Mona-Liisa Nousiaisen vatsasyöpä- mitä mahdollisuuksia siitä on "taviksellakaan" selvitä??
https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/961ec806-9d30-47c9-88cc-08842da…
Olen järkyttynyt, osanottoni! <3
Mona-Liisan vatsasyöpää ei saatu diagnosoitua kahdenkaan tähystyksen jälkeen, vatsaa ultrattiin ja selviteltiin, vaikka taustalla oli hiihtoliiton lääkäriarmeija. Huippuhiihtäjä oireili kaksi vuotta, ennen kuin kolmas tähystävä lääkäri ymmärsi tutkia tarkemmin. EDES patti vatsassa aiemmin ei hälyttänyt lääkäreitä tutkimaan perusteellisemmin.
Kysynpä vaan, millä todennäköisyydellä tavallinen tk-asiakas saadaan diagnosoitua, koska julkisella et saa siihen yhteenkään tähystykseen lähetettä ennen kuin oksennat sappinestettä??
Minut on tähystetty 5v sitten kerran, oireet jatkuvat edelleen. En edes yritä päästä uudestaan julkisella puolella, ja vaikka pääsisi, tod. näk. eivät edes löydä syöpää.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on nykyään jokin kumma uskomus modernin lääketieteen kaikkivoipaisuuteen. Joskus vain käy noin, kukaan meistä ei elä ikuisesti.
Auttaisi, jos saisi edes asiallista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tulee ulosteen mukana verta. Terveyskeskuslääkärin mukaan peräpukamat. Suolistosairaustaustaa, j-pussi tehty, joten en edes usko, että voisin saada peräpukamia. Säästän rahaa yksityiselle.
https://svenska.yle.fi/artikel/2014/02/11/frammande-amnen-i-maten#media…
Ei se yksityinenkään kerro sulle tuota:-(
Lopeta se trollaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse hoitoon taviskaan, lähetettä tähystykseen ei saa. Siskolla oli vatsavaivoja 6 kk verran, lääkäri totesi stressin. Lopulta yksityisellä tähystettiin ja syöpähän se oli.
5 kk myöhemmin haudalla itki puoliso ja 5v ja 3v lapset.
Kanta-järjestelmän mukaan lääkäri oli kirjannut, että "syöpäpelkoon addiktoitunut terve nainen, joka toistuvasti haluaa päästä erikoislääkäritasoiseen hoitoon".
Kuulostaa tutulta.
Mulla ei ole enää_mitään_luottoa_tämän_maan_lääkärikuntaan, erityisesti julkiselle puolelle minua ei saa vaikka kuolisin. Halveksin syvästi sitä ammattitaidottomuutta ja suoranaista tyhmyyttä, mikä ilmenee jatkuvasti tässä ammattikunnassa.
Paha vain kun tyhmä ei edes tajua olevansa sitä.
Lääketieteelliseen pitäisi olla erittäin kattava seula.
Veljeni tapauksessa hänet laitettiin psykiatriseen pakkohoitoon, kun hän valitti vaivoja, johon ei saanut siis apua julkiselta puolelta. Vika oli heidän mukaan korvien välissä, ja niin pahasti että tosiaan pakkohoitoon laitettiin.
Aion viedä asian vaikka EU tuomioistuimeen saakka, että oikein lämpimät terveiset sulle lappilainen pili-palilääkäri, vai oletko välelääkäri? Näytät jotenkin oudolta. Arvelluttavaa materiaaliakin on netissä esillä. Oletko jotenkin vajaa - älyinen, kenties autisti? Arvaa mitä, minä en, eikä veljeni.
Maarit Feldt-Ranta meni syöpänsä kanssa noin kymmenen vuotta, tosin kolmas kerta sitten toden sanoi. Vatsasyöpä alunalkaen, mahalaukkuhan häneltä leikattiin kokonaan pois ekalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset odottaa lampaina kuukausitolkulla ja jopa vuositolkulla pireiden kanssa ja kun julkinen ei tutki, kuolevat. Pitää mennä erikoislääkärille yksityiselle suoraan. Onneksi perheenjäsenillämme on sairaskuluvakuutus, jolla pääsee tutkimuksiin suoraan jopa maksusitoumuksella, kunhan on lääkärin lähete.
Vakuutus on hyvä, mutta sitähän ei saa, jos on jotain sairaushistoriaa.
Mutta silti kannattaa mennä yksityiselle tutkimuksiin, jos julkinen puoli vähättelee. Jos on jotain vakavaa, niin jatkohoitoon pääsee julkiselle sitten kyllä diagnoosin kanssa nopeasti.
Se on tuo terveyskeskustaso, josta on monesti vaikea päästä eteenpäin ja aikaa tuhrautuu. Pitää miettiä siinä kohdin, että kannattaako nuukailla, elämä on kuitenkin korvaamaton.
Esim. itselläni ei yksinkertaisesti ole minimisairaseläkeläisenä rahaa yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tulee ulosteen mukana verta. Terveyskeskuslääkärin mukaan peräpukamat. Suolistosairaustaustaa, j-pussi tehty, joten en edes usko, että voisin saada peräpukamia. Säästän rahaa yksityiselle.
Yksityisellä on mahdollista päästä tähystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse hoitoon taviskaan, lähetettä tähystykseen ei saa. Siskolla oli vatsavaivoja 6 kk verran, lääkäri totesi stressin. Lopulta yksityisellä tähystettiin ja syöpähän se oli.
5 kk myöhemmin haudalla itki puoliso ja 5v ja 3v lapset.
Kanta-järjestelmän mukaan lääkäri oli kirjannut, että "syöpäpelkoon addiktoitunut terve nainen, joka toistuvasti haluaa päästä erikoislääkäritasoiseen hoitoon".
Kuulostaa tutulta.
Mulla ei ole enää_mitään_luottoa_tämän_maan_lääkärikuntaan, erityisesti julkiselle puolelle minua ei saa vaikka kuolisin. Halveksin syvästi sitä ammattitaidottomuutta ja suoranaista tyhmyyttä, mikä ilmenee jatkuvasti tässä ammattikunnassa.
Paha vain kun tyhmä ei edes tajua olevansa sitä.
Lääketieteelliseen pitäisi olla erittäin kattava seula.
Veljeni tapauksessa hänet laitettiin psykiatriseen pakkohoitoon, kun hän valitti vaivoja, johon ei saanut siis apua julkiselta puolelta. Vika oli heidän mukaan korvien välissä, ja niin pahasti että tosiaan pakkohoitoon laitettiin.
Aion viedä asian vaikka EU tuomioistuimeen saakka, että oikein lämpimät terveiset sulle lappilainen pili-palilääkäri, vai oletko välelääkäri? Näytät jotenkin oudolta. Arvelluttavaa materiaaliakin on netissä esillä. Oletko jotenkin vajaa - älyinen, kenties autisti? Arvaa mitä, minä en, eikä veljeni.
Olen pahoillani veljesi puolesta. Mutta autismilla ei tuon kanssa ole ollut mitään tekemistä.
Autismi ei synnytä hoitovirheitä, eikä jumaluus-kompleksia.
Autisti
Suomen terveydenhoito on sitten maailman kärkeä ;) Asuin itse pitkään Saksassa ja siellä vatsaoireet otettiin todesta... heti alkuun tutkittiin syöpämarkkerit, keliakia ja miljoonat muut verikokeet ja tähystyksessä olin vajaan kahden viikon päästä ensimmäisestä lääkärikäynnistä. Hintaa kaikelle tuli 10 euroa ja lääkärit ja terveysasemat/sairaalat sai valita itse. Toki Saksassa pitää maksaa sen lisäksi vakuutusta, joka opiskelijana taisi olla noin 300 euroa vuodessa. Vaihtaisin tuohon systeemiin takaisin koska vain.
Menen ensi viikolla lääkäriin ylävatsaoireiden takia ja vaikka en syöpää epäilekään, niin tämän keskustelun perusteella tuntuu siltä, että parempi vissiin olis perua se aika niin en tuhlaisi lääkäriparan aikaa tällaisiin turhuuksiin.
Saa nähdä mitä diagnoosia yritetään antaa, onko syynä stressi, luulosairaus vai mikä.
Vierailija kirjoitti:
Menen ensi viikolla lääkäriin ylävatsaoireiden takia ja vaikka en syöpää epäilekään, niin tämän keskustelun perusteella tuntuu siltä, että parempi vissiin olis perua se aika niin en tuhlaisi lääkäriparan aikaa tällaisiin turhuuksiin.
Saa nähdä mitä diagnoosia yritetään antaa, onko syynä stressi, luulosairaus vai mikä.
Stressi on hyvä syy kaikelle. Itsekin kävin lääkärissä kun tuntuu, että kurkussa on koko ajan jotain, palan tunne ja pakko nieleskellä koko ajan, syödessä ja juodessa kurkku tuntuu ahtaalta. Lääkäri katsoi ovelta ja sanoi: sinä olet nuori ja terveen näköinen, stressiä se vain. Katsotaan vuoden päästä uudestaan jos edelleen vaivaa. Ei edes vaivautunut senkään vertaa, että olisi tunnustellut kurkun aluetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kerran crp korkealla ja lääkäri sanoi, et divertikkeleitä on kaikilla. Määräsi hurjat antibiootit, joista joiduin viikon päästä ensiapuun. Kierrän kaukaa jatkossa. -Eikä ole ollut divertikkeleitä 10 vuoden päästäkään;-)
Olisin voinut juosta ennen niitä lääkekuureja vaikka cooperin testin:-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis lukenut/katsonut edellistä?
Tietysti lääkäri tekee sen, kun asiakas pyytää, vaikka juuri niihin koepalojen reikiin se syöpäsolu sitten kehittyykin - ehyeen pintaan ei ollenkaan!
Lopeta jo se hihhulointisi. Ansaitsisit porttikiellon tällekin palstalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressi on hyvä syy kaikelle. Itsekin kävin lääkärissä kun tuntuu, että kurkussa on koko ajan jotain, palan tunne ja pakko nieleskellä koko ajan, syödessä ja juodessa kurkku tuntuu ahtaalta. Lääkäri katsoi ovelta ja sanoi: sinä olet nuori ja terveen näköinen, stressiä se vain. Katsotaan vuoden päästä uudestaan jos edelleen vaivaa. Ei edes vaivautunut senkään vertaa, että olisi tunnustellut kurkun aluetta.
Minulla on ollut vaivoja jo pidemmän aikaa, en tiedä edes kauanko, mutta vuosi sitten meinasin ekan kerran lääkäriaikaa varata vaan en varannutkaan. Eli ei ehkä stressin piikkiin laiteta nyt siis, mutta tuleekohan lähete kallonkutistajalle kun olen jo näin kauan "kuvitellut" pahoinvointia, vatsakipuja ym.?
No joo, anteeksi, ei saisi heittää herjaa tällaisesta, kun on ikävää ja vakavaa ettei oteta tosissaan tai tutkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti lääkäri tekee sen, kun asiakas pyytää, vaikka juuri niihin koepalojen reikiin se syöpäsolu sitten kehittyykin - ehyeen pintaan ei ollenkaan!
https://svenska.yle.fi/artikel/2014/02/11/frammande-amnen-i-maten#media…Lopeta jo se hihhulointisi. Ansaitsisit porttikiellon tällekin palstalle!
Oletko tosiaan se potilasyhdistyksen puheenjohtaja?
Vierailija kirjoitti:
Maarit Feldt-Ranta meni syöpänsä kanssa noin kymmenen vuotta, tosin kolmas kerta sitten toden sanoi. Vatsasyöpä alunalkaen, mahalaukkuhan häneltä leikattiin kokonaan pois ekalla kerralla.
Vaikka Maarit muuten kertoi aika avoimesti sairaudestaan julkisuuteen, ei hän tainnut koskaan mainita että menikö hoitoon yksityiselle vai miten hän kuntoutuikin sairaudesta niin hyvin alunperin vieläpä kahdesti takaisin työkuntoon.
Itselläni on huonoista geeneistä johtuen suuri riski sairastua vaikka mihin vakavaan ja kaikenlaisia siis fyysisiä oireitakin on. Kuitenkin minulla on lapsuudesta erittäin huonoja kokemuksia lääkäreistä ja terveydenhoitohenkilökunnasta, joten päätin, että lääkäriin menen vain äärimmäisessä pakossa. Lapsuudessa en voinut päättää itse lääkäriin menosta. Tuskin köyhänä työttömänä edes mitään hoitoa saisin. Lisäksi vielä minulla on aivan selvästi ainakin ahdistuneisuushäiriö, johon todella tarvitsisin hoitoa, mutta en uskalla sitä hakea, koska pelkään että en mitään apua kuitenkaan saisi. Varmasti tulevaisuudessa sitten kaikki vaivat kuitattaisiin tällä. Tiedän kyllä, että lääkärin välttely voi olla kohtalokasta, mutta kohtalokasta ovat myös väärät diagnoosit, huono kohtelu ja se, että hoitoa ei yrityksistä huolimatta saa.
Vatsasyöpä on pirullinen, ei anna mitään oireita ennen kuin on liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://svenska.yle.fi/artikel/2014/02/11/frammande-amnen-i-maten#media…Lopeta jo se hihhulointisi. Ansaitsisit porttikiellon tällekin palstalle!
Ihan itse jättäydyin pois sieltä mitä kai tarkoitat. Todistitte porukalla, miten systeemi toimii. Nyt on kyse kuitenkin vatsasyövästä. Tuttuni pyysi kerran kirjoittamaan C&C-palstalle tarinansa, joka kai täytyy nyt tässä yhteydessä vinkata:
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/mammoja.htm
Kovin ikävän vastaanoton sai, ei voinut ymmärtää mitenkään:-(
Vierailija kirjoitti:
Vatsasyöpä on pirullinen, ei anna mitään oireita ennen kuin on liian myöhäistä.
Niinpä ja edessä on muutaman kuukauden helvetilliset tuskat ja kuolema. Sairaalassa yritin tukea ja tsempata vieruskaveria, joka kärsi tuskista ja kuolemanpelosta. Terveiset sinne taivaaseen.
Kaikilla ei ole moiseen varaa tai mahdollista saada vakuutustakaan. On myös iso kynnys mennä uudelle lääkärille, jos edellinen on haukkunut sinua ajan tuhlauksesta ja vähätellyt vaivojasi jne. Suomessa luotetaan lääkärin sanaan liikaakin.