Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkaa: Mikä paras einesjoululaatikko ja miten tuunata se huippuunsa?

Vierailija
10.12.2013 |

No siinäpä se otsikossa tulikin. Mikä valmistaja tekee parhaat joululaatikot? Entä miten tuunata eineslaatikko parhaimpaan kuosiinsa?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:10"]

Mä pistän valmiiseen Saarioisten lanttulaatikkoon (sellaiseen isompaan rasiaan) yhden kanamunan, n. desin kermaa (kunnon kermaa, ei mitään ruokakermaa), ruokalusikallisen siirappia ja hiukan kardemummaa. :) Pinta kauniiksi ja voita ja ripaus korppujauhoja päälle. Uunissa taitaa olla jonkun 30-45 min. 

Porkkanalaatikkoa ei yleensä tuunailla, se on ihan syötävää sellaisenaankin. Bataattilaatikon teen itse, kun siinä ei juuri työtä ole bataatin kuorimista ja muussaamista keittämisen jälkeen enempää. Perunalaatikkoa meillä ei syödä ja maksalaatikkoa en tahdo tehdä, kun kaupan laatikkoa saa syötyä sen ruokalusikallisen, mitä sitä nyt ottaa.

[/quote]

Kiitos täsmällisestä ohjeesta!

Ap

Vierailija
42/53 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:03"]

Samalla vaivalla kun tuunailee jotain valmista, voi ostaa valmista porkkana- tai lanttusosetta ja tehdä laatikon siitä itse. Varsinkin lanttulaatikko on tosi helppo, aineet vaan sekaisin ja uuniin. Tuore, vastapaistettu laatikko on aina paras.

[/quote]

Mutta miksi ihmeessä pitäisi? Kun tuo tuunattu on tosi hyvää, ihan oikeasti.

Myös uuninkäytöllinen kysymys. tuunattu vaatii uunia vaan hetkisen, itse tehty pitää paistaa kypsäksi. Meillä on jouluna niin paljon uuniruokia, että ihan jo paistoajan säästössä mietin tuunattua versiota.

En tajua miksi pitäisi kykkiä keittiössä ihan vaan periaatteesta jonkun parin lusikallisen takia. Toki valmiit soseet on tuotakin sörssäämistä helpottaneet paljon, mutta onko se nyt sitten varsinaisesti itse tehty jos käyttää jotain tuubiin sullottua tai pakastettua sosetta. Mikä siinä on sitten se lisäarvo? Puolivalmiste mikä puolivalmiste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:56"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:34"]

Hämmennyn usein lukiessani miten rasittavana ihmiset pitää melko vähäpätöisiä asioita

[/quote]

Ehkä ihmiset arvostaa eri asioita. Mä en tykkää mistään eturuuan laittamisesta, esim. noi laatikot. Ei vois vähempää kiinnostaa. Mutta sen sijaan leivon kaikki monimutkaiset leivokset ja piirakat ja ne on aina viimeisen päälle huippua. Joulu on ihanaa aikaa, kun voi leipoa koko ajan jotain herkkuja!

Porkkanalaatikon teko ei todellakaan ole mikään vähäpätöinen juttu ja riisipuuron keittämiseenkin menee jo tunti.

[/quote]

Siinä leipomisen ohella se riisipuurokin keittyisi. ja haloo TUNTI!!

[/quote]

Onpas se kumma miten sua nyt nyppii, kun meillä on valmislaatikkoa ruokapöydässä =). Meillä on myös lanttulaatikko kaupan valmislaatikkoa. Eikä muita laatikoita ollenkaan.

Vierailija
44/53 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ymmärrän vielä sen että eineksiä syödään arkena, niin sitä en ymmärrä että joku JOULUNA haluaa mättää einessafkaa?

Ostaa tuubin lanttusosetta kaupasta, sekaan muna, kermaa, suolaa ja pippuria ja rlk siirappia ja pieneen vuokaan ja uuniin. Ei ole vaikeeta. Sama vaiva kun tuunaten.

Vierailija
45/53 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:26"]

Jos ymmärrän vielä sen että eineksiä syödään arkena, niin sitä en ymmärrä että joku JOULUNA haluaa mättää einessafkaa?

Ostaa tuubin lanttusosetta kaupasta, sekaan muna, kermaa, suolaa ja pippuria ja rlk siirappia ja pieneen vuokaan ja uuniin. Ei ole vaikeeta. Sama vaiva kun tuunaten.

[/quote]

=)=)

Vierailija
46/53 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:26"]

[/quote]

Mutta onhan toikin eines. Ethän sä niitä parhaita lantuja valitse ja tuoreena keittele. Ei ole suurta eroa pakastetun soseen ja eineksen  välillä.

Jos jotain ruokaa menee kaiken sen joulumenun keskellä se pari lusikallista, niin ei kai se joulupöytää pilaa jos käyttää toista einestä toisen sijaan?  Panostan mieluummin kaloihin ja muuhun sellaiseen jota menee paljon ja jossa se maku oikeasti tuntuu. En esim. koskaan ostaisi valmista perunalaatikkoa vaan sen on meidän pöydässä oltava mummin reseptillä tehtyä imellettyä...

Vierailija
47/53 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:23"]Samalla vaivalla ostaa valmista porkkanasosetta ja tekee siitä laatikon.

[/quote]

Näin on. Oletteko järjen jättiläitä...helpompaa ei oo

kuin keittää lantut/perunat, jättää imeltymään ja valuttaa se sose vuokaan ja paistaa.

Vierailija
48/53 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarioisten lanttulaatikko on ihan hyvää sellaisenaan, sen kun kuumentaa. Saman talon porkkanalaatikko sen sijaan on enmmänkin riisipuuroa, joka on maustettu porkkanalla. Kuivakkaa on. En ole oikein löytänyt kunnon porkkanalaatikkoa valmiina.

Muuten: onko porkkanalaatikossa pakko olla riisiä? Eikö senkin voisi tehdä lanttulaatikon tavalla? Jos porkkanalaatikkoon haluaa sekaan viljaa, niin kyllä kokonainen ohraryyni olisi silloin paljon maukkaampi, mutta puuron keittäminen vie aikaa. Joulupuuroni valmistan kokonaisista ohraryyneistä uunipuurona. Nopeutan kypsymistä sillä, että panen ryynit likoon edellisenä iltana.

Vierailija
49/53 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä ainakin tein sunnuntaina sekä porkkana- että lanttulaatikot eikä niissä nyt mikään iso homma ollut. Samalla tuli siivottua keittiön kaappejakin, kun keittelin sitä riisipuuroa porkkanalaatikkoon. Ja jos haluaa oikein helpolla päästä, voi ostaa valmista riisipuuroa. Sitäkin käyttämällä saa ihan kelpo porkkanalaatikon.

Vierailija
50/53 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 12:06"]

No, minä ainakin tein sunnuntaina sekä porkkana- että lanttulaatikot eikä niissä nyt mikään iso homma ollut. Samalla tuli siivottua keittiön kaappejakin, kun keittelin sitä riisipuuroa porkkanalaatikkoon. Ja jos haluaa oikein helpolla päästä, voi ostaa valmista riisipuuroa. Sitäkin käyttämällä saa ihan kelpo porkkanalaatikon.

[/quote]

Jos ostaa valmiin porkkanasoseen, valmiin riisipuuron ja tekee vielä niin aikaisin, että joutuu pakastamaan tuotoksen niin miten se enää eroaa Saarioisten porkkanalaatikosta aattona?

Vierailija
51/53 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 10:34"]

Hämmennyn usein lukiessani miten rasittavana ihmiset pitää melko vähäpätöisiä asioita

[/quote]

Lanttulaatikon tuunaan Saarioisten valmiista laatikosta kermalla ja voilla. Siirrän sen uunivuokaan ja sotken sekaan kuohukermaa. En mä nyt määriä muista, mutta kyllä sitä nyt varmaan desi menee? Sitten lusikalla painelen pinnan kaunniksi, vähän korppujauhoja ja voita nokareina päälle ja uuniin.

[/quote]

tuossa menee enemmän aikaa kun siinä lanttulaatikon tekemisessä siitä soseesta. Minä teen lanttulaatikon aina itse ja se on yksi maailman helpoimmista ruuista. Toki jos haluaa tehdä tuollaista tuunausta niin mikäs siinä.

Vierailija
52/53 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi pitäisi kykkiä keittiössä ihan vaan periaatteesta jonkun parin lusikallisen takia. Toki valmiit soseet on tuotakin sörssäämistä helpottaneet paljon, mutta onko se nyt sitten varsinaisesti itse tehty jos käyttää jotain tuubiin sullottua tai pakastettua sosetta. Mikä siinä on sitten se lisäarvo? Puolivalmiste mikä puolivalmiste.

[/quote]

en mä nyt ymmärrä tuota keittiössä kykkimistä, siis mitä se on? Ja miksi sitä kykkimistä tulisi tehtyä enemmän jos tekee sen ruuan nopeammin valmiista soseesta :) minä ainakin haluan päästä vähemmällä.

Vierailija
53/53 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiista ei saa tuunaamallakaan edes syötäviä. Ei ole vaiva, eikä mikään tehdä itse.

Meidän perheesä kukaan ei syö eineslaatikoita.

Nautin, kun saan itse tehdä kaikki joulun laatikkoruoat ja ne maistuu hyville. Ja laatikoissa maistuu juuri se mitä pitääkin.

Jos haluaa oikoa niin valmista vaan tuunaamalla. Tosin kaupat on pulloillaan valmiita soseita ja jopa sitä riisipuuroa, että ei ole näemmä iso juttu oikoa.