Valmentaja valmentaa vain kilparyhmää
Lapseni aloitti jalkapallon noin vuosi sitten. Hän on nyt 8-vuotias. Joukkue on aika iso ja se on jaettu tasoryhmiin. Onko jalkapallossa ihan tavallista, että joukkueen vastuuvalmentaja valmentaa vain kilparyhmää eikä muita lapsia ollenkaan? Lastani valmentaa harjoituksissa aina joku apuvalmentaja (jonkun pelaajan isä) ja samoin myös peleissä. Vastuuvalmentajaa ei oikeastaan edes näe.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, no en kyllä suosittele sitten jalkapalloa kenellekään harrastukseksi. Osa isävalmentajista on ok, osa ei. Ja siitä ei kai saa sanoa mitään, kun tekevät ilmaiseksi töitä.
80- ja 90-luvuilla oli normaalia, että joukkueessa oli yhden joukkueellisen verran pelaajia. Jonkun pelaajista vanhempi valmensi, toinen oli jooukkueenjohtaja. Joukkue sitten kuului seuraan, millä oli useampia joukkueita. Treenit oli lähikoulun hiekkakentällä. Kustannuksetkin toki olivat erilaiset kuin nykypäivänä, mutta tämä on valintakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tuli kyllä seuraan oppimaan jalkapalloa, ei höntsäämään. Sitä voi tehdä välitunnilla ja ip-kerhossa ihan ilmaiseksi.
Jos tämä näin menee, niin ilmeisesti jalkapallo pitää aloittaa n. 4-vuotiaana ja vanhempien pitää lisäksi harjoittaa lapsen taitoja lisäksi kotona. Näin saadaan lapsi sitten sinne kilparyhmään ja valmennuksen pariin. Kun kilparyhmän ulkopuolisia lapsia ei valmenneta kunnolla, ei ole pelkoa siitä, että joku heistä kehittyisi kilparyhmän tasolle.
Tämmöistä on jalkapallo. Ei ihme, että Suomi ei siinä pärjää. Suuri osa lapsista heitetään roskikseen jo 7-vuotiaana.
Tuossa tapauksessa seura on epäonnistunut ja kannattaa mennä muualle. Olet ihan oikeassa että tuossa muodostuu herkästi mainitsemasi noidankehä jossa aikaisemmin aloittaneet saavat paremmat olosuhteet ja se edelleen kasvattaa tuota tasoeroa. Asiallisessa seurassa on pätevää valmennusta myös niille uusille ja hitaammin kehittyville, on täysin mahdollista nousta ryhmästä toiseen ja sitä tapahtuu tosi paljon.
Avaisana on harjoittelu. Fakta on se että 7-8 -vuotiaan kilpapelaajan pitää melkein harjoitella 2-3 h/vko omalla ajalla. Takaa jos mielii ohi niin pitää harjoitella vähintään saman verran omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi tuli kyllä seuraan oppimaan jalkapalloa, ei höntsäämään. Sitä voi tehdä välitunnilla ja ip-kerhossa ihan ilmaiseksi.
Jos tämä näin menee, niin ilmeisesti jalkapallo pitää aloittaa n. 4-vuotiaana ja vanhempien pitää lisäksi harjoittaa lapsen taitoja lisäksi kotona. Näin saadaan lapsi sitten sinne kilparyhmään ja valmennuksen pariin. Kun kilparyhmän ulkopuolisia lapsia ei valmenneta kunnolla, ei ole pelkoa siitä, että joku heistä kehittyisi kilparyhmän tasolle.
Tämmöistä on jalkapallo. Ei ihme, että Suomi ei siinä pärjää. Suuri osa lapsista heitetään roskikseen jo 7-vuotiaana.
Lapsen pitää itse olla innostunut harrastuksestaan, että jaksaa harjoitella myös vapaa-ajallaan. Tällä tarkoitan siis ihan pallonkäsittelyä ym. Niinkuin kaikessa harrastamisessa, kaikista ei tule maailman huippuja vaikka vanhemmat kuinka haluaisivat.
Tuota samaa olen ihmetellyt kuin mitä ap: kin. Kaikki maksaa samat maksut mutta samaa valmennusta ei saada. Ja huom! Ymmärrän ryhmiin jaon, mutta sitä en ymmärrä, että samaa valmennusta ei saa. Kuka sen valmennuksen päättää? Joku lapsi voi nyt olla vähän huonompi kuin toinen mutta vuoden päästä parempi jne. Kuka päättää? Jonkun faija? Yleensä kun noiden valmentajien lapset kuuluvat tuohon " parempaan" ryhmään.
Ja meillä harrastetaan muutakin kun jalkapalloa ja muissakin harrastuksissa on jaettu koko joukkue pienempiin ryhmiin (on myös faijavelmennusta) Erotuksena vaan se että jokainen "alaryhmä" saa kyllä täysin saman valmennuksen kun kaikki muutkin. Kuten joku täällä mainitsi, ryhmät kiertävät eri pisteille.
En yhtään ihmettele että Suomi ei ole kovin kummoinen jalkapallomaa, kun valmennus on mitä on. Samat mahdollisuudet kaikille pitäisi antaa valmennuksessa vaikka olisikin jaettu eri tasoryhmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pitää itse olla innostunut harrastuksestaan, että jaksaa harjoitella myös vapaa-ajallaan. Tällä tarkoitan siis ihan pallonkäsittelyä ym. Niinkuin kaikessa harrastamisessa, kaikista ei tule maailman huippuja vaikka vanhemmat kuinka haluaisivat.
Juuri näin. Jalkapallo on niin kilpailtua touhua että lapsella pitää olla se palo. Pelkästään virallisissa joukkueen tapahtumissa käymällä ei siellä kilparyhmässä pitkään viihdytä tai sinne nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, no en kyllä suosittele sitten jalkapalloa kenellekään harrastukseksi. Osa isävalmentajista on ok, osa ei. Ja siitä ei kai saa sanoa mitään, kun tekevät ilmaiseksi töitä.
Olisi tuosta ollut reilua sanoa heti alussa, niin olisi ymmärretty olla tulematta.
Millä ihmeellä tuo vastuuvalmentaja edes päättää nuo tasoryhmät, kun ei poikia tunne edes. Kysyykö se isävalmentajilta? Ovatko he puolueettomia? No eivät.
Miten noin kivan lajin juniorivalmennuksesta on tehty noin kammottavaa? En suosittele kenellekään.
ap
Kannattaa ehkä koittaa toista seuraa ennen luin dumaa koko homman ja lajin. Faijavalmentajat ovat pakollinen paha, ilmankaan ei voi olla koska muuten maksut olisivat aivan tähtitieetellisiä. Siinä olet oikeassa että meitä on hyviä ja huonoja. Jos olette pk-seudulla niin klubiin mukaan vaan.
Ei ole se ongelma edes tuo. Koulutettuja valmentajia, jotka motivoituisivat höntsäporukan valmentamisesta ei vain ole olemassakaan. Edes rahalla.
Rahalla kyllä saa mutta sitten pitää latoa tiskiin kuukausipalkkaa ja samaan aikaan valmentajan työsuorite on 10 h viikko. Ongelma on se että sellaista rahaa ei ole isossa mittakaavassa tarjolla joka mahdollistaa täysipäiväisen juniorivalmennnuksen todella isossa mittakaavassa.
Ammattijuniorijalkapallovalmentajia rekrytoineena voin sanoa, että kyllä innostus lopahtaa hakijalla siinä vaiheessa kun selviää, että rooliin kuuluu myös niiden höntsäryhmien vetäminen. Siitä kun ei kerää itselleen yhtään minkäännäköistä meriittilistaa seuraavaa duunia haettaessa. Kun valmentaja on just niin menestynyt kuin sen joukkue on, ei yhtään enempää.
Meillä lapsi halusi itse joukkueeseen ja pelaa ja myös harjoittelee vapaa-ajalla. Koulussa pelaa jalkapalloa hyvinkin 1-2 h päivässä. Lisäksi harjoittelee itsekseen. Mutta kai hän silti on toivoton tapaus.
En minä ymmärtänyt, että 7-vuotiaan mahdollisuudet saada edes kunnollista valmennusta ovat ihan förbi.
Ja miksi näihin ei-kilparyhmiin viitataan koko ajan sanalla "Höntsäryhmä"? Siellä on lapsia, jotka ovat aloittaneet myöhemmin. Samanlaista valmennusta sen pitäisi olla kuin muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi halusi itse joukkueeseen ja pelaa ja myös harjoittelee vapaa-ajalla. Koulussa pelaa jalkapalloa hyvinkin 1-2 h päivässä. Lisäksi harjoittelee itsekseen. Mutta kai hän silti on toivoton tapaus.
En minä ymmärtänyt, että 7-vuotiaan mahdollisuudet saada edes kunnollista valmennusta ovat ihan förbi.
Älä nyt ole uusavuton. Ota yhteyttä seuraan, keskustele valmentajan kanssa ja tarvittaessa vaihtaa seuraa. 7-vuotiaana vielä aivan kaikki on mahdollista jos tilanne on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et lapsellesi kerro, että on toivoton tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa olen ihmetellyt kuin mitä ap: kin. Kaikki maksaa samat maksut mutta samaa valmennusta ei saada. Ja huom! Ymmärrän ryhmiin jaon, mutta sitä en ymmärrä, että samaa valmennusta ei saa. Kuka sen valmennuksen päättää? Joku lapsi voi nyt olla vähän huonompi kuin toinen mutta vuoden päästä parempi jne. Kuka päättää? Jonkun faija? Yleensä kun noiden valmentajien lapset kuuluvat tuohon " parempaan" ryhmään.
Ja meillä harrastetaan muutakin kun jalkapalloa ja muissakin harrastuksissa on jaettu koko joukkue pienempiin ryhmiin (on myös faijavelmennusta) Erotuksena vaan se että jokainen "alaryhmä" saa kyllä täysin saman valmennuksen kun kaikki muutkin. Kuten joku täällä mainitsi, ryhmät kiertävät eri pisteille.
En yhtään ihmettele että Suomi ei ole kovin kummoinen jalkapallomaa, kun valmennus on mitä on. Samat mahdollisuudet kaikille pitäisi antaa valmennuksessa vaikka olisikin jaettu eri tasoryhmiin.
Meillä ei maksa, kilparyhmät treenaa 4x vkossa, harrasteryhmät 2. Joukkuemaksu on harrasteryhmissä 50% kilparyhmän maksusta, seuramaksu on kaikilla sama. Kaksi kertaa vuodessa on try outit eli vapaat harjoitukset, joissa harrasteryhmäläinen voi tulla antamaan näyttöjä kilparyhmään siirtymiseksi. Aika vähän siellä aktemian treeneissä oman seuran poikia on näkynyt, naapuriseurojen väkeä kyllä. Ja valitettavasti aina se "sama valmennus" ei edes onnistu. Kilparyhmälle voi vetää tunnin kenttätreeneissä 5-6 eri harjoitusta, harrasteryhmässä on hyvä, jos läpi saadaan vedettyä 3. Iso aika menee harjoituksen selittämiseen jokaiselle erikseen (kilparyhmässä toi onnistuu yhdellä sanomisella), mahdolliseen harjoitteen helpottamiseen, kun ei vaan onnistu porukalta se alkuperäinen, , kurinpitoon jne. Paperilla kaikki tekevät samat, ammttivalmentajan tekemät harjoitukset, todellisuudessa iso osaa jää tekemättä, Ei sen valmentajan puuttumisen takia vaan sen porukan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei maksa, kilparyhmät treenaa 4x vkossa, harrasteryhmät 2. Joukkuemaksu on harrasteryhmissä 50% kilparyhmän maksusta, seuramaksu on kaikilla sama. Kaksi kertaa vuodessa on try outit eli vapaat harjoitukset, joissa harrasteryhmäläinen voi tulla antamaan näyttöjä kilparyhmään siirtymiseksi. Aika vähän siellä aktemian treeneissä oman seuran poikia on näkynyt, naapuriseurojen väkeä kyllä. Ja valitettavasti aina se "sama valmennus" ei edes onnistu. Kilparyhmälle voi vetää tunnin kenttätreeneissä 5-6 eri harjoitusta, harrasteryhmässä on hyvä, jos läpi saadaan vedettyä 3. Iso aika menee harjoituksen selittämiseen jokaiselle erikseen (kilparyhmässä toi onnistuu yhdellä sanomisella), mahdolliseen harjoitteen helpottamiseen, kun ei vaan onnistu porukalta se alkuperäinen, , kurinpitoon jne. Paperilla kaikki tekevät samat, ammttivalmentajan tekemät harjoitukset, todellisuudessa iso osaa jää tekemättä, Ei sen valmentajan puuttumisen takia vaan sen porukan takia.
Kuvailet nyt jotain +10 ikäryhmää. Keskustelu lähti ihan lapsista.
En ole kertonut, mutta lapsi puhuu itse "hyvistä pojista" ja "huonoista pojista". Valmentaja on hyvien poikien kanssa, hän itse on huono poika.
Olen kysynyt asiasta, mutta tämä on "seuran valmennuslinja". Olen seuran vaihtamisen kannalla, mutta jos se on samaa scheissea joka paikassa, niin kannattaako sekään?
Vierailija kirjoitti:
En ole kertonut, mutta lapsi puhuu itse "hyvistä pojista" ja "huonoista pojista". Valmentaja on hyvien poikien kanssa, hän itse on huono poika.
Olen kysynyt asiasta, mutta tämä on "seuran valmennuslinja". Olen seuran vaihtamisen kannalla, mutta jos se on samaa scheissea joka paikassa, niin kannattaako sekään?
Kerro nyt alue millä vaikutatte?
Isohko kaupunki, ei aivan etelässä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasoryhmät tuli meille sinä vuonna kun pojat täytti 8v. Sitä ennen pelatiin ns. kaupunginosajoukkueina.
Vierailija kirjoitti:
Isohko kaupunki, ei aivan etelässä.
ap
Vaikea nyt mitään seuraa suositella näillä spekseillä. Menkää kokeilemaan muita seuroja, äkkiä sen menon näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasoryhmät tuli meille sinä vuonna kun pojat täytti 8v. Sitä ennen pelatiin ns. kaupunginosajoukkueina.
Ei missään 8-vuotiailla ole neljää treeniä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
No olisiko aika hakea sinne kilparyhmään? Tuo lasten päässä muhiva hyvä/huono jaottelu ei kyllä poistu mihinkään, oma poika on akatemian "huonoja" omasta mielestään ja toki se, että istuu penkillä käytännössä kaikki ELL pelit vahvistaa tuota fiilistä. Alemman kilparyhmän peleissä pelaa sitten täydet minuutit melkoisilla tehoilla, mutta eihän se merkitse lapselle mitään...
Rahalla kyllä saa mutta sitten pitää latoa tiskiin kuukausipalkkaa ja samaan aikaan valmentajan työsuorite on 10 h viikko. Ongelma on se että sellaista rahaa ei ole isossa mittakaavassa tarjolla joka mahdollistaa täysipäiväisen juniorivalmennnuksen todella isossa mittakaavassa.