Facebookin unelmaparisuhteet todella usein kulissia!
Onko teilläkin näitä facebook-ystäviä, joiden tilapäivitykset täyttyvät kumppanin hehkuttamisesta ja söpöistä yhteiskuvista, ja joiden parisuhdetta seuraa sivusta suorastaan kadehtien ja miettien, että miksei meillä ole noin auvoista ja romanttista? Sitten ykskaks he eroavat ja taustalta paljastuu todella likaisiakin juttuja pettämisineen jne.
Omalla kaverilistallani tapahtui tällainen ero jo kolmannen kerran tänä vuonna! Muutenkin tuntuu, että ns. unelmaliitot ja varsinkaan unelmamiehet ovat harvoin niin ihania, kuin ulospäin annetaan ymmärtää...
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 08:26"]
Haha, niin perus-suomalaista pessimismiä ja negatiivisuutta. "Kell' onni on, se onnen kätkeköön" tiesi Leino jo ahdistuksensa lähteeksi aikanaan.
[/quote]
Odotinkin koska tämä suomalainen pessimismi ja kateus-kortti vedetään esiin :D
Ei kyse ole siitä ainakaan mun kohdalla. Koittakaa nyt ymmärtää, että olemme erilaisia ihmisiä ja toiset vain ei tarvitse sitä julkista herutusta sen onnellisuutensa pönkittämiseen!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 07:48"]
Höpö höpö! Minä olen joskus kehunut miestäni Facebookissa, samoin kuin monet ystäväni, joiden tiedän ihan oikeastikin olevan todella onnellisessa parisuhteessa. Jos joku on valehdellut parisuhteensa tilasta, se ei tarkoita, että kaikki tekisivät niin. Olen ollut naimisissa 15 vuotta, joten mistään tuoreesta suhteesta ei ole kysymys. Minun mieheni on oikeasti ystävällinen, rakastaa minua sellaisena kuin olen ja on maailman ihanin!
[/quote]
Olisikohan tässä ylläolevassa kirjoituksessa se avainsana "joskus". Mielestäni AP kertoo pariskunnista, jotka hehkuttavat "koko ajan", "yhtenään".
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 23:33"]
mä en myöskään ymmärrä, miksi ihminen on facebookissa, jos
a) ei halua lukea toisten päivityksiä
b) ei halua itse kertoa sinne mitään
WTF???
Ei siellä ole pakko olla, jos ei tykkää toisten päivityksistä! Tai miksi olet siellä, jos et halua jakaa itsestäsi mitään...?
[/quote]
Tiedän itseni lisäksi monta ihmistä joilla on facebookprofiili vaikka periaatteessa ei sitä käytäkään. Valtaosalle meistä se on tavallaan pakko, yhdistystemme, joissa olemme mukana, viestit alkoivat kulkea sen kautta, ei enää suoraan sähköpostiin vaan faceen.
Tästä syystä itse aikanani kirjaudun käyttäjäksi, sisään en ole kirjautunut yli vuoteen, kun saan kuitenkin vastattua niihin viesteihin ihan sähköpostin kautta. Tähän päivään mennessä en ole käsittänyt näiden facebooksivujen merkitystä urheiluseuroille ja muille. Lähes joka yhdistyksellä on omat kotisivut, miksi tarvitaan face-sivut, jotta joku voi heittää jotain idioottiläppää vai mitä?
Koko face on mielestäni turhamaisille ihmisille joilla ei elämässä ole muuta, aito kanssakäyminen ihmisten kanssa puuttuu ja yhä pahenee kun siellä facessa tapahtuu koko sosiaalinen elämä. kaikenlaisia typeriä päivityksiä, kuka kokkaa ja kirjoittaa samaan aikaan tekemisistää ja vastaavaa, he haloo, ketä kiinnostaa?
Miksi ihmeessä joku tuntee tarvetta kertoa päivän tekemisistään jossakin facessa tai vastaavassa? Kavereista valtaosa on sellaisia joita ei ole koskaan edes tavannut eikä tule tapaamaan, wtf.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:39"]
Meidän parisuhteesta ja perhe-elämästä löytyisi hehkuttamista, mutta en ole halunnut tehdä sitä julkisesti, sillä kaikki eivät ole yhtä onnekkaita ja en halua hieroa suolaa haavoihin. Kehun sitten kasvotusten rakkaitani :)
[/quote]
Tää on kyllä erittäin huomaavaisesti ajateltu, kaikki eivät tosiaan ole yhtä onnekkaita.
Välillä harmittaa kahden kaverin puolesta, jotka käy postailemassa oman miehen profiiliin jotain pussauksia tai muuta hömppärakkautta. Ja ne miehet EI KOSKAAN kommentoi tai tykkää siitä. Sitten se postaus roikkuu siellä seinällä aivan yksinään.
Se mikä ärsyttää: "onnea rakas tätäkin kautta!" Tätäkin kautta? Ehkä eroja käyttäytymisessä, mutta jos oon aamulla laittanu viestin jollekkin että onnee ja muuta, en uudestaan kirjota sitä fb:ssä. Tiedän kyllä että tällä kerrotaan muille että minäkin muistin synttärit.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:10"]
Ei ole kyllä mullakaan facebookissa tollasia :D Ihan tavallisia tallaajia tavallisine parisuhteineen.. :) Minkähän ikäsiä lienee ap:n kaverit? 18?
[/quote]
En ole ap, mut mun kaverilistallani on tuollaisia äiteliä hehkuttajia mun 46-vuotias siskoni, 35-vuotias kaverini ja 19-vuotias tuttavaperheen tytär.
Siskoni nyt on aina ollut hiukan "onnellinen", mut oi elämä sen ainainen "rakas toi kukkia/rakas joi kahvia vaikka yleensä teetä"-päivitysten kanssa.
35-vuotias on mielenterveyskuntoutuja jonka viestit on nykyään yhtä onnen ilakointia ja rakkautta tulvillaan. Kun elämä on niin ihanaa ja voi että sentään. Ihan kiva että elämä on mallillaan, mutta vaikuttaa vaan niin falskilta, varsinkin kun olin häntä järkkäämässä sinne hoitoon parin itsariyrityksensä jälkeen. Mä en vaan millään pysty uskomaan että ihmisen mieli paranee viikon sairaalassaolon jälkeen jos on pari vuotta masistellut ja ravannut terapioissa.
Ja sit toi 19-vuotias on niin ensirakkauden huumassa, että sen tekstit on lähinnä hellyttäviä. Kun muistan itsekin sen tunteen.
Itse hehkutan Facebookissa omaa miestä, parisuhdetta ja meidän lasta, mutta niin tekee mieskin. Postataan yhteisiä kuvia ja tagataan toisiamme. Se on vaan meidän tapa, tosin ollaan muutenkin hyvin avoimia. En ole edes ajatellut, että joku ottaa ne kerskumisena tai itsensä korostamisena. itse tykkään myös lukea vastaavia päivityksiä ja katsella muiden lomakuvia ym. Mitä järkeä Facebookissa on olla, jos muiden "onnellisuus"-päivitykset häiritsevät?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 23:25"]
Välillä harmittaa kahden kaverin puolesta, jotka käy postailemassa oman miehen profiiliin jotain pussauksia tai muuta hömppärakkautta. Ja ne miehet EI KOSKAAN kommentoi tai tykkää siitä. Sitten se postaus roikkuu siellä seinällä aivan yksinään.
Se mikä ärsyttää: "onnea rakas tätäkin kautta!" Tätäkin kautta? Ehkä eroja käyttäytymisessä, mutta jos oon aamulla laittanu viestin jollekkin että onnee ja muuta, en uudestaan kirjota sitä fb:ssä. Tiedän kyllä että tällä kerrotaan muille että minäkin muistin synttärit.
[/quote]On myös toisin päin eli mies hehkuttaa vaimoaan ja vaimo ei vastaa mitään...
Mä jaan joskus fb:iin yhteiskuvia musta ja miehestäni. Varsinaisia hehkutuspäivityksiä olen aika vähän tehnyt, ehkä korkeintaan joskus vuosipäivinä, hääpäivänä tms. ja ovat yleensä aika kesyjä tyyliin: "viisi vuotta yhteiseloa **** kanssa, ihana mies edelleen <3". ...Tiedostan kuitenkin itsessäni, että varsinkin noiden kuvien laitossa mulla on tietty pyrkimys, tottakai, uskon, että kaikilla on. Haluan näyttää muille parisuhdettani, haluan näyttää omasta mielestäni ihanan yhteiskuvan muillekin ja ehkä jopa todistaa jotain sillä. Ehkä se liittyy huonoon itsetuntooni tai siihen, että kaikki ihmissuhteeni eivät ole aina toimineen tms. En kuitenkaaan ikinä laita mitään hehkutusta silloin, kun olemme juuri riidelleet, kyllä mulla on aina poikkeuksetta tosi rakastunut fiilis silloin ihan oikeastikin.
Musta ei voi vetää suoraa johtopäätöstä siitä, että hehkutus olisi heti merkki huonosta suhteesta. Enemmän se kertoo hehkuttajan temperamentistä ja henk.koht. tavoitteista. Ehkä minäkin olen joskus halunnut saada jopa ihailua osakseni. Uskon, että jokainen sitä haluaa omalla tavallaan, kuka facebookissa kuka missäkin. Ei kukaan esim. tälläytyis juhliin vimpan päälle, ellei salaa toivoisi, että joku kehuisi kauniiksi.
Mä olen 35 ja suurin osa fb-kavereista väliltä 18-40. Mun kavereista tällaista hehkutusta ja parisuhdekuvia harrastaa nuo 18-24 vuotiaat ja se on mun mielestä ihan normaalia, nuoruus ja jonkinlainen sukupolviero vaikuttaa. Sitten oman ikäisistä kavereista tuota harrastaa vain yksi henkilö ja hän on kyllä hieman huomionhakuinen ihminen ihan livenäkin ja en kuvaisi hänen suhdettaan kaikkein ihanimmaksi sen perusteella mitä siitä tiedän.
Itselle julkinen hehkutus on vierasta, mutta ihmiset ovat erilaisia, ei kai siinä sinänsä mitään väärää ole. Mun yksi kaveri ei hehkuta parisuhdetta mutta kaikkea muuta kyllä, ja hän on niin iloinen ja positiivinen ihminen, että uskon, että hän oikeasti välillä vaan pursuaa iloa niin, ettei voi olla kertomatta siitä koko maailmalle. Se ei ärsytä (tuo huomionhakuinen tyyppi on livenä melko ärsyttävä, joten siksi päivityksensäkin ärsyttää).
Ilmeisesti mulla on sitten järkeviä ihmisiä kavereina, kun en erityisemmin ole moiseen törmännyt. Muutamia hehkutuksia näkee muutamilla joskus, mutta sen voi laskee miellyttävien yllätysten ja sattumusten joukkoon. Kukaan ei lässytä, jotkut saattavat postata jotan mielenkiintoista toisen profiiliin. Jotkut kommentoivat toistensa juttuja, mutta niitä ei erota yleensä kavereiden postauksista, ja ehkä tägäävät matkakuvistaan toisiansa, kuten muitakin kavereita.
Mutta mitäs av-mammat ovat siitä mieltä, jos mies tägää vaikka matkalle lähtiessään, siellä ollessaan ja muutenkin jotain tehdessään kaverinsa, mutta ei avovaimoa, jos hänen kanssaan lähtee reissuun. Saattaa kyllä jotain matkasta mainita, mutta rivien välistäkin on vaikea lukea, onko mukana muita, saati että sitten kyseessä on avovaimo, jonka kanssa on ollut useamman vuoden yhdessä. Nainen ei vastusta tägäystä tai sitä, että heistä puhutaan pariskuntana. Suhdestatuksena on parisuhteessa, mutta ei mainitse, että kenen kanssa.
Mulla ei kaverina ketään tuommoista. Kaikki ovat jumissa harmaassa tylsässä arjessa. Kukaan ei edes julkaise kuvia puolisostaan yms todella harvoin kommentoivat ristiin jne.
Mä toisinaan saa puuskia, että huudan ääneen rakkautta. Taitaa olla lopunalkua..
20 vuotta yhdessä.
Mun fb kavereilla on kyllä mukavia perhekuvia yms. Mutta ei ne hehkuta kyllä mitään. Ihan normaaleja päivityksiä on. Mutta ei ole kyllä eronneitakaan kaveriporukoissa. Ikää on 43v ja kavereita fb:ssä 183....
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 09:08"]Yksi silloin tällöin töissä käyvä kotimamma hehkuttaa joka päivä kuinka auvoisaa ja siunattua perhe-elämää heillä on ja saa tyttäriäkin hoitaa kotona ja jumalalle kiitos perheestä ja lääpä lääpä lää. Todellisuudessa perheen isä tekee pelkkää yövuoroa, jotta voi vuorolisillä rahoittaa mamman loisimista kotona. Mies ei saa juoda kotona alkoholia, sillä mammalla on periaatteita mm. jumalan- ja sossujenpelko. Mies käykin kerran vuodessa yksin ulkomailla juomassa ja varmasti jotain muutakin puuhailemassa....
Tämän tiedän siitä, että tämä mamma on minun facekaveri ja hänen miehensä on minun mieheni hyvä ystävä vuosien takaa. Miehet keskenään keskustelevat vakavia ja minä ja mieheni sitten naureskellaan tämän mamman päivityksille.
[/quote]
Harvoin ihmisestä näin kirjoituksen perusteella rumasti sanon, mutta sä olet kyllä todella epämiellyttävän oloinen persoona! Itse teen ihan uraa, vaikka lapsi onkin, mutta mulle varmaan irvailisitte kun "pitää lapsia hommata ja sitten viedä ne hoitoon"..
Vinkkinä: ehkä kannattaisi siitä omasta elämästä löytää jotain hyvää ja koittaa keskittyä siihen.. Te olette paljon inhottavinpia ihmisiä kuin se vaimo voi koskaan olla.
Kyllä! Mun exäkin hehkuttaa fb:ssa kuinka taas on ihanaa murun kanssa ja kuinka oltiin siellä ja siellä murun kanssa. Ja samaan aikaan vonkaa seksiä multa. Koska mähän siis olen niiiin herkku ja ihana ja parasta seksiä ikinä :) Voi morjes mikä mies. Mut toisaalta, petti nykyisensä kanssa mua toooodella kauan, joten ei pitäisi tulla nyxälle yllätyksenä. Huoh.
Mun ystäväpiirissä päinvastaisia kokemuksia: puolisoa välillä hehkutetaan ja ihan vain siksi, kun se on aidosti ihana tyyppi. Lapsia myös kehutaan.
Tuntuu hyvältä kuulla/lukea kehuja ja positiivisia sanoja perheenjäsenten välillä. En ole tajunnutkaan, että joku saa mielihyvää ajatuksesta, että kehujen takana täytyy olla jotakin hämärää ja sitten odotellaan, jospa kulissit tulisi alas.
Meidän parisuhteesta ja perhe-elämästä löytyisi hehkuttamista, mutta en ole halunnut tehdä sitä julkisesti, sillä kaikki eivät ole yhtä onnekkaita ja en halua hieroa suolaa haavoihin. Kehun sitten kasvotusten rakkaitani :)
Mutta muiden kehuja ja hehkutusta on kiva lukea. Kiusallisempaa on lukea eronneiden vinoilua ja avautumista -julkisesti. Tyyliin:" Nyt se ex-ukko viho viimeisen tempun teki, kun jätti auton vakuutuksen maksamatta. Tää ei jää tähän."
Suomessa ei saa onneaan tuoda julki, pitäisi vain valittaa ja haukkua puolisoaan. Mulla on oikeasti hyvä mies ja avioliitto. Yhdessä 20 v. Ja hehkutan onneamme. Jos ärsyttää, voi poistaa kavereista :)
Mitäs sitten kun ero tulee? Poistatteko kaikki kuvat ja hehkutukset?
Haha, niin perus-suomalaista pessimismiä ja negatiivisuutta. "Kell' onni on, se onnen kätkeköön" tiesi Leino jo ahdistuksensa lähteeksi aikanaan.