Poika uhattiin tappaa ja pakotettiin polvilleen koulussa – poliisi: ”selvittäkää asia itse”
Kommentit (142)
Onko maailmassa liikaa ihmisiä kun ei pysy kontrolli?
Suomi ei ole maapallolla.
No tämähän on ollut poliisin näkökulma kouluväkivaltaan vuosikaudet. Sieltä sanotaan heti, että yrittäkää nyt ratkaista nämä asiat itse siellä koulussa. Koska ei he voi niille alaikäisille mitään.
Ihmettelinkin, kun joku poliisipamppu sanoi viime viikolla uutisissa, että näissä tilanteissa täytyy koulusta soittaa poliisille. Sanoiko näin siksi, että kouluista ei päästäisi sanomaan, että poliisille soittaminen on turhaa, ei ne tule kouluun kuitenkaan?
Antoiko poliisi tosiaan luvan - ihan mihin tahansa?
Väkivallallahan tuo kannattaa sitten selvittää.
Tuo Maunula taitaa olla uusia ongelma-alueita Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
No tämähän on ollut poliisin näkökulma kouluväkivaltaan vuosikaudet. Sieltä sanotaan heti, että yrittäkää nyt ratkaista nämä asiat itse siellä koulussa. Koska ei he voi niille alaikäisille mitään.
Ihmettelinkin, kun joku poliisipamppu sanoi viime viikolla uutisissa, että näissä tilanteissa täytyy koulusta soittaa poliisille. Sanoiko näin siksi, että kouluista ei päästäisi sanomaan, että poliisille soittaminen on turhaa, ei ne tule kouluun kuitenkaan?
Voisi ja paljonkin. Kävisi vaikka pelottelemassa kiusaajia isoilla poliisikoirilla, sakemanneilla.
Onhan se nyt ihan paska juttu kaikkien kannalta kun kenelläkään ei ole oikeutta tarvittaviin toimenpiteisiin. Nämä lait on tehty eri ajalle ja eri ihmisiä varten.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun selvität asian itse, niin poliisit vetää siitäkin herneet nenään.
Niinpä. Omatoimisesti ei saa lasta kurittaa (siitä joutuu takuuvarmasti vaikeuksiin), mutta jos viranomaisia pyytää tekemään sen, niin reaktio on juuri tuo, että "ei kuulu meille"-
Vierailija kirjoitti:
Antoiko poliisi tosiaan luvan - ihan mihin tahansa?
Väkivallallahan tuo kannattaa sitten selvittää.
Tai palkkaa poliisin luvalla liivijengin.
Kouluissahan ei juuri edes selvitetä asioita. Esitetää vaa et puututaan. Meilläki koulussa tapahtu opettajien nenän edessä kiusaamista ja opettaja vain katsoi vieressä eikä puuttunu. Rehtori kehui kuinka koulu on kiusaamisvapaa ja oppilaat voi hyvin. No sitten yksi poika päätti päivänsä ja luokkakaverit kuullessaan asiasta myönsi kiusanneensa ja syytti itseään. Rehtori tämänki jälkee sano et pojalla oli hyvä olla eikä hänen koulussa kiusata, vaikka luokkalaiset itse mainosti kuinka he teki väärin ja he ovat syyllisiä asiaan.
Jos joku rikkoo koulun omaisuutta, saadaan kyllä poliisi paikalle ja korvausvaatimukset.
Jos joku rikkoo toisen ihmisen fyysisesti ja psyykkisesti, ei ketään kiinnosta.
Siinä yhteiskunnan ja koulun arvomaailma.
Kouluilla on oikeasti todella vähäiset resurssit ja keinot puuttua kiusaamiseen. Kiusaajilla on todella vahva oikeus opetukseen, eikä sitä voi evätä kuin äärimmäisen painavista syistä. Siis tyyliin tulee kirveen kanssa kouluun ja uhkaa tappaa kaikki. Ja silloinkin pitää ensin kuulla asianosaisia ja yrittää selvittää asia puhumalla.
Rehtorit eivät voi noin vaan määrätä oppilasta pois opetuksesta. Tähän pitäisi puuttua.
Olen opettaja ja joudun jatkuvasti työskentelemään tällaisten asioiden parissa. Kiusaamista on, mutta meille annetuilla keinoilla on vaikea katkaista kiusaamista seinään. Olen esimerkiksi itse meinannut saada syytteen pahoinpitelystä, kun ohjasin olkapäistä työntäen käytävällä riehuneen ja toisia uhkailleen oppilaan pihalle. Kun ei olisi saanut koskea. Olisi pitänyt vain puhumalla ohjata se oppilas pois tilanteesta. Huoh.
Ollaan oikeasti tosi rikki me opettajat ja muu henkilökunta siihen, ettei meille anneta tarkoituksenmukaisia työkaluja näiden asioiden hoitamiseen. Kohta ei uskalla itsekään enää mennä töihin :(
Jos joku rikkoo koulun omaisuutta, saadaan kyllä poliisi paikalle ja korvausvaatimukset.
Ja taas ihan väärä termi käytössä. Tuo ei ole kiusaamista. Tuo on väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Kouluilla on oikeasti todella vähäiset resurssit ja keinot puuttua kiusaamiseen. Kiusaajilla on todella vahva oikeus opetukseen, eikä sitä voi evätä kuin äärimmäisen painavista syistä. Siis tyyliin tulee kirveen kanssa kouluun ja uhkaa tappaa kaikki. Ja silloinkin pitää ensin kuulla asianosaisia ja yrittää selvittää asia puhumalla.
Rehtorit eivät voi noin vaan määrätä oppilasta pois opetuksesta. Tähän pitäisi puuttua.
Olen opettaja ja joudun jatkuvasti työskentelemään tällaisten asioiden parissa. Kiusaamista on, mutta meille annetuilla keinoilla on vaikea katkaista kiusaamista seinään. Olen esimerkiksi itse meinannut saada syytteen pahoinpitelystä, kun ohjasin olkapäistä työntäen käytävällä riehuneen ja toisia uhkailleen oppilaan pihalle. Kun ei olisi saanut koskea. Olisi pitänyt vain puhumalla ohjata se oppilas pois tilanteesta. Huoh.
Ollaan oikeasti tosi rikki me opettajat ja muu henkilökunta siihen, ettei meille anneta tarkoituksenmukaisia työkaluja näiden asioiden hoitamiseen. Kohta ei uskalla itsekään enää mennä töihin :(
Meille sanottiin opettajankoulutuksessa, että oppilaaseen ei koskaan saa koskea. Ei edes erottaakseen oppilaat toisistaan, jos tappelevat. Koska siitä voi itse saada syytteen. Koska se laskee oppilaan kynnystä lyödä opettajaa.
Siellä on pakotettu blm-polviasentoon.
Monesko koulurikastus tämä jo oli..
Vierailija kirjoitti:
Jos omaa lasta kiusataan niin kannattaa käydä siellä koulussa rikkomassa se kiusaaja fyysisesti. Ehdollista siitä nykyään saa ja lapsi maineen "skitson vanhemman lapsena" niin saa olla rauhassa.
Ja sitten kun selvität asian itse, niin poliisit vetää siitäkin herneet nenään.