Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vuosikausia työelämässä olleen pitäisi mennä johonkin ”työkokeiluun”?

Vierailija
01.10.2020 |

Töitä on kyllä kokeiltu ihan tarpeeksi.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nuo kokeilut on tarkoitettu vajaakuntoisille, -taitoisille tai muuten vajaille. Ei niihin normaaleja ilman työtä olevia ihmisiä pitäisi passittaa.

Niin, ei pitäisi. Mutta niin vain passitetaan.

Näin on, se olisikin mukavaa jos työkokeiluun, kursseille yms. saisi mennä omasta halusta, mutta jos on liian pitkään kotona saamatta töitä  hakemisesta huolimatta., työkkäri hyvää hyvyyttään "aktivoi" työttömän.

Vierailija
62/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman työkokeilua työtön unohtaa, että aamuisin pitää herätä ja nousta ylös sängystä ja että työpaikalle pitää muistaa mennä sovittuna aikana.

Tämä on muuten merkillistä, että työttömiä pidetään niin vajaina että unohtavat tuollaiset jutut.

Pupukurssin ekana päivänä painotettiin niin maan perusteellisesti että poissaolot pitää ilmoittaa vetäjälle, no shit, sherlock. 

Piti myös täyttää kysely taustatiedoistaan, vetäjä moitti kun joillakin oli hyvin asiat eikä kirjoittanut missä asiassa kaipaisi muutosta. Ilmeisesti työttömien kuuluu piehtaroida surkeudessaan, auta armias jos jollain on ihan mukava elämä työttömyydestä huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menin ihan mielelläni ja sainkin parin vuoden määräaikaisen pestin työkokeilun tuloksena. Ahkeruus palkitaan. Nyt voitte alapeukuttaa sieltä sohvaltanne, varokaa ettei käsi vain revähdä raskaasta suorituksesta. 

Se on todella harvinaista että oikeasti ahkeruus palkitaan, se että sinulle kävi niin on hyvää tuuria, ei mikään syy mennä innolla ilmaistöihin.

Tuuria? Hain tuota paikkaa itse ja minua haastateltiin kolmen ihmisen voimin. 

Ja ilmaiseksi en tehnyt, sain työttömyyskorvauksen ja ylläpitokorvauksen. 

Vierailija
64/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman työkokeilua työtön unohtaa, että aamuisin pitää herätä ja nousta ylös sängystä ja että työpaikalle pitää muistaa mennä sovittuna aikana.

Tämä on muuten merkillistä, että työttömiä pidetään niin vajaina että unohtavat tuollaiset jutut.

Pupukurssin ekana päivänä painotettiin niin maan perusteellisesti että poissaolot pitää ilmoittaa vetäjälle, no shit, sherlock. 

Piti myös täyttää kysely taustatiedoistaan, vetäjä moitti kun joillakin oli hyvin asiat eikä kirjoittanut missä asiassa kaipaisi muutosta. Ilmeisesti työttömien kuuluu piehtaroida surkeudessaan, auta armias jos jollain on ihan mukava elämä työttömyydestä huolimatta.

Päädyin johonkin työttömien infotilaisuuteen. Kaikki muut jotain ehkä parikymppisiä, varmaan juuri amiksesta valmistuneita kun tilaisuus oli kesäkuun puolivälissä, minä kolmekymppinen 15 vuotta työelämässä ollut siellä mukana kuuntelemassa itsestäänselvyyksiä, että poissaolosta pitää ilmoittaa jos ei pääsekään sovittuun työhaastatteluun.

Vierailija
65/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päädyin johonkin työttömien infotilaisuuteen. Kaikki muut jotain ehkä parikymppisiä, varmaan juuri amiksesta valmistuneita kun tilaisuus oli kesäkuun puolivälissä, minä kolmekymppinen 15 vuotta työelämässä ollut siellä mukana kuuntelemassa itsestäänselvyyksiä, että poissaolosta pitää ilmoittaa jos ei pääsekään sovittuun työhaastatteluun.

Kurssilla on sama juttu, olen 33 ja muut jotain parikymppisiä joille työelämä on oikesti vieras asia. Ymmärtäisin kurssin joka kestää päivän, pari mutta tuo on kuukausi paskanjauhantaa ja toinen kuukausi ilmaistyöntä 🙄

Vierailija
66/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi todellakin kiva tietää perustelut, miksi juuri tietty henkilö halutaan pakottaa työkokeiluun ja miksi juuri tiettyyn paikkaan. Ja miksi jollakin työpaikalla on tarjolla työkokeilupaikka, mutta ei sitten palkallista työpaikkaa. Siinä ei ole oikein logiikkaa. Jos työkokeilun tarkoitus paperilla on kuitenkin edistää työllisyyttä. 

Vierailija
67/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkokeiluja järjestettäisi ellei niistä olisi hyötyä. Ne helpottavat työttömän sopeutumista uudenlaisiin töihin ja lisäävät aktiivisuutta. Ilman niitä jää helpommin sohvan pohjalle tukien varaan. Olen itsekin ollut monia vuosia sitten ja oli positiivinen kokemus, kun kunnolla asennoitui.

Vierailija
68/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työkokeiluja järjestettäisi ellei niistä olisi hyötyä. Ne helpottavat työttömän sopeutumista uudenlaisiin töihin ja lisäävät aktiivisuutta. Ilman niitä jää helpommin sohvan pohjalle tukien varaan. Olen itsekin ollut monia vuosia sitten ja oli positiivinen kokemus, kun kunnolla asennoitui.

Ainoa hyöty niistä on työnantajilla jotka saavat työkokeiluilla ilmaisia tekijöitä. Vain netissä olen lukenut että joku olisi kokeilun jälkeen palkattu. Oikeassa elämässä en ole kuullut moista tapahtuneen.

Vierailija
69/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä täälläkin on näitä kolmekymppisiä, jotka on olleet työelämässä 15v? Vai onko niin, että ollaankin 35v? Muutenhan sitä on menty työelämään 15v eli juuri ja juuri peruskoulu käyty. Ei ihme, että ollaan työttömiä, jos ei mihinkään ammattiin ole valmistuttu.

Itsekin ollut kerran työttömänä. Työuraa silloin takana noin 35v ja nuorehko nainen työkkärin kurssilla piti minulle luentoa siitä, että työpaikka antaa ihmiselle niin paljon muutakin, kuin palkan (olin valittanut, että naapurikunnan puolella sijaiseva työpaikka maksoi niin huonoa palkkaa, etten lähde sinne, koska matkakustannuksineen palkka olisi jäänyt huonommaksi, mitä ansiosidonnainen. 

No kyllä minä jo siihen ikään tiesin, mitä se työ antaa. Joo työkavereita ja sosiaalista elämää, mutta ei sitäkään nyt tappiokseen halua tehdä, varsinkaan kun ikää jo lähelle 60v ja työ sellaista, että kroppa kipeenä jatkuvasti.

Vierailija
70/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai niistä hyötyy, työkkäri saa ihmisiä pois kortistosta ja työkokeilupaikka saa ilmaisen työntekijän. Työtön tosin ei hyödy, rupiset 9 €, jolla pitäisi ostaa eväät ja bussikortti, että pääsee koronalinkobussilla työhön, jota muutkin tekevät mutta ilman palkkaa. Hirveän hyödyllistä!

Vierailija
71/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverit ja sosiaalisuus on minulle työssä juuri kaikkein rasittavinta ja kuormittavinta. Jaksaisin tehdä paljon enemmän töitä yksin, varsinkin yksin kotoa käsin.

Vierailija
72/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä on osattu/jouduttu sopeutumaan työaikana (noin 40v työelämää takana) kaikenlaisiin töihin/paikkoihin, ei sitä enää näin 60v tarvitse opetella.  Osataan sopeutua ja tehdä töitä, mutta ei niitä jaksa enää ilmaiseksi tehdä.  Jos töitä on tarjolla(joista siis maksetaan oikeata palkkaa) niin heti menen, ei tarvitse kokeilla osaanko tehdä työtä. Jos ei nyt ihan lääkäriksi tarvitse ruveta ;)

nimimerkillä: 2 viikkoa sitten työttömäksi jäänyt.

Vierailija
73/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä täälläkin on näitä kolmekymppisiä, jotka on olleet työelämässä 15v? Vai onko niin, että ollaankin 35v? Muutenhan sitä on menty työelämään 15v eli juuri ja juuri peruskoulu käyty. Ei ihme, että ollaan työttömiä, jos ei mihinkään ammattiin ole valmistuttu.

Itsekin ollut kerran työttömänä. Työuraa silloin takana noin 35v ja nuorehko nainen työkkärin kurssilla piti minulle luentoa siitä, että työpaikka antaa ihmiselle niin paljon muutakin, kuin palkan (olin valittanut, että naapurikunnan puolella sijaiseva työpaikka maksoi niin huonoa palkkaa, etten lähde sinne, koska matkakustannuksineen palkka olisi jäänyt huonommaksi, mitä ansiosidonnainen. 

No kyllä minä jo siihen ikään tiesin, mitä se työ antaa. Joo työkavereita ja sosiaalista elämää, mutta ei sitäkään nyt tappiokseen halua tehdä, varsinkaan kun ikää jo lähelle 60v ja työ sellaista, että kroppa kipeenä jatkuvasti.

Kolmekymppinen voi minusta olla mitä tahansa 30 ja 40 väliltä, ei se aina tarkoita tasan 30 vuotiasta. Toki 30-vuotiaallakin voi olla 15 vuoden työlkokemus, tehnyt vaikka kesätöitä ja ollut lastenvahtina

Vierailija
74/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei työkokeiluun ole pakko mennä. voitte mennä kuntouttavaankin. se on parempi kun ei menetä muita tukia. ei ne voi väkisin laittaa mihinkään, ettekö osaa kieltäytyä?

Vierailija
75/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuisin työkokeiluun, niin painaisi sen 9 euron edestä eli noin 30 minuuttia 100 % työteholla joka päivä, ja loppupäivän hidastelisin. Voisi sitten sanoa, että näin tekisin koko päivän, jos saisi palkkaa. 😉

Vierailija
76/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei työkokeiluun ole pakko mennä. voitte mennä kuntouttavaankin. se on parempi kun ei menetä muita tukia. ei ne voi väkisin laittaa mihinkään, ettekö osaa kieltäytyä?

Eihän siinä ole muuta eroa kun kuntoutavalla on vähemmän työpäiviä. Molemmissa tehdään palkatta töitä,vaikka olisi hyödyllisempää käyttää sekin aina OIKEAN työn hakuun.

Vierailija
77/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se orjatyötä silloin, kun siihen on kiristetty. 

Voi sinua. Koska tunnet olevasi pelkkä kiristyksen uhri, voit varmasti ilmoittaa TE-toimistolle että pitäkööt työttömyyskorvauksensa. Pärjäät mieluummin jatkossa ilman, kuin suostut kiristyksen uhriksi. Ihan mahtavaa.

Katsos, kun hommahan on nyt niin, että jos ei ole töitä, niin silloin niitä töitä ei ole ja siitä valtio maksaa työttömyyskorvausta työttömälle henkilölle.  Jos taas henkilöllä on töitä, niin siitä pitää hänelle maksaa oikeaa palkkaa, joka kyseisestä työstä hänelle hänen kokemuksellaan kuuluu. Palkkaa ei voi maksaa työttömyyskorvauksena koska ko. korvaus on maksu siitä että töitä ei ole.

Vierailija
78/93 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menin ihan mielelläni ja sainkin parin vuoden määräaikaisen pestin työkokeilun tuloksena. Ahkeruus palkitaan. Nyt voitte alapeukuttaa sieltä sohvaltanne, varokaa ettei käsi vain revähdä raskaasta suorituksesta. 

Se on todella harvinaista että oikeasti ahkeruus palkitaan, se että sinulle kävi niin on hyvää tuuria, ei mikään syy mennä innolla ilmaistöihin.

Tuuria? Hain tuota paikkaa itse ja minua haastateltiin kolmen ihmisen voimin. 

Ja ilmaiseksi en tehnyt, sain työttömyyskorvauksen ja ylläpitokorvauksen. 

Niin, sinulla työkokeilu johti palkkatyöhön. Se lottovoitto työttömie maailmassa. Samaan aikaan sadst muur työkokeilijat saavat kuulla, että tekivät hyvää työtä mutta itse asiassa nyt ei tarvitakaan uusia työntekijöitä.

Et saanut palkkaa joten teit ilmaiseksi töitö, työttyysraha ei ole palkka.

Vierailija
79/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkokeilussa päivän palkka on päiväraha + 9€, niin varmaan sitten työpäivän kesto on naksimissaan 3h?

Vierailija
80/93 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin tarvitse mennä eikä niissä tarvitse tehdä töitä. Työttömät on itse keksineet omanlaisensa version ja nyt hokevat, että joutuu menemään kokeiluun.

Jos pitkään töitä tehneen  ja pitkään työttömänä ollut ohjataan kokeiluun, niin voi ilmoittaa, että max 1 kk ajaksi ja vain siksi, että varmistetaan osaaminen. Lisäksi pitää olla määrättynä ohjaaja, jonka kanssa asioita tehdään, ei itsekseen.

Lukekaa se työkokeilusopimus, siinä ei määrätä ketään tekemään töitä! Eikä saa karenssia, vaikka työkokeilupaikan tarjoajan mielestä on laiska tai ei tee mitään ja he haluavat keskeyttää kokeilun. Vain toisen omaisuuden tuhoamisesta tai toistuvasta huonosta käytöksestä voi olla seurauksia, ei siitä, että ei tee töitä.