Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä noin 30-50v etätyöläinen! Työyhteisö alkaa olla ylikuormittunut ja kaivataan jotain yhteishenkeä kohottavaa. Mitä sinä toivoisit?

Vierailija
01.10.2020 |

Meillä on noin 80-100 hengen työyhteisö, joka nyt on ollut jo pitkään hajallaan etätöissä. Toimistolla käy 10 henkeä kerrallaan. Uudet työntekijät eivät tunne vanhoja, vanhat eivät uusia, yhteishenki syöksyy kohti nollaa.

Minkälaisia toimia sinä itse (noin 30-50v korkeasti koulutettu ihminen) toivoisit yhteishengen ylläpitämiseksi tai nostattamiseksi? Etänä pitäisi tottakai toteuttaa ja mielellään työaikana, jotta tähän osallistuttaisiin. Vapaa-ajalla ei luonnollisesti kenenkään ei voida olettaa osallistuvan mihinkään ylimääräiseen.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se näkyy että yhteishenki syöksyy nollaan?

Kyselyn perusteella ei koeta enää samanlaista sitoutumista. Jos ennen oltiin "me", niin nyt vain yksittäinen työntekijä yrityksessä. Työyhteisö ei ole enää osa identiteettiä. Ihmiset ovat tuntemattomia. Rautalangasta siis kärjistettynä: koen olevani osa perhettäni ja tunnen perheenjäseneni, mutten tunne olevani osa bussin 42 matkustajaryhmää, vaikka näen samat tyypit joka ikinen aamu työmatkalla. Voisin helposti kävellä työmatkat tai kulkea autolla, enkä kaipaisi niitä bussissa tavattuja tyyppejä pätkääkään, eikä niiden elämä kiinnosta minua. Jos taasen perheenjäsenelleni tapahtuisi jotain, olisin luonnollisesti kiinnostunut asiasta ja yrittäisin auttaa, jos jollain olisi huono olla. Sama työyhteisössä. Ennen oltiin kiinnostuneita työkavereista myös ihmisinä, nyt ne ovat vain palloja ruudulla nimikirjaimineen.

ap

Oikeasti uskot tuohon? Sori, mutta jos niitä ihmisiä kiinnostaisi, niin etäily ei vaikuttaisi asiaan. Jos se menisi niin, niin kukaan ei voisi luoda syviä ihmissuhteita täysin virtuaalisesti tai nettipelaaminen ei olisi niin suosittua. Nyt ihmisten ei ole vain tarvinnut esittää yhteishenkeä ja uskoa omaan valehteluunsa.

Jos tuollaisesta "tiiviistä ja perheenkaltaisesta" työyhteisöstä lähtee pois, niin kyllä se ennen niin rakas kollega unohtuu yhdessä päivässä, eikä häntä enää sen jälkeen muisteta. Kuulostaako tutulta? 

Vierailija
42/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti työpaikasta mihin sitä yhteishenkeä tarvitaan vai tarvitaanko sitä.

Omassani ollaan asiantuntijatehtävissä, suurin osa töistä tehdään itsenäisesti omassa työhuoneessa. (Luoja varjelkoon avokonttoreilta!) Välillä on suunnittelukokouksia, joissa esim nyt mietitään miten pärjätään koronan kanssa.

Vaikka minä en koe että tarvitsisin jotain mystistä yhteishenkeä, olen silti lojaali työpaikalleni ja teen työni niin hyvin kuin osaan.

En vain jaksa mitään tekopirteää ihmisten kanssa, joita en ole valinnut ystävikseni.

Kohteliaat ja asialliset välit kaikkien kanssa ja se riittää. 

Onneksi ei ole firman pikkujouluja tiedossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne työkaverit pääsivät jo puolessa vuodessa unohtumaan niin että heitä ei enää edes tunne? Minä muistan vielä kaikki, osan heistä liiankin hyvin.

Vierailija
44/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasittaa aina kun joku pikkupomo saa omasta mielestään hienon ”idean” hengen nostattamiseksi, tyypillisesti ne ovat pelkkää paskaa jotka kuivuvat kokoon, tyyliin virtuaalikahvit sun muut. Miksei voida vain keskittyä töihin ja unohdetaan typerät ja teennäiset leikit?

Tämä on tullut työntekijöiltä tämä toive järjestää jotain yhteistä etänä. 

ap

Kokoa heistä ideointitiimi, joka keksii miten toteutetaan.

No meillä on juuri tällainen. Eikä mikään idea ota tuulta alleen. Siksi täällä anonyyminä keräilen ideoita, jotta olisi jotain, mitä esittää muille. Olen jo esittänyt vaikka mitä ideoita, mutta vastaanotto on ollut aika nihkeä. Ja oikeasti tämänkokoinen työyhteisö on haasteellinen.

ap

Miksi olet koonnut ideointitiimin sellaisista työntekijöistä, joita ei edes kiinnosta tuollainen? Kerää sellainen porukka, jota kiinnostaa ja joilla on ideoita. Esim just ne työntekijät, jotka ovat esittäneet toiveen  järjestää jotain yhteistä etänä. 

Vierailija
45/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasittaa aina kun joku pikkupomo saa omasta mielestään hienon ”idean” hengen nostattamiseksi, tyypillisesti ne ovat pelkkää paskaa jotka kuivuvat kokoon, tyyliin virtuaalikahvit sun muut. Miksei voida vain keskittyä töihin ja unohdetaan typerät ja teennäiset leikit?

Aloittaja on varmasti juuri tuollainen epävarma pomo, joka pelkää kontrollin menettämistä ja yrittää väkisin ideoida jotain mukakivaa juttua ”yhteishengen” parantamiseksi. Poikkeuksetta suurin osa vihaa näitä älynväläyksiä, mutta toki perseennuolijat peukuttavat mitä idioottimaisimpiakin tempauksia.

En ole pomo, vaan työntekijä. Idea tähän lähti täysin työntekijöiltä ja lähestyimme pomoa aiheesta. Hän sanoi, että toteutetaan mitä tahansa, jos vain keksitte jotain kivaa. Hän ei siis itse aio järjestää mitään, mutta maksaa ja fasilitoi. 

Nyt sitten meidän (7 työntekijää) pitäisi itse miettiä, mikä olisi kivaa tälle koko porukalle. Minä itse toivoisin, että kaikki miettisivät jonkun jutun, jonka voi toteuttaa etänä ja sitten olisi joku kompakti parin tunnin Teams-kokous, jossa nämä ideat toteutettaisiin. Siis ihan mitä vaan tietokilpailusta musiikkiesitykseen ja uusien työntekijöiden esittelystä yhteiseen viininmaisteluun. Mitä vaan, mitä voi etänä tehdä. Minä olen tosi avoin, mutta huomaan, että tässä seitsemän hengen työryhmässä on juuri näitä "ei tartte tehdä mitään / en ainakaan osallistu, vaikka olis mikä" -tyyppejä. 

ap

Sulla ei ole kavereita?

Vierailija
46/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselyn perusteella ei koeta enää samanlaista sitoutumista. Jos ennen oltiin "me", niin nyt vain yksittäinen työntekijä yrityksessä. Työyhteisö ei ole enää osa identiteettiä. Ihmiset ovat tuntemattomia. Rautalangasta siis kärjistettynä: koen olevani osa perhettäni ja tunnen perheenjäseneni, mutten tunne olevani osa bussin 42 matkustajaryhmää, vaikka näen samat tyypit joka ikinen aamu työmatkalla. Voisin helposti kävellä työmatkat tai kulkea autolla, enkä kaipaisi niitä bussissa tavattuja tyyppejä pätkääkään, eikä niiden elämä kiinnosta minua. Jos taasen perheenjäsenelleni tapahtuisi jotain, olisin luonnollisesti kiinnostunut asiasta ja yrittäisin auttaa, jos jollain olisi huono olla. Sama työyhteisössä. Ennen oltiin kiinnostuneita työkavereista myös ihmisinä, nyt ne ovat vain palloja ruudulla nimikirjaimineen.

ap

Voi pyhä jeesus onko työpaikka jollekin joku kaverikerho? :D

Vierailija
47/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En minä ainakaan halua olla yhtään sen läheisempi työkaverien kanssa kuin samassa bussissa matkustavien. Yhtä lailla sattumalta sinne samaan työpaikkaan on päädytty, se eroaa bussimatkasta vain siinä, että siellä pitää porukalla työntää sitä yhteistä bussia. Minulla on perhe, vapaa-ajan harrastukset ja ystävät, en tarvitse työkavereita mihinkään muuhun kuin oman työni tekemiseen jotta saan palkkaa, suurinta osaa en edes siihen. Totta kai juttelem työkaverien kanssa joskus muustakin kuin työasioista, ihan kohteliaisuudesta ja ajankuluksi. Se satunnainen rupattelu kyllä riittää minulle, onneksi etätöissä sen määrä on minimissään ja voi keskittyä työhön ilman aikavarkaita.

Vierailija
48/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No meillä on juuri tällainen. Eikä mikään idea ota tuulta alleen. Siksi täällä anonyyminä keräilen ideoita, jotta olisi jotain, mitä esittää muille. Olen jo esittänyt vaikka mitä ideoita, mutta vastaanotto on ollut aika nihkeä. Ja oikeasti tämänkokoinen työyhteisö on haasteellinen.

ap

Ymmärsinkö väärin vai onko tämä provo?

Olet koonnut seitsemän ihmisen yhteishengen kohottamisesta innostuneen tiimin, jossa sinä olet ainut innostunut. Ja yrität päästä hyppyyttämään sadan hengen yhteisöä koska vain sinä kaipaat yhteishenkeä?

Olet ymmärtänyt väärin. Pomolle on tullut työntekijöiltä viestiä, että jotain yhteistä pitäisi järjestää, koska työhyvinvointi on kärsinyt ja yhteisöllisyyttä ei enää ole pitkän etäilyn jälkeen. Pomo asetti seitsemästä eri osastosta seitsemän ihmistä työryhmään, joka nyt suunnittelee jotain etänä toteutettavaa yhteistä kivaa työajalle.

Me seitsemän ollaan erilaisia ihmisiä. Suurin osa on tosi innostuneita ja avoimia kaikelle, mutta kaksi torppaavat kaiken. Siis ovat nekin innostuneita idealle, mutta mikään ehdotetuista ei vaan ole hyvä. Eivätkä itse keksi mitään. Tähän mennessä kaikki ehdotetut ovat olleet sellaisia, etteivät itse näihin haluaisi osallistua, mutta eivät ehdota mitään tilalle..

ap

Voit uskoa että sama suhdeluku pätee koko henkilöstöön. Heistäkin kaksi seitsemästä eli sadasta ihmisestä 28 inhoaisi järjestettyä etäpiristystä tai jättäisi kokonaan osallistumatta. Toki osuus voi olla isompikin; teihin suunnittelijoihin on varmaan valikoitunut suhteellisesti enemmän innostunutta ainesta. 

Vierailija
49/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyn ammattitaitoni palkkaa vastaan työnantajalleni.

En halua kaupan päälle mitään työtehtäviin liittymättömiä yhteishetkiä.

Vierailija
50/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Väärä palsta siis ideoiden hakuun. Poistun muualle ideoimaan.

ap

Vierailija
51/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taukojumppa 10min kerran viikossa. Jokainen vetää jumpan vuorollaan. Ei siinä tarvi hiki lentää tai olla notkea. Videoesittely myös vanhoista henkilöistä uusille henkilöille. Uudet on saatava porukkaan mukaan. Mitä jos uusilta kysyisi mikä olisi kivaa? Mitä kaipaisi?

Voisiko kahvihetkiä olla vaihtuvassa porukassa? Joku arvontasysteemi pitää vain kehittää,että vaihtuvuutta tosiaan tulee. Tai sitten ottaa erilaisia tilaisuuksia,just yhteiset lounaat,jotkut kuvakollaasit etäpäivän herkuista,karvakaverin etäpäivätoilailuista tms... niihin osallistuu ketkä haluavat osallistua.

Tietokilpailut ja viinin maistelu kuulosti hauskalta. Olut-ihmisille olut-maistelut ja smoothie-ihmisille smoothiemaistelut. Just jotain tollasia jäänmurtamisjuttuja.

Onko teillä tehty mitään henkilöstökyselyä hetkeen? Sieltä voisi tulla nimettömänä ajatuksia.

Vierailija
52/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista. Väärä palsta siis ideoiden hakuun. Poistun muualle ideoimaan.

ap

Kysy työpaikaltasi  niiltä ihmisiltä, jotka jotain yhteistä juttua halusivatkin. 

Vierailija
53/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäkahvit puhe- ja kuvayhteydellä: Esim Skype, Zoom, Microsoft Team, tms.

Ei toiminut meillä. En sano, etteikö jossain työyhteisössä voisi toimiakin.

Äänessä muutamat omasta mielestään tärkeimmät ja hauskimmat, joita ei kiinnostanut uudet - eikä vanhatkaan - työntekijät, vain omien hauskojen juttujen kertominen. Esimiehet yrittivät ohjata keskusteluja toisille urille, mutta hetken päästä jatkui taas sama.

Lopulta oli vaan suurin osa porukasta kiusaantuneesti hiljaa. Tämä etäkahvittelu loppui muutaman kerran jälkeen.

Jotain muuta pitäisi keksiä...

Ja tämä eroaa tavallisesta kahvitunnista miten?

Vierailija
54/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään teams-kahvit ei tähän asiaan auta, vaan työtä tulee sitten muuttaa. Tulisi olla enemmän yhteistyöprojekteja ja suunnitelmia hiottaisiin vaikka etä-workshop-alustalla (vaikka miro) sen sijaan, että pysytään tiukoissa toimenkuvaraameissa. Sehän muuttaa työtä ja yhteistyödynamiikkaa ihan täysin, eli ei mikään helppo rasti. Ja osa onkin täällä sanonut, että parin tekijän vinkuminen yksinäisyydestö ei ole tarpeeksi hyvä syy muutoksille.

Vierailija
55/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on oikeasti aika hankalaa, koska teitä on noin paljon. Esim joku Teamsin kautta toteutettu juttu (kuten aiemmin ehdotettu tietokilpailu)  ei oikein toimi noin isolle porukalle. Meillä on pieni työporukka (9 henkilöä) ja joka päivä samaan aikaan noin 30-60 minuutin etäpalaveri. Palaveri alkaa aina pikaisesti työasioilla, mutta sen jälkeen sana on vapaa. Tällä tavalla kesällä aloittanutkin työntekijä on päässyt vähän tutustumaan muihin. 

Vierailija
56/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Ymmärsinkö väärin vai onko tämä provo?

Olet koonnut seitsemän ihmisen yhteishengen kohottamisesta innostuneen tiimin, jossa sinä olet ainut innostunut. Ja yrität päästä hyppyyttämään sadan hengen yhteisöä koska vain sinä kaipaat yhteishenkeä?

Olet ymmärtänyt väärin. Pomolle on tullut työntekijöiltä viestiä, että jotain yhteistä pitäisi järjestää, koska työhyvinvointi on kärsinyt ja yhteisöllisyyttä ei enää ole pitkän etäilyn jälkeen. Pomo asetti seitsemästä eri osastosta seitsemän ihmistä työryhmään, joka nyt suunnittelee jotain etänä toteutettavaa yhteistä kivaa työajalle.

Me seitsemän ollaan erilaisia ihmisiä. Suurin osa on tosi innostuneita ja avoimia kaikelle, mutta kaksi torppaavat kaiken. Siis ovat nekin innostuneita idealle, mutta mikään ehdotetuista ei vaan ole hyvä. Eivätkä itse keksi mitään. Tähän mennessä kaikki ehdotetut ovat olleet sellaisia, etteivät itse näihin haluaisi osallistua, mutta eivät ehdota mitään tilalle..

ap

Eikös yksinkertaisin ratkaisu ole vapaaehtoinen osallistuminen näihin?

Vierailija
57/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä parhaimmat ideat mitä meillä on ollut tiimeillä ovat olleet yllätysjutut kotiin. Just joku ruokajuttu tai vaikka fazerin suklaalevy kustomoidulla tekstillä postin kautta. Pieniä juttuja, mutta asioita jotka tuntuu kivalta. Kokoontumiset tms. vähänkin isommalla porukalla ovat vähän outoja, vaikka niitäkin jotkut tiimit ovat tehneet

Vierailija
58/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Missä tämä näkyy eli onko tälle perusteluita? Näyttääkö joku mittari punaista? Onko palaute tullut vain muutamalta joiden kanssa olet samaa mieltä? Onko suuri enemmistö samaa mieltä?

Veikkaan, että "huono ilmapiiri" on vain mutuilua ja toive turhiin tapahtumiin on tullut muutamalta "ekstrovertti-apinalta" kuten joku täällä vähemmän kauniisti ilmaisi.

Mun vinkki: järjestä jotain, mutta osallistuminen pitää olla vapaaehtoista. Katso sitten tulevatko kaikki ja vedä siitä johtopäätökset.

Vierailija
59/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etäkahvit puhe- ja kuvayhteydellä: Esim Skype, Zoom, Microsoft Team, tms.

Ei toiminut meillä. En sano, etteikö jossain työyhteisössä voisi toimiakin.

Äänessä muutamat omasta mielestään tärkeimmät ja hauskimmat, joita ei kiinnostanut uudet - eikä vanhatkaan - työntekijät, vain omien hauskojen juttujen kertominen. Esimiehet yrittivät ohjata keskusteluja toisille urille, mutta hetken päästä jatkui taas sama.

.

Ihan samalla tavalla käy siinäkin tapauksessa, että porukka tapaa kasvokkain. 

Vierailija
60/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kokeilkaa teams-kahvituntia. Toki ei niihin 100 hlö voi osallistua.

No eihän tuollainen määrä ole normaalisti kahvillakaan yhtäaikaa. Luulisi tuon jakautuvan oikeasti pienempiin ryhmiin.

Mutta joo, mieltä ei kohota yhtään kokoontua yhteen näkemään toisia. Meillä on ryhmässä monen ikäistä. Osa viettää lennokasta vapaa-aikaa oluttuopin ääressä, osalla on pieniä lapsia päiväkodissa tai koulussa, joukkueharrastuksissa... koronatesteissä on käyty.

Skype aamukahvit riittävät oikein hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme