Onko huumetestistä kieltäytyminen peruste potkuille?
Työpaikalla kaveri määrättiin huumetestiin ja ymmärrettävistä syistä ei halua sitä tehdä. (Ei käytä huumeita tms) Syynä on ihan vaan se, ettei testille ole mitään perusteita, ei ole käyttäytynyt työpaikalla oudosti tai niin että joku voisi päätellä hänen käyttävän huumeita, ja siksi kokee testiasian nöyryyttäväksi. Onko testistä kieltäytyminen peruste potkuille? Sehän tulkitaan siis positiiviseksi jos kieltäytyy, mutta.... ?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 09:11"]
Ihan tarpeeksi olen vapaa-ajallani nähnyt mitä tapahtuu kun joku käyttää huumeita tai alkoholia, nyt perheellisenä ja työelämässä en halua enää niitä nähdä ja pelätä oman tai lapsen hengen puolesta. Minulla on täysi luottamus siihen että huumeissa tai humalassa oleva ihminen aiheuttaa jonkin vaaratilanteen (ne kaksi joilla pysyy järki kirkkaana humalassakin eivät ole onnistuneet vähentämään tätä luottamustani kun toisessa vaakakupissa on kaksituhatta tapausta jotka aiheuttavat vaaran).
[/quote]
Näkyykö huumetesteissä, että henkilö on huumaantuneena, vai että henkilö on joskus ollut huumaantuneena? Näkyykö puhallutuksessa, että kuski on kännissä vai se, että kuski oli viikonloppuna kännissä?
Ajatus ahdistaa, vaikken käytä mitään lääkkeitä saati huumeita. Ymmärrän senkin, että joku voi polttaa marisätkän silloin tällöin ja toinen vetää kännit joka ilta, kolmannella saattaa olla uniongelma jne. Mielestäni testit pitäisi tehdä vasta kun on riittävä epäily tms. käytöstä, eikä niin, että tässä nyt tarkastetaan, kuka on lainkuuliainen henkilö. Ja mielestäni se jointti vaikka kerran kuussa, on pienempi paha, kuin se, että kännissä joka ilta. Alkoholiahan ei näissä mitata, koska se on laillinen ja Suomen kansan siunaama päihde, vaikka aiheuttaa murhia, tappoja, raiskauksia, väkivaltaa (ja poissaoloja työstä) ym. enemmän kuin muut päihteet yhteensä.
Itse olen oikeusturvani vuoksi pyytänyt lääkäriä tekemään huumetestin mutta hän on kieltäytynyt. Olin työpaikkakiusattu ja kiusaajat väittivät pomolle minun käyttävän huumeita.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 11:47"]
Puhuin ajaessa puhelimeen näin asetuin lain väärälle puolelle ja olen tästedes kelvoton kansalainen.
[/quote]
Sinäkö se olit kun meinasit ajaa yltseni! Vaikka minulla olikin punaiset, niin kyllä suojatie jotain sentään merkkaa!