Isovanhemmilta toivotaan kalleimmat lahjat!!!
Meillä ollaan tilanteessa, jota en toivoisi kenellekään. Mieheni vanhin lapsi ensimmäisestä avioliitosta on naimisissa maailman piheimmän miehen kanssa. Heidän kolmelle lapsellekaan eivät itse voi ostaa lahjoja, kun pitää säästää. Kuitenkin parin yhteenlasketut nettotulot ovat noin 6000/kk. Varaa siis olisi.
Kuitenkin jo vuosikausia on tilanne ollut se, että pojat ovat toivoneet aina mieheltäni, joka on erittäin pienituloinen, kalleimmat Legot. Kumpikin toivoo aina tuollaisia 80-90 euroa maksavia pakkauksia ja tytölle pitää tietenkin ostaa sitten samaa hintaluokaa olevia leluja. Nyt miehelläni alkoi keittää yli ja hän miettii, miten ilmoittaisi tyttärelleen, että saavat vastaisuudessa ostaa itse ne kalleimmat lelut.
Jotta juttu olisi täydellinen, on vielä mainittava, että tämän vävyn vanhemmat ovat erittäin varakkaita, tileillä rahaa muutama sata tonnia ja ruoat ostetaan aina niin, että saavat halvennuksessa olevia poistotuotteita. Eivätkä tietenkään raaski ostaa lapsenlapsilleen hyviä ja laadukkaita leluja. Lahjat he ostavat kirppikseltä.
Mies sanoi minulle, että nyt loppui hänen vedättämisensä. Ne lapset saavat olla vaikka ilman joulu- ja synttärilahjoja, mutta hän vie vain suklaata. Mitä mieltä olette tilanteesta, minä olen pysynyt sivussa koko jutusta ja varmaan viisastakin niin. On vain tuntunut katsoa sivusta, kuinka miestäni on käytetty hyväksi.
Kommentit (49)
No miksei mies voi ostaa jotain 10-40 e hintaista lelua? Saahan sitä toivoa ja heidän perheessä nyt on ilmeisesti vähän outo suhtautuminen rahaan, mutta ei miehesi tarvitse siihen mukautua. Asiasta ei tarvitse tehdä ongelmaa, mies ostaa sitä mihin on varaa ja piste. Halutessaan mies voi puhua tyttärelleen kahden kesken ihan asiallisesti, että ei ole varaa noin kalliisiin lahjoihin. Tärkeintä on olla syyllistymättä. Jokainen on vastuussa omista tunteistaan, tytär ja miehensä omistaan ja miehesi omistaan. Miehesi on nyt vain kestettävä se, että tytär saattaa loukkaantua asiasta (koska tyttären suhtautuminen rahaan on ilmeisesti tuon pihin suvun vaikutuspiirissä vähän vinksahtanut). Mutta se on tyttären asia.
Itsekin olen sitä mieltä, että toivoa voi mitä toivoo, mutta lahjan antaja päättää mitä ostaa/tekee.
Mutta siltikin on myös mielestäni todellä röyhkeää edes pyytää tuon hintaisia lahjoja. Meillä on kaksi lasta, enkä ikinä kerro läheisille yli 20 euron lahjatoiveita, edes niille parempituloisille isovanhemmille tms. Kalliimmat jutut on ostettu itse, eikä niistäkään tietenkään kaikkea. Ei lapsen tarvitse oppia siihen, että aina saa kaiken mitä toivoo. Esim. tänä vuonna meillä meni itsellä n. 120 e per lapsi, ja muille kerrottiin noita 10-20 euron toiveita.
joku neljänkympin lelu isovanhemmalta on liian vähäarvoinen. Lapseni sai jopa kaverisynttäreillä sen hintaisia lahjoja kavereiltaan. (Useimmat olivat toki parinkympin luokkaa onneksi sentään.)
Isovanhemman lahjan arvoksi noin 100 euroa on sopiva hinta. Lapsen kasvaessa jopa paljon kalliimmatkin lahjat isovanhemmilta ovat suotavia. Vaikkapa pleikka 4 tai WiiU tai vaikka kolmiuoltteinen käsikonsoli.
Itse tekisin pienituloisena isovanhempana niin että kysyisin lahjatoiveet jo hyvissä ajoin ja ostaisin pienemmissä erissä lahjat lapsenlapsille.
Mutta tiedän kyllä tuon tunteen kun miehen vanhemmat on hyvätuloisia ja siellä pihistellään jopa postikorteissa saatikka sitten lastenlasten lahjoissa kun taas omat vanhempani pienituloisina ostaa aina todella kivat ja arvokkaatkin lahjat.
Ei se ole kiinni niistä rahoista vaan sen kyseisen ihmisen pihiydestä ja itsekkyydestä..
Minusta lahjatoiveet pitää suhteuttaa lahjanantajan tuloihin.
Isovanhemmat kyselevät meiltä lahjatoiveita, ja usein vielä kysyvät onko jollekin hintavammalle (esim. polkupyörälle) tarvetta. Jos on, se sanotaan enkä tunne huonoa omaatuntoa siitä että lapsi saa kalliita lahjoja isovanhemmilta: miehen isä on monena vuonna ollut niillä eniten tienaavien listoilla ja omat vanhempani ovat eläkkeellä ja kummankin eläke on isompi kuin minun palkkani. Jos isovanhemmat olisivat pienituloisia, niin lahjatoivekyselyihin vastattaisiin halvoilla vaihtoehdoilla.
Olen ap, ja laittaisin tänne loppuun vielä yhden kommentin. Nyt alkaa näyttää siltä, että tämä miehen tytär on heittämässä pihiä äijäänsä pihalle. Koska tytär tekee työtä, jossa hänen pitää liikkua paljon päivän aikana, tarvitsee hän auton työnsä hoitamista varten. Mies on sanonut asialle ehdottoman ein. Rahaa käytetään kuulemma vain sellaisiin asioihin, joista mies päättää. Pari siis ansaitsee hyvin, mutta rahaa ei saisi käyttää mihinkään. Sairasta.
Ja lasten legot jäivät saamatta, kukaan muu ei ostanut niitä, koska olivat kuulemma liian kalliita. Mieheni olisi pitänyt ne sitten ostaa. Että sillä lailla.
Hyvää alkanutta vuotta teille kaikille!!!
Iso legopaketti isovanhemmilta on aivan normaali lahja.