Vinkkaa: Mikä paras einesjoululaatikko ja miten tuunata se huippuunsa?
No siinäpä se otsikossa tulikin. Mikä valmistaja tekee parhaat joululaatikot? Entä miten tuunata eineslaatikko parhaimpaan kuosiinsa?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:34"]
Hämmennyn usein lukiessani miten rasittavana ihmiset pitää melko vähäpätöisiä asioita
[/quote]
Mitkä ihmiset? Ap täällä vaan "keskustelee" itsensä kanssa.
[/quote]
Aphan on laittanut oikein ison vaihteen päälle "dialogiinsa"! Olis huvittavaa ellei olis niin masentavaa...
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:06"]
No, minä ainakin tein sunnuntaina sekä porkkana- että lanttulaatikot eikä niissä nyt mikään iso homma ollut. Samalla tuli siivottua keittiön kaappejakin, kun keittelin sitä riisipuuroa porkkanalaatikkoon. Ja jos haluaa oikein helpolla päästä, voi ostaa valmista riisipuuroa. Sitäkin käyttämällä saa ihan kelpo porkkanalaatikon.
[/quote]
tässäpä varmaan on se koko homman pointti. Jos jossain perheessä tehdään 10. päivä joulukuuta lanttu- ja porkkanalaatikkoa, niiden täytyy olla aika herkkua kun noin paljon ennen joulua jo niitä popsitaan ja siis oletettavasti keskeisessä roolissa joulupöydässä ja luultavasti niitä myös syödään paljon. Tottakai silloin sen vaivan mielellään näkee ja tekee itse alusta alkaen.
Tässä ketjussa moni valmiin fiksaaja on kertonut että laatikkoa menee lusikallinen. Näin myös meillä. Olen monesti tehnyt itse, joskus käyttänyt noita soseita, mutta nykyisin ostan valmiina, 400 g rasia ei mene edes puolilleen. Meidän joulupöydässä vaan ei lanttulaatikko ole mitään muuta kuin pieni lisuke kinkulle eikä sitä enää aaton jälkeen kukaan syö. Joulupöytä on ihan muuta kuin laatikot.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 13:13"]
Hämmennyn usein lukiessani miten rasittavana ihmiset pitää melko vähäpätöisiä asioita
[/quote]
[/quote]
Aphan on laittanut oikein ison vaihteen päälle "dialogiinsa"! Olis huvittavaa ellei olis niin masentavaa...
[/quote]
Sulla taitaa olla mielenterveysongelma.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:46"]
[/quote]
Lanttulaatikon tuunaan Saarioisten valmiista laatikosta kermalla ja voilla. Siirrän sen uunivuokaan ja sotken sekaan kuohukermaa. En mä nyt määriä muista, mutta kyllä sitä nyt varmaan desi menee? Sitten lusikalla painelen pinnan kaunniksi, vähän korppujauhoja ja voita nokareina päälle ja uuniin.
[/quote]
tuossa menee enemmän aikaa kun siinä lanttulaatikon tekemisessä siitä soseesta. Minä teen lanttulaatikon aina itse ja se on yksi maailman helpoimmista ruuista. Toki jos haluaa tehdä tuollaista tuunausta niin mikäs siinä.
[/quote]
fine. Edelleenkään en ymmärrä sitä suurta eroa pakastetusta soseesta tehtyyn, joka kuitenkin on myös eines. Alusta asti itse tuoreista raaka-aineista valmistettuun en tietenkään edes vertaa.
Enkä myöskään ymmärrä tätä muka ajallista yhteneväisyyttä näissä kahdessa. Kai se pakastetusta soseestakin tehty systeemi pitää jotenkin sekoittaa? Vai mätkäisetkö vaan sen pakastetun lanttuklöntin vuokaan ja tyrkkäät uuniin? Miten se on nopeampaa kuin sekoittaa kermaa valmiin laatikon joukkoon? Muut vaiheet, kuten pinnan koristelu kai tehdään tuohon ns. Itse tehtyynkin versioon. Ja paistoaika on ihan eri luokkaa.
[/quote]
ihan samalla tavalla ne sekoitetaan, aikaa siihen menee se noin minuutti. Minusta kiinteämmän valmiin laatikon ottaminen pois siitä vuoasta ja ainesten sekoittaminen toisessa astiassa kuulostaa hankalammalta kuin sen lanttusoseen sekoittaminen. Sehän on melko löysää. Pinnan koristelemiseen menee varmaan kummassakin se toinen minuutti. Paistoajasta en välitä koska en istu sitä aikaa uunin vieressä, ts sillä ei ole minulle merkitystä. En ole koskaan tuunannut laatikoita joten tuo ajatus on minulle vieras ja sen takia varmaan pidän tuota outona. Onko tuo ihan yleinenkin tapa?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 13:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sulla taitaa olla mielenterveysongelma.
[/quote]
Vetäse nyt parempi. Ja hei, eineslaatikon tunaaminen... ööö...
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:03"]
Samalla vaivalla kun tuunailee jotain valmista, voi ostaa valmista porkkana- tai lanttusosetta ja tehdä laatikon siitä itse. Varsinkin lanttulaatikko on tosi helppo, aineet vaan sekaisin ja uuniin. Tuore, vastapaistettu laatikko on aina paras.
[/quote]
Makuasioita, muistan lapsena ihmetelleeni miksi kaikilla muilla on huonompia laatikoita, myöhemmin selvisi, että äitini ei tehnyt laatikoita itse. Muut tekivät. Vielä en ole maistanut valmislaatikkoa voittanutta kotiversiota.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:26"]
Jos ymmärrän vielä sen että eineksiä syödään arkena, niin sitä en ymmärrä että joku JOULUNA haluaa mättää einessafkaa?
Ostaa tuubin lanttusosetta kaupasta, sekaan muna, kermaa, suolaa ja pippuria ja rlk siirappia ja pieneen vuokaan ja uuniin. Ei ole vaikeeta. Sama vaiva kun tuunaten.
[/quote]
Mutta monen mielestä pahempaa. Makukysymys.
Eihän se kaupan valmissose ole mikään pakaste.
Soseesta saa helposti valmiin laatikon suoraan joulupöytään, se eineksenä ostettu on jo kertaalleen paistettu, sitten se tuunattuna (joka on yhtä työläs kuin koko laatikon tekeminen) lämmitetään, eikä koko lootaa voi enää uudestaan lämmittää. Sen sijaan se itse tehty syödään tuoreena ja loput voi pakastaa tai lämmittää uudestaan.
Hämmentävä keskustelu minustakin. Miten jotkut vetää herneen (tuoreen, ei pakaste- tai kuivattua hernettä) nenäänsä siitä millaisia laatikoita muut latovat joulupöytään.
Mitä pakastesosetta??
Tuoretta porkkana-ja lanttusosetta minä ainakin ostan Prismasta sellaiset 1kg pussit ja teen niistä laatikot.
Meillä joulupöydässä syö aattona 15 henkeä ja joulupäivänä 10. Vaikka kaikki ottais lusikallisen, mikään pieni 400g rasia ei riitä. Ja mitään eineksiä en kyllä tuunaa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:58"]
[/quote]
Lanttulaatikon tuunaan Saarioisten valmiista laatikosta kermalla ja voilla. Siirrän sen uunivuokaan ja sotken sekaan kuohukermaa. En mä nyt määriä muista, mutta kyllä sitä nyt varmaan desi menee? Sitten lusikalla painelen pinnan kaunniksi, vähän korppujauhoja ja voita nokareina päälle ja uuniin.
[/quote]
tuossa menee enemmän aikaa kun siinä lanttulaatikon tekemisessä siitä soseesta. Minä teen lanttulaatikon aina itse ja se on yksi maailman helpoimmista ruuista. Toki jos haluaa tehdä tuollaista tuunausta niin mikäs siinä.
[/quote]
fine. Edelleenkään en ymmärrä sitä suurta eroa pakastetusta soseesta tehtyyn, joka kuitenkin on myös eines. Alusta asti itse tuoreista raaka-aineista valmistettuun en tietenkään edes vertaa.
Enkä myöskään ymmärrä tätä muka ajallista yhteneväisyyttä näissä kahdessa. Kai se pakastetusta soseestakin tehty systeemi pitää jotenkin sekoittaa? Vai mätkäisetkö vaan sen pakastetun lanttuklöntin vuokaan ja tyrkkäät uuniin? Miten se on nopeampaa kuin sekoittaa kermaa valmiin laatikon joukkoon? Muut vaiheet, kuten pinnan koristelu kai tehdään tuohon ns. Itse tehtyynkin versioon. Ja paistoaika on ihan eri luokkaa.
[/quote]
ihan samalla tavalla ne sekoitetaan, aikaa siihen menee se noin minuutti. Minusta kiinteämmän valmiin laatikon ottaminen pois siitä vuoasta ja ainesten sekoittaminen toisessa astiassa kuulostaa hankalammalta kuin sen lanttusoseen sekoittaminen. Sehän on melko löysää. Pinnan koristelemiseen menee varmaan kummassakin se toinen minuutti. Paistoajasta en välitä koska en istu sitä aikaa uunin vieressä, ts sillä ei ole minulle merkitystä. En ole koskaan tuunannut laatikoita joten tuo ajatus on minulle vieras ja sen takia varmaan pidän tuota outona. Onko tuo ihan yleinenkin tapa?
[/quote]
uuniaika :) teen imelletyn perunalaatikon niin, että se tulee suoraan uunista pöytään. Lisäksi on karjalanpaisti, uunissa paistettu file, kinkku... Osa voi olla uunissa yhtäaikaa. Lanttulaatikko vaan on pöydässämme se vähäpätöisin ja siksi hieman oikaistu versio. Mutta ymmärrän siis täysin jos se on jollekulle se tärkeä elementti jota menee paljon ja haluaa käyttää tuoreita raaka-aineita.
Anoppi ostaa Saarioisen laatikoita (lanttu- ja porkkanaa), sekoittaa niihin kermaa ja laittaa uusiin vuokiin, pinnalle voita. On ihan syötävää =)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 23:26"]Anoppi ostaa Saarioisen laatikoita (lanttu- ja porkkanaa), sekoittaa niihin kermaa ja laittaa uusiin vuokiin, pinnalle voita. On ihan syötävää =)
[/quote]
Sama :)
Mä haluaisin kokeilla noin; kuinka paljon sitä kermaa pitää sekoitaa, siis ihanko kuohukermaa, vai ruokakermaa? Miksi ne sitten pitää laittaa uusiin vuokiin, laitetaanko tuuninkia niin paljon, ettei mahdu muuten enää siihen samaan folioon?
Onko eri valmistajien eineslaatikoissa sitten paljon eroa, esim. Saarioinen ja Forssan?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:11"]
Mä haluaisin kokeilla noin; kuinka paljon sitä kermaa pitää sekoitaa, siis ihanko kuohukermaa, vai ruokakermaa? Miksi ne sitten pitää laittaa uusiin vuokiin, laitetaanko tuuninkia niin paljon, ettei mahdu muuten enää siihen samaan folioon?
Onko eri valmistajien eineslaatikoissa sitten paljon eroa, esim. Saarioinen ja Forssan?
[/quote]
Mun mielestäni se foliovuoka tulee aika täyteen. Lisäksi se näyttää sitten yhä edelleen kaupan eineslaatikolta, kun taas "kunnon" vuoassa vaikuttaa kotitekoisemmalta. (Lisäksi mun uunivuokani ovat laakeampia kuin foliovuoat, joten laatikkoa tulee ohuemmin ja se kypsyy nopeammin.)
Eri valmistajien kohdalla kyse on aika pitkälti makuasioista. Itse tykkään Saarioisten laatikoista, mutta lähinnä siksi, että niitä kotonanikin aina syötiin.
Onko kivaa keskustella keskenäsi?
[/quote]
[/quote]
[/quote]