Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveydelliset syyt alkaa syömään lihaa, munia ja maitotuotteita?

Vierailija
01.10.2020 |

Juttelin uuden työkaverin kanssa ja hän kertoi olleensa ennen kasvissyöjä/vegaani mutta on nyt terveydellisistä syistä palannut sekasyöjäksi. Mitä tällaiset syyt voivat olla? Itselle ei tule mieleen kuin joku raudanpuute?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman oliharuokaa voi elää. Ilman liikuntaa voi elää. Ilman peseytymistä voi elää.

Ei se tarkoita, että mikään noista olisi hyvä idea elämäntavaksi.

Toki jokainen aikuinen ihminen voi etsiä elämäänsä sisältöä haluamallaan tavalla, vaikka sitten mikro-optimoimalla ruokavaliotaan tai esittämällä välittävänsä eläinten oikeuksista.

Toiveena kuitenkin, että antaa meidän muiden elää täysijärkisinä onnellista elämää ilman jatkuvaa stressaamista jokaisen suupalan alkuperästä tai "eettisyydestä".

Lue tämä ketju läpi ja kysy, kumpi osapuoli yrittää stressata toista. Minulla ei ole pienintäkään tarvetta käännyttää toisia (puolisoni on lihansyöjä ja minä valmistan hänenkin ruokansa), mutta jos minun annetaan ymmärtää, että en voi elää ilman lihaa tai vegaanina niin ilmaisen kyllä oman kantani. Jos olen 25 vuotta pärjännyt ilman lihaa ja voinut erittäin hyvin, niin mitä ilmeisimmin ilman lihaa voi elää.

En yksinkertaisesti ymmärrä, miksi minun ruokavalioni on jollekin ventovieraalle ihmiselle niin suuri ongelma, että lähes päivittäin pitää aiheesta provota.

Olen ihmetellyt samaa, että miksi täällä vauhkoonnutaan jatkuvasti kasvisruokavalioista? Samatko täällä mellastaa? Onko halu vaan raivota?

Mikä ihme stressi, saadaanko me ravintoaineet, antioksidantit, fytoravinteet, välttämättömät rasvahapot...

Eihän mekään provota täällä sekaruokailijoista.

Huonoa käytöstä ja tahdittomuuden puutetta.

Vierailija
62/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on se että ilman lihaa pärjäävät  ainoastaan ne jotka syövät lihasta saatavat elintärkeät aineet purkista  pakattuina pillereiksi tai kapseleiksi. Muutaman kuukauden voi toki ilman eläinperäisiä tuotteita pärjäilläkin, mutta ei koko elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkällä liharuuallakin voi  näköjään elää , mies selviytyi hengissä vaikka ajelehti puolitoista vuotta merellä

https://www.kaleva.fi/mies-ajelehti-tyynellamerella-yli-vuoden-selvisi-…

Vierailija
64/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jaa, ainakin minä voin hyvin syömällä joka päivää kananmunia, lihaa, maitoa ja myös tomaattia kurkkuamarjoja ja hedelmiä. Olen voinut hyvin jo 70 vuotta, ilman mitään sairauksia tai lääkkeitä. Ja monta lastakin olen synnyttänyt veronmaksajiksi tähän yhteiskuntaan.

Vierailija
65/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epilepsian hoidossa käytetään ns. Atkinsin diettiä. Rasvaa ja lihaa.

Miksi alapeukku? Tästä on paljon tutkimusnäyttöä.

No vaikkapa siitä, että kyseinen ruokavalio ei ole Atkins vaan ketogeeninen ruokavalio. Toisin kuin Atkinsin dieetissä, ketolla ei syödä paljon proteiinia, vaan kohtalaisesti. Lisäksi syödään paljon vihreitä kasviksia, kaaleja yms.

Yhteistä Atkinsin kanssa on runsas rasva ja se, että molemmat ruokavaliot johtavat ketoosiin. Mutta ketossa painotetaan pehmeitä rasvoja, pähkinöitä, kalaa, öljyjä jne, kun taas monesti Atkinsia vedetään juustolla ja kermalla ja läskillä.

Epilepsiaa hoidetaan nimenomaan ketogeenisella ruokavaliolla.

Vierailija
66/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen vuosi sitten tuli prisma dokumentti jossa ryhmä kasvissyöjiä alkoi syödä lihaa (en muista miksi ja mitä sillä haettiin). Kasvissyöjät yllättyivät kuinka paljon energisempiä olivat kun söivät lihaa. Kasvissyönti on vaikea laji, pitää todella olla perehtynyt asiaan että saa samat hyödyt kuin sekaruokavaliolla.

Vierailija
67/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se paljon helpompaa kun syö sekaruokaa. En ymmärrä pitäisikö sekin erikseen selittää? " En jaksa tehdä täysipainoista kasviisruokaa kun perhekin syö lihaa ja muutenkin on helpompaa ravintoloissa jne."

Pitäisi riittää "terveyssyistä", oli ne mitä kullakin.

Vierailija
68/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydellinen syy voi olla vaikka se, etei jaksa kun hermot ja tervyes sen myötä kun kumppani rääpii ruuasta ja mieluummin sitten ryhtyy sekasyöjäksi kuin jaksaa pysyä "ideologialleen" uskollisena kuin syödä aina tai lähes aina eri ruokaa kuin kumppani. 

Toinen vaihoehto voi olla puhdas tietämättömyys. - Ei osaa tai ei jaksa tai halua tehdä tarpeeksi monipuolista ja ravitsevaa kasvisruokaa ja haluaa elää siinä uskossa, että se olisi jotenkin erityisen paljon monimutkaisempaa ja enemmän vaivannäköä vaativaa kuin lihan ja maitotuotteiden syöminen...

Vaikka sä kuinka vääntäisit niitä kasviksia, niin et saa niistä ihmisen tarvitsemia ravinteita.

Mikä on sellainen lihan, munan tai naitotuotteen ainesosa, joka on ihmiselle ehottoman välttämätön mutta ei voisi saada mistään muuta kuin josain edellä mainitusta (lihasta, munasta tai maitouotteesta)? 

Esimerkiksi edellä mainittua B12 vitamiini voidaan tuottaa mikrobeissa (eli sitä ei tarvitse eriyttää lihasta, tai muusta eläinkunnasta).

Tällainen mikobeissa tuotetu B12 viaminii  saatetaan sitten lisätä vaikka vegaanijugurttiin ja saada sen kautta.   

Tottakai on esim. B12 lisäravinteita vegaaneille, mutta jotkut haluavat saada kaikki ravinteensa luonnollisesti aidosta ruuasta. Tällöin he syövät sitä lihaa ja munan keltuaista.

Entä mistä he ottavat jodin?

Merilevästä tai jodioidusta suolasta.

Vierailija
69/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydellinen syy voi olla vaikka se, etei jaksa kun hermot ja tervyes sen myötä kun kumppani rääpii ruuasta ja mieluummin sitten ryhtyy sekasyöjäksi kuin jaksaa pysyä "ideologialleen" uskollisena kuin syödä aina tai lähes aina eri ruokaa kuin kumppani. 

Toinen vaihoehto voi olla puhdas tietämättömyys. - Ei osaa tai ei jaksa tai halua tehdä tarpeeksi monipuolista ja ravitsevaa kasvisruokaa ja haluaa elää siinä uskossa, että se olisi jotenkin erityisen paljon monimutkaisempaa ja enemmän vaivannäköä vaativaa kuin lihan ja maitotuotteiden syöminen...

Vaikka sä kuinka vääntäisit niitä kasviksia, niin et saa niistä ihmisen tarvitsemia ravinteita.

Mikä on sellainen lihan, munan tai naitotuotteen ainesosa, joka on ihmiselle ehottoman välttämätön mutta ei voisi saada mistään muuta kuin josain edellä mainitusta (lihasta, munasta tai maitouotteesta)? 

Esimerkiksi edellä mainittua B12 vitamiini voidaan tuottaa mikrobeissa (eli sitä ei tarvitse eriyttää lihasta, tai muusta eläinkunnasta).

Tällainen mikobeissa tuotetu B12 viaminii  saatetaan sitten lisätä vaikka vegaanijugurttiin ja saada sen kautta.   

Tottakai on esim. B12 lisäravinteita vegaaneille, mutta jotkut haluavat saada kaikki ravinteensa luonnollisesti aidosta ruuasta. Tällöin he syövät sitä lihaa ja munan keltuaista.

Entä mistä he ottavat jodin?

Merilevästä tai jodioidusta suolasta.

Mutta kun se jodi ei ole siinä suolassa luonnostaan ja tässä nyt joku kovasti tuli puhumaan AIDON ruoan puolesta. Aitoa on vain sellainen, mihin ei ole lisätty mitään "purkista".

Vierailija
70/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen eläinten puolella ja siksi syön lihaa vain kun tiedän sen alkuperän ja lopettamistavan eli syön vain tuttujen teurastajien tai metsästäjien saaliita. Luontoa pitää myös hoitaa ja pitää sen normaalia kantaa yllä. Kalat kalastan itse tai mieheni kalastaa.

Syön myös vain luomukasviksia ja vihanneksia ja en käytä maitotuotteita ellen ole sitä saanut niin, että tiedän alkuperön ja jalostamattomuuden. Riisiä, soijatuotteita tai mitään ulkomailta roudattua ei syödä.

Vierailija
71/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikkapa siitä, että kyseinen ruokavalio ei ole Atkins vaan ketogeeninen ruokavalio. Toisin kuin Atkinsin dieetissä, ketolla ei syödä paljon proteiinia, vaan kohtalaisesti. Lisäksi syödään paljon vihreitä kasviksia, kaaleja yms.

Yhteistä Atkinsin kanssa on runsas rasva ja se, että molemmat ruokavaliot johtavat ketoosiin. Mutta ketossa painotetaan pehmeitä rasvoja, pähkinöitä, kalaa, öljyjä jne, kun taas monesti Atkinsia vedetään juustolla ja kermalla ja läskillä.

Älä valehtele. Atkinsin dieetissä syödään proteiinia sopivasti eikä ylenmäärin. Samoin siinä syödään paljon vihreitä kasviksia. Atkins on ketogeeninen ruokavalio. 

Vierailija
72/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman oliharuokaa voi elää. Ilman liikuntaa voi elää. Ilman peseytymistä voi elää.

Ei se tarkoita, että mikään noista olisi hyvä idea elämäntavaksi.

Toki jokainen aikuinen ihminen voi etsiä elämäänsä sisältöä haluamallaan tavalla, vaikka sitten mikro-optimoimalla ruokavaliotaan tai esittämällä välittävänsä eläinten oikeuksista.

Toiveena kuitenkin, että antaa meidän muiden elää täysijärkisinä onnellista elämää ilman jatkuvaa stressaamista jokaisen suupalan alkuperästä tai "eettisyydestä".

Lue tämä ketju läpi ja kysy, kumpi osapuoli yrittää stressata toista. Minulla ei ole pienintäkään tarvetta käännyttää toisia (puolisoni on lihansyöjä ja minä valmistan hänenkin ruokansa), mutta jos minun annetaan ymmärtää, että en voi elää ilman lihaa tai vegaanina niin ilmaisen kyllä oman kantani. Jos olen 25 vuotta pärjännyt ilman lihaa ja voinut erittäin hyvin, niin mitä ilmeisimmin ilman lihaa voi elää.

En yksinkertaisesti ymmärrä, miksi minun ruokavalioni on jollekin ventovieraalle ihmiselle niin suuri ongelma, että lähes päivittäin pitää aiheesta provota.

Olen ihmetellyt samaa, että miksi täällä vauhkoonnutaan jatkuvasti kasvisruokavalioista? Samatko täällä mellastaa? Onko halu vaan raivota?

Mikä ihme stressi, saadaanko me ravintoaineet, antioksidantit, fytoravinteet, välttämättömät rasvahapot...

Eihän mekään provota täällä sekaruokailijoista.

Huonoa käytöstä ja tahdittomuuden puutetta.

Sen kun syöt, mitä haluat, mutta älä sinä keuhkoo siitä kuinka kasvisruoka on terveellistä ihmiselle.

Vierailija
73/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokunen vuosi sitten tuli prisma dokumentti jossa ryhmä kasvissyöjiä alkoi syödä lihaa (en muista miksi ja mitä sillä haettiin). Kasvissyöjät yllättyivät kuinka paljon energisempiä olivat kun söivät lihaa. Kasvissyönti on vaikea laji, pitää todella olla perehtynyt asiaan että saa samat hyödyt kuin sekaruokavaliolla.

Tuota on testattu myös lapsilla. Kehitysmaassa asuvien pikkulasten älylliset kyvyt kohenivat selvästi jo ruokalusikallisella lihaa päivässä. Myös kala on tunnetusti hyväksi aivoille.

Vierailija
74/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tämä ole jo vuosikymmenet ollut yleistä tietoa, että purkista popsittuna vitamiinilisät ym. ovat yhtä tyhjän kanssa?

Vitamiini ei ikinä vaikuta tyhjiössä, vaan sen vaikutus perustuu TUHANSIEN ja tuhansien muiden aidosta ruuasta löytyvien orgaanisten yhdisteiden yhteisvaikutukseen.

Ihmiskeho on äärettömän monimutkainen järjestelmä.

Jos kuvittelet, että kaupan hyllyllä vuosikaudet lojuvasta muovipurkista löytyvä synteettinen kemikaali ajaa saman asian kuin luonnollisen ruuan mukana tuleva vitamiini, niin onnea vain kapinaretkelle meitä maalaisjärjellä varustettuja ihmisiä vastaan.

Ei ihme, että modernit ihmiset ovat niin monisairaita, kun luulevat päihittävänsä luontoäidin jotain pillereitä popsimalla.

Eli talvella popsittu d-vitamiini on hyödytön eikä vegaanien tarvitse syödä B-12-vitamiinia?

Vierailija
75/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä saa paljon monipuolisemmin hivenaineita ja tärkeitä rasvoja (niin kovia kuin pehmeitä). Myös proteiinin saanti on helpompaa, ja eläinkunnan proteiini on yleisesti ottaen laadukkaampaa ja helpommin imeytyvää.

Lähde?

Vierailija
76/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele. Atkinsin dieetissä syödään proteiinia sopivasti eikä ylenmäärin. Samoin siinä syödään paljon vihreitä kasviksia. Atkins on ketogeeninen ruokavalio. 

https://yle.fi/uutiset/3-9818124

---ootkos lukenut tuon , loppuun saakka?

Vierailija
77/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä saa paljon monipuolisemmin hivenaineita ja tärkeitä rasvoja (niin kovia kuin pehmeitä). Myös proteiinin saanti on helpompaa, ja eläinkunnan proteiini on yleisesti ottaen laadukkaampaa ja helpommin imeytyvää.

Lähde?

Sekasyöjän ruokavalio

Vierailija
78/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota on testattu myös lapsilla. Kehitysmaassa asuvien pikkulasten älylliset kyvyt kohenivat selvästi jo ruokalusikallisella lihaa päivässä. Myös kala on tunnetusti hyväksi aivoille.

Kala on lihaa. Ihmettelen, miksi se pitää aina erikseen mainita.

Vierailija
79/79 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no jaa, ainakin minä voin hyvin syömällä joka päivää kananmunia, lihaa, maitoa ja myös tomaattia kurkkuamarjoja ja hedelmiä. Olen voinut hyvin jo 70 vuotta, ilman mitään sairauksia tai lääkkeitä. Ja monta lastakin olen synnyttänyt veronmaksajiksi tähän yhteiskuntaan.

https://journal.fi/tt/article/view/55970/18461

Muistatko tuota?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi