reppana tottelee? Jos ei töistä makseta palkkaa niin sitä ei ole mitään järkeä tehdä.

Niimpä niin. Monesko keppana on tänään menossa?

Vierailija
48/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilun tarkoituksena on kokeilla sellaista työtä mitä ei ole aiemmin tehnyt. Esim. lähärinä menet varastohommiin.

Eihän se käytännössä toimi niin. Minäkin olen keittiöalan ihmisenä ollut keittiöissä "työkokeilussa" jonka tarkoitus on muka näyttää mitä osaa että saisi palkkatöitä, oikeasti ei palkata ketään kun työkokeilijoita tulee ovista ja ikkunoista, samoin kuntoutujia. Työkokeilupaikat saavat rahaa ja työkkäri näyttää hyvältä kun on "aktivoinut" työttömiä.

Nyt olen "uravalmennuksessa" ja toivon että olisin sittenkin mennyt työkokeiluun. Ekana päivänä vain jauhettiin paskaa, toisena katsottiin yhdessä mol.fi:n ilmoituksia ja ihmeteltiin niitä, tänään tutkittiin eri ammattien työnkuvia. 

Jos olisin juuri lukiosta valmistunut teini, kurssi olisi varmasti hyödyllinen. Olen 33v, minulla on koulutusta ja työkokemusta, en  todellakaan ymmärrä miten TE-toimisto uskoo minun hyötyvän kurssista. Tämä on ehkä ainoa työkkärin juttu joka on vielä työkokeiluakin  turhempi.

Vierailija
49/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työkokeilu ole orjatyötä, siltä ajalta saa työttömyyskorvausta. Suurin osa tuntuu valitettavasti ajattelevan, että sen saman saa kotona raapimalla ahteriaan.

Myös minun mieheni (korkeakoulutettu ja vankka työkokemus johtotehtävistä) oli 30 vuotta työelämässä ja joutui työttömäksi. Lähetti kymmenittäin työhakemuksia, lähti välittömästi eri kursseille työkkärin kautta ja sai työkokeilupaikan, jossa todellakin näytti osaamisensa. Sen perusteella hänet palkattiin suoraan työkokeilun loputtua vetämään yhtä firman toimialoista. JOS haluaa työllistyä, TULEE KÄYTTÄÄ KAIKKI KEINOT, näyttää potentiaalinsa ja halunsa tehdä töitä. Kellään ei ole varaa nakella niskojaan rehelliselle työlle tänä päivänä, teki sitä sitten työttömyyskorvauksella tai työstä saatavalla palkalla. Että taas korpeaa nämä ulisijat.

Eri asia sitten, jos ei halua työllistyä. Ja näitähän riittää tällä palstalla.

Ui-jui. Taisi osua ja upota näihin palstan "minua ei orjuuteta, haistakaa ***** koko valtiovalta"-sankareihin. 

Vierailija
50/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se orjatyötä silloin, kun siihen on kiristetty. 

Vierailija
51/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua. Koska tunnet olevasi pelkkä kiristyksen uhri, voit varmasti ilmoittaa TE-toimistolle että pitäkööt työttömyyskorvauksensa. Pärjäät mieluummin jatkossa ilman, kuin suostut kiristyksen uhriksi. Ihan mahtavaa.

Vierailija
52/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää pahalta CV:ssä jos on ollut työkokeilussa. Työkokeilu on vajaakuntoisille, se leimaa. Esim jonkun vaikean mt-sairauden tai määräaikaisen työkyvyttömyyseläkken jälkeen kokeillaan, tuleeko työnteosta mitään. Anteeksi kovat sanani, mutta jos olisin työnantaja, miettisin kaksi kertaa palkkaanko ketään joka on ollut työkokeilussa.

Meinasin kerran joutua työkokeiluun, mutta onneksi sitten pääsin oikeisiin töihin. En ollut vajaakuntoinen, olin vain ollut työttömänä muutaman vuoden. Elämänhallinta oli ihan ok, ja olin hoitanut fyysistä kuntoani lenkkeilemällä ja henkistä kuntoani käymällä työväenopiston kielikursseilla. Koin erittäin nöyryyttävänä, että minun pitäisi kokeilla työntekoa, olin kuitenkin ennen työttömyyttä ollut 20vuotta töissä.

Vierailija
53/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman työkokeilua työtön unohtaa, että aamuisin pitää herätä ja nousta ylös sängystä ja että työpaikalle pitää muistaa mennä sovittuna aikana.

8 mammaa ei ymmärrä satiiria.

Vierailija
54/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää pahalta CV:ssä jos on ollut työkokeilussa. Työkokeilu on vajaakuntoisille, se leimaa. Esim jonkun vaikean mt-sairauden tai määräaikaisen työkyvyttömyyseläkken jälkeen kokeillaan, tuleeko työnteosta mitään. Anteeksi kovat sanani, mutta jos olisin työnantaja, miettisin kaksi kertaa palkkaanko ketään joka on ollut työkokeilussa.

Meinasin kerran joutua työkokeiluun, mutta onneksi sitten pääsin oikeisiin töihin. En ollut vajaakuntoinen, olin vain ollut työttömänä muutaman vuoden. Elämänhallinta oli ihan ok, ja olin hoitanut fyysistä kuntoani lenkkeilemällä ja henkistä kuntoani käymällä työväenopiston kielikursseilla. Koin erittäin nöyryyttävänä, että minun pitäisi kokeilla työntekoa, olin kuitenkin ennen työttömyyttä ollut 20vuotta töissä.

Eihän sitä työkokeilua ole pakko mainita CV:ssa.

Vierailija
55/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua. Koska tunnet olevasi pelkkä kiristyksen uhri, voit varmasti ilmoittaa TE-toimistolle että pitäkööt työttömyyskorvauksensa. Pärjäät mieluummin jatkossa ilman, kuin suostut kiristyksen uhriksi. Ihan mahtavaa.

Miksi pitää kirjoittaa tuolla tavalla ivallisesti? Eikö ole mitään asiallista sanottavaa? 

Vierailija
56/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nuo kokeilut on tarkoitettu vajaakuntoisille, -taitoisille tai muuten vajaille. Ei niihin normaaleja ilman työtä olevia ihmisiä pitäisi passittaa.

Vajaakuntoiset pääsevät kuntoutukseen, se on kevennetty versio työkokeilusta(esim. töitä 2-3 päivää viikossa. "Normaalit"ihmiset joutuvat työkokeiluun ja tekevät samoja hommia kuin palkalliset, mutta "palkka" on korotettu työmarkkinatuki ja se ettei ihan joudu karenssiin.

Vierailija
57/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanna & co on päättänyt, että työllisyyttä parannetaan lapioimalla rahaa Te-keskusten turhuuteen. Fantastista!

No eikös edellisen hallituksen aikana pitänyt valtion te-toimistot lopettaa ja lapioida rahaa yksityisille firmoille.

Parempi ratkaisu sekin olisi, jos samalla poistettaisiin tämä naurettava byrokratia ja työttömien kyykytys. TE-toimiston lisäarvo suomalaiselle yhteiskunnalle on pyöreä nolla.

Mitä luulet noiden yksityisfirmojen tehneen? Siinä olisi firmat lähettäneet niille tietoja "tarvitsemme hitsaajan 2kk ajaksi muttei haluta maksaa palkkaa" ja firma lähettää "työharjoittelijan".

Jos TE-johtoista byrokratiaa ja kyykyttämistä ei olisi, kuka hullu menisi tuollaiseen ”harjoitteluun”?

Vierailija
58/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman työkokeilua työtön unohtaa, että aamuisin pitää herätä ja nousta ylös sängystä ja että työpaikalle pitää muistaa mennä sovittuna aikana.

Olin tehnyt 30 vuotta vuorotyötä. Jäin työttömäksi vähäksi aikaa. Ehdotettiin työkokeilua, että opin nousemaan aamulla ylös 😂.

No onneksi sain äkkiä uuden työpaikan. Tälläkin kertaa enimmäkseen yövoittoista työtä

Vierailija
59/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miten nämä yksityiset firmat sitten lisäävät työpaikkoja. Paitsi itselleen. Turussa ainakin joku yksityinen työnvälitysfirma koostuu entisistä TE-toimiston työntekijöistä. Mitähän uutta näkemystä heillä sitten on. Ja kursseja pitävien konsulttifirmojen työnhakuvalmentajat ovat saaneet työpaikkansa ihan yleisistä hauista, toisille sitten vaan toitotetaan teoriaa, että työpaikat löytyvät ihan toisella tavalla. Eivät kuitenkaan kerro yleisiä konkreettisia esimerkkejä, miten. 

Tämä on niiin totta. Opintoni keskeivät keväällä koronan takia ja olen ollut siitä asti työtön, joten työkkäri lykkäsi minut pupukurssille. Nyt on neljä päivää jauhettu paskaa, ihmetelty työpaikkoja ja ammatteja, tuntuu kuin olisin päiväkodissa. Aikuisten päiväkotehan nuo kurssit ovatkin.

Ilmeisesti kuitenkin kannattavaa toimintaa, kun kurssin vetäjä on palkannut lisää väkeä. Pitäisikön itsekin alkaa kurssivalmentajaksi, toistaiseksi on vaan toisteltu itsestään selvyyksiä, ei vaikuta vaativalta hommalta.

Vierailija
60/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on todella harvinaista että oikeasti ahkeruus palkitaan, se että sinulle kävi niin on hyvää tuuria, ei mikään syy mennä innolla ilmaistöihin.