Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä noin 30-50v etätyöläinen! Työyhteisö alkaa olla ylikuormittunut ja kaivataan jotain yhteishenkeä kohottavaa. Mitä sinä toivoisit?

Vierailija
01.10.2020 |

Meillä on noin 80-100 hengen työyhteisö, joka nyt on ollut jo pitkään hajallaan etätöissä. Toimistolla käy 10 henkeä kerrallaan. Uudet työntekijät eivät tunne vanhoja, vanhat eivät uusia, yhteishenki syöksyy kohti nollaa.

Minkälaisia toimia sinä itse (noin 30-50v korkeasti koulutettu ihminen) toivoisit yhteishengen ylläpitämiseksi tai nostattamiseksi? Etänä pitäisi tottakai toteuttaa ja mielellään työaikana, jotta tähän osallistuttaisiin. Vapaa-ajalla ei luonnollisesti kenenkään ei voida olettaa osallistuvan mihinkään ylimääräiseen.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasittaa aina kun joku pikkupomo saa omasta mielestään hienon ”idean” hengen nostattamiseksi, tyypillisesti ne ovat pelkkää paskaa jotka kuivuvat kokoon, tyyliin virtuaalikahvit sun muut. Miksei voida vain keskittyä töihin ja unohdetaan typerät ja teennäiset leikit?

Tämä on tullut työntekijöiltä tämä toive järjestää jotain yhteistä etänä. 

ap

Kokoa heistä ideointitiimi, joka keksii miten toteutetaan.

Vierailija
22/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasittaa aina kun joku pikkupomo saa omasta mielestään hienon ”idean” hengen nostattamiseksi, tyypillisesti ne ovat pelkkää paskaa jotka kuivuvat kokoon, tyyliin virtuaalikahvit sun muut. Miksei voida vain keskittyä töihin ja unohdetaan typerät ja teennäiset leikit?

Aloittaja on varmasti juuri tuollainen epävarma pomo, joka pelkää kontrollin menettämistä ja yrittää väkisin ideoida jotain mukakivaa juttua ”yhteishengen” parantamiseksi. Poikkeuksetta suurin osa vihaa näitä älynväläyksiä, mutta toki perseennuolijat peukuttavat mitä idioottimaisimpiakin tempauksia.

En ole pomo, vaan työntekijä. Idea tähän lähti täysin työntekijöiltä ja lähestyimme pomoa aiheesta. Hän sanoi, että toteutetaan mitä tahansa, jos vain keksitte jotain kivaa. Hän ei siis itse aio järjestää mitään, mutta maksaa ja fasilitoi. 

Nyt sitten meidän (7 työntekijää) pitäisi itse miettiä, mikä olisi kivaa tälle koko porukalle. Minä itse toivoisin, että kaikki miettisivät jonkun jutun, jonka voi toteuttaa etänä ja sitten olisi joku kompakti parin tunnin Teams-kokous, jossa nämä ideat toteutettaisiin. Siis ihan mitä vaan tietokilpailusta musiikkiesitykseen ja uusien työntekijöiden esittelystä yhteiseen viininmaisteluun. Mitä vaan, mitä voi etänä tehdä. Minä olen tosi avoin, mutta huomaan, että tässä seitsemän hengen työryhmässä on juuri näitä "ei tartte tehdä mitään / en ainakaan osallistu, vaikka olis mikä" -tyyppejä. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin itse 45v yhteistä etäjoogatuntia. Sitten verkkokirjamessuille olisi kiva saada lippu, vaikkei siellä välttämättä kävisi ryhmänä.

Etäyhteydellä on kyllä hankala ylläpitää yhteishenkeä. Meillä on ollut päivittäiset aamukahvit, mutta 10 hengen tiimien kesken ja osallistuminen on vapaaehtoista. Kaikki eivät käy niissä, mutta ne ovat ylläpitäneet yhteishenkeä.

Vierailija
24/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän iso porukka järjestää jotain "yhteistä". Mutta voisiko väkeä jakaa, yli osastorajojen?

Jonain kauniina aamuna esim. teams-kävely, puhelimilla, jokainen lähtee sieltä missä on. Joku johtaa puhetta, ja jakaa puheenvuoroja, kukin voisi matkan varrelta jakaa kuvina sitä mitä näkee.  

Joku oikeasti mielenkiintoinen luento (ehdottomasti hyvä ja vetävä puhuja) etäyhteyksin, jaksamisesta tms.,  tai vaikka jumppa, tms. Tai sekä että. Mukaan lahjakortti, jolla voisi esim. Woltilta tilata lounaan, tai sitten jos järjestyy, joku valmis lähetys jokaisen ovelle, lounasta, aamupalaa, tai vaikkapa pieni skumppa ja joku pieni suolainen + makea iltapäiväkahville. 

Jos meillä alettaisiin järjestämään tuollaisia teams-kävelyjä mitä tässä kuvattiin, niin alkaisin kiivaasti katsella uutta duunia. Uskomattoman naismaisen typerä idea.

Vierailija
25/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No meillä on juuri tällainen. Eikä mikään idea ota tuulta alleen. Siksi täällä anonyyminä keräilen ideoita, jotta olisi jotain, mitä esittää muille. Olen jo esittänyt vaikka mitä ideoita, mutta vastaanotto on ollut aika nihkeä. Ja oikeasti tämänkokoinen työyhteisö on haasteellinen.

ap

Vierailija
26/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivon mahdollisimman vähän tuollaisia "yhteishengen" korotuksia. Vihaan tuollaisia, ovat niin teennäisiä eikä niissä oikeasti yhteishenki parane millään tavalla. Minun mielialaa ja työmotivaatiota nostaisi parhaiten ylimääräinen vapaa tai palkankorotus.

Vierailija
27/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Just. Porukan kovaäänisimmät suunpieksäjät ja innokkaimmat perseennuolijat voivat sitten yhdessä suunnitella ohjelmaa, jota kaikki muut vihaavat.

Vierailija
28/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon Kanarian matkaa.

Vierailija
29/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe minkään valtakunnan tarvetta yhteishengen kohotukselle. Tai koko yhteishengelle muutenkaan. En ota osaa mihinkään höpönlöpö-kahvipalavereihin, eikä tietääkseni paria lukuun ottamatta muutkaan. Jos mahdollista, skippaan kaikki mahdolliset hömppä-ajanhaaskaus-tiimipäivät sun muut myös. Paras ja ainoa motivaattori on palkka, muuten en olisi missään tekemissä noiden ihmisten kanssa.

Kiitos tästä. Et siis ollut kysymykseni kohderyhmää.

ap

Vierailija
30/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No meillä on juuri tällainen. Eikä mikään idea ota tuulta alleen. Siksi täällä anonyyminä keräilen ideoita, jotta olisi jotain, mitä esittää muille. Olen jo esittänyt vaikka mitä ideoita, mutta vastaanotto on ollut aika nihkeä. Ja oikeasti tämänkokoinen työyhteisö on haasteellinen.

ap

Ymmärsinkö väärin vai onko tämä provo?

Olet koonnut seitsemän ihmisen yhteishengen kohottamisesta innostuneen tiimin, jossa sinä olet ainut innostunut. Ja yrität päästä hyppyyttämään sadan hengen yhteisöä koska vain sinä kaipaat yhteishenkeä?

Vierailija
31/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräinen vapaapäivä ja kahden tonnin bonus käteen jokaiselle, taatusti paranee henki ja motivaatio toisin kuin jollain yhteisellä perseenheiluttelu-naurujoogahetkellä teamsissa.

Vierailija
32/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se näkyy että yhteishenki syöksyy nollaan?

Kyselyn perusteella ei koeta enää samanlaista sitoutumista. Jos ennen oltiin "me", niin nyt vain yksittäinen työntekijä yrityksessä. Työyhteisö ei ole enää osa identiteettiä. Ihmiset ovat tuntemattomia. Rautalangasta siis kärjistettynä: koen olevani osa perhettäni ja tunnen perheenjäseneni, mutten tunne olevani osa bussin 42 matkustajaryhmää, vaikka näen samat tyypit joka ikinen aamu työmatkalla. Voisin helposti kävellä työmatkat tai kulkea autolla, enkä kaipaisi niitä bussissa tavattuja tyyppejä pätkääkään, eikä niiden elämä kiinnosta minua. Jos taasen perheenjäsenelleni tapahtuisi jotain, olisin luonnollisesti kiinnostunut asiasta ja yrittäisin auttaa, jos jollain olisi huono olla. Sama työyhteisössä. Ennen oltiin kiinnostuneita työkavereista myös ihmisinä, nyt ne ovat vain palloja ruudulla nimikirjaimineen.

ap

Vierailija
33/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädit taas ideoivat 😂😂😂 onneksi olen miesvaltaisessa työyhteisössä, missä kukaan ei koe velvollisuudekseen järjestää mitään leikkihetkiä.

Vierailija
34/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe minkään valtakunnan tarvetta yhteishengen kohotukselle. Tai koko yhteishengelle muutenkaan. En ota osaa mihinkään höpönlöpö-kahvipalavereihin, eikä tietääkseni paria lukuun ottamatta muutkaan. Jos mahdollista, skippaan kaikki mahdolliset hömppä-ajanhaaskaus-tiimipäivät sun muut myös. Paras ja ainoa motivaattori on palkka, muuten en olisi missään tekemissä noiden ihmisten kanssa.

Kiitos tästä. Et siis ollut kysymykseni kohderyhmää.

ap

Nimenomaan olen; työskentelen etätyössä kuormittuneessa työyhteisössä, jossa koko ajan järjestetään jotain aivan sietämättömän turhaa etäpiristyspaskaa ja kuvitellaan, että yhteishenki on se ongelma, koska sitä on aina helppo lähteä syyttämään sen sijaan, että pomot katsoisivat peiliin. Tosiasiassa kommunikaatiokanavia ei vain ole saatu toimimaan etätyöoloissa tarpeeksi hyvin kun valtaosa esimiehistä kieltäytyy olemasta saavutettavissa, kehityskeskustelut sun muut on kaikki lopetettu ja mikään ei toimi.

Parasta työhyvinvoinnin kannalta on olla kuormittamasta lisää tuollaisella turhalla ja ahdistavalla roskalla ja pohtia ennemmin johtamisjärjestelmän ja työkuorman korjausta. Kaikista vastenmielisintä jos joutuisi pitämään kameraa päällä vaikka lenkillä ja päästämään työyhteisön sinne, mistä haluan pitää sen niin kaukana kuin ikinä mahdollista.

Ethän sitten painosta tai pakota ketään osallistumaan?

Vierailija
35/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on varmasti juuri tuollainen epävarma pomo, joka pelkää kontrollin menettämistä ja yrittää väkisin ideoida jotain mukakivaa juttua ”yhteishengen” parantamiseksi. Poikkeuksetta suurin osa vihaa näitä älynväläyksiä, mutta toki perseennuolijat peukuttavat mitä idioottimaisimpiakin tempauksia.

En ole pomo, vaan työntekijä. Idea tähän lähti täysin työntekijöiltä ja lähestyimme pomoa aiheesta. Hän sanoi, että toteutetaan mitä tahansa, jos vain keksitte jotain kivaa. Hän ei siis itse aio järjestää mitään, mutta maksaa ja fasilitoi. 

Nyt sitten meidän (7 työntekijää) pitäisi itse miettiä, mikä olisi kivaa tälle koko porukalle. Minä itse toivoisin, että kaikki miettisivät jonkun jutun, jonka voi toteuttaa etänä ja sitten olisi joku kompakti parin tunnin Teams-kokous, jossa nämä ideat toteutettaisiin. Siis ihan mitä vaan tietokilpailusta musiikkiesitykseen ja uusien työntekijöiden esittelystä yhteiseen viininmaisteluun. Mitä vaan, mitä voi etänä tehdä. Minä olen tosi avoin, mutta huomaan, että tässä seitsemän hengen työryhmässä on juuri näitä "ei tartte tehdä mitään / en ainakaan osallistu, vaikka olis mikä" -tyyppejä. 

ap

Usko vaan, mitään piristävää ei tapahdu "etänä yhdessä" -periaatteella. Kaikki ylimääräinen Teams-touhu on vain rasite.

Tässä oikeasti piristävien kolmen kärki koostettuna:

- Ylimääräinen vapaa

- Pieni palkanlisä, kertaluontoinen "piristysraha"

- Lahjakortti ruokaan tai virkistystoimintaan (urheiluliikkeet, kirjakaupat)

Vierailija
36/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin 12 hengen tiimilleni livekehityspäivän. Iso neukkari niin turvavälejä saattoi pitää ja viihdeosuus ulkona.

Vierailija
37/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli eräs etätapahtuma, jossa oli mentalisti Pete Poskiparta esiintymässä. Kuuntelijoita oli monta sataa ja palaute positiivista. En tiedä nostattaako yhteishenkeä mutta ainakin pieni piristys? Ohjelmaan voisi myös lisätä jotain gallupeja tai vastaavaa, jotta porukka voisi osallistua - meillä ainakin toimi. Sitten lisäksi jokaiselle lahjakortti, jotta voi hakea hyvää ruokaa tapahtuman ajaksi, esim. vaikka Picniciin, niitähän on ympäri Suomea eli ei pitäisi olla paikkariippuvainen.

Vierailija
38/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olen tehnyt sekä etänä, että työpaikalla olen oppinut sen miten paljon siitä päivästä menee loppujen lopuksi hukkaan, kun milloin kenenkin kanssa siellä työpaikalla rupatellen. Nyt kun se on jäänyt  pois olen löytäynyt siitä itse työstä uutta sisältöä, halua kehittyä ja oppia.

Vierailija
39/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutuskisa. Voittajalle sitten joulukinkku.

Vierailija
40/100 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Ymmärsinkö väärin vai onko tämä provo?

Olet koonnut seitsemän ihmisen yhteishengen kohottamisesta innostuneen tiimin, jossa sinä olet ainut innostunut. Ja yrität päästä hyppyyttämään sadan hengen yhteisöä koska vain sinä kaipaat yhteishenkeä?

Olet ymmärtänyt väärin. Pomolle on tullut työntekijöiltä viestiä, että jotain yhteistä pitäisi järjestää, koska työhyvinvointi on kärsinyt ja yhteisöllisyyttä ei enää ole pitkän etäilyn jälkeen. Pomo asetti seitsemästä eri osastosta seitsemän ihmistä työryhmään, joka nyt suunnittelee jotain etänä toteutettavaa yhteistä kivaa työajalle.

Me seitsemän ollaan erilaisia ihmisiä. Suurin osa on tosi innostuneita ja avoimia kaikelle, mutta kaksi torppaavat kaiken. Siis ovat nekin innostuneita idealle, mutta mikään ehdotetuista ei vaan ole hyvä. Eivätkä itse keksi mitään. Tähän mennessä kaikki ehdotetut ovat olleet sellaisia, etteivät itse näihin haluaisi osallistua, mutta eivät ehdota mitään tilalle..

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi