miksi kaupan alan palkka on näin heikko :(
Painan kolmatta vuotta myyjänä. Kk viikkotunnit on 35, 41, 29,5 ja 31. Palkka näillä näkymin 1900 ja käteen jää 1500 :/
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 09:08"]
Ei kukaan voi oikeasti väittää että kaupassa työskentely olisi kamalan raskasta, siis olet kaupankassa/pullohuoneessa/hyllyttämässä. Oon siis itsekin tehnyt sitä monta kuukautta nuorempana ja ei sen yksinkertaisempaa ja kevyempää työtä olekaan. Mulla oli siinä vaiheessa koulutuksena peruskoulu eikä mitään muuta. Mun mielestä ihan ok, että palkka on tuota luokkaa, koska työn vaativuus on niin alhainen.
[/quote]
Itse taas ihmettelen näitä mielipiteitä, joiden sisältö on se, että kaikki kaupan työt ovat samanlaisia kuin silloin, kun olit kaupan kesätöissä 18-vuotiaana, kun työ oli kivaa ja huoletonta eikä seisomatyön tekeminen päivästä toiseen tuntunut niin raskaalta.
Kyllä nyt 30v. kaupan työntekijällä on enemmän vastuuta kuin sillä 18v. kesätyöntekijällä aikanaan, samoin 30v. työntekijä kokee enemmän vastuuta. Huomauttaisin myös, että nykyään kun aukioloajat on laajentuneet, se tekee joistain kaupan alan työpaikoista paljon raskaampia olla töissä, koska vuorotyön vuoksi ei ole vuorokausirytmiä. 18-vuotiaana ei myöskäään välttämättä pääse tappelemaan kaljavarkaiden kanssa tai saa vastuulleen niitä hankalimpia asiakastilanteita. Tai ole vastuussa tilauksista.
Ei kaupan työ tietenkään ole todella vaativaa, jota ei voisi oppia eikä tarkoitukseni ole nyt nostaa kaupan työntekijöitä jalustalle siinä, kuinka raskasta työ on. Pointti oli lähinnä se, että kyllä se on väsyttävää, kuten muutkin työt, myös omasta mielestäni hyvin yksitoikkoista ja rutiininomaista. Huolettomana ja helppona taas en kaupan töitä pidä.
[/quote]
Mikä niissä tilausten tekemisessä on vaikeaa? Olen hinnoitellut, laittanut hintoja koneelle, siivonnut, avannut ja sulkenut kaupan, hoitanut pullohuonetta, hyllyttänyt, katsonut päiväyksiä, kokenut todella huonoja päiviä asiakkaiden kanssa ja siltikin pidän kaupan alan duunia keskimääräistä helpompana. Suurin osa päivistä meni tosi leppoisasti, kun suhtautui ilosesti työhön, eikä istunut naama norsunvi**lla kassalla. Vaikka miten muuta väität, se työ ei vaadi kovin erikoista lahjakkuutta, tosin sosiaalinen puoli sekä käytännön reagointinopeus ja sorminäppäryys korostuvat asiakaspalvelussa ja hyllytyksessä.
Väsyttävää työ on henkisesti, sen myönnän. Mutta se on tuon työn varjopuoli.. Ei mikään työ ole aina kivaa.
21: No, voi olla, että olen saanut vastuulleni työtehtäviä, joita en ole osannut kaupassa enkä ole saanut niihin apua. Tarkoitan näillä kaupoissa nykyisin olevia kaikenlaisia lisäpalveluita ja niiiden hallitsemista, en hyllytystä, kassalaskua, tilitystä tai tilauksia. Liiasta vastuusta ilman organisaation tukea on jäänyt itselleni ikävä maku.
Samoin en tiedä, montako kertaa jouduit tekemään 12 tunnin päivän kaupassa, koska iltavuoron työntekijä ei syystä tai toisesta tullutkaan vuoroon tai menit myöhäisestä illasta aamuvuoroon parin tunnin yöunilla työntekijän sairastumisen takia, tällaisissa tilanteissa olen myös kokenut saavani enemmän vastuuta homman pyörimisestä kuin mitä olisin itse tarvinnut.
18
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 11:03"]
21: No, voi olla, että olen saanut vastuulleni työtehtäviä, joita en ole osannut kaupassa enkä ole saanut niihin apua. Tarkoitan näillä kaupoissa nykyisin olevia kaikenlaisia lisäpalveluita ja niiiden hallitsemista, en hyllytystä, kassalaskua, tilitystä tai tilauksia. Liiasta vastuusta ilman organisaation tukea on jäänyt itselleni ikävä maku.
Samoin en tiedä, montako kertaa jouduit tekemään 12 tunnin päivän kaupassa, koska iltavuoron työntekijä ei syystä tai toisesta tullutkaan vuoroon tai menit myöhäisestä illasta aamuvuoroon parin tunnin yöunilla työntekijän sairastumisen takia, tällaisissa tilanteissa olen myös kokenut saavani enemmän vastuuta homman pyörimisestä kuin mitä olisin itse tarvinnut.
18
[/quote]
En missään nimessä vähättele kaupan alan työtä, se on arvokasta työtä ihan kuin mikä tahansa työ. Opin kunnioittamaan kaupan hommia niitä tehdessäni. En ole kuvaamiisi tilanteisiin kyllä joutunut, kuulostaa raskaalta :(
Pointtina aikaisemmassa vain oli se, että oli mikä työ tahansa, niihin kaikkiin on erilaiset vaatimukset ja toisissa korostuu henkinen kuormittavuus, toisissa fyysinen, ja on oikeutettua, että monta vuotta opiskellut henkilö saa parempaa palkkaa, kun on hankkinut alaansa asiantuntemusta. Kaupan alalla työskentely on alanvalintakysymys, ja mielestäni palkan suuruus on hyvin verrannollinen työn laatuun ja määrään, kuten myös koulutuksen määrään. Kaupan täti ehtii hyvin hankkimaan itselleen omaisuuttakin, kun pitkän linjan opiskelijat ovat vasta kandivaiheessa :D
Oon ollut nyt yli 15v. Kaupassa töissä. Olen ammatiltani jotain ihan muuta mutta en pysty selkäkipujen takia sitä työtä tekemään. Kaupan kassan työ on jotain ihan muuta ainakin meillä kun vaan aivotonta koneen näpyttelyä! Meillä on posti samassa kaupassa ja on hoidettava sekin. Työ on välillä todella raskasta fyysisesti kun nostelet seitsemän rullakollista postia hyllyyn, ja käytännössä aikaa ei ole yhtään ylimääräistä. Viihdyn kaupassa missä kaikki tekee kaikkea. Mutta muutaman asian voisi korjata. Kaikki muut alat kyllä lakkoilee mutta ei kaupat. Liitto heikensi palkkoja jokunen vuosi sitten kun oli sopimuksia tekemässä. Tuolla jollain oli 1900 € /kk kassalla palkka. Olen tosiaan ollut yli 15v kaupassa ja mulla tuntipalkka. Oikein hyvänä kuukautena mun palkka on 1800€ mutta yleensä vähemmän. Siis puhun nyt bruttona, nettona paljon vähemmän! Ja sitten Se että meillä ei ainakaan pysty pitämään taukojakaan. Kahdeksan tunnin aikana yleensä käyt syömässä ja yhen kahvin, kuuluisi kaksi mutta mulla on ollut itelläni niin että oo, kahdeksaan tuntiin käynyt kaksi kertaa vessassa kun ei vaan ehdi muuta. Enkä ole työpaikallani ainoa. Sitten luottamusmies toteaa että tauot pidetään. Missä välissä? Saanko laittaa kaupan kiinni siksi aikaa kun oon tauolla? Ja en ole siis r-kioskilla töissä.
Kolmas epäkohta on asiakkaat. He huutavat ja huorittelevat ja purkavat pahan olon kassalla. Ja meidän pitää vain hymyillä. Olenkin ottanut sen linjan että ihan kaikkea ei tarvitse kuunnella, henkilökohtaisuuksiin ei saa puuttua. Mutta kaikki muut. Ei ole kiva kun siinä on jonoa ja teet mahdollisimman hyvin mutta nopeasti kaikki ja saat pelkkää huutoa. Ehdotankin kaikille niille jotka ei arvosta kaupan työntekijää tulemaan kokeilemaan pariksi päiväksi meille sitä työtä.
ihan p...... Se työ ei ole, en mä muuten olis jaksanut sitä noin kauan, mutta henkisesti raskasta se kyllä alkaa olemaan. Kait sitä on burn out pian... Tai vatsahaava tulee...
Tähän on pakko sanoa, että esim lapsuuden ja nuoruuden kokemukset voivat "vaurioittaa" ihmistä niin ettei hän koskaa ns puhkea kukkaan. Voimavarat on viety tai jotenkin tallattu eikä hlö "saa niin paljoa aikaiseksi" elämänsä suhteen kuin mitä ehkä normaalien kokemusten ja elämän kautta olisi saanut.
Silloin on turha ja väärin puhua ihmisen omasta haluamattomuudesta, laiskuudesta tms koska kyse on jonkinsortin psyykkisistä vaurioista jotka heijasta(u)vat moniin eri elämänkohtiin-ja päätöksiin.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 10:38"]
Onpas ylemmyyden tuntoisia:"katsos, kun kaikilla ei ole älliä kouluttautua kuten minulla" ja "kaikkihan tollasta paskaduunia osaa tehdä". Mutta sanoisinpa, että tolla asenteella olevalta puuttuu kyllä jokin sivistys, jota ei lukemalla opi.
[/quote]
Kyllä koira älähtää kun kalikka kalahtaa! Ei tosiaan tainnut sinullakaan olla viitsimystä lukea itsellesi parempaa elämää ja palkkapussia?! Turha valittaa ylemmyydentunnosta, sillä on vaan kylmä fakta, että elämästään tekee juuri sellaisen kuin haluaa. Tuttavani kouluttautui aikuisiällä parempipalkkaiseen ammattiin (vuosien koulutus), koska kyllästyi pienipalkkaisiin duunarihommiin. Mikään ei estä sinuakaan tekemästä samoin. Turha sit valittaa keskustelupalstoilla kurjaa kohtaloa, jonka on itse valinnut!
[/quote]