Vinkkaa: Mikä paras einesjoululaatikko ja miten tuunata se huippuunsa?
No siinäpä se otsikossa tulikin. Mikä valmistaja tekee parhaat joululaatikot? Entä miten tuunata eineslaatikko parhaimpaan kuosiinsa?
Kommentit (53)
Samalla vaivalla ostaa valmista porkkanasosetta ja tekee siitä laatikon.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:23"]
[/quote]
Miten niin samalla vaivalla? Et ole tainnut koskaan tehdä porkkanalaatikkoa Itse!
Ap
[/quote]
En ole ikinä tehnyt porkkanalaatikkoa itse, mutta mun mielestä sen resepti kuulostaa hankalalta. Hirvee kasa pitäis porkkanoita keitellä ja soseuttaa. Ja sit erikseen keittää riisipuuro, joka on sekin rasittavaa, kun maitopuuroa joutuu vahtimaan koko ajan. Muutenkin riisipuuroa saa keitellä joulun aikana syötäväksi ja vielä erikseen karjalanpiirakoille. Ja tavallaan se on niin "hyvää", itsetehty riisipuuro, että on vaan sääli sitten tunkea se johonkin porkkanalaatikkoon eikä syödä sellaisenaan.
Helpompaa ostaa valmis loota, johon lorauttaa kermaa ja laittaa uuniin. Tosin mä en ole niitä edes tuunannut, vaan me syödään sellaisenaan Saarioisen porkkanalaatikko. Tai ne syö, jotka yleenäskin laatikoita syö.
kaupasta saa valmiita soseita, laatikoitten teko ei ole mitenkään työlästä niitä käyttäen
Hämmennyn usein lukiessani miten rasittavana ihmiset pitää melko vähäpätöisiä asioita
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:34"]
Hämmennyn usein lukiessani miten rasittavana ihmiset pitää melko vähäpätöisiä asioita
[/quote]
Mitkä ihmiset? Ap täällä vaan "keskustelee" itsensä kanssa.
Sama meillä, kaikki syö niitä laatikoita ruokalusikallisen. Ei kannata siihen määrään alkaa itse tekemään. Ostan valmiina, pyöräytän vähän kuohukermaa ja mustapippuria mukaan. Laitan uuniastiaan vähäisen määrän kerralla ja siitä pöytään. Tänä vuonna tulee anoppi kylään niin pitää punkkua ostaa 10 litraa, että sitä jaksaa kuunnella. Tai siis mä oon keittiössä ja vaimo, tyttö ja anoppi saa keskustella. Ai niin yleensä teen myös itse tehtyjä yrttilohkoperunoita, ne maistuu kinkun kanssa ja punaviinikastiketta.
[/quote]
Lanttulaatikon tuunaan Saarioisten valmiista laatikosta kermalla ja voilla. Siirrän sen uunivuokaan ja sotken sekaan kuohukermaa. En mä nyt määriä muista, mutta kyllä sitä nyt varmaan desi menee? Sitten lusikalla painelen pinnan kaunniksi, vähän korppujauhoja ja voita nokareina päälle ja uuniin.
Lanttulaatikkoa meillä syövät mieheni ja minä, ehkä sellaisen kaksi ruokalusikallista per nuppi. Siihen nähden pidän vaivalloisena tehdä sen alusta loppuun itse kun näinkin tulee ihan hyvää. Joulupöytään tulee tehtyä niin monen sorttista sapuskaa, että kaikki ylimääräinen vaivalloinen on ihan ok oikoa.
Porkkanalaatikkoa meillä ei onneksi syö kukaan. Perunalaatikon teen itse, koska sitä ei tuunaamallakaan saa valmiina edes kohtalaista.
[/quote]
Ehkä ihmiset arvostaa eri asioita. Mä en tykkää mistään eturuuan laittamisesta, esim. noi laatikot. Ei vois vähempää kiinnostaa. Mutta sen sijaan leivon kaikki monimutkaiset leivokset ja piirakat ja ne on aina viimeisen päälle huippua. Joulu on ihanaa aikaa, kun voi leipoa koko ajan jotain herkkuja!
Porkkanalaatikon teko ei todellakaan ole mikään vähäpätöinen juttu ja riisipuuron keittämiseenkin menee jo tunti.
Porkkanalaatikon tuunaan voilla, kanelilla ja sitruunamehulla. Lanttulaatikkoon sitten sitä kermaa ja tietysti voinokareita päälle. Niin ja siis Saarioisen laatikoita meilläkin tuunataan.
Perunalaatikon teen yleensä itse, koska valmislaatikko ei maistu niin hyvältä. Muut tulee Saarioiselta ja tosiaan siirrän uuteen vuokaan, kuohukermaa (!) päälle ja kunnon nokareet voita. Joskus laitan vielä siirappi lirun siihen keskelle ja vähän korppujauhoja päälle. Niitä aineita en sekoita vaan kaikki ylimääränen ladotaan siihen päälle.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:50"]
[/quote]
Ehkä ihmiset arvostaa eri asioita. Mä en tykkää mistään eturuuan laittamisesta, esim. noi laatikot. Ei vois vähempää kiinnostaa. Mutta sen sijaan leivon kaikki monimutkaiset leivokset ja piirakat ja ne on aina viimeisen päälle huippua. Joulu on ihanaa aikaa, kun voi leipoa koko ajan jotain herkkuja!
Porkkanalaatikon teko ei todellakaan ole mikään vähäpätöinen juttu ja riisipuuron keittämiseenkin menee jo tunti.
[/quote]
Siinä leipomisen ohella se riisipuurokin keittyisi. ja haloo TUNTI!!
Viime vuonna kukaan muu ei syönyt sitä perunalaatikkoa kuin minä, joten luultavasti en osta sitä ollenkaan tänä vuonna.
n:o 16
En tuunaa mitenkään, valmis lanttulaatikko on ihanaa! Miksi siihen pitäisi kermaa sotkea?
[/quote]
Katso nyt itsekin, miten paljon "dialogia" kommenttisi aiheutti :-(
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:31"]
[/quote]
En ole ikinä tehnyt porkkanalaatikkoa itse, mutta mun mielestä sen resepti kuulostaa hankalalta. Hirvee kasa pitäis porkkanoita keitellä ja soseuttaa. Ja sit erikseen keittää riisipuuro, joka on sekin rasittavaa, kun maitopuuroa joutuu vahtimaan koko ajan. Muutenkin riisipuuroa saa keitellä joulun aikana syötäväksi ja vielä erikseen karjalanpiirakoille. Ja tavallaan se on niin "hyvää", itsetehty riisipuuro, että on vaan sääli sitten tunkea se johonkin porkkanalaatikkoon eikä syödä sellaisenaan.
Helpompaa ostaa valmis loota, johon lorauttaa kermaa ja laittaa uuniin. Tosin mä en ole niitä edes tuunannut, vaan me syödään sellaisenaan Saarioisen porkkanalaatikko. Tai ne syö, jotka yleenäskin laatikoita syö.
[/quote]
Miksi soseutat valmiin porkkanasoseen?
Samalla vaivalla kun tuunailee jotain valmista, voi ostaa valmista porkkana- tai lanttusosetta ja tehdä laatikon siitä itse. Varsinkin lanttulaatikko on tosi helppo, aineet vaan sekaisin ja uuniin. Tuore, vastapaistettu laatikko on aina paras.
Minä en tee itse siksi, kun vain mulle toi lanttulaatikko maistuu, muut ei koskekaan. Ja ei taida kannattaa alkaa yhtä pientä vuollista vääntämään, helpommalla ja halvemmalla pääsee ostaa 836se yksi laatikko.
Mä pistän valmiiseen Saarioisten lanttulaatikkoon (sellaiseen isompaan rasiaan) yhden kanamunan, n. desin kermaa (kunnon kermaa, ei mitään ruokakermaa), ruokalusikallisen siirappia ja hiukan kardemummaa. :) Pinta kauniiksi ja voita ja ripaus korppujauhoja päälle. Uunissa taitaa olla jonkun 30-45 min.
Porkkanalaatikkoa ei yleensä tuunailla, se on ihan syötävää sellaisenaankin. Bataattilaatikon teen itse, kun siinä ei juuri työtä ole bataatin kuorimista ja muussaamista keittämisen jälkeen enempää. Perunalaatikkoa meillä ei syödä ja maksalaatikkoa en tahdo tehdä, kun kaupan laatikkoa saa syötyä sen ruokalusikallisen, mitä sitä nyt ottaa.
Minuakin kiinnostaa, paljonko sitä kermaa laitetaan? Ja kauanko pidetään uunissa?