Vierailija

Aloitin lähäriopinnot jokin aika sitten ja nyt vasta iski järkyttävä paniikki noista lääkelaskuista ja mm. anatomian opinnoista! onko muita jotka panikoineet, mutta kuitenkin turhaan? miten ihmeessä opin ne laskut? entä anatomian kaikki ulkoa opittavat asiat?

Sivut

Kommentit (27)

Älä tressaa, ei siinä anatomiassa kovin syvälle mennä. Luut käydään, sisäelimet ja puolustuskykyä.

Lääkelaskutkaan eivät ole kovin vaikeita

Sisältö jatkuu mainoksen alla

no mielestäni olen hakeutunut ihan oikealle alalle, kiitos vain 2 :) suuntautuminen ja kaikki tiedossa. pelottaa myös hohu:n työharjoittelu, mutta senkin päätin suorittaa täysillä ja hyvin! ;) 3: kiitos, moni hokee mulle tuota, mutta jäärä kun olen ni ei se stressiä helpota, hyvä kuitenkin kuulla tuo ettei jokaista solua pidä osata ulkoa ;)

Kaikkia jännittää lääkelaskut, mutta ne kyllä oppii. Anatomia käytiin mielestäni liian nopeasti läpi. Selviät kyllä ja sinusta tulee hyvä hoitaja.

lääkelaskut aukeavat kun huomaat että on vain muutama kaava jonka osaaminen auttaa laskemaan melkein kaikki tarvittavat laskut. lähihoitaja ei oikeasti annostele lääkkeitä, vaan sairaanhoitaja joten et oikeasti joudu laskemaan mitään infuusio, injektio laimennussuhteita ym. annat korkeintaan tabletteja. ihmisen anatomia on helppoa, voithan aina katsoa itseäsi ja opetella sitä kautta. lukemalla siitä selviää. tsemppiä lukuihin!

Kai olet joskus ollut itse potilaana? Olet toki huomannut, että ei ne yleislääkärit ole mitään puolijumalia :) Ja erikoislääkärit vielä vähemmän. Yksityiskohtaiset tiedot vaikka neurologiasta rapisee sitä mukaa, kun erikoistuu pidemmälle vaikka keuhkosairauksissa.

Uskon, että omassa suuntauksessasi sinusta tulee huippu ja perustiedot lääketieteellisestä jää selkäytimeen, vaikka uusimpia asioita en kaikesta tietäisikään :)

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 20:09"]Älä tressaa, ei siinä anatomiassa kovin syvälle mennä. Luut käydään, sisäelimet ja puolustuskykyä.

Lääkelaskutkaan eivät ole kovin vaikeita

[/quote

Ei se ihan noin mene. Olen itse joutunut kyllä myös nestemäisiä lääkkeitä antamaan ja laskemaan annostuksia.

kiitos älyttömän paljon teille kannustuksesta! uskon pärjääväni hyvin alalla johon suuntaudun, ja harjoitteluiden ja kokeilujen kautta saanut kannustavaa ja erityisen positiivista palautetta. odotoan innolla valmistumista ja sitä, että pääsen auttamaan muita :)

Siis näitäkö ne on, joita googlella löysin:

Kysymys 1.

Sitkeän liman irrotukseen on 2-vuotiaalle Niinalle määrätty otettavaksi Medipektiä® (bromiheksiini) 4 mg:n tabletista puolet. Puolikas tabletti annetaan kolme kertaa päivässä. Nielemisvaikeuksien vuoksi tabletit muutetaan mikstuuraksi. Kuinka paljon annat 8mg/ml vahvuista mikstuuraa kerta-annoksena?

Kysymys 2.

Insuliini valmisteen vahvuus on 100 KY insuliinia/ml.

Kuinka paljon potilaalle annetaan tätä liuosta, kun hänelle on määrätty annettavaksi 20 KY?
Montako yksikköä potilas saa insuliinia, jos hänelle annetaan 0,25 ml?

Kysymys 3.

Voltaren Rapid 50 mg/tabl. tulehduskipulääkettä määrätään potilaalle 150 mg vuorokaudessa jaettuna kolmeen annokseen. Kuinka kauan kestää lääkepakkaus, joka sisältää XXX tablettia?

Kysymys 4.

Tuuli saa sairaalassa Furesis-lääkettä 3 mg/kg/vrk turvotuksen hoitoon. Kuinka paljon hän saa kyseistä lääkettä vuorokaudessa, kun hän painaa 66 kg?

Kysmys 5.

Asiakkaallasi on käytössä fentanyylilaastari (Durogesic) 100 mikrogrammaa/h. Montako mg hän saa fentanyylia vuorokaudessa?

Mulla ei ole mitään tekemistä koko alan kanssa, mutta nämähän on todella helppoja! Ei kai näitä voi olla osaamatta laskea?

Sitten on vielä ne vaipanvaihdon ja lattian luuttuamisen teoria osuudet... Voiko muuten lähäri seurustella lukeneena tavallisen duunarin kanssa ilman että hienot ystävät katsovat nenänvartta pitkin?

Älä huoli, opit kyllä tarpeellisen. Käytä maalaisjärkeä. Jos olet laskelmissasi lisäämässä jo toista ampullia lääkeainetta potilaaseen, olet luultavasti väärässä. Opiskeluaikana sinun on suoriuduttava tenteistä, tosielämässä lasket kahteen ja kolmeen kertaan ja tarvittaessa vetoat kollegan apuun.

Ihmisen antomia on oikein loogista. Opettele ihan yksikertaisesti ulkoa latinan sanasto ihan kuin enkussa koko kouluajan. Tulet huomaamaan miten loogisesti niitä termejä käytetään ja kuinka paljon lääketieteen latinan auttavakin osaaminen sitten auttaa työelämässä. Ymmärrät täsmälisesti ilman kääntämistä monta diagnoosia ja hoitokeinoa.

Mene päin sitä, mitä eniten pelkäät, ettei työelämässä enää tarvitse piiloutua muiden selkien taakse. Kun olet opiskelija, saat rauhassa olla "tyhmä". Kysy nyt niin paljon kuin sielu sietää!

sh -97

Lattian luuttuamista ei opetettu meille, vaikka ei se huono asia olisi ollut. Vaipoista ei ollut teoriaa, vaikka olisi ollut paikallaan. Nykyisin on niin monenlaisia vaippoja ja kaikissa omat niksinsä.

Heippa! Mulla oli tänään lääkelaskukoe ja läpi meni. JOPA MINULTA. Kyllä sä pärjäät. Oon siis terveydenhoitajaopiskelija :) Anatomiaa juuri lueskelin elikkä samoja opintoja meillä. Ehkä vähän eri tavalla painottuu tms. Voisin antaa jotain vinkkejä joilla itse olen oppinut nämä.

1. Tee muistisäännöt kaavoihin! Esimerkiksi liuoslaskut (laimennus yms) minä muistan näin: "aamulla on lämmin, lp:tä kuuntelee ap.". Kuulostaa ihan tyhmältä, mutta kun muistan tuon ja sen että liuokset on käänteisesti verrannollisia niin hyvin menee :D Elikkä, aamulla: am ==> Alkuperäisen liuoksen Määrä. lämmin: lm ===> Lopullisen liuoksen määrä. Lp ==> Lopullisen liuoksen pitoisuus ja ap ===> alkuperäisen liuoksen pitoisuus.

Nää muistisäännöt voi olla vaikka mitä, kunhan itse muistat ja ymmärrät. Mulla toimii se kun keksin jonkun lauseen. Roomalaiset numerot muistin esimerkiksi tällä lauseella: "Isoveljen ex lähti cd:t mukanaan".

I = 1, V = 5, X = 10, L  = 50, C = 100, D = 500 ja M = 1000. Kuulostaa tyhmältä mutta auttaa!

Anatomiassa minua on aina auttanut kirjoittaminen. Minä muistan ja opin parhaiten siten. Piirtelen vihkoon esimerkiksi sydämen rakenteen, kammiot ja niiden latinankieliset nimet. Ei muuta kuin pänttäämistä ja pänttäämistä. Muista nukkua ennen koetta hyvin :)

Numero 15 jatkaa. Harjottelin lääkelaskuja ihan laskemalla käytännössä. Mulla on vanhoja lääkelaskukokeita joita sain opettajalta harjoittelumatskuksi... Voisin kirjoittaa pari niistä tähän sulle vastauksineen niin saat harjoitella :)

1. Mirja Saariselle on määrätty kipuun naprokseenia Napromet-tabletteina. Annostus on 1 1/2 tablettia iltaisin. Tabletin vahvuus on 250 mg. Mirja ei kuitenkaan pysty nielemään tabletteja ja lääkäri vaihtaa lääkkeen oraalisuspensioon. Liuoksen pitoisuus on 25 mg/ml. Kuinka paljon liuosta Mirjalle annetaan?

vastaus: 15 ml.

2. Mikalle määrätään kipuun Panadol-liuosta 15 mg/kg/vrk jaettuna kolmeen antokertaan. Käytettävissä oleva lääkeliuos on vahvuudeltaan 24 mg/ml. Kuinka paljon lääkeliuosta annetaan kerralla, kun Mika painaa 30 kg.

vastaus: 6,3 ml.

3. Kuinka paljon natriumkloridia eli ruokasuolaa on punnittava, kun halutaan valmistaa 500 ml keittosuolaliuosta, jonka suolapitoisuus on 0,9%?

vastaus: 4,5 g

4. Kuinka kauan tiputus kestää, kun infuusioliuosta tiputetaan 1400 ml nopeudella 32 gtt/min?

vastaus: 14 h 35 min

5. Procaine Penisillin G-injektiokuiva-aineesta on valmistettu injektioneste siten, että 10 ml:n pullossa on 3 miljoonaa IU penisilliiniä. Leenalle on määrätty 3,5 ml liuosta injektiona lihakseen. Kuinka monta kansainvälistä yksikköä penisilliiniä hän saa?

vastaus: 1050 000 IU.

Vierailija

Kysymys 1.

Sitkeän liman irrotukseen on 2-vuotiaalle Niinalle määrätty otettavaksi Medipektiä® (bromiheksiini) 4 mg:n tabletista puolet. Puolikas tabletti annetaan kolme kertaa päivässä. Nielemisvaikeuksien vuoksi tabletit muutetaan mikstuuraksi. Kuinka paljon annat 8mg/ml vahvuista mikstuuraa kerta-annoksena?

Kysymys 2.

Kuinka paljon potilaalle annetaan tätä liuosta, kun hänelle on määrätty annettavaksi 20 KY? Montako yksikköä potilas saa insuliinia, jos hänelle annetaan 0,25 ml?

Kysymys 3.

Voltaren Rapid 50 mg/tabl. tulehduskipulääkettä määrätään potilaalle 150 mg vuorokaudessa jaettuna kolmeen annokseen. Kuinka kauan kestää lääkepakkaus, joka sisältää XXX tablettia?

Kysymys 4.

Tuuli saa sairaalassa Furesis-lääkettä 3 mg/kg/vrk turvotuksen hoitoon. Kuinka paljon hän saa kyseistä lääkettä vuorokaudessa, kun hän painaa 66 kg?

Kysmys 5.

Asiakkaallasi on käytössä fentanyylilaastari (Durogesic) 100 mikrogrammaa/h. Montako mg hän saa fentanyylia vuorokaudessa?

Mulla ei ole mitään tekemistä koko alan kanssa, mutta nämähän on todella helppoja! Ei kai näitä voi olla osaamatta laskea?

Nuohan ovat peruskoulun matikan tehtäviä:´D

Vierailija

Kysymys 1.

Kysymys 2.

Kuinka paljon potilaalle annetaan tätä liuosta, kun hänelle on määrätty annettavaksi 20 KY? Montako yksikköä potilas saa insuliinia, jos hänelle annetaan 0,25 ml?

Kysymys 3.

Kysymys 4.

Kysmys 5.

Nuohan ovat peruskoulun matikan tehtäviä:´D

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat