Mitä allergisoivaa voi olla ruisleivässä, sämpylässä ja juustossa?
Siis niin pahaa, että naama alkaa melkein jo syömisen aikana punoittaa ja tulee läikkiä. Siis sellaisia hehkuvia.
En laita koskaan ruisleivän päälle, mutta kuin juustoa, samoin sämpylän. Enkä ole koskaan kuullut, että noista tulisi jollekin muuta kuin vatsavaivoja.
Kommentit (18)
Ai mitä allergisoivaa? Vilja (leivässä), maito (juustossa)?
Ei kaikki allergiat oireile mahaoirein.
Mulla on ruisallergia. Ollut lapsesta asti.
Vatsaoireita ei tule. Vain iho ja joskus tulee myös migreeniä. Tai niin ainakin luulen, koska leivän syömisen jälkeen ei ole tapahtunut mitään muuta ja sitten mulla saattaakin puhjeta migreeni.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:53"]
Vatsaoireita ei tule. Vain iho ja joskus tulee myös migreeniä. Tai niin ainakin luulen, koska leivän syömisen jälkeen ei ole tapahtunut mitään muuta ja sitten mulla saattaakin puhjeta migreeni.
ap
[/quote]
No kun ei vatsaoireiden puuttuminen tarkoita, ettei voisi olla allerginen. Yksi oireilee vatsalla, toinen iholla, kolmas hengenahdistuksella jne.
Niin, mutta mille aineelle? Voin kuitenkin syödä pullaa ja paljon muutakin saamatta oireita. Se mua ihmetyttää, että mikä noissa voi allergisoida. Eihän noissa ole paljon mitään aineita eikä merkillä ole väliä, aina tulee ainakin hieman oireita. Itse en ole saanut selville syytä, vaikka olen vahdannut mitä laitan suuhuni ja milloin tulee ongelmia.
Jos sinulle ei tule maidosta jäätelöstä tai muista maitotuotteista oireita niin silloin se on oltava siinä leivässä. Katso tuoteselosteesta mitä niissä on samaa. Sitten teet kokeiluja kunnes löydät aiheuttajan.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:47"]
Siis niin pahaa, että naama alkaa melkein jo syömisen aikana punoittaa ja tulee läikkiä. Siis sellaisia hehkuvia.
En laita koskaan ruisleivän päälle, mutta kuin juustoa, samoin sämpylän. Enkä ole koskaan kuullut, että noista tulisi jollekin muuta kuin vatsavaivoja.
[/quote]
No, keliakia voi oireilla myös iho-oirein. Keliaakikolle ei käy ruis, vehnä eikä ohra, vain puhdas kaura. Ihokeliakia on kuitenkin huomattavasti harvinaisempi kuin suolistokeliakia.
Kaupan sämpylöissä on usein siemeniä päällä, tai itse taikinassa erilaisia jyviä ja leseitä. Pähkinäallergikko tai siitepölylle herkistynyt voi saada ristiallergiaoireita mm. pinjan- ja sesaminsiemenistä. Tuossa linkissä on tietoa ristiallergioista: http://www.allergia.fi/allergia-ja-astma/ristiallergiat/siemenet/
Jossain leivissä voi olla pähkinää rouheena
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 16:01"]
Niin, mutta mille aineelle? Voin kuitenkin syödä pullaa ja paljon muutakin saamatta oireita. Se mua ihmetyttää, että mikä noissa voi allergisoida. Eihän noissa ole paljon mitään aineita eikä merkillä ole väliä, aina tulee ainakin hieman oireita. Itse en ole saanut selville syytä, vaikka olen vahdannut mitä laitan suuhuni ja milloin tulee ongelmia.
[/quote]
Hankala sanoa, kun ei tiedä, mitä ruisleipää tai sämpylää syöt. Onko ruisleivässä mallasta? Onko sämpylässä siemeniä? Jne. Se tuoteseloste....
Mun pojalla on vilja- ja maitoallergia. Reagoi sekä vatsalla että iholla. On jo melkein aikuinen, eikä ole parantunut.
Mä en ole merkkiuskollinen. Syön niitä leipiä mitä sattuu Prismassa olemaan. En ole löytänyt tuoteselosteista yhdistävää tekijää, koska voin syödä muita tuotteita missä on samoja aineita.
Tän päiväisessä sämpylässä oli venhäjauho, vesi, vehnärouhe, laktoositon margariini, hiiva, gluteeni, suola.
Juustossa: pastöroitu maito, suola, hapate, juoksete.
ap
Jos pulla käy, niin sitten se ei ole vehnä tai hiiva varmaankaan. Olisko vehnäsämpylässä lisänä ruista? En muista käytetäänkö leivissä eri jauhoparanteita tai kohotusaineita kuin pullissa. Juuston tuoteseloste kannattaa lukea. Siinä voi olla jotain ylimääräisiä aineita. Et siis käytä margariiniä? Oma lapseni ei kestä camelinaöljyä jota on esim.keijussa.
En käytä margariinia. oliskohan se syyllinen. Kiitti, en ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta camelinaöljystä ja ainakin noiden sämpylöiden tuoteselosteessa oli margariini, ei valitettavasti sitä minkä merkkinen.
Ap
Jos sulla tulee ruisleivätä, jossa on juustoa tai sämpylästä, jossa on juustoa. niin luultavati se on se juusto. Mitä ainetta on juuston hapate ja mitä juoksute
Kertomillasi tiedoilla veikkaisin kyllä vilja-allergiaa, koska ruisleivän valmistamiseen ei yleensä käytetä margariinia. Olen itse allerginen kaikille kotimaisille viljoille, mutta kestän jonkin verran vehnää, jos jauhot ovat mahdollisimman hienoja, eli mukana ei ole mitään rouhetta tms. En siis pysty syömään monia vehnäleipiä, mutta voin hyvin ottaa kylässä käydessäni kohteliaisuudesta pienen palan pullaa, jos sitä joku kahvin kanssa tarjoaa. Ja vilja-allergia oireilee minulla nimenomaan ihottumana, ei vatsavaivoina.
Millaista ihottumaa teille tulee ja mihin?
Vehnä on suoranaista myrkkyä. Iho oireilee todella helposti siitä. Ruis on myös paha. Vatsat molemmista turpoo. Jätä ne pois ja syö se juusto.